حمل و نقل عمومی در دبی

حمل و نقل عمومی در دبی

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 5,00 از 5 ( 3 رای )
Loading...

 Dubai Public Transport

امروزه دبی به عنوان یک شهر جهانی و بازرگانی موفق و مهم در منطقه جای خود را پیدا کرده‌است. اقتصاد دبی با صنعت نفت و پیدایش اولین چاه نفتی در سال 1959 در کشور امارات؛ شروع به رشد کرد و با صنعت سیاحت و توریست و جذب گردشگران، آن را تحکم بخشید و تا به امروز پیشرفت بسیار سریع و چشمگیری داشته است.

سفر به شهر دبی بیش از پیش بر اهمیت هزینه ها می افزاید چرا که این شهر بسیار گران است و کوچکترین هزینه ها حتی هزینه های بی اهمیت هم می تواند خرج سنگینی برایتان داشته باشد. یکی از مهم‌ترین مسائل سفر به دبی، حمل و نقل درون شهری است. سیستم حمل و نقل این شهر درست همان چیزی است که از شهر پیشرفته ای مثل دبی، انتظار می رود. برای رفت و آمد در این شهر گزینه های زیاد و البته مدرنی دارید که می توانید بدون نگرانی با آن ها رفت و آمد کنید. سیستم حمل و نقل عمومی دبی ، یکی از سیستم های فوق مدرن در دنیا است.

در این مطلب از مجله گردشگری 20گشت، برایتان از سیستم حمل و نقل عمومی در دبی مقاله جمع آوری کرده ایم. پس اگر تور دبی خریداری کرده اید و اطلاعات کافی درمورد سفر به دبی را در مطالب قبلی ما خوانده اید، این مقاله را نیز برای آگاهی هرچه تمام تر در مورد شهر دبی تا آخر دنبال کنید؛ زیرا برای کاهش هزینه های شما در دبی کمک بسزایی میکند.

دبی

بلیط الکترونیکی دبی (نول کارت)

نول کارت دبی(Nol Card) یک کارت الکترونیکی شبیه به استانبول کارت ترکیه و یا کارت‌ مترو در ایران است که جهت استفاده از تمامی وسایل حمل و نقل عمومی دبی کاربرد دارد. به طور دقیق‌تر اگر که میخواهید به دبی سفر کنید و قصد استفاده از حمل و نقل عمومی را داشته باشید، موظف هستید که یک نول کارت تهیه کنید. برای استفاده از مترو، تراموا و اتوبوس‌ امکان پرداخت نقدی و استفاده از کارت‌های اعتباری را ندارید و فقط با داشتن نول کارت می‌توانید از تمامی آن‌ها استفاده کنید.

در حال حاضر 4 مدل نول کارت در دبی وجود دارد که هر کدام با رنگ و ویژگی‌های متفاوتی ارائه می‌شوند. ول کارت در هر رنگی که باشد، تفاوتی ندارد اما بسته به رنگ کارت، نوع صندلی وسایل حمل و نقل عمومی، هزینه استفاده از هر کدام و… متفاوت است. همچنین گروهی از نول کارت‌ها قابلیت خرید در برخی از مراکز فروشگاهی دبی را هم دارند.

نول کارت قرمز (red Nol card): نول کارت قرمز بلیط کاغذی است که برای گردشگران مناسب است. این نول کارت به دلیل قیمت کمی که دارد برای گردشگران و یا افرادی که اقامت چند روزه در دبی دارند مناسب است. از این کارت می‌توانید فقط برای مترو، اتوبوس و تراموا استفاده کنید. نول کارت حداکثر برای 10 سفر قابل شارژ است و در یک روز نمی‌توانید بیش از 5 بار آن‌ را شارژ کنید. نول کارت قرمز دارای 2 نوع معمولی(Normal class) و ویژه(Gold class) میباشد، که شما با نول کارت قرمز ویژه میتوانید از قسمت فرست کلاس یا همان VIP هر وسیله نقلیه استفاده کنید.

قیمت نول کارت قرمز(بدون شارژ اولیه): 2درهم

نول کارت نقره‌ای (Silver Nol Card): برخلاف نول کارت قرمز، نول کارت نقره‌ای همانند کارت‌های اعتباری از پلاستیک ساخته شده است و مناسب برای افرادی است که خواهان استفاده مکرر و زیاد از وسایل حمل و نقل عمومی در دبی هستند.می‌توانید با این نول کارت از اتوبوس، مترو و تمام وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید، از سال 2019 امکان پرداخت کرایه تاکسی هم به نول کارت نقره‌ای اضافه شده است. نول کارت نقره‌ای تا 5 سال اعتبار دارد و تا 1000 درهم قابل شارژ میباشد.

قیمت نول کارت نقره ای: 25درهم (19 درهم شارژ اولیه و 6 درهم قیمت خود کارت)

نول کارت طلایی (Golden Nol Card): نول کارت طلایی را می‌توان همان نول کارت نقره‌ای در نظر گرفت، با این تفاوت که دارندگان نول کارت طلایی می‌توانند در قسمت فرست کلاس مترو، اتوبوس و تراموا بنشینند. هزینه تهیه و مقدار شارژ اولیه نول کارت نقره‌ای و طلایی یکسان است، اما هزینه استفاده از آن‌ها تفاوت دارد و هر باری که با نول کارت طلایی سفر کنید، شارژ بیشتری از شما کم می‌شود. ضمناً این نول کارت همانند نول کارت نقره ای برای مدت 5 سال اعتبار دارد و همینطور تا 1000 درهم قابل شارژ میباشد.

قیمت نول کارت طلایی: 25درهم (19 درهم شارژ اولیه و 6 درهم قیمت خود کارت)

نول کارت آبی (Blue Nol Card): نول کارت آبی دارای عکس و مشخصات فرد دارنده کارت میباشد. این ویژگی برای ساکنین دبی و کسانی که قصد اقامت بلند مدت در دبی را دارند مناسب است و سبب می‌شود در صورت گم کردن یا شکستن کارت، اعتبار آن را به یک نول کارت آبی دیگر منتقل کنند. همچنین تعرفه‌های هزینه هر بار استفاده از نول کارت آبی مانند نول کارت نقره‌ای است. شما برای دریافت نول کارت آبی باید مدارکی مثل عکس سه در چهار و مدارک هویتی امارات را ارائه دهید.

قیمت نول کارت آبی: 70درهم

نول کارت ها

مترو دبی

مترو همیشه یکی از بهترین وسیله های حمل و نقل عمومی در هر کشوری به حساب می آید و متروی دبی در سال 2010 بازگشایی شد و در حال حاضر مترو های دبی از راه دور کنترل میشوند و بدون راننده هستند و بسیار امکانات و خدمات خوبی را در اختیار شهروندان دبی، و همچنین گردشگران خارجی می گذارد. مترو دبی یک سیستم حمل و نقل فوق مدرن است. سیستم متروی دبی کارآمد و سریع است و نرخ معقولی دارد. همچنین متروهای دبی بسیار تمیز هستند و به وای فای مجهزند.

در مجموع ۲ خط قرمز و سبز برای مترو دبی وجود دارد؛ از پارک الرشیدیه تا ساحل جبل علی توسط خط قرمز، و از ایستگاه النهده تا منطقه الجداف توسط خط سبز میتوانید با مترو دبی رفت و امد کنید. همینطور این دو خط در دو ایستگاه یونین(Union Station) و ایستگاه برجومان(BurJuman Station) با هم تقاطع دارند. مترو ها در دبی ساعت 05:50 صبح تا ساعت 23:00 همه روزه باز می باشند و در آخر هفته های میلادی(پنجشنبه ها و شنبه ها) بیشتر از ساعت نیز باز میباشند.

هزینه تردد با مترو در دبی بین 3 تا 7.5درهم می باشد.

متروهای دبی 5 واگن دارند که 4 واگن از آن به واگن‌های نقره‌ای معروف اند و به رفت و آمد عموم مردم اختصاص یافته‌اند. یکی از واگن‌ها هم به دو بخش تقسیم می‌شود که یکی مخصوص بانوان و کودکان است و دیگری به نام گلدن کلاس یا فرست کلاس شناخته می‌شود که امکاناتی مثل صندلی راحت‌تر و برخورداری از چشم‌اندازهای بهتر در آن وجود دارد. هزینه استفاده از این واگن ها بیشتر است و اگر بدون داشتن بلیط این نوع واگن ها وارد آنها بشوید،حدود 100درهم جریمه میشوید.

هر ایستگاه مترو دارای تلفن اضطراری برای تماس با نیروهای امدادی است، ضمن اینکه تمام ایستگاه‌های آن از آسانسور و تسهیلات افراد معلول برخوردار هستند. بیش از 3 هزار دوربین مدار بسته در مترو دبی وجود دارد و نیرو‌های امنیتی دائماً آن را چک می‌کنند، بنابراین امنیت بالایی در مترو دبی حاکم است. همچنین به دلیل رفت و آمد بی‌شمار گردشگران خارجی، تابلو‌های راهنمای بسیاری در آن تعبیه شده تا راه را گم نکنید.

آدامس جویدن، خوردن و آشامیدن، قرار دادن پا روی صندلی‌ها، چرت زدن و خوابیدن در متروهای دبی ممنوع است و با مشاهده مأمورین، همان لحظه از شما جریمه نقدی بین 100 تا 500درهم دریافت میشود.

تاکسی های دبی

یکی از راحت ترین و محبوب ترین طی کردن مسافت در دبی تاکسی می باشد که هزینه ورود به تاکسی 8درهم و ما بقی هزینه سفر شما با استفاده از تاکسی متر محاسبه میشود که به ازای هر 1 کیلومتر 1.82 درهم به هزینه اولیه کرایه تاکسی دبی اضافه می‌شود. اغلب تاکسی ها در دبی از برند تویوتا و دیگر برندهای برتر دنیا هستند. شما می توانید برای گرفتن تاکسی از شماره تلفن ۲۰۸۰۸۰۸ و یا وبسایت استفاده کنید و یا سوار تاکسی های گذری شوید. مانند سرویس اسنپ در ایران، سرویس های اوبر(Uber)، کریم(Careem) و کیوی تاکسی(Kiwitaxi) در شهر دبی سرویس دهی تاکسی انلاین را بر عهده دارند که شما میتوانید از آنها استفاده کنید.

تاکسی‌هایی که تحت نظارت دولت هستند از تاکسی متر استفاده می‌کنند و کرایه زیادی شامل می‌شوند. به طور کلی هزینه تاکسی در دبی نسبت به سایر وسایل حمل و نقل عمومی بیشتر است. اما امکاناتی مثل سرعت بیشتر حمل و نقل، اینترنت رایگان و امکان سفر به شهرهای دیگر امارات، باعث می‌شود.

تاکسی‌ ها دو دسته تقسیم می‌شود؛ نخست تاکسی‌های عمومی یا دولتی که بدنه کرم رنگ دارند و سقف‌های ماشین‌شان رنگ‌های مختلفی دارد (مثلا سقف صورتی ویژه بانوان است) و دیگری تاکسی‌های خصوصی که افراد با خودروهای شخصی خود در دبی به مسافربری مشغول هستند.

لازم است بدانید که تاکسی یک وسیله حمل و نقل عمومی در دبی نیست، چرا که هر تاکسی تنها به یک مسافر (و همراهانش) اختصاص دارد و برخلاف سایر موارد این لیست یک روش حمل و نقل عمومی محسوب نمی‌شود.

اتوبوس های دبی

اتوبوس ارزان ترین راه برای رسیدن به مقصد مورد نظرتان در دبی می باشد. دبی، مالک یک ناوگان اتوبوسرانی بزرگ با بیش از 1500 اتوبوس در 4 نوع مختلف است که تردد آن‌ها 82درصد از محیط شهری دبی را پوشش می‌دهند. به طور دقیق‌تر، این 82درصد از محیط شهری شامل 119 خط داخلی می‌شوند که از این میان 35 خط به ایستگاه‌های مترو ختم می‌شود، 12 خط به دیگر شهر‌های کشور امارات‌ ختم می‌شوند و 8 خطوط هم دارای لاین ویژه و پر سرعت هستند. تمام این اتوبوس ها و بیشتر ایستگاه های اتوبوس از سیستم خنک کننده برخوردارند. بیشتر این اتوبوس ها به سمت ایستگاه بازار طلا (Gold Souk) می روند.

هزینه استفاده از اتوبوس‌ها با استفاده از نول کارت ها در هر دفعه تنها 2 درهم میباشد؛ و هنگام سوار شدن به اتوبوس های دبی دقت داشته باشید که ردیف های اول اتوبوس ها مخصوص خانم ها و بچه ها است و اگر شما آقا هستید نباید روی آن ردیف ها بنشینید.


انواع وسایل حمل و نقل دیگر مانند مونوریل و تراموا نیز در دبی وجود دارند، اما جزء حمل و نقل عمومی اصلی دبی قرار نمیگیرند.

مونوریل یکی از روش‌های حمل و نقل دبی است که فقط به یک مسیر مشخص اختصاص دارد، مونوریل دبی مسیر جزیره نخل جمیرا را به دبی مارینا طی میکند. این مونوریل تنها به همین دو ایستگاه ختم میشود و کل مسیر 5.54 کیلومتر را در مدت زمان 5 دقیقه طی می کنند.

تراموا هم یکی دیگر از وسایل حمل و نقل دبی است که دبی مارینا را به برج العرب و جزیره نخل جمیرا متصل می کند. هزینه سواری ترامواها نیز بسته به مسافتی که طی می کنید متفاوت است.

نظرات در مورد حمل و نقل عمومی در دبی

با ثبت نظرات، مارا در بهبود خدمات یاری نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *