پِرگا شهری تاریخی در آنتالیا

پِرگا شهری تاریخی در آنتالیا

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 5,00 از 5 ( 1 رای )
Loading...

Perge Ancient City

سفر سالانه هزاران گردشگر از سراسر دنیا به آنتالیا و کشور ترکیه، بی دلیل نیست. در این شهر جذابیت‌ها و دیدنی‌های بسیاری وجود دارد که مطمئناً یک سفر برای بازدید از تمام آن‌ها کافی نخواهد بود. یکی از جاذبه‌های تاریخی آنتالیا، شهر باستانی پرگا است. این شهر تاریخی، قدمتی به طول هزاران سال داشته و هنوز هم می‌تواند با زیبایی‌های خود، گردشگران را سرگرم کند. پرگا یکی از قدیمی ترین شهرهای ترکیه که پایتخت منطقه ای به نام پام فیلیا به حساب می آید. از نظر جغرافیایی شهر پرگا در جنوب غربی ترکیه و ۱۸ کیلومتری شرق آنتالیا قرار گرفته است. جایی در سواحل زیبای مدیترانه…

در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا در مورد این شهر باستانی اطلاعات بیشتری کسب کنید تا در تور آنتالیا خود بتوانید به راحتی از این جاذبه گردشگری استفاده کنید.

پرگا

تاریخچه شهر پرگا

از آنجا که در گذشته منطقه پامفیلیا(Pamphylia) یکی از مدرن‌ترین مناطق شرق آنتالیا به شمار می‌رفت؛ عده زیادی از مردم به آن مهاجرت کرده و در آن منطقه ساکن شدند.

با رونق گرفتن پامفیلیا، چهار شهر بزرگ پرگا، ساید، سیلیون و آسپندوس، در حوالی آن ساخته شد. ابتدا هدف از ساخت شهر پرگا، محافظت از دریای مدیترانه از حمله دزدان دریایی بود؛ اما با گذشت زمان، اهمیت این شهر دوچندان شد.شهر پرگا مانند یک دیوار دفاعی عمل می کرد و مانعی بر سر راه دزدان دریایی مدیترانه بود. این موضوع را از کاوش های باستانی اطراف شهر و وجود سیستم های دفاعی پیشرفته در آن می توان فهمید.

شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید که شهر پرگا در سال 1946 میلادی و توسط دانشگاه استانبول کشف شد. یکی دیگر از نکات جالب در رابطه با شهر پرگا این است که این شهر تا سال 333 قبل از میلاد مسیح، تحت نفوذ و کنترل هخامنشیان قرار داشت. بعدها اسکندر مقدونی برای تصرف این شهر با مردم پارس درگیر شد و پس از پیروزی، ارتباط پرگا را با دیگر شهرهای پامفیلیا، قطع کرد.

در دوران هلنی؛ دورانی که یونانی ها به جهان باستان مسلط بودند و از شهرت زیادی برخوردار شدند این شهر به یکی از زیباترین شهرها معروف بود. از دیگر جاذبه های این شهر در آن زمان می توانیم به وجود بنای مذهبی آرتمیس و خانه ی یک ریاضیدان معروف یونانی به نام آپولونیوس اشاره کنیم.

مشاهده قیمت تور استانبول در سایت 20 گشت + تخفیفات باورنکردنی

معبد آرتمیس در پرگا

دوران شکوفایی پرگا

در قرن دوم قبل از میلاد مسیح، حاکم شهر پرگا به ضرب سکه‌هایی با طرح الهه آرتمیس پرداخت و دوران شکوفایی این شهر را آغاز کرد. با گذشت زمان رم موفق شد تا نفوذ خود را در این شهر افزایش داده و آن را به استان گالاتیای روم، اضافه کند. پیوستن شهر پرگا به امپراتوری رم، پای معماری بینظیر و جذاب رمی را به این شهر باز کرد و سبب رونق روزافزون این شهر شد. رونق این شهر بزرگ تا قرن 5 یا 6 میلادی ادامه داشت؛ اما با حمله اعراب، شهر پرگا آنتالیا سقوط کرد و ویران شد.

در این سال‌ها، پرگا از لحاظ مذهبی نیز جایگاه ویژه‌ای داشت. یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت پرگا برای مسیحیان، حضور سنت پولس(پولس رسول) در آن است. سنت پولس یکی از حواریون حضرت عیسی بود که از شهر پرگا عبور کرده و اولین موعظه خود را در این شهر انجام داد.

آنتیک کنت انتالیا

در حال حاضر تنها 30 درصد از شهر بزرگ پرگا مورد حفاری قرار گرفته و بخش اعظمی از آن هم‌چنان در زیر خاک پنهان مانده است. در همین بخش کوچک کشف شده نیز جاذبه‌های توریستی بسیاری وجود دارد.

در ادامه نمونه هایی از دیدنی های پرگا را خواهید شناخت؛

دروازه ‌های رومی

دو دروازه ورودی شهر پرگا، یادگاری از دوران حکومت رومیان بر این شهر است. یکی از معروف‌ترین دروازه‌های رومی در دنیا دروازه هلنیستیک(Hellenistic gate) است که به عنوان نماد این شهر نیز شناخته می‌شود. برج‌هایی دایره‌ای و از جنس سنگ، در دو سمت این دروازه قرار دارند و بازدیدکنندگان را به حیاطی وسیع با کف‌پوش مرمر، راهنمایی می‌کنند. شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید که این دروازه، ظاهری مشابه با دروازه هادریان(Hadrian) دارد.

دروازه هلنیستیک

خیابان‌های ستون‌دار

دو خیابان هماهنگ در مرکز شهر دیده می‌شوند که افراد را به نقاط اصلی پرگا هدایت می‌کنند. در اطراف این خیابان‌ها، ستون‌هایی بسیار زیبا ساخته شده است که با نقش‌هایی برجسته مربوط به همان دوران تزیین شده‌اند. در بالای ستون‌ها نیز کانال‌های آبی دیده می‌شود که آب چشمه‌های وسط خیابان و حمام‌ها را تامین می‌کند.

خیابان های ستون دار پرگا

مقبره پلانیا مگنا

پلانیا مگنا (Plancia Magna) یکی از برجسته‌ترین زنان آناتولی بود که در شهر پرگا متولد شد. مگنا در ساخت بناهایی که در قرن اول و دوم میلادی ساخته‌ شده‌اند، نقش داشته است و نامش بر روی بسیاری از کتیبه‌های آن دوران دیده می‌شود. مقبره این بانو قبل از ورود به پرگا در جلوی دیوارهای شهر دیده می‌شود.

مقبره پلانیا مگنا
تئاتر شهر

در ضلع غربی جاده پرگا ساختمان بزرگی وجود دارد که در آن ترکیبی از دو معماری رومی و یونانی دیده می‌شود. این بنا، تئاتر شهر پرگاست که ظرفیت حدود 15000 نفر را دارد. صحنه تئاتر با عناصر مربوط به آن زمان تزیین شده و نقش‌های برجسته‌ و مجسمه‌هایی در آن دیده می‌شود که بخشی از آن‌ها در موزه باستان‌شناسی آنتالیا به نمایش گذاشته شده است.

تئاتر شهر پرگا

پالاسترا

شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید که مردم شهر پرگا نیز از سالن بدنسازی استفاده می‌کردند! پالاسترا(Palestra) نام یک حیاط روباز و بزرگ در امتداد خیابان غربی شهر پرگا است که با اتاق‌هایی احاطه شده است. مردم آن زمان برای تمرینات بدنی از این مکان استفاده می‌کردند. گردشگران هنوز هم می‌توانند قنات‌هایی که آب جاری شهر را تأمین می‌کردند را مشاهده کنند.

پالاسترا

آگورا

آگورا(Agora) یک منطقه‌ مربعی شکل است که در گذشته مرکز سیاسی – تجاری شهر پرگا بوده است. آگورا پر از مغازه‌هایی بود که در آن فروشندگان کالاهای خود را به مشتریان عرضه می‌کردند. اطراف این منطقه با ستون‌هایی دیدنی احاطه شده که بر روی آن نقش‌های برجسته بسیار زیبایی دیده می‌شود.

آگورا

استادیوم پرگا

همه ما امپراتوری رم را با نبردهای گلادیاتورها می‌شناسیم. جالب است بدانید که در شهر پرگا نیز استادیومی با طول 234 متر و عرض 34 متر وجود داشته که در آن، این مسابقات جذاب برگزار شده است. این استادیوم، 12 ردیف صندلی دارد و هر ردیف صندلی 1000 نفر گنجایش دارد.

استادیوم پرگا

نامریا هادریان

نامریا(Nymphaeum) یک بنا مربوط به دوران یونان و روم باستان که برای تامین آب از آن استفاده میشد. نامریا هادریان سازه‌ایست که در انتهای شمالی خیابان اصلی پرگا ساخته شده و برای توزیع آب شهر مورد استفاده قرار می‌گرفت. در واقع این بنا نقطه شروع کانال آب محسوب میشد که هنوز بخش‌هایی از آن باقی مانده است.

نامریا هادریان

راه‌های دسترسی به شهر تاریخی پرگا

شهر تاریخی پرگا در نزدیکی شهر توریستی آنتالیا واقع شده و تنها 17 کیلومتر با مرکز آن فاصله دارد.

تورهای گردشگری: اگر دوست دارید همراه با یک راهنمای حرفه‌ای به بازدید از این شهر بروید، می‌توانید از تورهای محلی پرگا استفاده کنید. این تورها حدود 100 تا 120 لیر هزینه دارند و از طریق آژانس‌های هواپیمایی آنتالیا قابل دسترسی هستند.

استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی: اگر قصد دارید به تنهایی به بازدید از شهر تاریخی پرگا بروید، می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی مانند تاکسی یا تراموا استفاده کنید. برای این کار باید از مرکز شهر آنتالیا سوار تاکسی شوید و پرگا بروید. از پرگا به آسپندوس و سپس برگشت به آنتالیا حدود 160 لیر برایتان هزینه خواهد داشت. برای هزینه کمتر می‌توانید از ترموا استفاده کنید که در آن صورت باید از تراموا T1 به ایستگاه آکسو بروید و از آن‌جا تا پرگا حدود 20 دقیقه پیاده‌روی کنید.

وسیله شخصی: استفاده از ماشین شخصی یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به پرگاست. برای این کار می‌توانید یک ماشین اجاره کنید و از آنتالیا به سمت پرگا حرکت کنید. تماشای آبشار کورشونلو و بازدید از ویرانه‌های آسپندوس و غارهای موجود در مسیر از جمله کارهایی است که می‌توانید در راه رسیدن به پرگا انجام دهید.


شهر پرگا یکی از مکان‌هایی است که از گذشته‌های دور برجای مانده و بیانگر بخشی از تاریخ این سرزمین است. اگر به دیدن مکان‌های تاریخی و معماری رم علاقه دارید، حتماً سری به این شهر جذاب زده و از بناهای آن، دیدن کنید.

نظرات در مورد پِرگا شهری تاریخی در آنتالیا

با ثبت نظرات، مارا در بهبود خدمات یاری نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *