موزه قصر آینه یزد

موزه قصر آینه یزد

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 5,00 از 5 ( 1 رای )
Loading...

یکی از استان های دیدنی کشورمان که مملو از جذابیت های تاریخی و فرهنگی است و به تازگی هم مرکز آن در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است، یزد است که بی شک همه ایرانیان سفر به این استان را تجربه کرده و دوست دارن. در این استان جدای از جذابیت های تاریخی، بیشتر از ۱۸ موزه وجود دارد که همگی فعال هستند و تعدادی از آنها زیر نظر بخش دولتی و بقیه ی آنها با میراث فرهنگی بصورت مشارکتی درحال اداره شدن هستند. یکی از این موزه ها که اینجا قصد معرفی آن را داریم یکی از بهترین موزه هاست که به نام موزه قصر آیینه یزد می باشد. جایی که جدای از اشیایی با ارزشش، خود ساختمان نمونه ای از زیبایی است.

موزه آینه یزد
موزه قصر آیینه یکی از زیباترین آثار تاریخی و یکی از جاهای دیدنی شهر یزد است که از جمله موزه‌های خاص شهر در دل بنایی منحصربه‌فرد می باشد و تاریخ ساخت آن به دوران پهلوی اول است. این بنا فارغ از داشتن اشیای باارزش، نمونه‌ای از هنر و زیبایی است که با زیربنای‌ ۸۳۷ متر مربع‌ در باغی‌ مصفا به‌ وسعت‌ ۸,۱۷۴ متر مربع قرار دارد.

موزه آینه یزد
(تابلو های نقاشی بافت تاریخی یزد در موزه قصر آیینه)

سرگذشت عمارت قصر آیینه یزد

در سال ۱۳۲۰ خورشیدی و زمان حکومت پهلوی اول، شخصی به نام صراف زاده تصمیم به ساخت عمارتی در شهر یزد گرفت. او از جمله بازرگانان معروف شهر بود که به عنوان نماینده مجلس نیز فعالیت داشت. عمارت ساخته شده تا مدت ها توسط صراف زاده به عنوان مهمانسرای خصوصی استفاده می شد.بعد از انقلاب ۱۳۵۷ و در سال ۱۳۷۷ خورشیدی، عمارت مزبور و بسیاری از اموال صراف زاده به فتوای یک روحانی به نام محمد صدوق مصادره شد. تمامی این اموال به بنیاد مستضعفان شهر یزد تعلق گرفت. سپس، عمارت نام برده به مدیریت اداره میراث فرهنگی و به درخواست امام جمعه وقت به موزه تغییر کاربری داد.

موزه قصر آینه یزد

اشیای نگهداری شده در موزه

این موزه بخش های مختلفی را شامل می شود که در هرکدام از آنها اشیای بخصوصی نگهداری می شوند. در مجموع تعداد اشیای موجود در موزه قصر آیینه به ۱۲۴ قلم می رسد. جنس این اشیا سفال، شیشه، برنج و مس می باشند.جالب ترین قسمت موزه عمارت قصر آیینه مربوط به بخش نگهداری وسایل روشنایی است. در این بخش، وسایل مختلفی وجود دارند که عبارتند از: چراغ های پیه سوز، چراغ های نصبی، چراغ های آویزی، چراغ های پایه دار، چراغ های دستی، انواع شمع سوزهای نصبی و دستی، انواع نفت سوزها، گازسوزها و وسایل برقی تمامی این وسایل در این موزه زیبا نگهداری میشود.

موزه آینه یزد
پیه سوزهای موجود در این موزه، قدیمی ترین اشیای موجود در آن می باشند که دیرینگی آنها به دوره ساسانی برمی گردد. علاوه بر آن، اشیای دیگری نیز در موزه مزبور وجود دارند که به شرح زیر می باشند: دست نوشته های قدیمی، کتاب، سکه، تمبر، اسلحه، قفل، دهنه اسب (مربوط به هزاره دوم قبل از میلاد)، نمونه هایی از برنزهای لرستان و انواع مختلف آیینه ها.

معماری موزه آیینه یزد

عمارت موزه قصر آینه در سال 1320به سبک سنتی و اروپایی و به دست  صراف زاده بنا شد است: اتاق‌هایی رو به استخر یا نشیمن بهاری، اتاق خواب، قسمت شاه نشین، حوضخانه و سرویس است. تزئینات اتاق‌ها شامل گچبری و نقاشی روی دیوار و آیینه کاری می باشد . حوضخانه بنا بیشترین تزئینات را دارد. در نقطه نقطه این مکان زیبا و دیدنی آثار بسیار نفیسی چون نقاشی ، گچ بری ، آینه کاری ، کاشی کاری و .. قرار دارد که همگی نمایان گر هنر والا و ارزشمند هنرمندان ایرانی و استاکارانی گران قدر است. درها و پنجره‌ها چوبی و مشبک با شیشه‌های رنگی می باشد که پنجره‌ها به وسیله لولای جدا شونده بصورت ساده و رنگی در کنار هم قرار میگیرند.

نظرات در مورد موزه قصر آینه یزد

با ثبت نظرات، مارا در بهبود خدمات یاری نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *