میدان تکسیم (Taksim) استانبول

میدان تکسیم (Taksim) استانبول

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 5,00 از 5 ( 3 رای )
Loading...

Taksim Meydanı

تکسیم(Taksim) به زبان فارسی به معنی توزیع یا تقسیم می باشد. به همین دلیل گردشگران ایرانی به میدان تکسیم استانبول، میدان تقسیم نیز میگویند. میدان تکسیم در بخش اروپایی این شهر و در منطقه بیگ اوغلو(Beyoglu) که در مرکز و قلب شهر استانبول است، قرار دارد و این خود یکی از دلایل مورد توجه قرار گرفتن این میدان است. همینطور  میدان تکسیم در انتهای شرقی خیابان استقلال واقع شده است که در مورد این خیابان در مقاله های دیگر برای شما مطلب آماده کرده ایم.

مشاهده قیمت تور آنتالیا و تورهای ترکیه در سایت 20 گشت + تخفیفات باورنکردنی

میدان تکسیم همیشه مرکز برگزاری جشن‌های شب سال نو بوده و مردم را گرد هم جمع می‌کند و فضایی گرم و دوستانه را به نمایش می‌گذارد. هرچند بیشتر بافت این محله بافت قدیم به‌حساب می‌آید اما در کنار این بافت فرسوده، ساختمان‌های نوساز و هتل های مدرن و لوکس، مکان‌های تفریحی قابل‌توجه، این خیابان را به یک فضایی شلوغ، سرزنده و مملو از کافه و رستوران‌ها تبدیل کرده است؛

اگر قصد بازدید از میدان تکسیم را در تور استانبول خود دارید، در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با این میدان آشنا شوید.

میدان تقسیم

میدان محبوب تکسیم نماد جمهوری مدرن ترکیه است و به دست آتاتورک رقم خورده است. در مرکز این میدان، بنای یادبود جمهوری واقع شده است و این میدان را به محلی مهم برای برگزاری رویدادهای ملی این کشور، مثل سالگرد استقلال ترکیه و دیگر جشن‌ها، تبدیل کرده است.

چرا میدان تقسیم!؟

در اواخر دوره سلطان محمود اول، میدان تکسیم را به‌عنوان نقطه‌ای انتخاب کرد که جریان اصلی آب از شمال استانبول در این محل جمع‌آوری و به سایر نقاط شهر منشعب می‌شد. بنابراین، این میدان نام خود را از آب‌انبار بزرگ سنگی واقع در ضلع غربی میدان گرفته است و همانطور که گفتیم تکسیم به معنای تقسیم است، که به همین دلایل آن را تکسیم(Taksim) نامگذاری کردند.

مجسمه میدان تکسیم

یادبود جمهوریت و استقلال در مرکز میدان تکسیم قرار دارد و از مهم‌ترین بناهای تاریخی این میدان محسوب می‌شود. این مجسمه برای گرامی‌داشت مصطفی کمال آتاتورک بنیان‌گذار جمهوری ترکیه، توسط پیترو کانونیکا( Pietro Canonica) مجسمه‌ساز ایتالیایی، و با کمک‌های مردمی در سال ۱۹۲۸ ساخته شد. در نمای جنوبی مجسمه که مشرف به خیابان سیراسلویلر است، آتاتورک، عصمت اینونو و مارشال فوزی چخماق در جلو و چهره‌های دیگری در پشت سر آن‌ها دیده می‌شود که همه نمادی از پایه و اساس جمهوری ترکیه هستند. در نمای شمالی مشرف به خیابان جمهوریت، نماد جنگ استقلال ترکیه قرار دارد. در نماهای شرقی و غربی هم مجسمه‌ای از آتاتورک مشاهده می‌شود که با پرچم ترکیه، و لباس ساده (در نقش دولتمرد) که نماد همراهی مردم و حس پیروزی استقلال و جمهوری جدید ترکیه است، و لباس رزم (در نقش قرمانده کل ارتش) که حس مبارزه طلبی را نشان میدهد، ساخته شده است.

مجسمه میدان تقسیم

دسترسی به میدان تکسیم

وجود ایستگاه‌های اتوبوس و مترو در نزدیکی میدان تکسیم باعث شده‌اند که دسترسی به این میدان از سراسر شهر آسان باشد. گرچه عبور خودرو از میدان ممنوع است و فقط تراموای نوستالژیک شهر مجوز عبور از آن را دارد.

مترو: راحت‌ترین گزینه برای جابه‌جایی در شهر استانبول و از بهترین وسایل نقلیه عمومی میدان تکسیم مترو می‌باشد که دسترسی از همه‌ی مناطق به این میدان را آسان کرده است. از آنجایی که ورود وسایل نقلیه عمومی به میدان ممنوع می‌باشد، خط مترو در فاصله ۵۴ متری از دور میدان قرار گرفته است.

اتوبوس: 150 متر بالاتر از ضلع شمالی میدان تکسیم استانبول، ایستگاه اتوبوس قرار دارد و می‌توانید از آن‌ها برای جابه‌جایی در سطح شهر استفاده کنید.

تاکسی: تاکسی‌ها نیز مانند خطوط اتوبوس بالاتر از ضلع شمالی این میدان قرار دارند. از تاکسی‌های خط شیشلی-امینونو(Sisli – Eminonu) و تکسیم-آکسرای(Taksim – Aksaray) که 130 کیلومتر با میدان فاصله دارند می‌توانید در سطح شهر رفت و آمد داشته باشید.

تراموا: برای اینکه از محله سلطان احمد به میدان تکسیم بروید، استفاده از خطوط تراموا برای شما راحت‌تر است. برای این کار به ایستگاه سلطان احمد بروید و سوار تراموا شوید و بعد از اینکه در ایستگاه دانشگاه معمار سینان پیاده شدید، یک کیلومتر به سمت شمال غربی راه بروید تا به میدان برسید.

جاذبه‌های گردشگری اطراف میدان تکسیم

میدان تکسیم به دلیل وجود مراکز تفریحی و رفاهی متعدد یکی از مناطق مهم برای گردشگری در سطح استانبول محسوب می‌شود، به همین علت است که عموم گردشگران حتما در تور استانبول خود از این محله بازدید میکنند.

1. خیابان استقلال(.Esteghlal St)

بیشتر شهرت میدان تکسیم، به دلیل وجود خیابان استقلال است. این خیابان حدود ۲ کیلومتر طول دارد و به‌عنوان اولین سکونتگاه مسلمانان استانبول، شناخته میشود.خیابان استقلال یک خیابان پیاده‌رو با مغازه‌های متنوع حتی برندهای مشهور، رستوران‌ها و کافه‌ها، محل برگزاری نمایش‌ها و پیاده‌روی طولانی می‌باشد. ورود موتور سیکلت و ماشین به این خیابان ممنوع میباشد.

خیابان استقلال که زمانی جنگل بود، به‌تدریج به کانون تجارت و صنایع دستی استانبول شد و در سال‌های بعد، اروپایی‌های زیادی به این خیابان آمدند و ظاهر شرقی آن را با نقوش غربی ترکیب کردند. خیابان مذکور نام مدرن خود را پس از به قدرت رسیدن آتاتورک به دست آورد که کلمه استقلال(Istiklal) است.

خیابان استقلال

2. پارک گزی(Gezi Park)

در کنار هتل‌ها و مراکز خرید و رستوران‌های کنار میدان تکسیم استانبول، بوستانی سرسبز و کوچک وجود دارد که برای استراحت افراد بسیار مناسب است. پارک گزی(Gezi Park) که درست در کنار میدان تکسیم قرار دارد، تنها منطقه سرسبز تکسیم است که می‌توانید استراحت خوبی در آن انجام دهید. این پارک، یکی از کوچک‌ترین پارک‌های شهر استانبول است و در بیشتر مواقع، مکانی برای اعتراض‌های مردم و تجمع‌های سیاسی است.

پارک گزی میدان تکسیم

3. مسجد تکسیم(Taksim Camii)

در سال 2017 پروژه ساخت این مسجد آغاز، و در 8 مه 2021 توسط رئیس‌جمهور ترکیه، افتتاح شد. هنگام گشت‌وگذار در اطراف میدان تکسیم، اولین جاذبه‌ای که نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند،‌ مسجد تکسیم است که برای 4 هزار نفر ظرفیت دارد.

مسجد تکسیم

4. برج گالاتا(Galata Kulesi)

برج گالاتا(Galata Kulesi) استانبول در انتهای خیابان استقلال، در گذشته بلندترین برج شهر بود و با میدان تکسیم 2.5 کیلومتر فاصله دارد. این برج 61 متر ارتفاع دارد و ضخامت دیوارهای آن به 4 متر می‌رسد. این برج تاریخی در محله گالاتا یکی از زیباترین جاذبه های استانبول به شمار می‌رود. این برج در گذشته به‌عنوان فانوس دریایی برای دریا‌نوردان کارایی داشت، اما در قرن 16 با ورود عثمانی‌ها به این سرزمین، برج مذکور به رصدخانه تغییر پیدا کرد. در قرن 16 ، برج گالاتا بازسازی و یک بالکن به آن متصل شد و در آن زمان از برج برای ردیابی آتش‌سوزی در شهر استفاده می‌شد.

در حال حاضر این برج به‌عنوان یک سکوی تماشا در میان گردشگران محبوبیت دارد.

برج گالاتا

5. مرکز فرهنگی آتاتورک(Atatürk Kültür Merkezi)

تغییر زندگی شهری پس از استقرار جمهوری ترکیه نشان داد که ساختمان اپرا یک نیاز و ضرورت بزرگ است. مرکز فرهنگی آتاتورک(Atatürk Kültür Merkezi) که در میدان تکسیم قرار دارد، پس از دوره طولانی ساخت‌وساز 13 ساله این بنا، در سال 1969 با نام کاخ فرهنگی استانبول افتتاح شد. اما بعد از آتش سوزی که در سال 1970 رخ داد، این بنا آسیب شدیدی دید ولی با گذشت 8 سال این بنا بازسازی و به «مرکز فرهنگی آتاتورک» نام‌گذاری شد.

اغلب از این ساختمان برای برگزاری نشست‌ها، کنسرت‌ها، نمایش‌های ملی، نمایش‌های بین‌المللی و نمایشگاه‌ها استفاده می‌شود.

مرکز فرهنگی آتاتورک

هتل های اطراف میدان تکسیم

اطراف میدان تکسیم هتل‌های متعددی وجود دارد و از پرطرفدارترین هتل‌های استانبول در این محله برای اقامت وجود دارند و از آنجایی که حمل‌ونقل در این منطقه توسعه یافته، این امکان را برای گردشگران فراهم می‌کند که از این منطقه به‌راحتی به هر جای استانبول بروند. در ادامه چند نمونه از هتل های 2، 3، 4 و 5 ستاره در نزدیکی میدان تکسیم را نام میبریم:

• هتل مارمارا تکسیم (Marmara Taksim Hotel) 5*

در فاصله 200 متری از میدان تکسیم

• هتل سی‌وی‌کی پارک بسفروس (CVK Park Bosphorus Hotel) 5*

در قلب شهر و فاصله 150 متری از میدان تکسیم

•هتل اکسیدنتال تکسیم (Occidental Taksim Hotel) 4*

در فاصله 100 متری از میدان تکسیم

• هتل پیک تکسیم (Peak Taksim Hotel) 4*

در فاصله 100 متری از میدان تکسیم

• هتل اوی سوئیت (Away Suite Hotel) 3*

در منطقه بیگ اوغلو و فاصله 100 متری از میدان تکسیم

• هتل بون سانت (Bonne Sante Hotel) 3*

در خیابان استقلال و فاصله 150 متری از میدان تکسیم

• هتل پتروس (Petros Hotel) 2*

در فاصله 50 متری خیابان استقلال و 600 متری از میدان تکسیم

• هتل آیرامین (Ayramin Hotel) 2*

در فاصله 200 متری از خیابان استقلال

 

نکته ای که در بازدید از میدان تقسیم استانبول باید بدانید، بهترین زمان برای بازدید از میدان تکسیم و سفر به استانبول فصل پاییز و بهار است. این میدان و همچنین خیابان استقلال برای کسانی که عاشق خرید هستند، بسیار مناسب می‌باشد؛ زیرا دارای بهترین مراکز خرید و شعب برندهای معروف است‌.

در اطراف میدان تکسیم صرافی‌های زیادی هم وجود دارد که گردشگران را از بابت تهیه و تبدیل ارز راحت می‌کند.

اگر تاکنون به استانبول ترکیه سفر کرده و از میدان تکسیم دیدن کرده‌اید، نظر و تجربه خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

نظرات در مورد میدان تکسیم (Taksim) استانبول

با ثبت نظرات، مارا در بهبود خدمات یاری نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *