معرفی ایستگاه راه آهن تهران

معرفی ایستگاه راه آهن تهران

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 2,83 از 5 ( 6 رای )
Loading...

تاریخچه و معماری ایستگاه راه آهن تهران

ساختمان راه آهن تهران ، در تاریخ ۲۳ مهر ماه سال ۱۳۰۶ و به دستور مسئولین حکومت سابق ساخته و افتتاح شد و بنای ساختمان راه آهن در تاریخ ۲۰ اسفند سال ۱۳۷۹ به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسمی رسید. با اینکه معماری ساختمان راه آهن توسط یک معمار روسی انجام شده، اما روح و شکوه معماری ایرانی در آن مشهود است. این ساختمان با استفاده از مصالحی همچون آهن و سیمان ساخته شده است و در ساخت پنجره های آن هم از برنز و آهن و در نهایت برای ساخت نمای ساختمان از تراورتن (نوعی سنگ رسوبی با کاربرد تزئیناتی و مقاومت بالا) استفاده شده است. زمینی که برای راه آهن در نظر گرفته شد دارای ۱۷۴ هکتار مساحت است که از خیابان شوش تا میدان بهمن که قبلا به آن کشتارگاه می گفتند آغاز شده و تا بزرگراه بعثت یا خیابان شهید رجایی یا ری می رسد. این بنا توسط معماری به نام ولادیسلاو ولادیسلاوویچ گارادیتسکیی طراحی و ساخته شد.

ساختمان این بنا را با ایده از سبک باستانی معماری ایران ساخته اند. ایستگاهی که در این ساختمان قرار گرفته است کاملا از سیمان و آهن ساخته شده است و در عوض پنجره هایش از آهن و برنز درست شده اند. نمای این ساختمان با سنگی به نام تراورتن تزئین شده است که هم سفید رنگ است و از معدن سنگ پل سفید استخراج شده است.

ایستگاه راه آهن تهران

راه آهن تهران کجاست؟

راه آهن تهران (Tehran railway station) را میتوان مهم ترین ایستگاه راه آهن کل کشور معرفی کرد. این ایستگاه دارای یک ورودی مسافری است و مساحت کلی آن ۳۲ هکتار است. راه آهن پایتخت بنابر سیاست هایی که بر آن حاکم است، دارای ۲ بخش شهری و حمل و نقل ریلی است. در حال حاضر این مکان دارای ۳۲ ورودی برای دسترسی مردم به کاربری های ریلی و شهری و ۶ ورودی فرعی برای کارکنان و کارمندان است. در محوطه ی این ایستگاه مراکز مختلفی مثل؛ مدرسه، منازل مسکونی، بیمارستان تختی، مجموعه ی ورزش، ساختمان بسیج، آتش نشانی، نیروی انتظامی و بسیاری از ساختمان های دیگر قرار گرفته است.

در طول روز به طور میانگین در حدود ۱۳ هزار نفر به این ایستگاه می آیند و از آن به نقاط مختلف می روند. همین ورودی زیاد جمعیت به این نقطه باعث شده است که نه تنها این خیابان بسیار شلوغ باشد بلکه این امر نشان می دهد که انتخاب بسیاری از مردم برای سفرهای داخلی، قطار و ایستگاه راه آهن تهران است. شلوغ ترین ورودی این ساختمان در ضلع جنوبی و خیابان شوش قرار گرفته است. یکی از بیشترین سفرهایی که از راه آهن شهر تهران صورت می گیرد به مقصد مشهد است. شما میتوانید برای استعلام و رزرو تور مشهد به صفحه مربوطه مراجعه نمایید.

امکانات ایستگاه راه آهن تهران

در ساختمان راه آهن تهران امکانات مختلفی برای رفاه حال مسافران وجود دارد از جمله:

  • فروشگاه
  • نمازخانه
  • پارکینگ
  • اینترنت
  • دستگاه خودپرداز
  • مینی مارکت
  • غرفه های مواد غذایی
  • باجه ی رزرو هتل
  • باجه ی اطلاعات
  • تلفن عمومی
  • سرویس های بهداشتی
  • باجه ی تهیه ی بلیط از همه ی شرکت های حمل و نقل

داخل ایستگاه راه آهن

اطلاعات و روش دسترسی به ایستگاه راه آهن تهران

  • مرکز تلفن و روابط عمومی راه آهن تهران: ۰۲۱۵۱۴۹
  • وب سایت رسمی ایستگاه راه آهن: rai.ir

ایستگاه مترو راه آهن، بهترین مسیر دسترسی به راه آهن تهران

ایستگاه مترو راه آهن در خط ۳ مترو قرار دارد. (خط مترو با رنگ اختصاصی آبی فیروزه ای) همانطور که در تصویر زیر می بینید از طریق ایستگاه های تئاتر شهر، میدان ولیعصر و شهید بهشتی می توانید از خطوط ۴، ۶ و ۱ می توانید به خط ۳ مترو متصل شوید. ایستگاه مترو راه آهن در اردیبهشت ماه سال ۹۳ بهره برداری شد. با کلیک بر روی تصویر زیر می توانید تصویر را با کیفیت بهتر ببینید و دانلود کنید.

نقشه و راهنمای ایستگاه های مترو تهران و حومه

دسترسی به ایستگاه راه آهن تهران از طریق اتوبوس

از طریق خطوط مختلف اتوبوسرانی شهر تهران نیز می توانید به ایستگاه راه آهن دسترسی داشته باشید. یکی از مهمترین خطوطی که به این بخش از شهر منتهی می شود خط اتوبوس های تندرو (BRT) شمال به جنوب است که از ایستگاه میدان تجریش در شمال شهر حرکت کرده و پس از عبور مسافتی طولانی مسافرین را به جنوب شهر و ایستگاه نهایی راه آهن متصل می کند. این خط اتوبوس در طول مسیر با خطوط دیگر اتوبوسرانی هم در ارتباط است.

دسترسی با استفاده از تاکسی + آدرس و تلفن ایستگاه راه آهن تهران

خوشبختانه تاکسیرانی شهر تهران بسیاری از مکان های پراهمیت شهر را به خوبی پوشش داده است. در حال حاضر از چندین نقاط شهر می توان با استفاده از تاکسی به ایستگاه راه آهن دسترسی داشته باشید. علاوه بر این می توانید از خدمات تاکسی های آنلاین مانند اسنپ و یا تبسی نیز برای رسیدن به ایستگاه راه آهن استفاده کنید.

قطار تهران به مشهد و ایستگاه های بین راه

یکی دیگر از مسیرهائی که تردد در آن بسیار انجام می شود و در واقع پر تردد ترین مسیر حرکت قطار در ایران می باشد، مسیر تهران به مشهد می باشد. مدت زمانی که در راه هستید تا به شهر مشهد برسید 11 ساعت و 25 دقیقه می باشد. از ایستگاه هائی مانند سمنان، دامغان، شاهرود، نقاب و نیشابور می گذرد. شرکت های ریلی فعال در این مسیر رجا، مهتاب سیر جم، بن ریل، جوپار، فدک، نورالرضا، ریل ترابر سبا و پارس لاریم می باشند.

قطارهائی که در این مسیر قرار دارند شامل قطار 4 ستاره اتوبوسی صبا، سه ستاره 6 تخته پارسی، 4 ستاره سروش، 3 ستاره 4 تخته طوس، 3 ستاره 4 تخته نوین، 3 ستاره 6 تخته کویر، 4ستاره سبز، 4 ستاره غزال، 5 ستاره اکونومی سلامت فدک، 5 ستاره بیزینس سلامت فدک، 5 ستاره ویژه سلامت فدک، 5 ستاره زندگی، 5 ستاره نور، 5 ستاره غدیر، 4 ستاره سیمرغ و 4 ستاره4 تخته سپهر می شوند.

ایستگاه های بین راهی قطار تهران مشهد

قطار تهران به تبریز

ایستگاه های بین راهی قطار تهران به ایستگاه راه‌آهن تبریز

ایستگاه های بین راهی قطار تهران تبریز

قطار تهران به رشت

ایستگاه های بین راهی قطار تهران به ایستگاه راه‌آهن رشت

ایستگاه های بین راهی قطار تهران رشت

قطار تهران به بندر عباس

این مسیر طولانی ترین مسیر در سراسر کشور می باشد که مدت آن 18 ساعت می باشد از این حیث می توان آن را جزو مهم ترین مسیرها به حساب آورد. شرکت های ریلی همچون رجا، بن ریل و جوپار مسئولیت سفرهای آن را بر عهده دارند. ایستگاه هایی که از آنها عبور می کنند نیز محمديه، كاشان، بادرود، اردكان، ميبد، يزد، بافق، احمدآباد، خاتون آباد و سيرجان می باشند.

قطارهائی مانند جهار ستاره غزال، 3 ستاره 6 تخته كوير و 4 ستاره4 تخته غزال در این مسیر رفت و آمد دارد. از امکاناتی که در این قطارها یافت می شود می توان کتابخانه، ویلچر، سرویس فرنگی، WiFi، سرویس ایرانی، سرویس خواب، سیستم تصویری، سیستم صوتی، پریز برق، بسته پذیرایی، فروش غذا در رستوران، سیستم تهویه و چراغ مطالعه را نام برد. شما میتوانید برای تهیه تور قشم و یا تور زمینی قشم به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

ایستگاه های بین راهی قطار تهران بندرعباس

مقاصد خروجی ایستگاه راه‌آهن تهران

مسیرهای ریلی قطار تهران به شهرهای دیگر تعداد بسیار زیادی از خطوط را به خود اختصاص داده است و از تهران با قطار می توان به سمنان، شاهرود، نیشابور، خواف، طبس، اراک، اهواز، خرمشهر، مراغه، زنجان، شیراز، میانه، تبریز، یزد، زاهدان، بندرعباس، گرگان، مشهد، نقاب، کرج، هشتگرد، قزوین، میانه، مراغه، محمدیه، کاشان، بادرود، اردکان، بافق، احمد آباد، خاتون آباد، سیرجان، میبد، زادمحمود، نائین، زواره، ایستگاه راه‌آهن زاهدان، کرمان، بم، شهر رضا، آباده، اقلید، صفاشهر، ورامین، پیشوا، گرمسار، سیمین دشت، زرین دشت، فیروزکوه، ورسک، پل سفید، زیرآب، شیرگاه، قائمشهر، ساری، نکا، بهشهر، بندرگز، بندرترکمن، گرگان، اندیمشک، اصفهان، آبگرم، آبیک و … سفر کرد.

مقررات صدور بلیت قطار نیم بها

  • صدور بلیت نیم بها برای جانبازان عزیز و خانواده‌ های معظم شاهد (با ارائه‌ي اصل کارت شناسایی معتبربنیاد ) درکليه‌ی مراکز فروش امكان‌پذير است.
  • بلیت نیم بها برای کودکان ۲ تا ۱۲ سال تمام، با ارائه‌ي شناسنامه صادر مي‌شود. برای مسافرت کودکان زیر۲ سال بدون اختصاص جا، ۱۰ درصد بهای بليت دريافت مي‌شود. درصورت تقاضای جا برای اطفال زير دو سال، بليت نيم بها برای استفاده در کوپه والدين صادر خواهد شد.

در صورت لغو حرکت قطار چه اتفاقی می افتد؟

  • لغو برنامه حرکت قطار برای بلیط های یکطرفه : وجه کامل بلیت، تا یک ماه پس از تاریخ حرکت در كليه‌ي مراكز فروش به مسافر پرداخت مي‌ شود يا مي‌تواند با اولويت، بليت براي قطارهای بعدی تهيه كند.
  • لغو برنامه رفت قطار برای دارندگان بلیت رفت و برگشت : چنانچه بلیت رفت و برگشت یکسان و همنام باشد، وجه کامل بلیت رفت حداکثر تا يک ماه پس از تاريخ حركت در كليه مراكز فروش به مسافر پرداخت مي‌شود و يا در صدور بليت قطارهای بعدي اولويت خواهد داشت. در صورت تمايل مسافر، وجه كامل بلیت برگشت نيز پرداخت مي‌ شود. حداكثر زمان استرداد بليت برگشت ۳ ساعت قبل از حركت قطار مي‌باشد.
  • لغو حرکت قطار در حین سفر و بازگشت مسافران به ایستگاه مبدا : چنانچه بلیت به نام مسافر باشد، وجه کامل آن حداکثر تا یک ماه پس از تاریخ حركت در كليه مراكز فروش پرداخت مي‌ شود.
  • لغو حرکت قطار در حین سفر و اعزام مسافران به مقصد با سایر وسایل نقلیه : چنانچه توقف ناشی از حوادث طبیعی نبوده و رسيدن مسافران به مقصد با تأخيری بيش از زمان معين انجام شود، ۱۰۰ درصد بهاي بليت بعد از کسر خدمات حداکثر تا يک ماه پس از تاريخ حركت پرداخت می شود.
  •  تاخیر حرکت قطار از مبدا : تأخیر در شروع حرکت قطارهایی که مسافران آن از باجه کنترل بليت عبور و در سكو يا داخل قطار قرار گرفته‌اند جزو تأخير نهايی آنها در مقصد محاسبه و مورد ملاك براي پرداخت خسارت قرار می گيرد.
  • تاخیر قطار که منجر به جا ماندن مسافر از قطار بعدی شود : در صورت تأخیر بیش از زمان معین که منجر به جاماندن مسافر از قطار بعدي شود، چنانچه فاصله بين ورود قطار قبلي و حرکت قطار بعدي بيش از سه ساعت باشد و همچنين هر دو بليت به نام مسافر باشد، وجه کامل بليت قطار بعدي پرداخت يا مسافر با قطارهاي بعدي اعزام مي شود. چنانچه اين تأخير منجر به اقامت در شب شود، هزينه اقامت و غذا به عهده شركت راه آهن جمهوری اسلامی می باشد. در صورت اعزام با قطار درجه‌ پايين‌تر مابه التفاوت بليت به مسافر پرداخت می شود و در صورت اعزام با قطار درجه‌ بالاتر، مابه التفاوت از وی دريافت نمی شود.

 شرایط ابطال و استرداد بلیط قطار

مقررات ابطال و استرداد بلیط قطار در مراکز فروش :

• بلیت تا یک ساعت پس از صدور، به شرط عدم حرکت قطار، و بازبودن مراکز فروش ،در مركز صادر كننده‌ی بليت با پرداخت كامل بهای آن به مسافر قابل ابطال میباشد.

• بلیت قطارهای مسافری درکليه‌ي مراکز فروش بليط قطار (در ساعات کاري نمايندگي هاي فروش ) با ارائه‌ي كارت شناسايي معتبر(كارت ملي-شناسنامه-پاسپورت-گواهينامه )طبق مقررات زير، قابل استرداد مي‌باشد و نيازي به مراجعه به مركز خريد بليت نيست:

– تا ساعت ۱۲ روز قبل از حرکت قطار،۹۰ درصد بهای بلیت پرداخت می‌شود. – از ساعت ۱۲ روز قبل از حرکت تا سه ساعت پیش از حرکت قطار، ۷۰ درصد بهای بلیت پرداخت مي‌شود. – از سه ساعت مانده به حرکت تا لحظه‌ی حرکت قطار۵۰ درصد بهای بلیت پرداخت مي‌شود. – استرداد بلیت پس از حرکت قطار امکان‌پذیر نمی‌باشد.

مقررات ایستگاه راه آهن

  1. ارائه کارت شناسایی معتبر برای کنترل بليت الزامي است.
  2. به وسائل وبار خود توجه کامل داشته باشید و مراقب باشید از وسائل شما چیزي در ايستگاه جا نماند.
  3. از پذیرفتن وسائل امانی افراد ناشناس ویا مشکوک وتحويل وسائل خود به ديگران خودداري کنيد.
  4. ایجاد سروصدا و هرگونه مزاحمت برای مسافران ممنوع است.
  5. استعمال دخانیات در سالن،باجه ها و دفاتر اداری ممنوع است.
  6. عبور افراد از روی ریلها به هر دلیل ممنوع است.
  7. تکدی گری و دستفروشی و… که باعث ايجاد مزاحمت براي مسافران مي شود، ممنوع است.
  8. خارج کردن چرخ حمل بار از محوطه ایستگاه ممنوع است.
  9. از ریل ها به حد کافی دور بمانید(حريم ايمن شما پشت خط زرد سکو مي باشد).
  10. همراه آوردن وسایل محترقه، آتش زا، بدبو ،سمی و خطرناک به داخل ایستگاه ممنوع است.
  11. همراه داشتن بسته های بزرگ و حیوانات به داخل ایستگاه ممنوع است.
  12. ورود افراد بدون بلیت یادارای بليت مخدوش و غيرهمنام به سکوها به هر دليل ممنوع است .
  13. درهای قطار ده دقیقه پیش از حرکت بسته مي شود. لذا حضور به‌موقع قبل از حرکت در ايستگاه ضروري است.
  14. رعایت حجاب و پوشش مناسب الزامی است.
  15. از تماس با تجهیزات و وسائل موجود در ایستگاه(تابلوها) خودداری کنيد.
  16. از نشستن و دراز کشیدن بر روی زمین ، پلکان و معابر خودداري شود.
  17. نصب پوستر، تابلو ، پلاکارد و… در ایستگاه ممنوع است.
  18. هرگونه فعالیت تبلیغاتی ، مصاحبه،نظرسنجي و تصوير برداري حرفه اي بايد با مديريت سالن هماهنگ شود.
  19. برای حفظ بهداشت محیط،از انداختن ته سیگار، آدامس و…بر روي زمين و روي سکوها اجتناب کنيد.به همين منظورسطل‌هاي زباله در نقاط مختلف ايستگاه تعبيه شده است.
  20. قطارهایی که حداقل یک ساعت پس از اذان حرکت مي كنند ، براي آن وعده نماز توقف نخواهند داشت. براي اداي فريضه نماز به مسجد و يا نمازخانه ايستگاه مراجعه كنيد.

 

نظرات در مورد معرفی ایستگاه راه آهن تهران

با ثبت نظرات، مارا در بهبود خدمات یاری نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *