حمل و نقل عمومی در تفلیس

حمل و نقل عمومی در تفلیس

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 5,00 از 5 ( 1 رای )
Loading...

Public transport in Tbilisi

تفلیس یکی از مقاصد گردشگری در گرجستان به حساب می‌آید که هر ساله تعداد بسیار زیادی گردشگر به آن‌جا سفر می‌کنند. اما ناگفته نماند که علی‌رغم کوچک بودن تفلیس، در این شهر امکانات بسیار زیادی را برای گردشگران فراهم کرده‌اند. همچنین تفلیس مملو از مکان‌های زیبا و جذاب برای بازدید گردشگران محسوب شده که هر کدام از این مکان‌ها نظر افراد بسیار زیادی را به خود جلب می‌نمایند. یک نکته قابل بیان دیگر در هنگام سفر به تفلیس این بوده که هزینه رفت و آمد در این شهر کم است و گردشگران می‌توانند برای رفت و آمد خود از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

یکی از مهم‌ترین مواردی که از اهمیت بسیاری در سفرهای خارجی برخوردار است، اطلاع از حمل و نقل موجود در آن کشور است. با کسب اطلاعات کافی در مورد حمل و نقل عمومی یک شهر، می‌توانید در صورت نیاز از وسایل نقلیه مقرون به صرفه استفاده کنید و یا با آگاهی از مسیرهای مختلف بدون صرف زمان بسیار، به مقاصد مورد نظر خود دست پیدا کنید.

در این مطلب قصد داریم تا به طور کامل به بررسی حمل و نقل عمومی در تفلیس بپردازیم و انواع وسیله نقلیه عمومی مورد استفاده مردم در این شهر را معرفی نماییم. با ما همراه باشید.

باما 20سفر کنید.

اتوبوس تفلیس

لازم به ذکر است که یکی از مسائل مهم و تاثیر گذار در صنعت گردشگری حمل و نقل داخلی آن است که برای اکثریت توریست هایی که کیلومترها از شهر و دیارشان دور هستند و یا بدون هیچ وسیله ای سفر می کنند ، این موضوع رفت و آمد داخلی در هر کشور بسیار حائز اهمیت است ، در ادامه شما علاقه مندان در جای جای این سرزمین می توانید شاهد تمدنی کهن که ریشه در تاریخ و فرهنگ مردم گرجستان دارد از نزدیک باشید و در نهایت مهم است بدانید که حمل و نقل در گرجستان به نسبت دیگر کشورهای همجوار خود بسیار ارزان بوده و کسانی که به این سرزمین تاریخی سفر می کنند این امکان را دارند که به راحتی به تمامی مکان ها و جاذبه های شهر تردد کنند و یا برای خرید به مراکز خرید تفلیس رفته و کلی لذت ببرند.

اتوبوس تفلیس

 بلیط الکترونیک تفلیس

تفلیس همانند بسیاری از شهرهای بزرگ جهان، دارای خطوط مترو می‌باشد و مسافرانی که قصد استفاده از مترو را دارند باید اقدام به تهیه بلیط‌های الکترونیک نمایند. بلیط الکترونیک این شهر، با نام کارت مترو مانی (Metromoney) شناخته می‌شود و با در اختیار داشتن آن می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی تفلیس استفاده نمایید. برای خریداری مترو مانی می‌توانید از دستگاه‌های مکانیزه یا باجه‌های بلیط فروشی استفاده نمایید. اگر شما گردشگر هستید و برای سفر به این شهر زیبا سفر کرده‌اید و فکر می‌کنید که مترو مانی کارت برای شما بی‌استفاده می‌ماند و تمایل به خرید کارت‌های مخصوص مترو را ندارید، می‌توانید هزینه نقدی را به یکی از شهروندان تفلیس بدهید و از کارت آن فرد برای سوار شدن استفاده فرمایید.

یکی از ویژگی‌های خوب این کارت‌ها این است که امکان استفاده از این کارت برای چندین نفر نیز وجود دارد. اگر شما به صورت دسته جمعی برای سفر به این شهر رفته‌اید نیازی نیست که هر کدام از شما یک کارت جداگانه خریداری کند و تنها با یک کارت قادر خواهید بود که از این وسیله عمومی استفاده نمایید. شما با خرید مترو مانی کارت علاوه بر استفاده برای مترو می‌توانید در اتوبوس‌ها و تله کابین نیز وارد شوید. هزینه خرید این مترو مانی برابر با ۲ لاری گرجستان است.

در صورت تهیه این کارت می‌توانید آن را به هر میزانی که می‌خواهید شارژ نمایید و نکته قابل توجه این است که، در مقابل سایر وسایل حمل و نقل عمومی در تفلیس، استفاده از مترو و تهیه کارت مترو مانی، از کمترین هزینه برخوردار است. طریقه استفاده از کارت مترو مانی مانند کارت‌های مترو ایران بوده و برای استفاده تنها کافی است کارت را بر روی دستگاه کارت‌خوان نگه دارید و سپس به مترو وارد شوید. یکی از مزایای استفاده از کارت مترو مانی این است که شما این فرصت را دارید تا یک ساعت و نیم بعد از استفاده از کارت، به صورت رایگان از مترو و اتوبوس استفاده نمایید.

مترو مانی تفلیس

مترو تفلیس

در صورتی که در شهر مقصد خود از ماشین شخصی استفاده نمی‌کنید، می‌توان گفت یکی از راه‌های مقرون به صرفه و سریع، برای رسیدن به مناطق مختلف شهر، استفاده از مترو می‌باشد. متروی شهر تفلیس در کل به دو خط مجهز بوده و تمامی ایستگاه‌ها در این شهر هم به زبان گرجی و هم به زبان انگلیسی نوشته شده‌اند. و همچنین در هر ایستگاه هم به شکل صوتی با این دو زبان پخش می گردد که کمک شایانی به شما خواهد کرد ، همچنین اگر به زبان و الفبای گرجی آشنایی ندارید، پیشنهاد ما این است که نقشه ای دو زبانه همراه خود ببرید و اینکه خوب است بدانید با متروی تفلیس می توانید تقریبا به تمامی مناطق گردشگری گرجستان دسترسی داشته و توجه داشته باشید.

فاصله بین قطارهای شهری ۵ دقیقه است و سرعت قابل قبولی هم در حمل و نقل دارد و اینکه در سطح با علامت M مشخص شده اند و موضوع بعدی که لازم دونستیم در موردش با شما گردشگران صحبت کنیم این است که توجه کنید که متروی تفلیس در مجموع ۲ خط قرمز و سبز دارد:

خط قرمز یا آخمتلی – وارکتلی  ( Akhmeteli–Varketili Line ) نام داشته ، خط قرمز متروی تفلیس در کل ۱۶ ایستگاه مختلف را در بر دارد و همان طور که نامش نشان می دهد از ایستگاه آخمتلی شروع شده است و تا ایستگاه وارکتلی امتداد خواهد داشت و طول این خط ۱۹.۶ کیلومتر است و از مرکز شهر نیز عبور دارد.

خط سبز یا سوبارتلو  (Saburtalo Line) بوده که خط سبز تفلیس ۶ ایستگاه دارد و به دلیل مسیری که داشته ، چندان مناسب کار شما گردشگران عزیز نمی خورد، در آخر ساعت کاری مترو این شهر از ۰۶:۰۰ صبح تا ۲۴:۰۰ شب می‌باشد و هزینه استفاده از مترو، بسیار مقرون به صرفه است. نحوه استفاده از مترو تنها با استفاده از کارت مترو مانی و یا بلیط تک سفره امکان پذیر می‌باشد. در صورتی که قصد تهیه بلیط تک سفره را دارید، می‌توانید آن‌ها را در قبال هزینه‌های نقدی دریافت نمایید.

نقشه مترو تفلیس

اتوبوس تفلیس

اتوبوس ‌های این کشور به رنگ آبی و زرد در سطح شهر دیده می شوند و اینکه همه آنها جداگانه شماره مسیر مربوط به خود را در جلوی ماشین درج کرده ‌اند و ضمنا بسیاری از ایستگاه های اتوبوس دارای صفحه‌ ای اتوماتیک بوده که شما می توانید به راحتی خدمات قبل سفر، در حین سفر و بعد از رسیدن به مقصد را کاملا سرچ کنید و نکته مهم اینجاست که برای پرداخت هزینه‌ ها نیز می ‌توانید از سکه استفاده کرده و یا با مترومانی خود هزینه تان را پرداخت نمایید؛

جالب است بدانید که سیستم اتوبوس رانی در تفلیس خیلی گسترده تر از سیستم مترو این کشور است و شما گردشگران با استفاده از اتوبوس می توانید تقریبا به تمامی نقاط شهر دسترسی داشته باشید و حتی اتوبوس هایی برای بیرون شهر و نقاط حومه نیز برای راحتی عموم مردم و مسافران نیز تعبیه شده است و در همه ایستگاه ها تابلوهای الکترونیکی وجود دارد تا از آنها راهنمایی های لازم را بگیرید و در ضمن این ها اولین و آخرین توقف هر اتوبوس و زمان انتظار برای رسیدن اتوبوس بعدی را به شما نشان می دهد که زمان بندی ها را مدنظر داشته باشید. ساعت کار اتوبوس‌رانی این شهر از  ۰۷:۳۰ صبح تا ۲۳:۰۰ می‌باشد.

نکته ای که لازم است شما اطلاع داشته باشید این است که متاسفانه در برخی مسیرها تابلوهای راهنما به زبان گرجی است و برای جا به جا شدن اگر به زبان گرجی آشنایی ندارید، باید از محلی های آنجا سوال کنید که به اشتباه مسیری را انتخاب نکنید. ضمنا شما برای خرید بلیط اتوبوس دو روش پیش روی دارید، استفاده از مترو مانی بهترین و مطمئن ترین روش است چون هم برای استفاده از مترو کارایی دارد و هم برای اتوبوس، اما اگر کارت خود را در هتل یا محل اقامت خود جا گذاشتید و یا هنوز موفق به خرید مترو نشده اید می توانید از طریق دستگاهی که در اتوبوس وجود دارد، بلیط مورد نظرتان را خریداری نمایید و در نهایت هزینه یک سفر ۹۰ دقیقه ای با اتوبوس تنها ۵۰ تتری بوده و بهتر است برای تهیه بلیط کمی سکه یا پول خرد همراه خود داشته باشید، چون اگر از اسکناس ۱ یا ۲ لاری استفاده کنید، دستگاه به شما پول خرد بر نمی گرداند.

اتوبوس های تفلیس

مینی بوس یا مارشروتکا

یکی دیگر از وسایل حمل و نقل عمومی در تفلیس که در کشور ما به صورت بسیار محدود از آن استفاده می‌شوند، مینی بوس می‌باشد. در واقع مینی بوس‌ها در شهر تفلیس به اندازه مترو و اتوبوس مورد استفاده قرار می‌گیرند و بسیار پرکاربرد هستند. این مینی بوس‌ها که با نام مارشروتکا شناخته می‌شوند، در کنار خیابان نگه می دارند و مسافر سوار می‌کنند. برای آن‌که سوار مینی بوس‌ها شوید کافی است در کنار خیابان‌ها برایشان دست تکان دهید.

این مینی بوس ها به صورت شخصی اداره می شوند و مسیر و شماره خط آن ها بر روی شیشه جلو درج گشته و در ادامه اینکه هزینه کرایه مارشروتکا برابر با 0.8 لاری گرجستان بوده و برای پرداخت آن می توانید از کارت مترومانی و یا پول نقد نقدی که همراه دارید استفاده نمایید و در صورتی که از مترومانی استفاده می کنید ، هزینه مینی بوس سواری شما در بار دوم به 0.65 لاری گرجستان خواهد رسید و در واقع شما مسافران عزیز از تخفیفی جزیی برخوردار خواهید شد.

مینی بوس های گرجستان

قطار کابلی (Funicular)

مورد بعدی قطار کابلی می باشد که در تفلیس است و نیز در مرکز شهر قرار گرفته و دسترسی شما به جاذبه هایی همچون بام تفلیس یا پارک متاتسمیندا را کاملا راحت و آسان می کند و درضمن برای رسیدن به ایستگاه آغازین قطار کابلی خود را با وسایل حمل و نقل عمومی به پایین کوه متاتسمیندا برسانید و با پرداخت هزینه ای برابر با ۲ لاری گرجستان می توانید از کوه بالا رفته و به مقصدتان برسید، ضمنا توجه داشته باشید که البته اگر از ساعت ۱۲ به بعد سوار قطار کابلی شوید، هزینه آن ۳ لاری گرجستان خواهد بود.

تاکسی

یکی از مواردی که قبل از استفاده از تاکسی‌های شهر تفلیس باید در نظر داشته باشید، این است که تاکسی‌های این شهر فاقد تاکسی متر می‌باشند و از همین رو، پیشنهاد می‌شود قبل از آن‌که سوار تاکسی‌ها شوید در مورد نرخ و هزینه‌های آن با راننده‌ها پرس و جو کنید تا به مشکل نخورید. با این حال، استفاده از تاکسی در این شهر هزینه‌های مناسبی را در بر دارد و نباید انتظار داشته باشید که هزینه رفت و آمد شما در شهر، نجومی شود. کرایه بیشتر سفرهای درون شهری در گرجستان بین ۳ تا ۶ لاری می باشد و بعضی از تاکسی ها تاکسی متر دارند و بعضی ها هم کرایه ثابتی را برای حمل و نقل مسافر دارند.

تاکسی‌های آنلاین، یکی از پرکاربردترین حمل و نقل عمومی در تفلیس

همان طور که در کشور ایران، تاکسی‌های آنلاینی مانند اسنپ به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند، در شهر تفلیس نیز این دست از تاکسی‌ها بسیار پر کاربرد بوده و برای استفاده از آن‌ها کافی است اپلیکیشن مربوطه را بر روی گوشی خود نصب کنید، مبدأ و مقصد را مشخص کنید و در نهایت منتظر تاکسی بمانید.

از جمله تاکسی‌های آنلاین تفلیس می‌توان به تاکسی فای(Taxify) ، یاندکس (Yandex) ، تاکسی آن(TaxiOnn) ، اوبر(Uber) و گوتریپ(GoTrip) اشاره کرد.


تفلیس بزرگ‌ترین شهر گرجستان بوده و دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است. مترو در تفلیس چهارمین سیستم حمل و نقل با مترو در شوروی سابق محسوب می‌شود. متروی تفلیس یکی عمیق‌ترین و کهن‌ترین متروهای موجود در جهان به حساب می‌آید. نام هر ایستگاه از طریق سیستم صوتی به دو زبان انگلیسی و گرجی بیان می‌گردند. در سال 2000 آخرین ایستگاه این مترو نیز بهره‌برداری شد.

امروزه تور تفلیس در بین گردشگران زیادی اولویت انتخابشان است. نظر شما در مورد تفلیس چیست؟ اگر تجربه سفر به این شهر را دارید حتما تجربه خوردا با ما به اشتراک بگذارید.

تماس با 20 گشت: 88921447-021

نظرات در مورد حمل و نقل عمومی در تفلیس

با ثبت نظرات، مارا در بهبود خدمات یاری نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *