تنگه چاهکوه قشم

تنگه چاهکوه قشم

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 5,00 از 5 ( 1 رای )
Loading...

یکی از عجایب هفت گانه در ۷۰ کیلومتری جزیره قشم دره چاهِکوه یا تنگه چاهکوه یکی از جاذبه های طبیعی جزیرۀ قشم در استان هرمزگان است. در کنار روستای چاهو بخش اصلی شهاب قرار دارد. این دره با عمق ۱۰۰۰ متر نمایشی از فرشایش سنگهای رسوبی را نشان میدهد.

تنگه چاهکوه قشم

دیواره هایی به ارتفاع ۱۰۰ متر که باعث شده فضایی ساکت وکم نورو گاها وهم انگیز ایجاد شود. این آرامش در حین قدم زدن برای مسافرانی که توی شهرهای شلوغ و پرترافیک زندگی میکنند احساس ارامش بخش خوبی دارد. حفره ها و شیارهای این تنگه در اثر آب باران، باد و بارش های سیل آسا و فرسایش خاک به وجود امده که اشکال هندسی بسیار زیبایی را درست کرده است. در ابتدای تنگه، چهار چاه دست ساز و کانال هایی برای هدایت آب حفاری کرده اند تا اهالی بتوانند داخل آن منطقه گرم و خشک، دسترسی بهتری به به آب شیرین داشته باشند. این چاه ها جلوه بسیار زیبایی به این منطقه داده است که میزبان خوبی برای گونه های جانوری است.

تنگه چاهکوه قشم

علت نام گذاری این مکان
مردم محلی برای استفاده از این آب اقدام به حفر چاه در کف آن نموده اند و به همین دلیل نام چاهکوه را برای این تنگه انتخاب کردند که با توجه به گرم و خشک بودن این منطقه آب شیرین ذخیره شده ارزش بالایی دارد.

تنگه چاهکوه درقشم

ساختار و تاریخچه تنگه چاهکوه قشم

بر اثر گذر زمان بر روی این تنگه صخره ها و تندیس هایی به وجود آمده که به صورت طبیعی بر اساس فرسایش سنگ های رسوبی زمین در دل کوه به صورت یکپارچه درست شده است. ازنظر تاریخی تنگه چاهکوه با عنوان دره مقدس چاهکوه مشهور است.

به گذشته های دور که برگردیم  دلیل  عنوان دره مقدس را میفهیم. دلیلش این است که گذشتگان، آب این دره را برای شفای بیماری هایشان استفاده می کردند. در ابتدا این چاه عرض زیادی داشته و ارتفاع دیوار  چاهکوه زیاد بوده، به همین دلیل داخل دره نور کمی تابیده شده و همین امر باعث گردیده تا رفته رفته هم از عرض آن کاسته شود و هم رفتو آمد در این مکان سخت شود. محل ذخیره آب جاری در کف این دره حفره های کم عمق این مکان است. هرچه از سمت شمال به جنوب پیش بروید، دره کم عرض تر شده و شیب آن افزایش مى یابد و درانتها به شکل (وی) انگلیسی درآمده و مسیر بسیار سختی برای رفت و آمد وجود دارد.

تنگه چاهکوه قشم

تنگه چاهکوه در کجا قرار دارد؟

چاه‌کوه در جنوب ایران و در بزرگ‌ترین جزیره‌ی کشور قرار دارد. پس برای بازدید از این پدیده‌ی شگفت‌انگیز در تور قشم باید راهی استان جزایر ایران یعنی هرمزگان شوید و سپس در ۷۰ کیلومتری جزیره‌ی زیبای قشم، در بخش غربی ساحل شمالی این جزیره و در حوالی روستای چاهوی شرقی سراغ آن را بگیرید.

نظرات در مورد تنگه چاهکوه قشم

با ثبت نظرات، مارا در بهبود خدمات یاری نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *