پارک کوه سنگی مشهد

پارک کوه سنگی مشهد

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 4,08 از 5 ( 13 رای )
Loading...

پارک کوه‌سنگی نام دومین پارک بزرگ بعد از پارک جنگلی ملت و کوهی مشهور در شهر مشهد و یکی از زیباترین پارک‌های ساخته‌شده در ایران است که در میان تفریحگاه‌های این شهر از قدمت و شهرت خوبی برخوردار و تلفیقی از آب، سنگ و سرسبزی و نور است. از آنجا که مشهد، پایتخت نادرشاه بود، مصالح مقبره او، از سنگ‌های سخت گرانیت کوه‌سنگی انتخاب شد. ساختمان موزۀ بزرگ خراسان، با الگوبرداری از معماری کاخ کلات نادر، جلوه زیبایی به این مجموعه داده است. هوای لطیف و دید مناسب ، پارک کوهسنگی مشهد و چشم انداز شهر مشهد از فراز کوه هایی که رسیدن به بالای آنها سهل وآسان است موجب شده تا این پارک زیبای مثلثی شکل، از دیر باز مورد استقبال زائران و گردشگران تور مشهد قرار بگیرد.

نام‌گذاری پارک کوهسنگی (کوه سنگی) مشهد

دو قله از رشته کوه بینالود در این پارک قرار گرفته است، اصلا جای تعجب نیست که چرا این پارک را به نام پارک کوهسنگی می‌شناسند. البته باید گفت که بخش عمده‌ای از سنگ این کوه را سنگ گرانیت تشکیل داده است و از آن برای ساخت آرامگاه نادرشاه افشار نیز استفاده کرده‌اند. به همین خاطر، سنگ این قله بسیار مورد توجه بوده و این پارک را بر اساس آن، یعنی کوه سنگی نام‌گذاری کرده‌اند.

عکس پارک کوه سنگی مشهد

این مکان تا سال ۱۳۱۰ هجری شمسی با همان ساختار طبیعی به عنوان منطقه ییلاقی، اقامتگاه سیاحتی بود. دراین زمان با ایجاد بعضی از امکانات سیاحتی ازقبیل استخر و جاری شدن قنات، وسعت و اهمیت یافت و در سال 1318 ش با احداث ساختمانی دو طبقه توسط آلمانها، و جدول کشی خیابان‌ها ونرده کشی و گل‌کاری به صورت پارک طبیعی درآمد. این تفرجگاه زیبای شهر مشهد در تابستان جاری با پذیرش حجم انبوه گردشگر، پس از حرم مطهر و آرامگاه فردوسی، رتبه سوم حضور مسافر و گردشگر را به خود اختصاص داد. همچنین شهردار وقت شهر میلان، تعدادی مجسمه به شهردار مشهد هدیه کرد که دو عدد شیر سنگی در درب ورودی نصب گردیده و دو مجسمۀ انسانی را کنار استخر بزرگ کوه‌سنگی و روبروی رستوران و تالارش نصب نمودند که مجسمه‌های انسانی مذکور بعد از انقلاب، بخاطر اینکه مصداق صور قبیحه بود، به‌همراه تاج نصب‌ شده بر فراز کوه‌ سنگی برچیده شد. طرحهای توسعه در نظر گرفته شده، پارک کوه‌سنگی را تبدیل به مجموعۀ تفریحی گردشگری نموده‌است. مجموعه‌های از جمله باغ سنگی، باغ طبیعی، باغ پذیرایی، باغ فرهنگی، باغ آرامگاه، باغ ورزشی و باغ تفریحی، و در آینده ایجاد جزیرۀ پرندگان و دریاچۀ مصنوعی در میان آن، احداث باغ موزه طبیعی، ساخت دو مجموعۀ شهر بازی تابستانی و سرپوشیده، ایجاد رستوران‌های مختلف بر فراز کوه و کنار دریاچه و ایجاد مسیر منوریل تفریحی در رینگ اطراف کوه‌ها.

 

اولین نورافشانی‌های شهر مشهد، در کوه‌سنگی انجام گردید و میتواند مناظر دیدنی را برای مسافران تور مشهد ایجاد نماید.

جاذبه‌های پارک کوه سنگی مشهد

پارک کوهسنگی مشهد دومین پارک بزرگ مشهد محسوب می‌شود و شما علاوه بر اینکه می‌توانید در این پارک اتراق کنید و از آب و هوای پاک و خنک آن بهره مند شوید، می‌توانید به جاذبه‌های مختلف آن نیز سر زده و سفری خاطره انگیز را برای خود رقم بزنید. با ما همراه شوید تا برخی جاذبه‌های تفریحی مجموعه پارک کوهسنگی مشهد بشناسید:

  • باغ آرامگاه، باغ ورزشی، باغ تفریحی، باغ پذیرایی، باغ فرهنگی، باغ سنگی
  • رستوران‌های متعدد، دیزی‌ سراهای سنتی
  • مراکز خرید کوهسنگی، مراکز ورزشی و تفریحی
  • موزه بزرگ خراسان، جزیره پرندگان، باغ موزه طبیعی
  • شهربازی تابستانی و شهربازی زمستانی ( سربسته)
  • مسیر منوریل تفریحی در اطراف کوه‌ها
  • استخر بزرگ پارک کوهسنگی

تصاویر پارک کوه سنگی مشهد

موقعیت کوه سنگی مشهد روی نقشه

نظرات در مورد پارک کوه سنگی مشهد

با ثبت نظرات، مارا در بهبود خدمات یاری نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *