جاهای دیدنی باتومی

جاهای دیدنی باتومی

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 5,00 از 5 ( 1 رای )
Loading...

Sightseeing Places in Batumi

باتومی، پایتخت جمهوری خودمختار آجارا در کشور گرجستان است. این شهر ساحلی و مدرن در کرانه‌های دریای سیاه و در فاصله 15 کیلومتری شمال مرزهای ترکیه قرار دارد. جاهای دیدنی باتومی، به واسطه تفریحگاه‌های ساحلی، هتل‌های لوکس و آب و هوای نیمه گرمسیری‌اش، به عنوان یک مکان عالی برای تعطیلات تابستان، مورد توجه گردشگران، علی الخصوص ایرانیان زیادی قرار گرفته است.

هرساله در فصل های مختلف گردشگران زیادی با استفاده از تور باتومی به این شهر سفر میکنند. در ادامه نمونه هایی از جاهای دیدنی باتومی را برایتان مختصر توضیح میدهیم تا بتوانید در هنگام سفر از آنها لذت ببرید.

باتومی

دیدنی‌های باتومی این شهر سرخ بندری که در کنار دریای سیاه قرار گرفته، هر اهل سفری را به خود جلب می‌کند. باتومی شهری است که کوه دریا را ملاقات می‌کند. نه از طبیعت جذاب چیزی کم دارد و نه از زیست و حیات شبانه؛ هم فال است و هم تماشا. جاذبه های گردشگری در باتومی به یک یا دو جای خاص ختم نمی‌شود و برای گشت و گذار در این شهر زیبا باید حداقل چند روزی وقت بگذارید. باتومی جزو قدیمی‌ترین شهرهای کشور گرجستان است و از نظر جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بسیار غنی است.

اگر به قصد بازدید از طبیعت و گذراندن تعطیلات در یک منطقه خوش آب‌ و هوا هستید، باتومی گزینه خوبی است، چرا‌که از نظر طبیعت چیزی کم ندارد و به دلیل همسایگی با کوه‌ها و دشت‌های سرسبز و از طرفی دریای سیاه، آب ‌و هوای بسیار دلنشین و طبیعت خیره‌کننده‌ای دارد.

مجسمه علی و نینو (Monument Ali and Nino)

مجسمه‌های علی و نینو هم یکی از جاهای دیدنی باتومی هستند که می‌توانیم از آن‌ها به عنوان سمبل و نماد باتومی یاد کنیم. طرح این مجسمه زیبا از داستانی به همین نام گرفته شده است، رمان عاشقانه علی و نینو در سال 1937 توسط کوربان سعید نوشته شد و در سال 2016 فیلم سینمایی آن نیز بر اساس همین داستان ساخته شده است. این رمان روایت گر داستان عشق نافرجام علی و نینو می باشد. این داستان به این گونه بیان شده است که علی جوانی مسلمان از کشور آذربایجان و نینو دختری مسیحی از کشور گرجستان، درگیر رابطه ای عاشقانه می شوند ولی به دلیل اختلافات مذهبی با مخالفت شدید خانواده روبه رو می شوند و در انتها با مرگ علی که در مقابله با حمله ارتش روسیه اتفاق افتاد، این داستان به صورت غم انگیزی به پایان می رسد. اولین نسخه این رمان در سال 1937 میلادی در کشور استرالیا و به زبان آلمانی منتشر شد و تا کنون به 32 زبان زنده دنیا ترجمه شده است. رمان علی و نينو يکی از شاهکار های ادبيات جهان به شمار می آید.

طراحی مجسمه علی و نینو به گونه ای است که اجزای این دو مجسمه در یک زمان مشخص در هم ادقام شده و به صورت یک پیکر در می آیند و پس گذشت زمانی مشخص از هم جدا شده و به طرف مخالف هم حرکت کرده و از هم دور می شوند. این مجسمه به واسطه تغییراتی که توسط اهرم های محرک صورت می گیرد به چنین حالت در می آید.

این مجسمه ها از ساعت 9 تا 12 شب روشن بوده و نور پردازی زیبایی در شب های افسونگر باتومی به نمایش می گذارند. بازدید از این مجموعه رایگان می باشد.

مجسمه علی و نینو

برج الفبا (Alphabetic Tower)

برج الفبا در پارک معجزه باتومی واقع شده و یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های دیدنی باتومی است که گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. برج الفبا، بنایی به ارتفاع 130 متر با الهام از ساختار دی‌ان‌ای و مارپیچ دوتایی ساخته شده است. دو نوار مارپیچ که شامل 33 حروف الفبای گرجی می‌باشند، از این برج بالا رفته‌اند. برج الفبا برای گرجی‌ها نمادی از یکتایی و یگانگی خط گرجی و مردمان آن است. این برج در پارک معجزه باتومی واقع شده. در وسط ساختمان برج یک آسانسور تعبیه شده که به قسمت بالای برج، در تاج سازه، جایی‌که یک توپ نقره‌ای عظیم قرار دارد می‌رسد. برای ساخت این برج 65 میلیون دلار هزینه شده است. این برج در شب، به جهت نورپردازی زیبای آن جلوه ویژه‌ای دارد و شما می‌توانید حروف الفبای گرجی را به صورت روشن در میان طراحی داخلی و خارجی آن مشاهده کنید.

بخش داخلی و مرکزی این برج زیبا از آسانسورها و راه پله ها است که می توان از طریق آن به بالاترین نقطه برج یعنی بخش شیشه ای رفت و از نمای 360 درجه ای این شهر زیبا لذت برد و همانطور که گفته شد در بخش دوم یا بخش بالایی این برج شگفت انگیز که از بالا به شکل توپ نقره ای دیده می شود دارای ساختار دایره ای شکل است که با پنجره های مثلثی شکل احاطه شده است و در ضمن این قسمت از برج تماما تو خالی بوده و اتاق های کوچکی را در خود جای داده است که همین امر موجب شده تا این قسمت از برج از بالا به شکل توپ شیشه ای بسیار بزرگی دیده شود و به نما و شکل ظاهری فوق العاده آن بی افزاید.

برج الفبا باتومی

برج دانشگاه فناوری (Technological University Tower)

برج باتومی بلندترین ساختمان این شهر است و شامل یک چرخ و فلک در ساختار خود می‌شود. این ساختمان در منطقه مرکزی باتومی واقع شده است. یک هتل لوکس 5 ستاره با امکانات ویژه هم در کنار این برج وجود دارد که متعلق به آن است. این آسمان خراش از تمام نقاط باتومی قابل مشاهده است. این برج از آن مکان های دیدنی باتومی است که به دلیل پیچیدگی ساخت و ساز و نمای عالی معروف شده.

هنگامی که این برج را مشاهده می‌کنید، متوجه چرخ و فلی در قسمتی از ساختمان می‌شوید. همچنین از این برج به عنوان اقامتگاه هم نام برده می‌شود.

برج دانشگاه فناوری

میدان اروپا (Europe Square)

شما به احتمال زیاد در طول دوره اقامت خود در باتومی بارها از این میدان رد خواهید شد. این میدان به دلیل پیوستن باتومی به منطقه اروپایی گرجستان، میدان اروپا نام گرفته است. در مرکز این میدان، مچسمه‌ای به نام مدیا قرار داده‌اند که نماد همین اتحاد منطقه اروپا و باتومی است. همچنین از این مجمسه به عنوان مشهورترین مجسمه پایتخت گرجستان هم یاد می‌شود. از دیگر جذابیت‌هایی که در اطراف این مجسمه می‌توانید مشاهده کنید، وجود چشمهو ساعت نجومی می‌باشد.

در نزدیکی مجسمه مدیا، محلی برای اجاره دوچرخه وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید. همچنین این امکان برای مسافران وجود دارد که در حوالی میدان قدم بزنند و از سبک معماری شهرهای معروف اروپا به همراه عناصر محلی لذت ببرند. یا این‌که در رستوران‌های محلی اطراف میدان، در حالی‌که از منظره لذت می‌برند، غذاهای محلی گرجستانی را نیز امتحان کنند.

برخی از خوانندگان و دیگر هنرمندان، جشنواره‌های خود را نظیر کنسرت را در این میدان برگزار می‌کنند؛ یکی از مهمترین کنسرت‌هایی که در این میدان برگزار شده، کنسرت آندره بوچلی است.

میدان اروپا

میدان پیازا (Piazza Square)

باتومی چندین میدان زیبا و معروف دارد، میدان پیازا از دیگر محل‌های زیبا و دیدنی است که گردشگران و توریست‌های زیادی برای دیدن آن برنامه ریزی ‌می‌کنند تا به تماشای این میدان رفته و از دیدن آن لذت ببرند.

از میدان پیازا به عنوان یکی از جذاب ترین مناطق باتومی نام ببریم چرا که میدانی جذاب که قدم زدن در آن حس بودن در قاره زیبای اروپا را تداعی می کند و همانطور که از نامش هم مشخص بوده این میدان ایتالیایی و سبک و دیزاین کاملا اروپایی و ایتالیایی را دارد که کمی با ساختارهای کشور گرجستان متفاوت می باشد و همچنین مساحتی حدود 5700 متر مربع را به خود اختصاص داده است. هنگامی که به اطراف این میدان توجه می‌کنید، مجتمع‌هایی نظیر: هتل، رستوران، کافه و… را می‌توانید مشاهده کنید تا سفرتان را تکمیل کنید. طرح و قالب موزاییک‌های این جابذه به صورت هنری رنگ‌آمیزی شده است.

لازم به ذکر است که این منطقه از باتومی به طور معمول میزبان موسیقی زنده بوده و کنسرت‌های موسیقی دانان مشهور جهان نیز در اینجا اجرا شده است؛ به همین دلیل یکی از معروف‌ترین جاذبه‌ های گردشگری باتومی است که هر ساله میلیون‌ها نفر از آن بازدید می‌کنند.

میدان پیازا

دریاچه نوریگلی (Nurigeli Lake)

دریاچه نوریگلی یکی از دریاچه‌های زیبا و دیدنی بندر باتومی است. دریاچه نوریگلی در مرکز پارک واقع شده و حدود ۱۳۰ متر با ساحل فاصله دارد. عمق این دریاچه به ۷ تا ۸ متر می‌رسد و سطح کل آب آن را در حدود ۵.۵ هکتار تخمین زده‌اند. دریاچه نوریگلی از آب‌های زیر‌زمینی تغذیه می‌شود. این دریاچه دارای انواع مختلفی از ماهیان گوناگون بوده که به این واسطه ماهیگیران زیادی را به خود جذب می‌کند. همچنین در این مکان امکانات گردشگری و تفریحی دیگری مانند قایقرانی، پارک کودک، باغ‌وحش و دوچرخه‌سواری برای مسافران ایجاد شده است.

در گذشته اطراف این دریاچه پر از شغال و گراز بوده است. اما حالا در اطراف آن اصلاحاتی انجام گرفته و بندر جدیدی ساخته شده است. پس از آن قایقرانی در دریاچه به عنوان فعالیت مورد علاقه ساکنین باتومی تبدیل شد. این دریاچه با نورپردازی‌های زیبا و منظره‌ای چشم‌نواز به یکی از به‌یاد ماندنی‌ترین جاذبه های گردشگری باتومی تبدیل شده که اغلب گردشگران حداقل یک بار از آن دیدن می‌کنند و خاطره‌های زیبایی برای خود می‌سازند.

علت نامگذاری این دریاچه از داستانی الهام گرفته که مادری، فرزند خود را در این دریاچه ازدست می‌دهد و سپس برای اینکه بتواند برای فرزندش عزاداری کند، هر روز به کنار دریاچه می‌رفت و فرزند خود را با نام نوریگلی صدا می‌کرد. در زمان‌های گذشته این دریاچه با رودخانه آنگیسا متصل بود.

دریاچه نوریگلی

کلیسای جامع مادر مقدس (Holy Mother Virgin Nativity Cathedral)

بازدید از کلیساها و صومعه‌های قدیمی نیز طرفداران خاص خود را دارد و این ساختمان‌های قدیمی هم جزو آثار باستانی‌هایی محسوب می‌شوند که توجه دوستداران هنر معماری را به خود جذب ‌می‌کند.

کلیسای جامع مادر مقدس در سال۱۹۰۰ میلادی بعنوان یک کلیسای کاتولیک ساخته اما در دوران اتحاد جماهیر شوروی بسته شد این کلیسا، اکنون کلیسای ارتدوکس است؛ سبک معماری این کلیسا سبک گوتیک است. سبک گوتیک، یکی از سبک‌های مذهبی در معماری است؛ به همین علت تجلی اصلی معماری گوتیک در کلیساهاست. یشتر ساختمان‌های گوتیک عمودی هستند و به بالا و خداوند اشاره می‌کنند. طاق‌ وقوس‌های نوک‌تیز، پشت‌بند و تویزه همه از مظاهر گوتیک هستند. به طور کلی سبک معماری گوتیک، یک سبک سنگین و مسلط است. متریال استفاده شده در این سبک عمدتا چوب بلوط است و رنگ‌های بنقش، یاقوتی، سیاه، زمردی و سبز بیشترین رنگ‌های به کاررفته در سبک گوتیک هستند.

کلیسای جامع مادر مقدس

آبشار ماخونتستی (Makhuntseti Waterfall)

آبشار ماخونتستی یکی دیگر از جاذبه های گردشگری در باتومی است که از جمله محبوب‌ترین آبشارهای کشور گرجستان هم به‌شمار می‌رود. آبشار ماخونتستی در آندارا، در دهکده ماخونستی واقع شده است و شما در هر فصلی می‌توانید از این آبشار دیدن کنید و از زیبایی‌های خیره‌کننده آن لذت ببرید.

برای بازدید از این آبشار باید به آندارا و سپس به دهکده ماخونتستی راهی شوید. در هر فصلی از سال آبشار ماخونتستی زیبایی‌ها خاص خودش را دارد. در این آبشار، طبیعت بی‌نظیری را می‌توانید مشاهده کنید که مردم محلی آن‌ها را بنا کرده‌اند. فاصله‌ای که این آبشار با باتومی دارد، حدود 30 دقیقه با وسایل نقلیه عمومی است. کسانی که به شنا در رودخانه علاقه دارند نیز می‌توانند در تابستان از آب‌تنی در رودخانه لذت ببرند. در کشور گرجستان آبشارهای زیبای دیگری نیز وجود دارد اما این آبشار نزدیکترین آن‌ها به باتومی است، به همین خاطر گردشگرانی که برای تفریح به باتومی می‌روند، اغلب از این آبشار دیدن ‌می‌کنند. همچنین محیط اطراف آبشار به دلیل وجود روستایی که در نزدیکی آن است، می‌تواند مدت زیادی شما را سرگرم کند.

آبشار ماخونتستی

تله کابین آرگو (Argo Cable Car)

بسیاری از شهر‌های کوهستانی در مجموعه تفریحات خود تله‌کابین دارند. تله‌کابین آرگو نیز یکی دیگر از جاهای دیدنی باتومی است که در کوه آنوریا احداث شده. ارتفاع آن از سطح دریا حدود 250 متر است. این مجموعه دارای مناظر دیدنی فوق العاده ای از شهر، دریای سیاه و کوه‌های اطراف آن بوده و شهر را به ارتفاعات زیبایی متصل ساخته است. این مجموعه با الهام گرفتن از کشتی آرگو ساخته شده و در ساخت آن از نماد بادبان کشتی استفاده شده است. این مجموعه، متشکل از یک ساختمان بلند و یک سکو می‌باشد. ساختمان آن با پنل‌های آلومینیومی طلایی تزیین شده که در زیر نور خورشید برق و در شب‌ها چشمک می‌زند. این تله کابین 5862 متر طول و 20 کابین دارد و در هر کابین 8 صندلی وجود دارد.

مدت زمان سفر با تله کابین در هر طرف حدود 10 الی 15 دقیقه است. طراحی زیبا، سطح بالای ایمنی و مناظر دیدنی پانوراما باعث می‌شود که یک حس هیجان همراه با زیبایی را با این تله کابین تجربه کنید.

تله کابین آرگو

دلفیناریوم باتومی (Batumi Dolphinarium)

اگر به حیوانات و به خصوص دلفین‌ها علاقه دارید، دیدن دلفیناریوم را در اولویت قرار دهید. دلفیناریوم شهر باتومی دارای ۸ دلفین بسیار مهربان با توانایی‌های خاص و منحصر به فرد است که ساعت‌های خوشی را برای بازدید کنندگان خود فراهم آورده و خاطرات خود را در ذهن آن‌ها برای همیشه به یادگار می‌گذارند.

این دلفیناریوم در سال ۱۹۷۵ تاسیس شد و بعد از چند سال فعالیت این مجموعه خاتمه یافت. در نهایت پس از چند سال تعطیلی، مجددا در سال ۲۰۱۱ بازگشایی شد و فعالیت خود را از سر گرفت. این دلفیناریوم ظرفیت ۷۰۰ نفرتماشاگر را دارد و در تمام فصول سال فعالیت می‌کند. برنامه نمایشی دلفین‌ها به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه و به چند زبان انگلیسی، روسی و گرجی اجرا می‌شود.

دلفیناریوم باتومی

باغ گیاه شناسی باتومی (Batumi Botanical Garden)

اگر به طبیعت گردی و گشت و گذار در فضایی سرسبز و آرامش‌بخش علاقه دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که بازدید از باغ گیاه شناسی باتومی را به هیچ وجه از دست ندهید. این باغ سرسبز و زیبا که امروزه به پاتوق بسیاری از گردشگران مبدل شده، با مساحت تقریبی ۱۰۸ هکتار، در کرانه دریای سیاه و در شمال شهر باتومی قرار گرفته است. باغ‌های گیاه شناسی یکی دیگر از بهترین مکان‌های دیدنی باتومی قرار دارد. این مکان به دلیل وجود بافت‌های گیاهی مختلف از قاره‌های گوناگون، زیبایی و تنوع خیره‌کننده‌ای دارد. باغ گیاه شناسی باتومی در سال 1912 توسط گیاه شناس و جغرافیدان برجسته به نام آندری کراسنوف تاسیس شد.

یکی از ویژگی های بارز باغ گیاه شناسی باتومی که آن را از دیگر مجموعه های مشابه خود متمایز کرده است، تنوع بی نظیر پوشش گیاهی این باغ است، به طوری که گیاهان موجود در این باغ تماشایی از جای جای قاره های جهان گردآوری شده‌اند و براساس مکان و منشا گونه گیاهی خود در دسته‌‌بندی های مختلفی نظیر گیاهان مکزیکی، گیاهان نیوزلندی، گیاهان آمریکای جنوبی و گیاهان آسیای شرقی قرار گرفته‌اند. از آنجایی که باغ گیاه شناسی باتومی در نزدیکی ساحل دریای سیاه واقع شده است، چشم انداز زیبا و رویایی را که حاصل ادغام منظره مسحورکننده دریا و جنگل است، به بازدیدکنندگان ارائه می‌کند.

باغ گیاه شناسی باتومی

همانطور که در مطالب بالا خواندیم؛ باتومی سرشار از جاذبه‌های گردشگری و تفریحات هیجان‌انگیز است که به تمامی گردشگران و مسافران این اجازه را می‌دهد تا تفریحات مناسب خود را پیدا کرده و از آن لذت ببرند. در این مقاله سعی داشتیم تا شما را با تعدادی از بهترین جاذبه های گردشگری در باتومی به طور خلاصه و مختصر آشنا کنیم تا در سفر خود از آن استفاده کرده و لذت ببرید. اما این تفریحات و جاذبه ها فقط به همین موارد بالا ختم نمیشود، نمونه های دیگری نیز در باتومی وجود دارند که در مقاله های بعدی برای شما توضیح میدهیم.

اگر تجربه سفر به باتومی را دارید؛ چند نمونه دیگر از جاذبه های این شهر را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات در مورد جاهای دیدنی باتومی

با ثبت نظرات، مارا در بهبود خدمات یاری نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *