میدان ولیعصر به زودی به پلازا تبدیل می شود!

میدان ولیعصر به زودی به پلازا تبدیل می شود!

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 4,00 از 5 ( 1 رای )
Loading...

از سال 1392 زمزمه هایی مبنی بر ساخت پلازا در میدان های مختلف شهر تهران به گوش می رسید و قرار بر این بود به منظور آسایش و راحتی مردم پیاده و انتقال حمل و نقل ماشینی به زیر شهر 30 میدان از جمله چند میدان تاریخی شهر، بازسازی شده و به پلازا تبدیل شوند. تجریش، قدس، امام حسین، ولیعصر، انقلاب و امام خمینی تعدادی از این میدان ها بودند که در لیست بازسازی قرار داشتند، اما به دلایلی این پروژه معلق ماند، تا اینکه چندی پیش با آغاز به کار پروژه میدان ولیعصر، دوباره خبرهایی مبنی بر ساخت پلازا در میان مسئولین و مردم به گوش رسید.با تور مشهد همراه باشید.

 

ولیعصر

پلازا چیست؟

پلازا درواقع چیزی شبیه به همان بازارچه های سنتی ایرانی می باشد که نمونه اش را می توان در شهرهایی با بافت قدیمی مانند اصفهان یافت. این کلمه در اصل لغتی اسپانیایی است که به معنی محل و معبر پیاده رو بوده و به مکانی گفته می شود که تردد پیاده رو در آن به سواره رو غلبه داشته و در آن مرکز خرید و اماکنی برای گشت و گذار بازدیدکنندگان وجود دارد. پلازاها که می توانند در هر مکان روبازی ساخته شوند، باعث پاکیزه تر شدن محیط و آرامش روحی و روانی مردم و نیز افزایش صمیمیت بین آن ها می گردند.

ولیعصر

بهره برداری از پروژه پلازای میدان ولیعصر

یکی از اصلی ترین میادین شهر تهران، میدان ولیعصر می باشد که پیش از انقلاب با نام میدان ولیعهد از آن یاد میشد. این میدان در سال 1357 بازگشایی شد و با داشتن سینما، مراکز تفریحی، ساختمان های اداری، مراکز خرید و…. از نظر حمل و نقل، هم برای عابران پیاده و هم برای خودروها تبدیل به یکی از پرترددترین معابر شهر شد، اما متاسفانه در سال های اخیر به علت پروژه های طولانی متروسازی، تا چشم کار می کرد، بنر و مصالح ساختمانی در این میدان به چشم می خورد و منظره نازیبایی به خود گرفته بود، اما اکنون دیگر با رسیدن به روزهای پایانی پروژه پلازای میدان ولیعصر، می توان به بازسازی این میدان و زیباتر شدن چهره اش امید داشت و حتی انتظار داشت که این میدان تبدیل به یکی از مناطق پربازدید گردشگری تهران شود.

ولیعصر

ولیعصر

پلازای ولیعصر، دارای معماری ایرانی اسلامی

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز عنوان کرده که این فضای 3000 متری به هیچ عنوان به منظور مقاصد تجاری ساخته نشده و تنها محیطی فرهنگی در راستای ارتقای فرهنگ و دانش مردم می باشد و از آنجا که بخشی از فضا مسقف نیست، می توان برای ترویج هنر خیابانی نیز از آن استفاده نمود. به گفته کارشناسان شهری، این پلازا، با 12 متر عمق و 7 طبقه منفی در بخش مرکزی، اولین پلازای شهری در متروی تهران می باشد که با الهام از معماری ایرانی اسلامی و طرح گودال باغچه (باغچال) ساخته شده است. در بازدیدی که در روز دوم اسفند با حضور چهره های معروف و سرشناس کشور از این پروژه انجام گرفت، عنوان شد که سی هزار کارگر به طور شبانه روزی برروی این پروژه کار می کنند تا در پایان سال 95 به بهره برداری برسد.

ولیعصر