میدان امیر چخماق یزد

میدان امیر چخماق یزد

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 5,00 از 5 ( 1 رای )
Loading...

رفتن به مرکز کشور ایران و دیدن جلوه های کویری این سرزمین می تواند برای مسافران تور یزد بسیار لذت بخش باشه. میدان امیر چخماق نام میدانی در شهر یزد شامل بازار،تکیه،مسجد و دو آب انبار که مربوط به دوره ی تیموریان می باشد مجموعه میدان امیر چخماق یزد در وسط بافت قدیمی شهر واقع شده است و یکی از نقاط سوق الجیشی و مهم شهر یزد به حساب می آید. مجموعه میدان امیر چخماق یکی از شاخص ترین مجموعه های تاریخی شهر یزد است که باز دید کننده ها زیادی دارد.
در کنار بازدید از جلوه‌های معماری میدان می‌توانید گشتی هم در بازار امیر چخماق یزد بزنید و از دیدن صنایع دستی و سوغاتی‌های رنگارنگ لذت ببرید یا زمانی را صرف ارتباط با مردم شهر کنید.

یزد.امیرچخماق
امیر جلال الدین چخماق از سرداران شاهرخ تیموری بود که به دستور وی حاكم یزد گردید. او با همكاری همسر خود فاطمه خاتون مجموعه ای شامل تكیه، میدان، حمام، تعدادی كاروانسرا، خانقاه، قنات خانه، چاه آب و مسجد را بنا کرده است. میدان امیر چخماق یکی از زیباترین شاهکارهای معماری و کاشیکاری و متعلق به قرن نه هجری قمری میباشد.
در خرداد ماه سال ۱۳۹۹، با اقدام شهرداری و شورای شهر یزد، ملک‌های مجاور این بنا خریداری و تخریب شد، تا مجدد گنبد منحصر بفرد آرامگاه ستی فاطمه، از داخل میدان قابل مشاهده باشد. این بقعه را فاطمه خاتون همسر امیرچقماق شامی، برای محل دفن خود در یزد ساخته‌است که قبر آن، دوطبقه و از جنس سنگ مرمر می‌باشد و در مرکز بقعه قرار گرفته‌است. بر روی سنگ‌قبر، فقط نقش یک سَرو وجود دارد؛ چراکه سرو نمادی از معاد و زندگی پس از مرگ بوده‌است.

یزد.امیرچخماق
این میدان متعلق به دوره تیموری است که در عصر صفوی هم به همین نام شهرت داشت. در زمان شاه عباس برخی از این آثار احیاء شده‌ است. میدان امیر چخماق و بناهای اطرافش از برجسته ترین مجموعه های تاریخی و گردشگری شهر یزد است.

در سال ۱۳۳۰ تکیه امیر چخماق، در سال ۱۳۴۲ مسجد امیر چخماق و در سال ۱۳۸۵ ب انبار آن در لیست آثار ملی ایران قرار گرفتند. این مسجد از جهات مختلف دارای در ورودی است که دسترسی به آن را راحت کرده است. بخشی از سر در ایوان این مسجد هم با کاشی کاری و معرق مزین شده که در آن کتیبه هایی هم به چشم می خورد. همچنین محراب اصلی مسجد هم از کاشی معرق است و از ساختمان های مقرنس کاری شده تشکیل شده است.

یزد.امیرچخماق
در گوشه ای از این میدان نخل بزرگی را می بینید که از زمان صفویه در این محل قرار دارد و از آن در مراسم محرم استفاده می شود.هر یک از بناهایی که نام برده شد، همانطور که گفتیم به تنهایی دارای ارزش بالایی از نظر تاریخی و گردشگری هستند.
قرارگیری مجموع این ساختمان ها باشکوه با هم در یک میدان، باعث شهرت جهانی میدان امیرچخماق یزد شده است.

یزد.امیرچخماق
حسینیه امیر چخماق توسط یکی از فرمانروایان یزد در آن دوران خراب گردید. اما هم اکنون این بنا توسط اساتید معماری و دوستاران اماکن تاریخی در حال بازسازی می باشد تا دوباره به حسینیه تبدیل شود .

نظرات در مورد میدان امیر چخماق یزد

با ثبت نظرات، مارا در بهبود خدمات یاری نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *