کاخ توپکاپی استانبول

کاخ توپکاپی استانبول

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 5,00 از 5 ( 1 رای )
Loading...

یکی از بزرگ ترین و جذاب ترین جاذبه های گردشگری استانبول  کاخ توپکاپی است که بازدید کننده زیادی در استانبول دارد. این مکان توسط سلطان محمد دوم در سال 1466 بنا شده است. این کاخ در بازه زمانی قرن  15 تا 19 میلادی ، مرکز سیاسی امپراتوری عثمانی به حساب می آمده  و این شرایط تا زمان ساخت کاخ دلما در کنار دریا ادامه داشته است. کاخ موزه توپکاپی در همسایگی مسجد سلطان احمد “مسجد کبود” است باید توجه داشته باشید که یکی دیگر از ساختمان های با شکوه و دیدنی در استانبول ترکیه کاخ موزه توپکاپی است. این بنا بر روی یک ‌شبه جزیره کوچک ساخته ‌شده است و در سمت جنوب آن دریای مرمر و در شمال آن دماغه طلایی قرار دارد، تنگه بسفر (Bosphorus) نیز در سمت شمال شرقی این بناست.

کاخ توپکاپی استانبول

کاخ موزه توپکاپی یکی از اقامتگاه  های اصلی سلاطین عثمانی درترکیه بود و آنها را برای حدود 400 سال از زمان حکمرانی 600 ساله در خود جای داده است. در سال ۱۴۵۳ پس از فتح قسطنطنیه بود که سطلان محمد دوم دستور داد تا این کاخ را در موقعیت فعلی آن بر فراز ویرانه‌های دوران بیزانس بنا کنند. سلطان محمد در مدت ‌زمان ساخت این کاخ در قصر کوچک ‌تری که امروزه در میدان بایزید به دانشگاه استانبول بدل شده است زندگی می‌کرد. پس از اقامت در کاخ توپکاپی به نام کاخ جدید و کاخ قبلی با نام کاخ قدیمی نامگزاری شدند. با توجه به این که معنی توپکاپی در زبان ترکی برابر با دروازه توپ‌ها است و دلیل آن نیز وجود توپ‌های جنگی بسیار بزرگی بود که در طول فتوحات سلطان استفاده‌شده بود و در بیرون دروازه به نمایش گذاشته ‌شده بودند، ساکنان محلی این کاخ را با نام توپ کاپی می‌خواندند.

کاخ توپکاپی استانبول

حرمسرای سلطان ابتدا در کاخ قدیمی باقی ماند و یک قرن بعد توسط سلطان مراد سوم به این کاخ انتقال یافت و ساختمان های متعددی در طول سالیان متوالی به این مجموعه اضافه شدند. اتاق هایی برای مادر سلطان، همسران سلطان، زنان صیغه‌ای او، حمام‌های ترکیه‌ای، اتاق‌های مخصوص ختنه کردن، اقامت گاه ویژه سرپرست خواجه‌ها، محل ویژه سلطان نیز در محیط داخلی حرمسرا وجود داشتند که حدود ۴۰۰ اتاق را شامل می‌شدند و در برهه‌ای از زمان، جمعیت این قسمت به حدود 470 بانو نیز رسید. امروزه حرمسرا به یک موزه مجزا در داخل مجموعه کاخ بدل شده است.

دروازه اصلی کاخ توپکاپی به‌سوی میدان سلطان محدود و مسجد ایاصوفیه ساخته شده و باروهای کاخ در دروازه دوم یا باب سلام یا دروازه درود نیز در سال ۱۴۷۸ تکمیل شدند. هسته دیگری که برخی از مهم‌ترین مکان‌ها کاخ در بخش‌های دیگر مانند خزانه‌داری را پوشش می‌دهد دروازه سومیست به نام باب السعد یا دروازه سعادت. این کاخ در ابتدای کار حدودا تعداد 800 نفر ساکن داشت که در طول چند قرن این تعداد به میزان 5 هزار نفر در روزهای عادی و 10 هزار نفر در برخی فصول افزایش پیدا کرد. کاخ توپکاپی به شهری در دل یک شهر دیگر و بزرگ‌ترین کاخ جهان بدل گشت که دیواره‌های اطراف این قصر ۵ کیلومتر طول داشتند و مساحت آن در طول دوران ساختش به 700 هزار مترمربع می‌رسید. این قصر اکنون ۸۰ هزار مترمربع مساحت دارد. هر یک از سلطان‌ها بر اساس سلیقه یا نیازهای خود در آن زمان، بخش‌های جدید یا سالن‌های جدیدی را در طول ۴۰۰ سال دوره کاخ توپ قاپی به آن اضافه نمودند و این کاخ به شکل هزارتویی از ساختمان های مختلف که در مرکز آن‌ها یک حیاط بزرگ وجود داشت تبدیل شد. این حیاط به ‌وسیله دروازه‌های مختلفی حفاظت می‌شد. ساخت ‌و ساز اولیه شامل یک کیوسک دنباله‌ دار که نوع خاصی از بنا با ایوانی بزرگ بود در سال ۱۴۷۲ به پایان رسید.

کاخ توپکاپی استانبول

در سال ۱۹۲۴ بنا بر دستور آتاتورک کاخ توپکاپی به‌عنوان موزه برای بازدید عموم گشوده شد و از بسیاری از بخش‌های کاخ توپ کاپی می‌توان بازدید کرد. نمایشگاه‌ها و سالن‌های متعددی وجود دارند که در آن‌ها هیچ مبلمان یا تزئیناتی وجود ندارد. اگر از دروازه اول یا دروازه سلطنتی وارد شوید به حیاطی که با نام حیاط سپاه نامیده می‌شود وارد خواهید شد. جالب است بدانید افراد می‌بایست با پای پیاده از این دروازه عبور می‌کردند و هیچ‌کسی به‌ غیراز سلطان حق نداشت تا سوار بر اسب از این دروازه عبور کند. تعدادی از خرابه‌های متعلق به دوران بیزانس، یک پارک زیبا، مرکز ضرب سکه به نام Imperial Mint ، کلیسای ایرنه هاگیا (Hagia Irene) که برخی اوقات برای برگزاری کنسرت و نمایشگاه‌های بین ‌المللی از آن استفاده می‌شود و یک موزه باستان شناسی است در این مکان وجود دارند.

کاخ توپکاپی استانبول

دروازه دوم که با نام دروازه سلام شناخته می‌شود دارای دو برج مراقبت است و علت این امر این است که هرکسی پیش از ورود به این مکان می‌بایست به سلطان سلام و درود می‌فرستاد. این دروازه برای دسترسی عمومی ساخته نشده بود و تنها خود سلطان و خدمه او حق عبور از این دروازه را داشتند. در حال حاضر مرکز بازرسی امنیتی و مرکز چک کردن بلیت در این دروازه قرار دارد و پس از رد شدن از آن به دومین حیاط کاخ به نام حیاط دیوان خواهید رسید.  در آن‌سوی حیاط در سمت چپ اقامت گاه مشاوران سلطان یا دیوان قرار گرفته است که از این مکان صدراعظم و وزیر برای مطرح کردن مسائل روزانه و یا بازدیدهای خارجی استفاده می‌کردند. خزانه دیوان در اتاق کناری قرار داشته است و اکنون به نمایشگاهی از سلاح‌های آن دوران تبدیل گردیده است. ورودی حرمسرا نیز در این حیاط و درست در پشت اتاق دیوان قرار دارد.
دروازه سوم یا دروازه سعادت دروازه ایست که سلطان و اهالی کاخ، رخدادهای بزرگ را در این مکان جشن می‌گرفتند و سلطان بر روی تخت پادشاهی خود می‌نشست و اگر او شاد بود همه شاد بودند و توسط خواجه‌های سفید محافظت می‌شد و بدون مجوز سلطان کسی نمیتوانست از آن عبور کند. حیات اگر به حیات اندرونی که سومین حیاط کاخ توپکاپی می باشد وارد شوید، سالن سخنرانی نخستین بناست که سلطان، سفرای خارجی را در آن می‌پذیرفت و به زیبایی با دکوراسیونی جذاب تزئین شده بود و در پشت آن نیز یک کتابخانه قرار داشت.

عکس کاخ توپکاپی استانبول

تعدادی گذرگاه پس از سومین حیاط وجود دارند که به سوی باغ شخصی سلطان صوفی همایون می‌روند و در آن تعداد زیادی گل لاله و گل سرخ و چند اتاقک با نمایی بسیار زیرا رو به شهر وجود دارند و می‌توان در آن‌ها قهوه یا چای نوشید. در سمت چپ حیاط اتاقک بغداد، اتاقک روان و اتاقک صوفی قرار دارند با چشم ‌اندازی به‌سوی شاخ طلایی که تمامی آن‌ها به وسیله تعدادی از بهترین کاشی‌ها و منبت ‌کاری‌های بزرگ با مروارید بر روی چوب تزئین شده است و در قرن ۱۷ میلادی ساخته ‌شده اند. در سمت راست حیاط اتاق‌های ختنه مخصوص پسران پادشاه و اتاقک مکیدیه (Mecidiye) واقع شده اند و با چشم ‌اندازی که به سوی دریای مرمر و تنگه بسفر دارند در قرن ۱۹ میلادی بنا گردیده اند. ازجمله عناصر جذاب و زیبای این حیاط یک مسجد کوچک است و درست در زیر اتاقک مکیدیه نیز یک کافه ‌تریای و یک رستوران سلف ‌سرویس بنا ‌شده است.

ساعات و قوانین بازدید از کاخ توپکاپی استانبول

در تور استانبول همه روزه در پاییز و زمستان از ساعت 9 صبح الی 17 و در بهار و تابستان از ساعت 9 صبح الی 19 به جز روز های سه شنبه می توانید به بازدید از کاخ توپکاپی بروید. توجه داشته باشید که موزه در تعطیلات مذهبی بسته است.

ورود به بخش آثار مذهبی و مقدس کاخ توپکاپی برای افراد با لباس نا مناسب مانند دامن کوتاه، تاپ های تابستانی باز و … ممنوع است و از ورود آنان جلوگیری می کنند. همچنین در کاخ موزه ی توپکاپی عکسبرداری ممنوع است.

استفاده ازکالسکه در کاخ موزه توپکاپی برای کودکان ممنوع است.

آثار تاریخی کاخ توپکاپی استانبول

در سومین حیاط و سمت چپ آن مرکز نگهداری از آثار مقدس قرار دارد که در آن اشیایی که ازنظر مذهبی دارای ارزشی بالا هستند نگهداری می‌شوند و
می‌توان به خرقه، جای پا، یک‌ دندان و یک موی پیامبر اسلام حضرت محمد(ص)، شمشیر نخستین خلفای اسلامی، نگهدارنده سنگ سیاهی که متعلق به کعبه است و … اشاره نمود. همچنین از اشیای متعددی که در کاخ توپکاپی وجود دارد می‌توان به یک زمرد بسیار بزرگ، چندین تخت پادشاهی، الماس 86 قیراطی قاشق چی (Kasikci)، خنجر توپ قاپی، جاشمعی‌های بسیار بزرگ ساخته ‌شده از جنس طلا و نماد جان مقدس تعمید دهنده (St. John the Baptist) اشاره نمود. تعداد زیادی از اتاق‌ها که در آن‌ها نقاشی‌هایی از سلطان، مینیاتورها، ساعت‌های قدیمی و غیره قرار دارند در سمت چپ این سالن قرار دارد.

شماره تلفن: +۹۰ ۲۱۲ ۵۱۲۰۴۸۰

فاکس: +۹۰ ۲۱۲ ۵۲۸۵۹۹۱

قیمت بلیط کاخ توپکاپی استانبول

هزینه بلیط بازدید از کاخ توپکاپی در حال حاضر ۴۰ لیره ترکیه برای بزرگسالان است و هزینه بلیط برای بازدید از بخش حرمسرا نیز ۲۵ لیره می باشد.

تصاویر کاخ توپکاپی استانبول

آدرس کاخ موزه توپکاپی استانبول

استانبول، منطقه اروپایی فاتح، محله جانکورتران، نزدیک میدان سلطان احمد، جنب پارک گولهانه، کاخ توپکاپی

موقعیت کاخ توپکاپی استانبول روی نقشه

 

 

 

نظرات در مورد کاخ توپکاپی استانبول

با ثبت نظرات، مارا در بهبود خدمات یاری نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *