جاذبه پاییزی رشت که باید آن‌ها را ببینید

جاذبه پاییزی رشت که باید آن‌ها را ببینید

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 4,00 از 5 ( 3 رای )
Loading...

رشت از آن شهرهای کم نظیرِ ایران است که در هر فصل زیبایی خاص خود را دارد؛ به خصوص در پاییز. اگر کمی به باران علاقه‌مند باشید و از شرجی گریزان بی‌تردید رشت پاییزی همان مقصدی است که می‌تواند لذت کم‌نظیری به شما بدهد.

رشت قلب گیلان و از کُهن‌ترین شهرهای ایران است. سابقه دیرین رشت در روزنامه‌نگاری، موسیقی، تئاتر و انواع دیگر هنر نشانه‌ای از جریان پررنگ زندگی و اندیشه در این شهر است. شهر میزبان اولین داروخانه شبانه روزی و اولین خانه سالمندان ایران است.

به جز رشت میزبان برخی از چهره‌های برجسته سیاست، هنر و ادب ایران مثل میرزا کوچک خان جنگلی و هوشنگ ابتهاج است.

در ادامه با هم نگاهی خواهیم داشت با 4 جاذبه گردشگری جذاب رشت در فصل پاییز خواهیم داشت، فصلی که شهر باران‌ها نقره‌ای بیشترین باران را به خود می‌بیند.

جاذبه های پائیزی رشت

میدان شهرداری رشت؛ میدانی برای زندگی

اگر می‌خواهید به دوران پهلوی اول بروید و سری به بلدیه و مشروطه بزنید، میدان شهرداری رشت منتظر شماست، میدانی که برای زندگی خلق شده است و مقصد اول و آخر رشت‌گردی است.

این میدان شبیه به غالب میدان های ایران، یک میدان برای عبور و مرور ماشین‌ها و یا ایجاد مغازه و کسب و کار و خرید و فروش نیست. میدان شهرداری رشت یک اثر تاریخی زنده است که برای میزبانی آدم‌ها خلق شده است.

این میدان یک اثر تاریخی تمام عیار در تاریخ معاصر ایران است. میدان شهرداری که در دوره‌ی پهلوی اول ایجاد شد و به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید، میزبان اولین ساختمان بلدیه ایران است. این مجموعه از ساختمان‌های متنوعی تشکیل شده که بر اساس معماری روسی ایجاد شده است و هواداران فراوانی دارد.

ساعت معروف میدان شهرداری، ساعتی است که هر نیم ساعت یک بار به صدا درآمده و هر ساعت به ازای عدد همان ساعت نیز به صدا درمی‌آید. عمارت و کاخ میدان شهرداری، اجرای موسیقی زنده‌ توسط ارکستر، کتابخانه و … هرکدام فرصتی هستند که شما را بیش از یک گذر ساده در این مکان نگه می‌دارند.

اگر اهل گردش و گردشگری هستید، رفتن به این مکان را حتما به شما توصیه می‌کنیم چون به جز رفتن به دل تاریخ می‌توانید هوای دلپذیر رشت را تنفس و با مردم رشت هم نفس شوید.

دریاچه سقالکسار؛ پاک‌‌ترین دریاچه‌‌ی

یکی دیگر از بهترین نقاط دیدنی رشت که باید حتما به آن سر بزنید دریاچه سقالکسار است. این دریاچه را پاک‌‌ترین دریاچه‌‌ی گیلان یا ایران می‌‌خوانند. دریاچه سقالکسار، محل فوق‌‌العاده‌‌ای برای یک استراحت تمام عیار است. یک فرصت عالی برای رهایی از هیاهوی شهر، تنفس، رهایی از دود و دم و لمس زندگی.

سقالکسار به معنای آبخوری لک و سار است. این نام از سه کلمه تشکیل‌شده: سقال به محل آبخوری، لک و سار هم به دو پرنده زیبای بومی منطقه گفته می‌شود.

جاذبه های رشت

محلی‌‌ها وسواس خاصی در تمیز نگه‌‌داشتن این دریاچه دارند و کسی نمی‌‌تواند در حوالی این دریاچه هر طور خواست تفریح کرده و زباله بریزد. جالب این جا است که قانونی هم در این دریاچه رعایت می‌‌شود که وقت ورود، کیسه‌‌ی زباله‌‌ای به شما داده می‌‌شود، اگر پسماندهایی که ایجاد شده را در کیسه زباله تحویل دهید، می‌‌توانید نیمی از مبلغ بازدید فضا را پس بگیرید.

در قسمت جنوبی دریاچه تالاب کوچکی قرار دارد که از دیگر دیدنی‌های سقالکسار به شمار می‌رود و می‌تواند بسیار آرامش بخش باشد.

این دریاچه که در 16 کیلومتری جنوب رشت به سمت روستای لاکان است به سد خاکی نیز معروف است. اگر دنبال آرامش هستید سری سقالکسار بزنید.

کاروانسرای شاه عباسی

کاروانسراها قصه‌‌‌های جذابی در دل خود دارند، این‌‌‌که جاهایی در گذشته برای استراحت انسان و مرکب‌‌‌اش تعبیه شده بوده، اینکه نظامی‌‌‌ها می‌‌‌توانستند با جابه‌‌‌جایی اسب و تر و تازه کردن اسب‌‌‌هاشان به مسیر ادامه دهند و یا خبررسان‌‌‌ها در این فضاها اقامت موقت داشته‌‌‌اند، همیشه برای همه‌‌‌ی ما پر رمز و راز است. یکی دیگر از نقاط دیدنی رشت برای اهالی گردشگری و تاریخ، کاروانسرای عباسی است.

قدمت این کاروانسرا به سال 1246 می‌رسد. این کارونسرا که حالا به زیبایی مرمت شده این سال‌ها به عنوان رستوران مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. این کاروانسرا دارای حیاط مستطیل شکل با حوض زیبایی در وسط آن است و اطراف حیاط هم حجره هایی وجود دارد که برای صرف غذا استفاده می‌شوند. البته این به معنای آن نیست که نمی‌توانید از فضای سر بسته استفاده کنید. شما می‌توانید در فضای مسقف داخلی کاروانسرا غذای خود را میل کنید.

همانطور که از تاریخ احداث و نامش پیداست این کاروانسرا به دوره‌ی صفوی بازمی‌گردد و از این جهت ارزش تاریخی بالایی دارد. متاسفانه در دوره‌هایی این کاروانسرا از اهمیت و توجه خارج شد و در بخش‌هایی آسیب‌هایی دید، اما امروز وضع آن فرق کرده است.

کیفیت و طعم غذای رستوران مستقر در این کاروانسرا نسبتا خوب اما قیمت کمی بالا است. در کنار کاروانسرا فضای خالی وجود دارد که از آن به عنوان پارکینگ استفاده می‌شود و نیاز نیست از این بابت نگرانی خاصی داشته باشید.

موزه میراث روستایی گیلان؛ نگین موزه‌های ایران

یکی دیگر از بهترین نقاط دیدنی رشت، بی‌تردید موزه میراث روستایی گیلان است. این مجموعه که در 18 کیلومتری اتوبان رشت- قزوین قرار دارد، به شما این فرصت را می­دهد تا در دنیای روستایی، بهترین تجربه را کسب کنید. فضاهای این موزه بر اساس فضای روستاهای گیلان در گذشته طراحی شده و این فرصت یگانه­ای است برای شما تا هم با گذشته آشنا شوید و هم از زندگی در دنیای روستایی لذت ببرید.

جاذبه های رشت

اغراق نیست اگر موزه‌ی میراث روستایی گیلان را بهترین نمونه در نوع خود بدانیم. گردش در این موزه در آب و هوای پاییزی می‌تواند شما را به اواخر قاجار و اوایل پهلوی ببرد، زمانی که هنوز خان‌های محلی اعتباری داشتند.

موزه میراث روستایی گیلان در زمینی به مساحت حدود ۲۶۳ هکتار برپا شده است و یکی از دیدنی‌ترین جاذبه های گردشگری گیلان محسوب می‌شود. قدمت بناهای بخش معماری این موزه به‌طور متوسط به ۱۵۰ سال است. این سازه‌ها ۲۸ مجموعه را تشکیل می‌دهند و شامل بناهای مسکونی و جانبی از مناطق مختلف استان هستند.

این مجموعه یک اکو موزه است و هدفش تنها انتقال بناهای روستایی نیست، بلکه حفظ فرهنگ بومی، فن ساخت و دانش نانوشته‌ای است که در روستاهای گیلان وجود داشته است. شما در این موزه عناصر فرهنگی مربوط به ابزارهای زندگی و کار، خوراک و پوشاک مردم گیلان را نیز مشاهده می‌کنید.

 

نظرات در مورد جاذبه پاییزی رشت که باید آن‌ها را ببینید

با ثبت نظرات، مارا در بهبود خدمات یاری نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *