قلعه پرتغالی ها قشم

قلعه پرتغالی ها قشم

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 5,00 از 5 ( 1 رای )
Loading...

یکی از جاذبه های  گردشگری و اصلی ترین مناطق توریستی  برای مسافران تور قشم ، قلعه ی پرتغالی هاست. این قلعه در بیشتر مناطق حاشیه خلیج فارس وجود دارد: در ضلع شمالی جزیره ی قشم در بندر قشم، کنگ، در عمان، در رأس الخیمه، در جزیره هرمز. توسط دریانوردی پرتغالی به نام آلفونسو آلبرکرک، در سال ۱۵۰۷ساخته شده . قلعه پرتغالی ها با پلان چهار ضلعی نامنظم، دارای دیوارهای به قطر حدود ۳/۵ متر و برج‌هایی به ارتفاع حدود ۱۲ متر در چهار گوشه قلعه است . بعضی از آنها، دارای دو ردیف ستون‌های سنگی دایره‌ای شکل با قوس‌های زیبایی از سنگ‌های مرجانی تراش کاری شده است. در قلعه پرتغالی‌ها انبارهای جنگ‌افزار، آب انبار بزرگ، اتاق‌های سرباز خانه، زندان، کلیسا، مقر فرماندهی و تالار وجود دارد.

قلعه پرتغالی ها قشم
پرتغالی ها با ساخت چندین قلعه در بنادر و جزایر جنوبی ایران، استیلای کامل را بر جنوب ایران تثبیت کردند و از این طریق، بر راه بازرگانی دریایی بین هند و اروپا تسلط پیدا کردند. تسلط پرتغالی ها بر این آبراه مهم دریایی ۱۱۰ سال زمان بر بود. در این تایم، آنها به ساختن دژها و استحکاماتی پرداختند که برای مثال:دژهای هرمز ، قشم و لارک را می توانیم نام ببریم.

بنای این قلعه در 1621 میلادی باعث شده که شاه عباس بزرگ جنگ را علیه ضد پرتغالی ها اغاز کند و  آنها را از سواحل خلیج فارس اخراج کنند.

قلعه پرتغالی ها قشم

قلعه پرتغالی ها بنایی باقی مانده مربوط به حدود 500 سال قبل و روایتگر بخشی از تاریخ و اتفاقات است که در قشم گذشته است. این قلعه که با مساحتی حدود 2 هکتار و با وجود دیوارهایی به ارتفاع 4 متر  و  در چهار گوش قلعه برجهایی که به بلندی نزدیک به 11 متر است. دیوارها سازه ای مستحکم از جنس آهک و کچ هستند و در سقف چوب هایی وجود دارد.

قلعه پرتغالی ها قشم

بهترین کاربرد  و اصلی ترین کاربرد قلعه برای انبار  و نگهداری اسلحه و مهمات است ، چرا که درهنگام اکتشاف ظروف چینی و  ایتالیا نیز پیدا شده است. آب مصرفی قلعه از آب باران و آب چاه است که توسط کانالی زیرزمینی در برکه ها و حوض قلعه نگهداری می شود.

قلعه پرتغالی ها قشم
قلعه پرتغالی ها کجاست و چگونه به آنجا برویم؟

این قلعه واقع در جزیره قشم است و به‌طور دریایی و هوایی می توانیم به این جزیره راه پیدا کنیم پس از ورود به جزیره باید راهی شرق آن و بندر ذاکری شوید. در ابتدا به میدان ولایت و از اولین خروجی، به سمت خیابان باهنر، خارج شوید. این خیابان وبعد از آن به میدان امام خمینی قشم میرسید و همچنان به مسیر خود ادامه دهید تا اینکه به بلوار ژئوپارک قشم برسید. در این بلوار، تابلوی قلعه پرتغالی ها به‌وضوح در مقابل شما خودنمایی می‌کند. تنها کافی است تا با دنبال کردن تابلوهای راهنما، از بلوار خارج شده و پس از طی کردن مسیری کوتاه، به سازه‌ای عظیم و باورنکردنی برسید؛ قلعه‌ای تماشایی که برای سالیان دراز مقر فرماندهی نیروهای پرتغالی در تمامی منطقه راهبردی هرمز بوده است.

آدرس قلعه پرتغالی ها قشم

استان هرمزگان، جزیره قشم، بلوار ژئوپارک، قلعه پرتغالی ها

موقعیت قلعه پرتغالی ها قشم روی نقشه

نظرات در مورد قلعه پرتغالی ها قشم

با ثبت نظرات، مارا در بهبود خدمات یاری نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *