روستاهای جذاب و دیدنی قشم

روستاهای جذاب و دیدنی قشم

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 5,00 از 5 ( 2 رای )
Loading...

روستای برکه خلف

همانطور که میدانید جزیره قشم جاهای دیدنی بسیار جذابی دارد ولی در میان این جاذبه ها روستایی وجود دارد که به تمیزی معروف است نام این روستا روستای برکه خلف است . روستای برکه خلف در ۱۹ کیلومتری شهر قشم قرار دارد. آنها اعتقاد دارند که تمیزی و پاکیزگی جزو ویژگی‌های ذاتی آنهاست و پیشینیان آنها نیز در این روستا به تمیزی محیط خود اهمیت می‌دادند.

در سالی که رییس محیط زیست منطقه‌ی آزاد قشم تصمیم گرفت تا تمیزترین روستای جزیره را انتخاب کند، مردم روستای برکه خلف باز هم دست به کار شدند و تمام روستا را از وجود هر زباله و کثیفی پاک کردند.

طبق مراسمی که از سال های دوردست در این روستا حاکم است هر هفته این روستا به اصطلاح خودمان خانه تکانی می شود و این مسئولیت هر هفته بعهده یکی از خانوارهای روستا است. روستاهایی با فرهنگی غنی که آداب و رسوم و فرهنگ بومی مردم منطقه را هنوز که هنوز است زنده و پابرجا نگاه داشته‌اند.

مردمی خونگرم و مهمان‌نواز که با وجود تمام محرومیت‌ها و دشواری‌های زندگی در یک جزیره‌ی زیبا اما گرم لبخند عضو جدانشدنی چهره‌هایشان است. اما این روستا علاوه بر تمیزی، ویژگی‌ها خاص دیگری نیز دارد که آن را از سایر روستاهای ایران متمایز می‌کند. اهالی این روستا در چند سال گذشته از گونه ای صدف درخطر انقراض به نام صدف لب سیاه نیز حفاظت کرده‌اند.

قشم روستای برکه خلف

روستای توریان

توریان یکی از روستاهای جزیره قشم است که در حدود ۳۱ کیلومتری جنوب غرب قشم قرار دارد و به وسـیله یک راه فرعی به طول ۲ کیلومتر از جاده ی اصلی قشم- باسعیدو جدا می شود. حدود ۳۱ کیلومتری جنوب غرب قشم قرار دارد و به وسیله ی یک راه فرعی به طول ۲ کیلومتر از جاده ی اصلی قشم- باسعیدو جدا می شود. از شمال به روستای خالدین و از جهت جنوب به روستای رمکان و از غرب به روستای تم سنتی و از شرق به روستای باغ بالا محدود می شود.

توریان از قدیمیترین روستاهای این جزیره به شمار می‌رود که از لحاظ موقعیت مکانی در 31 کیلومتری جنوب شهر قشم قرار دارد. این روستا تاریخچه‌ی پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته تا به شکل کنونی خود درآمده است، زمانی که سلسله توران شاهان از میناب به هرمز پناه می‌برند، چندین نفر از آنها راهی روستای توریان که بسیار سرسبز و دارای آب شیرینی بود، شدند و در آنجا مسکن گزیدند. رئیس این گروهی که فرار کرده بودند توریان نام داشت که به پاس گرمیداشت نام خود، این روستا را روستای توریان نامید.

قشم

روستای لافت

در میان آب های خلیج فارس می توان مقاصد دیدنی متنوعی را بشما معرفی کنیم که روستای لافت قشم یکی از آنها می باشد. همانطوری که می دانید زیبایی‌ های سواحل جنوبی کشورمان کم نیستند و به هر طرف از این خطه که نگاه میکنید، شهرها و روستاهای گوناگونی با فرهنگ های متنوعی را می ‌بینید که با حال و هوای جذاب و معماری خاص خود شما را محصور خود می کنند.

یکی از این منطقه ‌های دیدنی ” روستای لافت قشم ” نام دارد. مردان لافت از گذشته تا روزگاران نه چندان دور با لنج‌های بادبانی اقیانوس پیمایی و با کشورهای آفریقایی و کشور هند تجارت می‌کردند به گونه‌ای که هنوز هستند پیرمردان که بر زبان‌های هندی، سواحلی، عربی، انگلیسی و… روستای لافت در شمال غربی جزیره قشم و قسمت شرقی جنگل‌های حرا قرار دارد .

از شهر قشم ۶۰ کیلومتر فاصله دارد. از یک سو معماری خانه‌های روستایی لافت و بادگیرهایش شما را حیرت زده می‌کند و از سوی دیگر با داشتن قلعه پرتغالی‌ها و چاه‌های تاریخی امکان سفر به تاریخ را به شما می‌دهد. در سفر به این منطقه جذاب همراه 20gasht.com باشید. روستای بندری لافت قدمت زیادی دارد و به هزاره اول قبل از میلاد برمی گردد یعنی زمانی که اولین سکونتگاه ها در قشم صورت گرفته است. وجود راه دریایی و دسترسی به آب شیرین باعث شکل گیری این سکونتگاه شده است.

روستای طبل

روستای طبل در مرکز جزیره قشم واقع شده که دلیل وجود ارتفاعات در اطراف آن مناظره خیره کننده و چشم نوازی را به نمایش می گذارد از سوی دیگر همجواری جنگل های حرا با این روستا جلوه ای منحصر به فرد به منطقه بخشیده چرا که بخش اعظمی از مساحت مانگرو در کنار طبل واقع شده است. لازم به ذکر است غذاهای محلی و نان تمشی این منطقه بسیار معروف و لذیذ است. این روستا از امکانات آب، برق، تلفن و اینترنت برخوردار است و جاده های دسترسی به آن نیز آسفالت است.

روستای کوشه

روستای کوشه یکی از روستاهای دهستان رمکان از توابع قشم، این جزیره پر جاذبه می باشد. موقعیت این روستا در 37 کیلومتری جزیره قشم قرار دارد و یکی از قدیمی ترین روستاهای قشم است.
در حاشیه این مسجد قبر هایی وجود دارند که سنگ نوشته هایی در آن بکار رفته که با توجه به تاریخی که بر روی بعضی از این سنگ ها حک شده قدمتشان به 400 سال می رسد و اموات آن از طرف مسجدالاقصی دفن شدند و این نشانگر این مدعی است که روستای کوشه در گذشته در غرب مسجد برخ واقع بوده و بر اثر وقوع زلزله تخریب گشته و هم اکنون این روستا در شرق مسجد واقع هست.
قبرستان روستای کوشه از جاهای دیدنی قشم و مدفن بسیاری از بزرگان و علمای جزیره است. در اطراف مسجد برخ که طبق گفته‌ها بر روی آتشکده زرتشتیان در سال ۲۴۴ هجری قمری بنا شده است، قبرهایی با اشکال مختلف و ‌قالب‌هاى استوانه‌اى سنگی به شکل قایق بادبانی قدیمى ‌وجود دارد که نوشته‌های کنده‌کاری‌شده روی آن‌ها، حکایت از وجود مسلمانان در آن منطقه می‌کند.
در اطراف مسجد شیخ برخ قبرهایی وجود دارد که روبه مسجد الاقصی دفن شده اند و نشان از این دارد که به خاطر زمین لرزه و رانش زمین، جهت قبور از حالت اولیه خارج شده است. در این قبرستان، علمای دینی و بزرگان جزیره دفن شده اند و روی قبرها با اسماء و ایات الهی متبرک شده است. لازم به ذکر است ساکنان روستا هنوز هم از این قبرستان برای دفن مردم آن منطقه استفاده می کنند.

روستای گوران

گوران یک بندر بسیار مهم و تاریخی در ایران محسوب می‌شود. از گذشته تا به امروز، این روستا یک بندر بسیار مهم برای تجارت به حساب می‌آید. بسیاری از تاجران هندوستان، آسیای میانه و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس، این بندر را برای اقامت و کسب‌و‌کار خود انتخاب می‌کنند. روستای گوران دروازه ورود به تاریخ دریانوردی ایران محسوب می‌شود.

در حقیقت ساخت لنج‌های چوبی برای اولین‌بار در این روستا انجام شد. هنوز هم در این روستا، به همان روش سنتی لنج می‌سازند. در ساخت لنج، از چوب ساج، فینی، تنه درختان کرت، منتیگ، کهور، کاکتوس و کنار هندی استفاده می‌شود. روستای گوران، روستایی از توابع بخش شهاب و در ۹۰ کیلومتری غرب جزیره قشم قرار گرفته؛ برخی معتقدند نام گوران از کلمه گبران آماده که به احتمال زیاد این منطقه در گذشته محل سکونت زرتشتیان بوده است.

روستای گوران، روستایی از توابع بخش شهاب و در ۹۰ کیلومتری غرب جزیره قشم قرار گرفته؛ برخی معتقدند نام گوران از کلمه گبران آماده که به احتمال زیاد این منطقه در گذشته محل سکونت زرتشتیان بوده است.

از دیگر روستا های قشم:

روستای شیب دراز
روستای باسعیدو
روستای چاهو
روستای گیاهدان
روستای رمچاه
خدمات مسافرتی بیست گشت آریا: https://20gasht.com

نظرات در مورد روستاهای جذاب و دیدنی قشم

با ثبت نظرات، مارا در بهبود خدمات یاری نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *