هر آنچه که در سفر به گرجستان باید بدانید

هر آنچه که در سفر به گرجستان باید بدانید

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 5,00 از 5 ( 2 رای )
Loading...

گرجستان یکی از کشور های واقع در اروپای شرقی و در محل تلاقی اروپا و آسیا می باشد که در سواحل دریای سیاه و کوه های قفقاز قرار دارد. کشور گرجستان از شمال با روسیه، از جنوب شرقی با آذربایجان، از جنوب با ارمنستان و ترکیه و از غرب نیز با دریای سیاه دارای مرز مشترک است. گرجستان از کشور های محبوب گردشگران ایرانی برای سفر می باشد و با اینکه مرز مشترک با ایران ندارد ولی در فاصله نزدیکی از کشور ما قرار دارد و گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می نماید. گرجستان، کشوری کوچک با طبیعتی بسیار متنوع و مناطق کوهستانی، ساحلی، دره‌ های سرسبز و چشم نواز است. گرجستان هم اکنون یکی از کشورهای در حال توسعه می باشد و به سرعت در حال پیشرفت و مدرن شدن می باشد. صنعت گردشگری یکی از دلایل محبوبیت این کشور می باشد و نقش بسزایی در اقتصاد کشور دارد، طوری که سالانه میلیون ها گردشگر به گرجستان سفر می نمایند.

اگر قصد سفر به گرجستان با تور گرجستان را دارید، برای اطلاع از قیمت ها کلیک نمایید.

در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید تا از تمام نکات مورد نیاز برای تجربه ی سفری ایده آل به گرجستان اطلاع داشته باشید و با راهنمایی کامل به این کشور زیبا سفر نمایید.

پیشینه ی گرجستان

نخستین انسان‌ ها در کشور گرجستان از یک میلیون و هشتصد هزارسال پیش زندگی می کردند و در زمان باستان، این کشور ایبریا نام داشت که در قرن سیزدهم میلادی با حمله مغول و در زمان‌ حکومت های صفوی، افشاری و قاجاری حملاتی از ایران، عثمانی و روسیه به آن انجام گرفته بود. در نهایت، این کشور زیبا در سال ۱۹۹۱ به استقلال رسید. شهر تفلیس به عنوان پایتخت گرجستان با معماری متنوع و خیابان های سنگی قدیمی جزو شهر تاریخی به شمار می رود و قدمت این شهر به قرن ۵ میلادی باز می گردد.
تقریبا از اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی صنعت گردشگری این کشور گسترش یافت و روز به روز بر تعداد گردشگران گرجستان اضافه می شود. وجود شهرهای کوچک و تاریخی، کلیساهای دیدنی، کوه های تماشایی، غذاهای لذیذ و اهالی دوست داشتنی و مهمان‌نواز از جمله دلایلی می باشند که سبب شده اند تا گرجستان را به مقصدی ایده آل برای گردشگران تبدیل نمایند، اطمینان داشته باشید از تجربه ی سفر به این کشور پشیمان نخواهید شد.
گرجستان در واقع در مرز دو حوزه ی دینی مهم اسلام و مسیحیت قرار دارد. همچنین در قرن های ۱۲ و ۱۳ میلادی جزو مهم ترین مراکز فرهنگی در میان کشورهای هم جوار خود به شمار می رفته است.

 

تاریخچه ی گرجستان

اطلاعات کلیدی

ویزا: تا 45 روز نیاز نیست.

واحد پول: لاری

زمان محلی: ۳۰ دقیقه جلوتر از تهران (۴ GMT+)

زبان رسمی: گرجی

دین اکثریت مردم: مسیحیت

بهترین تایم سفر: فصل های بهار و تابستان

سبک تفریحات: شنا، تفریحات آبی و گردش شهری

نوع برق شهری: ۲۲۰ ولت و ۵۰ هرتز

سوغاتی ها: زیورآلات دست‌ساز نقره، چورچخلا (نوعی خوراکی که با گردو و انگور درست می‌شود)، رومیزی با طرح‌های سنتی، فرش و قالیچه دستباف، پاپاخی (کلاه های پشمی بزرگ)، ادویه‌های گرجی، چای گرجی و …

کد تلفن کشور: 995+

شماره پلیس، آتش‌نشانی و آمبولانس: 112

فرودگاه های بین المللی:فرودگاه بین المللی تفلیس و فرودگاه بین المللی باتومی

Tiblisi international airport

جملات کاربردی در گرجستان

جملات کاربردی در گرجستان

شهرهای مهم و گردشگری گرجستان

در سفرتان به کشور گرجستان بی شک از تماشای جاذبه‌ های زیبای گرجستان به سختی دست خواهید کشید. شهرهای گرجستان دارای چشم انداز های تماشایی می باشند؛ این شهرها با پیاده روهای باریک، خانه‌ هایی با اشکال هندسی متنوع، بالکن های عجیب، پله‌های گرد، کلیساهای قدیمی و مجلل بینندگان را جذب می نمایند. کشور گرجستان کوه های همیشه پوشیده از برف دارد، در عین حال سواحل کنار دریا آب و هوای بسیار مطبوعی دارند که بازدید از این مناطق به همه ی گردشگران پیشنهاد می شود.

در ادامه چند شهر زیبای توریستی گرجستان را برایتان معرفی می نماییم.

تفلیس (Tbilisi)

شهر تفلیس بزرگ ترین شهر و پایتخت کشور گرجستان می باشد که قدمت این شهر به قرن پنجم میلادی بازمی گردد. تفلیس در دو طرف رود کر (کورا، متخواری) قرار گرفته است و از سه طرف توسط کوه احاطه شده است که سبب زیبایی بیشتر این شهر شده است. در شهر تفلیس چشمه های آب گرمی وجود دارند که از سال ها قبل توجه پادشاه امپراتوری باستانی ایبری را به خود جلب نموده اند و از آن زمان تاکنون تفلیس به عنوان پایتخت گرجستان انتخاب شده است و همواره در میان گردشگران محبوبیت خود را حفظ نموده است. حتی در طی سال ها چندین بار شهر تفلیس ویران شده ولی مجدد مورد بازسازی قرار گرفته است. تاریخ پرفراز و نشیب تفلیس را می‌توان از معماری آن مشاهده کرد که ترکیبی از معماری قرون وسطی، معماری نئوکلاسیک و معماری استالینیست می باشد. تفلیس در طول تاریخ، سکونتگاه مردم مختلفی با نژاد، فرهنگ و مذاهب مختلف بوده است ولی امروزه از نظر مذهبی در شمار شهرهای مسیحی ارتدکس شرقی به شمار می‌آید. شهر تفلیس با فرهنگ و تاریخی و معماری بی نظیر خود سالانه میزبان همایش ها و جشنواره های متعددی می باشد و همین امر سبب شده تا در اروپای شرقی جزو مشهورترین شهرها شناخته شود؛ در تور تفلیس از جاذبه های شهر که عبارتند از قلعه ناریکالا، پارک متاتسمیندا، مجسمه مادر گرجستان، پل صلح، کلیسای جامع تفلیس، موزه ملی گرجستان، باغ گیاه شناسی، حمام های سلطنتی و باغ وحش تفلیس دیدن می‌شود.

تفلیس گرجستان

باتومی (Batumi)

یکی از شهرهای زیبا و ساحلی گرجستان، شهر باتومی می باشد و گردشگاهی ساحلی بی مانند برای گذراندن اوقات فراغت و تعطیلات تابستانی به شمار می رود. اگر قصدسفر به باتومی را دارید بدانید که شهر باتومی سرشار از تفریحات و مکان های دیدنی می باشد که تمامی ندارند، درختان نخل سر به فلک کشیده و ساختمان های رنگارنگ متعددی در این شهر به چشم می خورند. پیشنهاد می کنیم تا در هنگام سفرتان به کشور گرجستان بازدید از شهر باتومی را به هیچ عنوان از دست ندهید و از خیابان مشهور اروپا در این شهر دیدن نمایید، زیرا دارای ساختمان های بسیار مجلل و مدرنی می باشد. بهترین ساختمان های این شهر مربوط به قرن نوزدهم می باشد که اگر به دنبال مکانی سرشار از آرامش هستید، برایتان فرصت فوق العاده ای می باشد. البته علاوه بر ساختمان های قدیمی در این شهر ساختمان های جدیدی نیز به چشم می خورند که همین تضاد در بین بافت تاریخی و مدرن شهر زیبایی بیشتری به وجود آورده اند. جاذبه های دیدنی و گردشگری که از همه در تور باتومی دیدن می‌شود عبارتند از سواحل باتومی، بلوار باتومی، مجسمه ی زیبای علی و نینو، کلیسای جامع مادر مقدس ما، موزه های باتومی، دلفیناریوم باتومی، تله کابین آرگو، باغ گیاه‌شناسی، آکواریوم و چندین جاذبه های دیدنی دیگر که دیدن آن ها بسیار جذاب می باشد.

تور باتومی

مستیا (Mestia)

یکی دیگر از شهرهای زیبا در گرجستان مستیا نام دارد که در لیست شهرهای گردشگری قرار گرفته است. مستیا، شهر کوهستانی در دامنه کوه های قفقاز و در شمال غربی این کشور واقع شده و در ارتفاع ۱۵۰۰ متری از سطح دریا می باشد. شهر مستیا دارای طبیعتی زیبا برای طبیعت گردی و مناسب پیاده روی کوهستانی می باشد. قدمت شهر مستیا به قرون وسطی باز می گردد و محلی بی نظیر برای گردشگران اهل طبیعت و دوستداران تاریخ می باشد. همچنین در شهر مستیا دریاچه های زیبا و تماشایی نیز وجود دارند که همین عوامل سبب شده تا مستیا جزو ده شهر زیبای گرجستان محسوب می شود. با اینکه مستیا شهر نسبتاً کوچکی است، اما امکانات شهرهای بزرگ‌ را دارا می باشد. کوه اوهبا یکی از جاذبه های اصلی منطقه به شمار می رود که مکانی مناسب برای کوه نوردان می باشد. از جاذبه های مستیا می توان به موزه تاریخ و قوم نگاری سوانتی، پیست اسکی، یخچال های چالادی، کوه های اوشابا، موزه خانه میخائیل خگیانی، دریاچه کرولدی اشاره نمود.

شهر مستیا گرجستان

استپانتسمیندا (Stepantsminda)

استپانتسمیندا در شمال گرجستان قرار دارد و جزو برترین و قدیمی ‌ترین شهرهای گرجستان به شمار می آید. نام این شهر از اسم راهب مسیحی ارتدکس به نام بتان استپان گرفته شده است که او این شهر را کشف کرده بود و محلی برای عزلت خود انتخاب کرده بود، همچنین عمارتی مذهبی نیز در این منطقه ساخته شده بود. به دلیل قرارگیری این شهر کوچک در ناحیه مرتفع و کوهستانی قفقاز جاذبه ‌های گردشگری زیادی در آن وجود دارد و تفریحات ورزشی شاد و مهیج مانند اسب ‌سواری، کوهنوردی، دوچرخه‌ سواری، یخ ‌نوردی و پاراگلایدر در این منطقه برای گردشگران اهل ورزش و علاقه مندان تعبیه شده می باشد. مسیر دسترسی به شهر استپانتسمیندا دارای چشم انداز فوق العاده و گردش پذیر می باشد. در هنگام سفر به این شهر حتما از کلیسای گرگتی ترینیتی در پشت کوههای کازبگی بازدید نمایید.

متسختا (Mtskheta)

شهر متسختا یکی دیگر از شهرهای قدیمی گرجستان می باشد و قدمت آن به دوران باستان و حدودا ۳۰۰۰ سال قبل باز می ‌گردد. این شهر همواره در طول تاریخ اهمیت زیادی برای مردم گرجستان داشته است و به علت نزدیکی به شهر تفلیس همواره مورد توجه پادشاهان بوده است، به طوری که خیلی از پادشاهان در این منطقه حکمرانی می کردند. شهر متسختا دارای جاذبه ‌های دیدنی جذاب و متنوعی مانند کلیسای معروف ارتدوکس به نام کلیسای سوتیتسخولی می باشد و همین کلیسا با معماری شاهکار قرون وسطی خود در جذب گردشگران نقش زیادی دارد و امروزه نیز نام کلیسای سوتیتسخولی در میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسیده است. علاوه بر این کلیسا می توان به صومعه سنت نینو، موزه باستان شناسی، قلعه Bebristsikhe، قلعه آرمازی و موزه دولتی اشاره نمود.

شهر دیدنی گرجستان

گوری (Gori)

گوری یکی دیگر از شهرهای نزدیک تفلیس می باشد و نام این شهر از کلمه گرجی gora به معنی تپه گرفته شده می باشد. شهر گوری قسمت غربی و شرقی گرجستان را به هم وصل می نماید و به دلیل محل تولد جوزف استالین در میان همگان شهرت دارد تا حدی که خانه وی در این شهر به موزه تبدیل شده است. از جاذبه های گردشگری شهر گوری می توان قلعه گوری، کلیسای مریم مقدس، مجسمه قهرمانان جنگ جهانی دوم اشاره نمود.

تلاوی (Telavi)

قدمت شهر تلاوی در کشور گرجستان به عصر برنز می رسد که از همان ابتدا حالت مسکونی داشته و به مرور زمان به یک شهر سیاسی و اداری مهم تبدیل شد. شهر تلاوی با معماری بی مانند خود مقصد خارق العاده ای برای گردشگران می باشد. همچنین در این شهر آثاری از معماری پادشاهان کاختی، تزارهای روس، رومی ها و پادشاهان گرجستان را می توانید تماشا نمایید. در مورد جاذبه های دیدنی شهر تلاوی می توان به کلیسای جامع، دیوارهای قلعه قدیمی، قلعه لرد، جاده گومبوری، صومعه شوماتا، قلعه باتونیس، صومعه ایقالتو و یک درخت انجیر مصری ۹۰۰ ساله اشاره نمود. جشنواره انگور نیز هر سال در ماه اکتبر برگزار می‌ شود، همچنین در فصل پاییز طبیعت بی مانند شهر تلاوی گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می نماید.

واردزیا (Vardzia)

واردزیا یک شهر سنگی در قسمت جنوبی گرجستان می باشد که این مجموعه‌ سنگی باستانی از خانه‌هایی به شکل غار تشکیل شده و یک صومعه هم دارد که متعلق به قرن دوازدهم میلادی می باشد. این شهر سنگی بعد از یک کوه‌پیمایی ۳۰ دقیقه‌ای قابل دسترس می باشد. اگر تاریخ و کمی ماجراجویی را دوست دارید، در سفر به گرجستان حتما بازدید از این شهر را در برنامه‌ سفر خود قرار دهید.

شهر سنگی گرجستان

زوگدیدی (Zugdidi)

زوگدیدی یکی از شهرهای گرجستان می باشد که در شمال غربی این کشور قرار دارد. این شهر شلوغ میزبان تعدادی از آثار معماری باشکوه از جمله کاخ ملکه، کاخ نیکو و کلیساهای Mantskhvar-kari و Blachernae St. Virgin است. این شهر تاریخی هم با وجود آثار معماری خاصی که دارد، می‌تواند یکی از مقصدهای سفر شما در گرجستان باشد.

شهر تاریخی گرجستان

برجومی (Borjomi)

این شهر کوچک آسیا در قسمت غربی تفلیس قرار دارد و به خاطر منابع آب معدنی به شهرت رسیده است. گردشگران با اقامت در گردشگاه‌هایی که اطراف این چشمه‌ها ساخته شده است، می‌توانند مستقیما به منبع آب دسترسی داشته باشند. برای اینکه از تماشای چشم انداز های بی نظیر تپه‌های اطراف لذت ببرید می توانید از پارک ملی برجومی نیز دیدن نمایید.

آب و هوای گرجستان

آب‌وهوای گرجستان از سمت غرب تحت تاثیر آب‌و‌هوای نیمه‌گرمسیری و از سمت شرق تحت تاثیر آب‌و‌هوای قاره‌ای می باشد.  همچنین بیشترین قسمت گرجستان را کوهستان تشکیل داده و بر همین اساس زمستان های پربرف و بهار و تابستان مطبوعی دارد و اینکه در قسمت شمالی این کشور شاهد آب و هوای کوهستانی خواهید بود. منطقه‌ کوهستانی قفقاز بزرگ مانع از ورود هوای سرد از سمت شمال می‌شود. در نواحی ساحلی مجاور دریای سیاه گرجستان نیز آب‌ و‌هوای گرم و مرطوب را تجربه خواهید نمود که همراه با رطوبت و میزان بارندگی خیلی زیاد می باشد. دشت‌های شرقی گرجستان، به دلیل وجود کوهستان، از تاثیر دریای سیاه حفظ شده‌اند و آب‌و‌هوای قاره‌ای در آنها غالب می باشد. در سواحل دریای سیاه، از آبخاز تا مرز ترکیه و در منطقه‌ای به نام زمین‌های پست کولخیس، آب‌و‌هوای نیمه‌گرمسیری غالب می باشد. در حالت کلی، آب و هوای گرجستان مطبوع و مناسب سفر می باشد . مناطق مرتفع در غرب و شرق و مناطق نیمه خشک در جنوب شرقی گرجستان، اندکی تفاوت آب‌و‌هوایی با سایر بخش‌ها دارند.

میانگین دمای هوا در تابستان بین ۲۰ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد و در زمستان بین ۲ تا ۴ درجه سانتی‌گراد می باشد.

سفر به گرجستان در فصل های مختلف

در واقع می‌توان گفت فصل پرگردشگر و کم‌گردشگر در گرجستان وجود ندارد و در هر فصلی از سال می‌توان به این کشور زیبا سفر نمود. این کشور با توجه به موقعیت و تنوع جغرافیایی که دارد، آب‌و‌هوای متفاوتی دارد که بیشتر نیمه ی گرمسیری است.

اما در واقع از میان چهار فصل می توان فصل بهار یعنی از ماه مارس تا مه، را بهترین تایم سفر به گرجستان انتخاب نمود، زیرا هوا معتدل و مطبوع می باشد و با خیال راحت می توانید از جاذبه های دیدنی آن بازدید نموده و تفریح نمایید. در ماه‌های آخر بهار احتمال بارندگی بیشتر است. به خاطر داشته باشید به دلیل بارندگی زیاد در کشور گرجستان چتر همراه خودتان داشته باشید.

بیشتر تفرجگاه‌های گرجستان در تابستان پر از گردشگر می باشند. فراموش نکنید که رطوبت هوا به خصوص در نواحی ساحلی بسیار زیاد است و شاید برای کسانی که به آب‌وهوای گرمسیری عادت ندارند، ناراحت‌کننده باشد. در فصل تابستان هزینه های سفر افزایش، اما بهترین فصل برای انجام ورزش های آبی و تفریحات ساحلی می باشد.

گرجستان در فصل پاییز یعنی از ماه سپتامبر تا نوامبر دارای چشم انداز های بی نظیر می باشد. درختان رنگارنگ، بارش باران و زمین‌های پوشیده‌ از جنگل‌های قرمز و نارنجی از جذابیت‌های گرجستان در فصل پاییز هستند. برای سفر در فصل پاییز حتما بارانی و چتر همراه خود ببرید.

زمستان در گرجستان بسیار سرد می باشد. یعنی از ماه دسامبر تا فوریه که دمای هوا بین ۲ تا ۶ درجه سانتی‌گراد است که شب‌ها این مقدار به زیر صفر هم می‌رسد. بارش برف در این فصل باعث می‌شود که گرجستان در زمستان مقصد مناسبی برای دوستداران ورزش‌های زمستانی و اسکی باشد در این فصل گرجستان به عروس سفید پوش به علت پوشش برف شهرت دارد.

اسکی روی برف در برجومی گرجستان

شرایط ویزا و روادید در سفر به گرجستان

گرجستان جزو کشورهایی می باشد که ایرانی‌ ها در هنگام سفر به این کشور نیازی به ویزا ندارند. بنابراین اگر سفرتان به کشور گرجستان کمتر از ۴۵ روز به طول می انجامد، هیچ هزینه‌ ای برای ویزا پرداخت نخواهید کرد و فقط برای خارج شدن از کشور باید پاسپورت تهیه نمایید و عوارض خروجی را بپردازید. در صورتی که می خواهید بیشتر از ۴۵ روز اقامت داشته باشید می توانید ویزای الکترونیکی تهیه نمایید؛ مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای الکترونیکی گرجستان عبارتند از:

  • اسکن رنگی از پاسپورت
  • اسکن رنگی عکس ۶ در ۴ با زمینه سفید

سفارت گرجستان پاسپورتی با اعتبار ۱ الی ۳ ماهه صادر می نمایند. ویزای گرجستان در قالب یک فرمت ثابت می باشد که به صورت الکترونیکی صادر می شود.

حمل و نقل عمومی در گرجستان

در کشور گرجستان حمل و نقل عمومی رایج می باشد. وسایل حمل و نقل عمومی عبارتند از مارشروتکا (مینی‌بوس)، اتوبوس و تاکسی، البته به غیر از این موارد ذکر شده دوچرخه‌ های سبز رنگی نیز وجود دارند که برای جابجایی مسافر به کار می روند. مارشروتکا برای حمل و نقل بیشترین کاربرد را دارد. برای استفاده از مارشروتکا کافیست کنار خیابان بایستید و با تکان دادن دست سوار آن شوید. اتوبوس یکی دیگر از وسایل حمل و نقل در گرجستان می باشد که برای استفاده از آن باید در ابتدا کارت اتوبوس تهیه نمایید، این کارت ها رایگان می باشند و فقط برای شارژ باید هزینه پرداخت نمایید. تاکسی های عمومی نیز مجهز به تاکسی متر نیستند و اگر قصد دارید برای گشت و گذار سوار تاکسی شوید باید قبل از سوار شدن در مورد قیمت نهایی به توافق برسید. تاکسی های آنلاین نیز با نام های یاندکس، اوبر، بلت و ماکسیم در سطح شهر در حال رفت و آمد می باشند. برای صرفه جویی در هزینه حمل و نقل در کشور گرجستان بهتر است از قطار و مارشروتکا استفاده نمایید یا اینکه به صورت دربست اتومبیل و ون کرایه کنید. توجه داشته باشید که هزینه حمل و نقل در گرجستان خیلی بالا نیست و به راحتی می توانید در شهر و حتی در میان شهرها رفت و آمد نمایید.

سیم کارت های گرجستان

از اولین کارهایی که در سفرهای خارجی باید انجام شود، دسترسی پیدا کردن به اینترنت، گوگل مپ و همینطور تماس با اقوام و خانواده می باشد. برای این کار باید برای خرید سیم کارت گرجستان اقدام نمایید. در داخل فرودگاه گرجستان می توانید با ارائه پاسپورت خود یک سیم کارت گرجی بخرید. اما اگر در فرودگاه نتوانستید خریداری کنید، به راحتی می توانید به شعبه های اپراتورهای سیم کارت مراجعه نموده و سیم کارت مورد نظر خود را تهیه نمایید.

غذاها و خوردنی های معروف گرجستان

کشور گرجستان از لحاظ غذایی فرهنگ بسیار غنی دارد و در واقع سبک پخت غذا در این کشور از گرجی های باستانی، اروپایی و آسیایی گرفته شده می باشد. به طوری که غذاهای گرجی ترکیبی از مزه های کشورها و تمدن های گوناگون می باشد و این نوع غذاها به دلیل ورود تاجران و بازرگانان از شهرها و کشورهای مختلف به این منطقه می باشد. گرجی ها در غذای خود از گوشت زیاد استفاده می نمایند، اما با این حال انواع غذاهای گیاهی نیز در فرهنگ غذایی شان یافت می شود.

خینکالی (Khinkali)، دامپلینگ گرجستانی

خیناکلی غذایی که به شکل لقمه با گوشت و انواع مختلف ادویه طبخ می شود را در هر یک از رستوران های گرجستان می‌توانید پیدا نمایید، این غذا در واقع نوعی دامپلینگ می باشد که به دیم سام شباهت دارد. دامپلینگ خمیری است که با مواد مختلف پر می‌شود. برای تهیه‌ خینکالی هم خمیر را با گوشت و انواع ادویه‌جات پر می‌کنند. اگر گیاه‌خوار هستید می‌توانید انواع دیگری از این غذا را امتحان نمایید که با سبزیجات، قارچ، پنیر، سیب‌زمینی و ادویه‌جات مختلف پر می‌شود.

خیناکلی غذای گرجستانی

لوبیو (Lobio)

علاقه مندان غذاهای گیاهی قطعا از خوردن این غذا لذت می‌برند. یک غذای محلی فوق‌العاده لذیذ که با ترکیب لوبیا، پیاز، گردو، گشنیز و جعفری و سیر تهیه می‌شود. این خوراک یکی از بهترین غذاهای سنتی است که بیشتر از همه توجه گیاه‌خواران را جلب می نماید. انواع مختلفی از این غذا وجود دارد که هم آن را سرد و هم گرم سرو می نمایند. این غذا هم مثل سایر غذاهای گرجستان، ادویه‌جات فراوانی دارد ولی تند نیست.

لوبیو غذای گرجستانی

متسوادی (Mtsvadi)، شیشلیک گرجستانی

این غذای خوش مزه که در منوی هر رستورانی پیدا می‌شود، برای تهیه‌ آن با توجه به ذائقه از گوشت‌های مختلف استفاده می نمایند. گوشت را در مواد مختلفی از قبیل سرکه و میوه‌های ترش از قبل می‌خوابانند سپس آنها را روی آتش کباب می‌کنند. گاه در میان تکه‌های گوشت از سبزیجات مثل فلفل و گوجه هم استفاده می نمایند. اگر به غذاهای گوشتی آن هم از نوع کبابی علاقه مند هستید، این غذا را نباید از دست بدهید.

کاچاپوری (Khachapuri)

برای وعده صبحانه نیز نانی به نام خاچاپوری دارند که هنگام سرو تخم مرغ را در داخل این نان های قایقی شکل می گذارند. این غذای سنتی گرجستانی از محبوب‌ترین و مرسوم‌ترین غذاهای این کشور می باشد که از نان پر شده با پنیر تشکیل می‌شود. در گرجستان انواع مختلفی از این نان تهیه می‌شود که اسم‌ها و طعم‌ها و شکل‌های متفاوتی دارند. به بعضی از آنها مواد دیگری مثل تخم‌مرغ آب‌پز و پنیر بیشتر اضافه می‌شود. در یک نظرسنجی در سال ۲۰۰۹، ۸۸ درصد گرجستانی‌ها اعلام کردند که این غذا را به پیتزا ترجیح می‌دهند. کاچاپوری در کشورهای دیگر مانند روسیه و ارمنستان هم محبوب می باشد.

خاچاپوری غذای گرجستانی

چورچخلا (Churchkhela)

اگر از علاقه‌مندان به شیرینی‌جات هستید، این شیرینی لذیذ را نباید از دست بدهید. ترکیبات اصلی تهیه‌ این شیرینی که ظاهری شبیه به شمع دارد، آرد، شیره یا پوراب انگور و انواع مغزها می باشد. برای تهیه‌ این شیرینی، مغزها به خصوص گردو را نخ می‌کنند و سپس در ماده‌ای که از آرد و عصاره‌ انگور تهیه کرده‌اند، می‌غلطانند و در نهایت خشک می‌کنند.

 

 

چاکاپولی (Chakapuli)

این خوراک لذیذ گرجستانی را کافی است تا یک بار این خوراک لذیذ را امتحان کنید و به تفاوت آشپزی این کشور با سایر نقاط جهان پی ببرید. برای طعم‌دار کردن غذا غیر از ادویه از سبزیجات معطر مثل نعناع و ریحان و سیر نیز استفاده می‌کنند.

چاکاپولی نیز یکی از خورشت های محبوب میان مردم گرجی است که با استفاده از گوشت بره یا گوساله همراه با سس گوجه سبز، پیاز، برگ ترخون، فلفل سبز، سیر و چندین سبزی تازه مانند جعفری، نعنا، شوید و گشنیز به همراه نمک و ادویه طبخ می شود. این غذا در فصل بهار بسیار طرفدار داشته، حتی در میان توریست ها نیز شهرت خاصی دارد.

ساتسیوی (Satsivi)، مرغ با سس گردویی

این غذا که معمولا یک غذای زمستانی در گرجستان است، غذای لذیذی است که از گوشت مرغ یا بوقلمون تهیه می‌شود و همراه با یک سس بسیار خوش طعم سرو می‌شود. این سس را از گردو، سبزیجات معطر و سیر تهیه می‌کنند. این غذا را بیشتر در ایام کریسمس و سال نو می‌خورند. حتی در رستوران‌های کشورهای دیگر هم می‌توانید این غذا را پیدا کنید. این سس گردو را در بعضی از غذاهای دیگر نیز به کار می‌برند.

از پیش غذاهای خوشمزه کشور گرجستان می توان به پی خالی اشاره نمود؛ توپک های خمیری و سبزرنگ که از سبزیجات معطر، گردو و ادویه تهیه می شوند. چخخبیلی نیز نوعی خورشت گرجی می باشد که جزو غذاهای سنتی به شمار می روند و این غذا با نام عجیب خود طعم بی نظیری نیز دارد و ترکیب خوشمزه ای از سوپ گوشت گاو، خورشت مرغ و سبزیجات تازه مانند ترخون است، جالب اینجاست که نام این خورشت از کلمه خوخوبی گرجی گرفته شده و به معنای قرقاول است و این غذا را با نان سرو می نمایند. چاناخی یکی دیگر از غذاهای سنتی و بسیار خوشمزه گرجستان است که در گذشته در ظروف سفالی طبخ می کردند و به همین دلیل این نام را به خود گرفته است. این خورشت خوشمزه نوعی تاس کباب بره است که همراه با گوجه فرنگی، بادمجان، سیب زمینی، سبزیجات و سیر پخته می شود.

مناسبت ها و جشن های ملی در گرجستان

گرجستان نیز همانند سایر کشورها جشن های خاصی می باشد و در طی سال چنین روزهایی را جشن می گیرند، بنابراین بهتر است قبل از سفرتان با اطلاع از زمان این عید ها و جشنواره ها راهی این کشور بی مانند شوید. چندین نوع جشنواره در کل کشور گرجستان برگزار می شود که عبارتند از جشنواره ی جم یا رنگ در بهار، جشنواره ی بستنی، جشنواره ی گل، جشنواره ی روز استقلال گرجستان، جشنواره ی پنیر تفلیس، جشنواره ی بین المللی تئاتر، جشنواره ی بین المللی فیلم، جشنواره ی موسیقی Open Air، جشنواره ی ارتدکس گرجستان، جشنواره ی غذا و جشنواره ی موسیقی جاز. در ادامه چندین عید و جشن را برایتان معرفی می نماییم:

عید پاک: یکی از مهم ترین جشن های مذهبی و مراسم های گرجستان، عید پاک می باشد که جزو تعطیلات رسمی گرجستان محسوب می شود. مسیحی ها معتقدند در این روز سربازان رومی مسیح را به صلیب کشیده اند و پس از آن او زنده شده است که نشان دهنده روز رستاخیز می باشد. نماد مراسم و جشن عید پاک، تخم مرغ های رنگ شده می باشد. وجود این تخم مرغ ها نیز همانند زندگی دوباره در رستاخیز بوده که جوجه ها از تخم مرغ بیرون می آیند. مسیحیان اکثر تخم مرغ ها را به یاد خون مسیح قرمز رنگ می کنند. نمادهای دیگر استفاده شده در عید پاک سبزه به نشانه زندگی نو و خرگوش نماد زایش می باشد. اکثر اهالی گرجستان در روز عید پاک به کلیسا می روند و به دعا و نیایش می پردازند، همچنین با تخم مرغ های رنگی، گل و شیرینی، شراب به مزار مردگان می روند.

جشن کریسمس: از مناسبت های اصلی کشور گرجستان جشن کریسمس است که این جشن مصادف با شروع سال نو میلادی برگزار می شود. در این روزها، خیابان ها با درخت های کاج تزئین شده و مردم ریسه های درخشانی بر روی درختان آویزان می کنند. در جشن کریسمس در همه شهرهای گرجستان جشن و شادی همراه با برنامه های تفریحی و کنسرت های جذاب را تجربه خواهید نمود.

جشن هالووین: یکی از مراسم های خاص گرجستان برگزاری جشن هالووین می باشد که همزمان با سراسر جهان برگزار می شود. یکی از بخش های هالووین به رقص بالماسکه مربوط می شود که از رسوم کشور گرجستان بوده و رقص بالماسکه، مراسم قاشق زنی و پارتی های هالووین در خیابان های گرجستان برگزار می شوند. برای شرکت در جشن هالووین باید طبق رسوم لباس های عجیب و خاصی بپوشید و همراه با کدوهای هالووین، شوخی های وحشتناک و … به شادی بپردازید، قدمت این جشن به دو هزار سال پیش و زمان سلتیک ها بازمی گردد.

جشنواره تبلیسوبا:یکی از پر طرفدار ترین جشن های گرجستان به مناسبت بزرگداشت شهر تفلیس برگزار می شود و گردشگران زیادی را از سراسر دنیا به سوی خود می کشاند. جشنواره تبلیسوبا همراه با پوشیدن لباس های رنگارنگی می باشد که از سال ۱۹۷۹ در حال برگزاری می باشد و در این جشنواره مردم به شادی و انجام ورزش های محلی مشغول می باشند. این جشنواره هر سال در فصل پاییز برگزار می شود و یکی از پر طرفدارترین جشن های گرجستان به شمار می رود.

جشنواره آهنگ سامگرلو: یکی از شاد ترین جشن های گرجستان می باشد که در ماه اکتبر برگزار می شود و در این جشنواره، ساز و آهنگ محلی، صنایع دستی گرجستان و غذا های سنتی به نمایش گذاشته می شوند.

جشنواره پنیز: این جشنواره که یکی از عجیب ترین جشنواره ها در کل جهان به شمار می رود، جشنواره ای که در تمام فصل ها به ارائه متنوع ترین پنیرها می پردازد. در این جشنواره خوشمزه برای حمایت از کشاورزی و انجمن پنیر سازان گرجستان بیش از ۶۰ نوع پنیر از سراسر گرجستان جمع آوری می شود و شما نیز از هر پنیری که خوشتان آمد می توانید آن را خریداری نمایید. جشنواره پنیر یک نوع رسم گرجی به شمار می رود که همه ساله در ۲۴ جولای برگزار می گردد.

جشنواره هنر های قومی: این جشنواره که با حضور اقوام کرد، آذری، اوکراینی و روسی برگزار می گردد. در این جشنواره مردم هر قوم آوازها و رقص های محلی شان را به نمایش می گذارند. در این جشنواره انواع فعالیت های هنری، صنایع دستی، موسیقی محلی، موسیقی مدرن، نمایش سلاح های رزمی، آهنگری، ساخت سبد، گلدوزی، خیاطی، بافندگی، آلات موسیقی دست ساز، سفال گری، سرامیک سازی، نجاری، سنگ تراشی، چوبکاری، جواهر سازی، آشپزی، طب سنتی، هنرهای رزمی و رقص محلی انجام می گیرد. جشنواره هنرهای قومی از سال ۲۰۰۴ میلادی در حال اجرا می باشد و جزو محبوب ترین جشن های گرجستان به شمار می رود.

جشنواره موسیقی پازیسوبا: این جشنواره که یکی از جشنواره های مشهور موسیقی به شمار می رود که در فصل پاییز برگزار می شود و در این جشنواره می توانید از موسیقی زنده، اجرای رقص، مسابقات ورزشی، گل آرایی، سرو غذا های گرجی لذت ببرید. این جشنواره از سال ۱۹۹۲ میلادی در حال برگزاری می باشد و در سال های اخیر به عنوان جشنی پرانرژی شهرت دارد.

فستیوال های گرجستان

جشنواره جاز: یکی از مهیج ترین جشن های گرجستان این جشنواره می باشد و به عنوان یک سنت دیرینه در تالار کنسرت تفلیس فیلاهارمونیا برگزار می گردد، این جشنواره از سال ۲۰۱۸ میلادی برگزار می شود و موسیقی آنها شامل شاخه هایی موسیقی مانند پاپ، راک، جاز و اوانتگارد می باشد. ۲۸ آوریل به عنوان روز جهانی جاز توسط یونسکو ثبت شده است.

جشنواره بستنی: این جشنواره که از خوشمزه ترین جشن های گرجستان به شمار می رود که همواره مورد توجه گردشگران بین المللی قرار داشته است. این جشنواره از سال ۲۰۱۷ در پارک متسمیندا برگزار می شود و در این جشنواره انواع بستنی ها از سراسر دنیا آورده می شوند. اگر در اوج گرمای تابستان به این کشور سفر کرده باشید، حتما در جشنواره بستنی شرکت خواهید کرد و از طعم بستنی های خوشمزه لذت خواهید برد.
جشنواره بالون‌های آسمانی: این جشنواره که هر سال در ۱ تا ۳ سپتامبر در باغهای کالاوی کوه پاین برگزار می‌شود و در این جشنواره بالن‌ها در سایزها و رنگ های مختلف به پرواز در می آیند و منظره زیبایی خلق می کنند.

فستیوال باربیکیو: این جشنواره در فضای باز هر ساله در ۸ و ۹ سپتامبر در بخش جنوبی گرجستان برگزار می گردد و مناسب ترین جشنواره برای گذران تعطیلات آخر هفته با فعالیت‌های مفرح در فضای باز کی باشد که انواع گوشت را با باربیکو کباب می‌کنند.

امنیت در گرجستان

کشور گرجستان یکی از امن ترین کشورهای دنیا می باشد و در صورت بروز هرگونه مشکل می توانید به پلیس گرجستان مراجعه نمایید. یکی از اقدامات جالب توسط پلیس گرجستان نصب دوربین های مداربسته به نقاط اصلی و مراکز توریستی می باشد تا نرخ جرم و جنایت در این کشور کاهش یابد و در چند سال اخیر نرخ جرایم خیابانی نزدیک به صفر رسیده است. در خیابان های کشور گرجستان بدون نگرانی می توانید قدم بزنید و از زیبایی های بی مانند این منطقه لذت ببرید و سفری خاطره انگیز برای خود و خانواده تان رقم بزنید.

هزینه‌های سفر به گرجستان

هزینه‌ خورد و خوراک

گرجستان به خاطر غذاهای بسیار خوش طعمش شهرت دارد. در این کشور انتخاب‌های بسیاری برای غذا خوردن دارید. هم رستوران‌های کوچک و بزرگ با قیمت‌های متنوع و هم غذاخوری‌های خیابانی که معمولا غذاهای ارزان‌تری دارند. غذا و نوشیدنی در گرجستان در مجموع قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد و یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر شما، امتحان کردن طعم متفاوت و فراموش نشدنی آنها می باشد. با پرداخت ۱۹ لاری می‌توانید در رستوران‌های معمولی برای وعده‌ ناهار غذا میل نمایید. فست فودها مثل مک دونالد در حدود ۱۱ لاری هزینه دارند.

هزینه‌ محل اقامت

پیدا کردن جایی برای اقامت در گرجستان بسیار آسان می باشد. با قیمت‌های مختلف می‌توانید یک اقامتگاه مناسب در گرجستان پیدا کنید. استفاده از سرویس AirBnB برای کرایه‌ آپارتمان و اتاق اشتراکی در این کشور رایج می باشد. اقامت در هاستل‌های خوب با صبحانه رایگان، هزینه مناسبی دارد. با پرداخت بیشتر می‌توانید در انواع بهتری از هتل های گرجستان اقامت داشته باشید.

حمل و نقل عمومی

همانطور که گفتیم برای رفت و آمد بین شهرها، می‌توانید از قطار و مینی‌بوس‌هایی تحت عنوان marshrutka استفاده نمایید. برای کاهش هزینه‌های خود در صورتی که گروهی سفر می‌کنید، می‌توانید وسایل حمل و نقل اختصاصی کرایه نمایید. هزینه‌ مینی‌بوس‌ها برای سفرهای بین شهری بین ۱۰ تا ۲۵ لاری و برای سفرهای داخل شهری کمتر از ۷ لاری می باشند.

پیشنهاد هایی برای کاهش در هزینه‌ها

در هاستل اقامت نمایید: با افزایش رشد صنعت گردشگری در گرجستان، تنوع اماکن اقامتی هم بیشتر شده می باشد. تعداد هاستل‌ها هم در این کشور زیاد می باشد و البته امکانات خوب و کاملی نیز دارند. بهترین کار برای اینکه هزینه‌های سفر خود را کاهش دهید، اقامت در هاستل می باشد. البته اماکن اقامتی در مجموع در گرجستان خیلی گران نیستند.

خودتان آشپزی نمایید: غذاهای گرجستان بسیار خوش طعم و معروف می باشند. برای اینکه این لذت سفر را از دست ندهید، برخی از وعده‌های غذایی را در رستوران‌ها و کافه‌ها میل نمایید و طعم غذاهای محلی را بچشید اما سعی کنید تعدادی از وعده‌های غذایی را نیز خودتان بپزید.

مکان های دیدنی گرجستان

قلعه‌ ناریکالا (Narikala)

یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری گرجستان، قلعه‌ ناریکالا می باشد که در شهر تفلیس واقع شده و قدمت آن به قرن چهارم باز می‌گردد. همچنین این قلعه نماد ایرانی ساسانیان در تفلیس به شمار می رود. این قلعه روی تپه‌ای قرار دارد که چشم‌اندازهای زیبایی از شهر قدیم تفلیس و رود کر را به زیبایی به نمایش می‌گذارد. این قلعه از دو بخش محصور با دیوار تشکیل شده است که بین حمام‌های گوگردی و باغ گیاه‌شناسی تفلیس قرار گرفته‌اند. این قلعه در قرن چهارم ساخته شده اما بعدها و در دوران مختلف تاریخی، بخش‌هایی به آن افزوده شده و در نهایت در زمان مغول‌ها به نارین قلعه تغییر نام داده است. بخشی از این قلعه بر اثر زلزله تخریب شده است. در محوطه‌ پایینی قلعه، کلیسایی به نام کلیسای سنت نیکلاس وجود دارد که اخیرا مورد بازسازی قرار گرفته است. فضای داخلی این کلیسا با نقاشی‌های دیواری زیبایی تزیین شده است که صحنه‌هایی از کتاب مقدس و تاریخ پر فراز و نشیب گرجستان را به نمایش می‌گذارند.

قلعه باستانی ناریکالا در تفلیس

کوه قازبگی (Kazbek)

یکی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری گرجستان، کوه قازبگی می باشد. اگر از علاقه‌مندان به ورزش در طبیعت و پیاده‌روی هستید، نمی‌توانید از سر زدن به این کوه صرف نظر نمایید. علاوه بر اینکه دامنه‌های زیبای این کوه مکان مناسبی برای گردش در طبیعت و پیاده روی می باشد، کوه‌نوردان نیز می‌توانند صعود به قله را در برنامه‌ سفر خود بگنجانند. این کوه که بخشی از کوه‌های قفقاز است، یکی از مرتفع ترین کوه‌های منطقه محسوب می‌شود و چشم‌اندازهای فوق‌العاده‌ای از مناظر اطراف به نمایش می‌گذارد. کوه قازبگی در قسمت شمال شرقی گرجستان و در نزدیکی مرز روسیه واقع شده و ارتفاع آن ۵۰۴۷ متر می باشد. درجه‌ سختی قله‌ این کوه با درجه‌ سختی قله‌های رشته‌کوه هیمالیا برابری می‌کند و به نام اورست کوچک مشهور می باشد.

کازبگی گرجستان

اوپلیستسیخه (Uplistsikhe)

یکی از منحصربه‌فردترین دیدنی‌های گرجستان، شهر اوپلیستسیخه می باشد؛ یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین شهرهای سنگی دنیا که در دل صخره‌ها تراشیده شده قرار دارد. در این شهر باستانی از تماشای سرداب‌ها، تونل‌ها و مکان‌هایی که برای قربانی در مراسم مذهبی در نظر گرفته بودند، لذت خواهید برد. این شهر روی یک صخره‌ بلند و در ساحل غربی رودخانه‌ کر ساخته شده است. ترکیب غیرمعمول سبک‌های مختلف از صخره تراشی آناتولی و فلات ایران و نیز هم‌زیستی معماری مسیحی و غیرمسیحی، این شهر را از دیگر شهرهای سنگی دنیا متمایز می‌کند. این شهر باستانی از سال ۲۰۰۷ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته شده است.

شهر سنگی اوپلیستسیخه در گرجستان

کلیسای Gergeti Trinity

یکی از جاهای دیدنی گرجستان که در سفر به این کشور به هیچ عنوان نباید آن را از دست بدهید، کلیسای Gergeti Trinity می باشد که چشم‌اندازهای نفس‌گیر و فوق‌العاده‌ای دارد. این کلیسا با همه‌ کلیساهایی که در طول زندگی خود دیده‌اید متفاوت می باشد. این کلیسا روی تپه‌ای در دامنه‌ کوه قازبگی در ارتفاع ۲۱۶۰ متری از سطح دریا واقع شده است. قدمت این کلیسا به قرن چهاردهم میلادی بازمی‌گردد و منظره‌ای از کوهستان قفقاز در پشت این کلیسا مشاهده می‌شود؛ منظره‌ای که باعث شده این کلیسای دیدنی به یکی از جذاب‌ترین مناطق گرجستان برای گردشگران تبدیل شود. برج ناقوسی هم در کنار کلیسا قرار دارد که آن هم متعلق به قرن چهاردهم می باشد. قرار گرفتن این کلیسا در دل طبیعت و چشم‌اندازهای زیبای طبیعی اطراف آن، باعث شده که به یکی از نمادهای گرجستان تبدیل شود. علاقه‌مندان به کوه‌پیمایی با طی کردن مسیر سه ساعته به بالای این تپه و محل کلیسا می‌رسند. رسیدن به این کلیسا با استفاده از جیپ هم امکان‌پذیر می باشد که نیم ساعت طول می‌کشد.

 

همچنین ببینید: فرودگاه بین المللی تفلیس

نظرات در مورد هر آنچه که در سفر به گرجستان باید بدانید

با ثبت نظرات، مارا در بهبود خدمات یاری نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *