معبدی برای هندو ها در بندر عباس

معبدی برای هندو ها در بندر عباس

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 5,00 از 5 ( 2 رای )
Loading...

معبد هندوها

معبدی در بندر عباس که قدمت آن به سال ۱۳۱۰ باز می گردد و توسط هندی های شهری به نام شیکار پور در غرب هند ساخته شده است. شیوه و سبک معماری این بنا، آدم را به یاد معابد هندوها و هندوستان می‌اندازد زیرا سبک معماری این بنا هندی ایرانی است. جنس این معبد به دلیل موقعیت جغرافیایی بندرعباس از لاشه سنگ، ملات گل و ساروج، سنگ‌های مرجانی است. طرح این بنا کاملاً تحت تاثیر معماری معابد هندی است که گنبد مقرنس شکل آن از گنبد های دیگر متمایز می کند.این معبد برای نیازهای این جمعیت که از سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴ خورشیدی در این شهر سکونت داشتند، ساخته شده است.

معبد هندو ها در بندر عباس

هندوها پیروان مکتب برهمنی (کسانی که به خدایان برهما، ویشنو و شیوا معتقدند) هستند و این معبد بنابر تحقیقات به عمل آمده متعلق به خدایان ویشنو است. معبد هندوها یا پرستشگاه بت گوران یکی از آثار تاریخی و زیبای شهر بندرعباس می باشد که ساختمان این معبد در روزگار قاجار و در سال ۱۲۱۰ قمری و در زمان فرمانروایی محمدحسن‌خان سعدالملک فرمانروای محلی بندرعباس ساخته شده‌است . ﻣﺠﺴﻤﻪ‌های زیادی مانند اﺑﺮﻫﻤﺎ، ﺷﻴﻮﺍ ﻭ ﻭﺷﻴﻨﻮ در این معبد قرار داده شد و هندی ها مشغول عبادت بودند تا اینکه در سال ۱۳۴۴ هندی ها ایران را ترک کردند و این مجسمه ها را نیز با خودشان بردند و امروزه این معبد دیگر مانند قبل نیست و فقط به عنوان جاذبه گردشگری بندعباس شهرت دارد.

معبد هندو ها در بندر عباس

به گفته گردشگران: معبد هندوها یکی از جالب ترین و تاریخی ترین نقاط گرشگری بندرعباس است که در خیابان امام خمینی، روبروی بازار روز واقع شده و از محل جمع‌آوری هدایای هندوها، توسط تجار هندی به سبک پرستشگاه های هندی ساخته شده‌است.رون بنا قسمتی به عنوان محراب وجود دارد و چندین حجره کوچک و بزرگ در جای جای اتاق. در حقیقت هیچگونه مجسمه یا نماد دیگری در معبد وجود ندارد و معبد خالی شده است. تنها زینت آن نقاشی از یک الهه هندی است که بر روی یکی از دیوارها کشیده شده است که خوشبختانه این را دیگر نمیتوانستند ببرند!

معبد هندو ها در بندر عباس

قسمت اصلی بنا، گنبدخانه است که به شکل چهار گوش و گنبدی بر روی آن است. در زیر این گنبد، بت اعظم را قرار داده بودند و ۴ نورگیر در چهار طرف اتاق اصلی وجود داشته است.

نظرات در مورد معبدی برای هندو ها در بندر عباس

با ثبت نظرات، مارا در بهبود خدمات یاری نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *