غار خربس جزیره قشم

غار خربس جزیره قشم

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 5,00 از 5 ( 1 رای )
Loading...

غارخربس قشم

یکی از جزیره های تاریخی جزیره قشم است یکی از جاذبه های ان غار تاریخی خربس است این غار در 15کیلومتری جنوب جزیره قشم قرار دارد خارج و درون غار شکل و نقش بسیار رمزآلودی دارد. قصه های مختلفی در مورد آن وجود دارد که نشان می دهد از اعمال مذهبی استفاده می شود. برای آشنایی با غار تاریخی خربس همراه این مقاله باشید تا در تور قشم با سفر به این غار خاطره ای خوش برای خود ماندگار کنید.

غار خبرس در کیش

غار خربس یکی از جذابترین و زیبا ترین مکان های جزیره قشم است که در استان هرمزگان وجود دارد.

این غار که قدمت ان به دوره ی مادها میرسد مورد توجه زیادی قرار گرفته است که معماری عجیب و مرموزی دارد و دورادور آن را تپه های مرجانی کوتاه و بلند گرفته است. ساختار غار را شبیه به دخمه های آذربایجان ، کردستان ، لرستان ، بوشهر ، اهواز و شوشتر کرده اند. ارتفاع دیواره های غار خربس 20 الی 310 متر است و با گذشت زمان و در نتیجه شستن آب دریا به شکل کوه با حفره های تو در تو نمودار گشته است. در گذر زمان نیز مردم شکل خاصی دارند که در آن بخش داده شده و نمی توانند کاری کنند که آن را انجام می دهند.

غار خبرس قشم

روستای خربس ، اکنون خرابه ای  که قدمت آن به  دوران ساسانی بر می گردد. هزاران سال پیش و در زمان ساسانیان ، خربس روستایی آباد و پر تردد بود که اطراف این روستا با تپه های کوتاه او لوړ مرجانی ، به حال دایره وار احاطه شده  است . در میانه ی خربس که رو به شمال بایستید ، می توانید آثار ساختمانی قلعه مخروبه ایا را ببینید که قدمت ان به  دوران صفویه میرسد. در روبروی قلعه ، ګورستانی باستانی قراردارد که مشرف به دهانه ی غارهای خربس است.

غار خبرس قشم

دهانه غارهای خربس در ارتفاع ۲۰ تا ۳۰ متری ، در دل کوه قرار ګرافته است.این غارهای باستانی در طول دوره های مختلف و در اثر ایجاد تمدن های متعدد ، دچار تغییرات بسیاری از دوره های گذشته تا حال شده است.

آثار سید تمدن ها را می توانید در ننوتل غار ها ببینید. غارایی که ظاهری ساده دارند اما در درونشان دنیایی قرار گرفته است.درون این غار ها می توانید دهلیز ، تالارها و اتاق های متعددی را ببینید که ابعادشان در حدود ۴ در ۵.۵ متر است.

در سالهای کنونی در سمت راست داخل غار هنرمندان سنگتراش دهلیزها و دالان های جدیدی ایجاد شده که به دلیل جدیدترین موارد برای شناسایی اصلی باشد. در داخل این دالانورها و دهلیزهای جدید ، طرح های مشابه طرح های باستانی کنده کاری شده که به اصطلاح آن لطمه وارد می شود.

نظرات در مورد غار خربس جزیره قشم

با ثبت نظرات، مارا در بهبود خدمات یاری نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *