مزایا و معایب بلیط چارتری هواپیما

مزایا و معایب بلیط چارتری هواپیما

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 4,67 از 5 ( 3 رای )
Loading...

احتمالا واژه چارتر را در بسیاری از پیامک ها یا بروشورهای آژانس های هواپیمایی و تورهای گردشگری دیده اید. اما پرواز چارتر چیست و آیا خرید بلیط چارتر به نفع مشتری است؟ چرا اغلب در تبلیغات تورها و پیشنهادهای لحظه آخریشان این واژه را می بینیم. با ما همراه باشید تا با بلیط چارتر و مزایا و معایب آن آشنا شوید.

charter

معنای چارتر

چارتر (charter) در لغت به معنای “کرایه کردن دربست” بوده و علاوه بر بلیط هواپیما، رزرو هتل و اتاق، قطار یا هر وسیله نقلیه دیگری می تواند شامل چارتر شود. در واقع وقتی یک شرکت هواپیمایی یا قطار یا هر وسیله نقلیه ای تمام صندلی ها یا بخشی از آن را به یک آژانس مسافرتی می فروشد، و یا یک هتل تمام تخت ها و یا بخشی از آن را در اختیار آژانس های مسافرتی قرار میدهد به آن چارتر گفته می شود. به عنوان مثال ممکن است یک هتل همه یا تعدادی از اتاق های خود را به یک آژانس مسافرتی اجاره دهد.

ticket charter

انواع چارتر

چارتر هواپیماها به دو دسته فول چارتر و سیت چارتر تقسیم می شود.

1.فول چارتر (Full Charter) یا اجاره کامل

در این نوع چارتر، آژانس ها تمام صندلی های یک هواپیما را برای یک دوره مشخص اجاره می کنند. از این رو خرید به صورت عمده تر انجام شده و قیمت ها نیز نسبت به حالت دوم، پایین تر هست.

2.سیت چارتر (Seat Charter)

در این نوع چارتر، آژانس ها تعدادی از صندلی های یک مسیر را برای یک دوره مشخص اجاره می کنند.

چرا پرواز چارتر ارزان تر است؟

شرکت های هواپیمایی در هر سال تعدادی از بلیط های رفت و برگشت یک مسیر پر رفت و آمد را به صورت عمده خریداری می کنند که به عنوان مثال یکی از پر رفت و آمدترین مسیرهای پروازهای داخلی تور مشهد و به تبع آن پرواز تهران به مشهد هست. تمام یا بخشی از صندلی های یک ایرلاین در این مسیر در ابتدای هر فصل توسط شرکت های مسافرتی خریداری می شوند و با توجه به خرید عمده، شرکت های مسافرتی تخفیف های قابل توجهی از هواپیمایی گرفته و خرید بلیط چارتر ارزان تر از حد معمول در می آید.

belit-charter

معایب بلیط چارتر

همیشه خرید بلیط چارتر به نفع مشتری نیست! معایب بلیط های چارتر عبارتند از:

  • -در خرید بلیط های چارتری هیچ تفاوتی میان کودک و بزرگسال وجود نداشته و در هر دو حال قیمت بلیط یکی است.
  • -در زمان های شلوغ و پیک سفر، شرکت هایی که قبلا بلیط ها را خریداری کرده اند، برای دریافت سود بیشتر قیمت ها را بالا می برند. تا جایی که مسافر مجبور است بلیط را با قیمتی گران تر از بلیط های عادی خریداری نماید.
  • -امکان کنسل کردن بلیط های چارتری وجود ندارد و در صورت عدم استفاده پول بلیط به شما برگشت داده نمی شود. پس در صورتی که به سفر خود اطمینان دارید، بلیط چارتر تهیه نمایید.

نکته! تفاوت هواپیمای چارتر و بلیط چارتر در چیست؟ هواپیمای چارتر به هواپیماهایی گفته می شود که تعداد محدودی صندلی دارند. تعداد صندلی های این هواپیماها کمتر از 10 صندلی بوده و معمولا برای جابجایی افرادی خاص مانند ثروتمندان، افراد معروف و سیاستمداران مورد استفاده قرار می گیرند. قیمت اجاره این هواپیماها نیز بسیار بالاست.

بلیط چارتر هواپیما

مزایای بلیط چارتر

شرکت های هواپیمایی برای جلوگیری از ضرر و اینکه بتوانند تمام صندلی های خود را پر کنند، بلیط ها را به صورت عمده و با قیمت ارزان تری به شرکت های مسافرتی می فروشند و آژانس ها نیز با توجه به اینکه بلیط ها را به قیمت بسیار خوبی خریداری کرده اند به شرطی که بتوانند بلیط های خود را به موقع بفروشند می توانند سود خوبی از مشتری دریافت نمایند. به همبن دلیل برای رقابت با دیگر آژانس ها و جذب مشتری بیشتر، بلیط ها را با کمترین سود به فروش می رسانند. نکته دیگر در مبحث پرواز چارتر چیست، پروازهای لحظه آخری است. آژانس ها در ساعات آخر مانده به پرواز، زمانی که بلیط ها روی دستشان مانده و مشتری ندارد، آن ها را با قیمت های بسیار پایین به مسافران می فروشند. در این مواقع برای اینکه ضرر به حداقل برسد، بلیط ها حتی با قیمتی بسیار پایین تر از قیمت خریداری شده به خود آژانس داده می شود. اگر مسافر بتواند در این مواقع بلیط خود را تهیه نماید، برایش بسیار مقرون بصرفه خواهد بود.

ticket

 

نظرات در مورد مزایا و معایب بلیط چارتری هواپیما

با ثبت نظرات، مارا در بهبود خدمات یاری نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *