کاخ دولما باغچه استانبول

کاخ دولما باغچه استانبول

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 5,00 از 5 ( 1 رای )
Loading...

در سمت اروپایی تنگه بسفر کاخ دلمه‌باغچه (در زبان ترکی استانبولی:Dolmabahçe Sarayı) در شهر استانبول ترکیه، واقع گردیده است. این کاخ ازکاخ های قدیمی و با شکوهی است که در این شهر ساخته شده است. به دستور عبدالمجید یکم، سی و یکمین پادشاه عثمانی کاخ دلمه باغچه بین سال های ۱۸۴۳ و ۱۸۵۶ بنا شد. از سال ۱۸۸۹ تا ۱۹۰۹ میلادی از این مکان به عنوان مرکز اداری اصلی امپراتوری عثمانی استفاده می‌شده‌است.

در ریزترین نقش‌ونگارهای قصر تاریخ پرفرازونشیبی که این کاخ به چشم خود دیده است، قابل مشاهده است. کاخی که زندگی و مرگ آتاتورک را به چشمش دید و روزگاری مقر سلاطین عثمانی بود،  نهایتاً به موزه‌ای برای تمام عاشقان استانبول تبدیل گردید.  پیش از بازدید از این کاخ سؤال‌های مهم گوناگونی را باید پاسخ دهید، تا سفر شما خاطره‌انگیزتر و زیبایی‌های آن خیره کننده‌تر شود.

وقت یاز موزه نام میبریم ، تصویر چند ساختمان قدیمی با مجموعه ای از اشیا ریز و درشت خاک خورده در ذهن ما نقش می بندد و خیلی سریع گزینه بازدید از موزه را خط میزنیم پشیمون میشیم از فکر کردن به همچین گزینه ایی اما کاخ دلما باغچه اینگونه نیست و سفری است به اعماق تاریخ پر فراز و نشیب قسطنطنیه ؛ اگر قصد رزرو کردن تور استانبول را دارید با 20gasht.com همراه باشید….

کاخ دولما باغچه ایستانبول

معماری کاخ دولما باغچه

شش سلطان عثمانی در کاخ  دلما باغچه روزگار گذراندند و این کاخ، آخرین اقامتگاه سلطنتی پادشاهان عثمانی محسوب می شد.  ۲۸۵ اتاق، ۴۳ سراسرا و ۶ حمام ترکی در کاخ زیبا و باشکوه دلمه باغچه که به صورت متقارن ساخته شده به چشم می خورد. همچنین یک چلچراغ ۴۰۰۰ کیلوگرمی زیبا و کریستالی در سالن رقص کاخ دلمه باغچه وجود دارد که ۳۶ متر ارتفاع دارد. دو ورودی چشمگیر به دو حیاطش متصل و کاخ دلمه باغچه اسکله ای ۶۰۰ متری دارد.
تیم طراح و سازنده این قصر شامل نیکوگوس آقا « Nikoğos» ، عبدالمجید «Abdül Mecit» معمار سلطنتی و گارابد بایلان« Garabed Balyan» بودند که یک قصر با سبک تلفیقی عثمانی – اروپایی ساخته و ماحصل کار به گونه ای بود که چشم بیننده را خیره می کرد. بر اساس سنت کاخ سازی عثمانی ها  بخش خارجی آن به نسبت تزئینات با شکوه و خیره کننده داخلی، بسیار ساده تر طراحی شده است و در این کاخ هیچ عمارت کلاه فرنگی وجود نداشته است.

کاخ دولما باغچه ایستانبول

دسترسی به کاخ دولما باغچه

این کاخ در شرق تنگه‌ی بسفر استانبول و در سمت اروپایی ترکیه واقع گردیده است و با حرکت به سمت جنوب شرقی میدان تسکیم میتوان کاخ را دید.
این کاخ حداکثر 400 متر با ایستگاه کاباتاش فاصله دارد و در صورتی که شما در میدان تسکیم هستید، باید با استفاده از قطار زیر زمینی فونیکلار به کاباتاش بروید.
اگر قصد بازدید از کاخ دولما را دارید و در منطقه‌ی سلطان احمد هستید باید سوار تراموا شوید و در کاباتاش پیاده شوید.

کاخ دولما باغچه ایستانبول

عظمت قصر دولما باغچه استانبول

آخرین عمارتی که پادشاهان عثمانی پیش از سقوط این امپراطوری در آن اقامت داشتند کاخ دولما باغچه بود و شش پادشاه دوراه حکومتشان را در این عمارت گذراندند و از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های کاخ داشتن ساختاری متقارن می باشد.  285 اتاق و 43 سرسرا در سرتاسر این بنای بسیار عظیم موجود است و در ذکر عظمت، شکوه و جلال کاخ دولما باغچه استانبول همین نکته بس که در سالن اصلی کاخ یک چلچراغ عظیم به وزن 4 تن و ارتفاع 26 متر قرار دارد و این هدیه‌ای از سوی ملکه ویکتوریا اول بوده است. کاخ دولما باغچه بعد از فروپاشی این امپراطوری نیز مورد استفاده قرار گرفت و تنها مختص پادشاهان عثمانی نبوده است. آتاتورک نیز در این بنا زندگی می‌کرد و در همان از دنیا رفت. مساحت کل زمین اشغال شده و در اختیار کاخ، چیزی حدود 110 هزار متر مربع و 45 هزار متر مربع تنها مربوط به مساحت خود بنا است.

کاخ دولما باغچه ایستانبول

زندگی آتاترک در کاخ دولما باغچه

کاخ دولما باغچه بعد از حکومت عثمانى محل استقرار خیلى از پادشاهان بوده است، از جمله مصطفى آتاترک نیز در کاخ دلما باغچه اقامت داشت.

خانواده ى امپراتورى با سلطان محمد پنجم پس از سلطنت دو سلطان، به این کاخ منتقل و تا زمان پایان جنگ آزادى در این کاخ اقامت نمودند. این کاخ محل استقرار آتاترک در استانبول شد و پارلمان آن را به عنوان کاخ ریاست حمهورى استفاده نمود و با مهمان هاى خارجى در این مکان دیدار مى کرد. آتاترک در سال ١٩٣٨در این کاخ درگذشت و بعد از آن در سال ١٩۵٢دولما باغچه به موزه تبدیل گشت.

تمام ساعت هاى کاخ بعد از وفات آتاترک روى ساعت ٩:٠۵تنظیم و متوقف گردیدند و ساعت زمان وفات آتاترک را نشان مى دادند. ولى امروزه به جز ساعت اتاق آتاترک که زمان درگذشت وى را نشان مى دهد بقیه ساعت ها را به حالت عادى تنظیم نمودند.

نظرات در مورد کاخ دولما باغچه استانبول

با ثبت نظرات، مارا در بهبود خدمات یاری نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *