شهر زیر زمینی 2500 ساله کاریز کیش

شهر زیر زمینی 2500 ساله کاریز کیش

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 5,00 از 5 ( 1 رای )
Loading...

شهر زیرزمینی کاریز کیش که شهرت جهانی دارد و تلفیقی از هنر ایرانی و طبیعت زیبای جزیره کیش می باشد، گردشگران زیادی چه از ایران و چه از کشورهای خارجی را برای بازدید از شگفتی ها آن به جزیره کیش می کشاند. کاریز شهریست با عمق ۱۶ متر و قدمت ی کهن که به ۲۵۰۰ سال پیش بر می گردد. واژه فارسی قنات، کاریز است و در گذشته از آن برای هدایت آبهای زیر زمینی استفاده می شده است. احداث قنات یا همان کاریز در انحصار ایرانیان بوده است و احداث آن قدمتی شش هزار ساله در ایران دارد از این رو می توان صاحبان اصلی قنات را ایرانیان دانست. معمولا قنات‌ها از ارتفاعات شروع شده و به لایه های پایین تر می رسند و به همین دلیل عظمت قنات دو هزار ساله کیش با حداکثر ارتفاع چهل و پنج متری در لایه گل مارن (مرگل) منحصر بفرد می باشد.

کاریز کیش

گل مارن نوعی گل رس است که چنانچه در معرض هوا قرار گیرد خشک و محکم می شود ولی در حالت طبیعی نرم و انعطاف پذیر می باشد. در مجموعه  کاریز کیش دیوارهایی جهت حفاظت از این گل ارزشمند جلوی آن کشیده شده است. از گل مارن علاوه بر تولید آجر، کوزه و سیمان جهت استفاده های درمانی برای درد مفاصل نیز استفاده می شود. در گذشته دور اهالی بومی نشین جزیره کوزه به دوش از این محل آب شرب خود را تامین می کرده اند.

شهر زیر زمینی کاریز کیش

سقف مرجانی کاریز یکی از مواردی که سبب شده تا کاریز کیش پر اهمیت شود و تمایز ویژه ای با دیگری شهرهای زیرزمینی ایران داشته باشد، این سقف پر از صدف و آبزیانی است که به صورت فسیل در آمده اند و میهمانان تور کیش به راحتی می توانند آنها را مشاهده نمایند. قدمت این سقف با توجه به آزمایش های انجام شده در دانشگاه مونیخ آلمان بین ۵۳ تا ۵۷۰ میلیون سال نشان تخمین زده شده است!

قنات کاریز کیش

کاریز کیش در ابتدا دارای دو رشته است که از منطقه صفین و فرودگاه تا محل فعلی مجموعه فرهنگی سیاحتی شهر زیرزمینی کیش به سه رشته تبدیل می شود و از این محل مجددا با تبدیل به یک رشته، به شهر قدیمی حریره می ریزد. در طول این مسیر  274 حلقه چاه برای برداشت آب وجود دارد که تعداد 74 حلقه چاه در مجموعه کاریز جزیره کیش قرار دارد. از آب این قنات برای مصرف آبیاری فضای سبز و مصرف شرب ساکنین استفاده می شده و در عین حال کشتی ها نیز از آب جزیره کیش برای مصرف و فروش و یا معاوضه با اجناس دیگر در کشورهای حاشیه خلیج فارس استفاده می کردند. اگر به سقف کاریز نگاهی بیاندازید، یکی از حلقه های چاه که اخیرا در لایه مرجانی به ضخامت هفت متر ایجاد شده را خواهید دید که فرمی مخروطی شکل دارد. اگر با دقت به فسیلهای کاریز نگاه کنید لاک‌پشتی را می‌بینید که ۵۷۰ میلیون سال قدمت دارد. شهر زیر زمینی کاریز کیش در فهرست مهمترین ابنیه جهانی قرار می گیرد.

کاریز کیش

هوای دائما خنک شهر کاریز

هوای خنکی است که به طور دائم در کاریز موج می زند از مهمترین ویژگی های این شهر زیرزمینی است و تفاوتی ندارد که چه فصلی از سال برای بازدید از آن میروید و همیشه خنک است. تا مدت ها از کاریز استفاده ای نمی شد و جاذبه ای برای گردشگران نداشت، اما با توجه به آب شیرین و هوای معتدل و خنک و خصوصا بافت فسیلی سنگ های مرجانی، توجه مردم و سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری بر روی این اثر تاریخی جلب شد. بالاخره در شهریور ماه سال 1378 این مجموعه ی تاریخی مجددا در نقش شهری تاریخی و باستانی، احیا و پذیرای حضور گردشگران و بازدیدکنندگان از سراسر ایران و جهان شد.

بازدید از کاریز کیش

هنگام بازدید قسمت نخست کاریز همان قنات با قدمتی بیش از ۵ هزار سال است. اگر هنگام بازدید در یک روز آفتابی به بالا نگاه کنید زیر سقفی قدم بر می دارید که آسمانش پر از فسیلهای دریائیست که میلیونها سال پیش به دست خالق هستی تشکیل شده و ضخامت این سقف به هفت متر میرسد و قدمتی حدود 570 میلیون سال دارد.

این مجموعه فرهنگی سیاحتی با سه انگیزه ، ( آب شیرین قنات ، هوای خنک ومعتدل ، بافت فسیلی سنگهای مرجانی) برای سرمایه گذاری ارائه شد که در شهریور ماه ۱۳۷۸ در این قنات مخروبه و متروکه و در دل صخره های مرجانی در عمق ۱۴ متری با کار دست وابزاری مانند، تیشه و کلنگ ،بدست کارگران زحمتکش احداث گردید، که آثار آن را در سقف های مرجانی این مجموعه مشاهده می نمائید.

کاریز قدیمی که فقط حفره ای جهت هدایت آب شیرین قنات بوده ، کول ( ک.ول ) گذاری و حفظ شده و سپس بالای این کاریز کار احداث این مجموعه فرهنگی سیاحتی شکل گرفته که در طول مسیر با معماری سنتی و کاربری های آن از قبیل بازارچه و موزه و رستوران سنتی آشنا خواهید شد.

6 پایاب در طول 15 کیلومتر کاریز وجود دارد که یکی از آنها دارای قدمت ۸۰۰ ساله میباشد ، پله ها نیز بصورت کاملا قدیمی از رسوبات سیلابها تخلیه وحفظ گردیده . ابعاد چاه بالای سقف نیزبه دلیل تامین نور و هوای کافی، بزرگتر از چاه های طی مسیر در بالای پایاب حفر گردیده است.

کاریز کیش

نتیجه آزمایشاتی که در شهر مونیخ آلمان بر روی فسیلها انجام شده به همراه شناسنامه ، قدمت و دوره های مختلف زمین شناسی که انواع مختلف آنها با نام و اصطلاحات علمی به نمایش گذاشته شده، وهمچنین اطلاعات کاملی راجع به خلیج فارس وجزیره کیش از قبیل پیدایش جزیره کیش ، فرهنگ ، جغرافیای طبیعی و تاریخی و گیاهی،منابع آبی و اقلیمی وآب و هوا و مهمترین قسمت آن اسناد و مدارک و نقشه های قدیمی خلیج فارس که نشان دهنده خلیج همیشه فارس میباشد را در موزه ای که با مساحتی بالغ بر ۲۸۰ مترمربع ایجاده شده است به نمایش گذاشته اند.

پروژه های در دست احداث شهر کاریز

نقش رستم نمونه طرحی است که در آینده بر دیواره ها حجاری خواهد شد، تا تاریخ ایران زمین در طول مسیر دالانها به نمایش گذاشته شود.در انتهای همین مسیر و پشت دیوار سنگی، آبراه ( A ) میباشد که در سمت چپ قرار گرفته که از کنار آن عبور نمودیم.در فاز سوم این مجوعه بازدیدکنندگان در همین آبراه سوار بر قایق با داستان هفت خوان رستم حضرت فردوسی همسفر میشوند. بدین صورت که قایق هائی ساخته میشود که روی ریل در این آبراه با سرعت قابل کنترل کشیده میشوند تا بازدید کنندگان با داشتن تمرکز کافی درهفت نقطه از این آبراه داستان هفت خوان رستم فردوسی را با ، حرکت ، و بازی نور و صدا آشنا شوند ، ودر انتهای مسیر درسرسرای مجموعه ، مکانی که هر سه آبراه ازهم جدا میشوند ، شاهد اجرای نقالی از شاهنامه فردوسی باشیم.

تصاوی شهر زیر زمینی کاریز کیش:

موقعیت شهر کاریز کیش روی نقشه:

نظرات در مورد شهر زیر زمینی 2500 ساله کاریز کیش

با ثبت نظرات، مارا در بهبود خدمات یاری نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *