آیا کاخ ورسای ایرانی تخریب می شود؟

آیا کاخ ورسای ایرانی تخریب می شود؟

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 3,67 از 5 ( 3 رای )
Loading...

کاخ ورسای ایران از ثبت ملی خارج نمی‌شود

بنابر گزارش های موجود گویا قرار است برخی از خانه های تاریخی تهران تغییر کاربری بدهند و کاخ ورسای یا همان کاخ ثابت پاسال در بین این خانه ها می باشد. با توجه به این که کاخ ورسای به عنوان یک اثر تاریخی پایتخت در فهرست آثار ملی قرار دارد این خبر کمی تلخ می باشد. جالب است بدانید که ارزش این خانه قبل از انقلاب بیش از ۱۵ میلیون دلار برآورد شده بود و به گفته برخی از کارگران آن ساخت این عمارت ۱۲ سال به طول انجامیده است. با تور مشهد در ادامه همراه باشید.

کاخ ورسای تهران

کاخ ورسای یا کاخ ثابت با مساحت تقریبا برابر با ۱۲ هزار مترمربع یکی از کاخ های بزرگ شهر تهران است که در بزرگراه آفریقا قرار دارد و از سال ۱۳۴۰ تا در این منطقه واقع شده است. عمارت ثابت پاسال را به اسم های قصر سنگی و کاخ ورسای نیز می‌شناسند چراکه معماری آن از روی الگوی معماری قصر پتی تریانو در ورسای ساخته شده است. از زیر کاخ یک جریان آب همانند چیزی که در معماری سنتی ایرانی می‌بینیم، عبور می‌کرد و یک استخر بزرگ و جوی آبی پلکانی دور تا دور آن و همچنین آلاچیقی در حیاط این عمارت قرار گرفته است.

در گوشه ای از حیاط بزرگی که در این کاخ وجود دارد یک صحن تئاتر وجود دارد و در گوشه دیگر آن یک پارکینگ بزرگ جهت پارک ماشین افراد منزل و مهمانان وجود دارد. گویا قرار بوده سالن بیلیاردی هم در پشت ساختمان این کاخ شود که متاسفانه امروز گودبرداری هایی در این قسمت به منظور تخریب ساختمان صورت گرفته که امیدواریم تخریبی در این کاخ به وجود نیاید. در سمت چپ و راست دو ردیف کنار هم درختان کاج و سرو وجود داشته که اثری از آن ها نیز دیده نمی شود. باغ کاخ در حال حاضر به شهرک میثاق تبدیل شده و در آن خانه سازی انجام شده است .

خوشبختانه در مصاحبه ای که رییس سازمان میراث فرهنگی علی مونسان و معاون رییس جمهور با خبرنگاران داشته با تاکید بر اینکه کاخ ثابت پاسال یا ورسای از فهرست میراث ملی خارج نمی‌شود وی همچنین صراحتا گفت: قرار نیست این کاخ از ثبت ملی خارج شود.
کاخ ورسای ایران

 

کاخ ثابت پاسال

بنابر برآورهایی که در مورد ارزش کاخ ورسای در تهران شده بود تا پیش از انقلاب برابر با ۱۵ میلیون دلار بوده که در حال حاضر ارزش آن قطعا عددی با صفرهای سرسام آور می باشد. به گفته برخی از کارگران آن ساخت این عمارت ۱۲ سال به طول انجامیده است و در زمان خود به عنوان بزرگترین و گران ‌ترین خانه دوران شناخته شده است، اما صاحب آن ایرج ثابت پاسال تنها دو سال در خانه اقامت داشت و بعد از انقلاب به آمریکا مهاجرت کرد.

کاخ ثابت پاسال

این کاخ ارزشمند در سال ۱۳۹۶ از طرف معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استاندار تهران ابلاغ شد. بنابر این ابلاغیه کاخ ورسای یا کاخ ثابت پاسال تحت حفاظت و نظارت این سازمان قرار گرفت و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفاً با تأیید و نظارت این سازمان ممکن خواهد بود.

کاخ ثابت پاسال

 

کاخ پاسال

نظرات در مورد آیا کاخ ورسای ایرانی تخریب می شود؟

با ثبت نظرات، مارا در بهبود خدمات یاری نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *