بهترین شهرهای ترکیه که ارزش سفر دارند!

بهترین شهرهای ترکیه که ارزش سفر دارند!

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 3,67 از 5 ( 6 رای )
Loading...

13 شهر ترکیه که ارزش بازدید را دارد:
1. آنکارا
2. ماردین
3. قونیه
4. آنتالیا
5. اسکی شهیر
6. مارماریس
7. سیده
8. وان
9. بودروم
10. شهر افسوس
11. منطقه کاپادوکیه
12. ازمیر
13. استانبول

در این مطلب قرار چنتا از این شهر های زیبا  را معرفی کنیم.

یکی از شهرهای مناسب برای مهاجرت مردمان ایرانی، آنکارا می باشد. آنکارا  به دلیل پایتخت بودن بسیار شلوغ و پرازدحام میباشد اما زیبایی های خاص خودش را دارد ما در این مقاله از بخش معرفی شهرهای ترکیه سعی کردیم هر آنچه که شما لازم است بدانید قبل از مهاجرت و حتی سفر به این شهر،  در اختیار شما قرار بدیم. این شهر هم‌چنین مرکز سیاسی استان آنکارا می باشد. آنکارا (نام قدیم: آن‌قَرَه) پایتخت و پس از استانبول دومین شهر بزرگ کشور ترکیه است. آنکارا  در بخش مرکزی آناتولیقرار دارد، شهری جدید و نسبتاً مدرن با بیش از ۵/۶ میلیون جمعیت است. اغلب مشاغل در شهر آنکارا دولتی هستند اما این شهر یکی از مراکز مهم تجاری و صنعتی نیز به شمار می‌رود و در مرکز شبکه جاده‌ای و ریلی ترکیه قرار دارد. بسیاری از افراد گمان می کنند که پایتخت ترکیه استانبول است. زبان ترکی استانبولی جز قدیمی ترین زبان های جهان است. همان طور که گفتیم شهر آنکارا از لحاظ سیاسی خیلی مهم می باشد و احزاب مختلف در این شهر به صورت همزمان فعالیت می کنند ، حتما می دانید که داعش یکی دو سال پیش به این شهر حمله کرد و آنکارا مشهورتر از قبل شد ولی گردشگران آنکارا بسیار کاهش پیدا کرد. معماری امروز شهر آنکارا بازتاب تاریخ پرفراز و نشیب این شهر است. درحالی‌که در بخش‌های از شهر با بناهای عصر رومی مانند حمام، ستون جولیان و معبد رومی و آگستوس مواجه می‌شوید؛ در بخش‌هایی از شهر ارگ و گورستان بیزانسی را نیز می‌توانید مشاهده کنید.

ماردین

یکی از شهرهای قدیمی و مهم در ترکیه ماردین میباشد. مرکز استان ماردین در جنوب شرقی ترکیه است. نیمی از مردم این شهر به زبان کردی کرمانجی و نیمه دیگر آن به بقیه زبان‌ها حرف می‌زنند. ماردین از شهرهای باستانی سُریانی‌نشین بوده‌است. ادیان و فرهنگ های مختلف، در ترکیبی بسیار زیبا و با قدمتی طولانی در این شهر به چشم خورده و به همین جهت است که باید حتما از آن دیدن کرد.ماردین، یکی از استان های کشور ترکیه است و جزء شهرهای آسیایی این کشور به شمار می رود. حدود ۸۰۰ هزار نفر در این شهر زندگی می کند. مساحتی که این استان ترکیه ای به خود اختصاص داده است نزدیک به ۹ هزار کیلومتر مربع است.ماردین که در بین رودهای دجله و فرات قرار دارد، میزبان تمدن ها، فرهنگ ها و باورهای متنوع است. قدمت سکونت در این شهر که ریشه در عمق تاریخ دارد، به سه هزار سال قبل باز می گردد. این شهر در طول تاریخ، تحت حاکمیت آسوری ها، هیتیت ها، اورارتوها و مادها در آمده است. ماردین شاهد حاکمیت یونانیان بر آناتولی بوده است. در پی بیزانس ها، این شهر در قرن یازدهم به خاکهای ترکیه پیوسته است.یکی از قدیمی‌ترین بناهای ماردین، مدرسه دینی یا همان مکتب Zinciriye می‌باشد که توسط عیسی بیگ (İsa Bey) در سال ۱۳۸۵ میلادی تاسیس شده و تا به امروز هم به خوبی نگهداری شده است.

گرند هالیک

قونیه

منطقه قونیه از هزاره سوم قبل از میلاد سکونت داشته‌است. این شهر که در دوران باستان کلاسیک به عنوان ایکونیوم شناخته شده بود، توسط تمدنهای فریگیه، شاهنشاهی هخامنشی، عصر هلنیستی و روم باستان پیاپی اداره می‌شد.زمانی که سفر به شهر قونیه در کشور ترکیه به زبان می آید نام شاعر بلند آوازه ایرانی حضرت مولانا جلال الدین بلخی در ذهن طنین انداز می شود. چرا که وی در این شهر زندگی می کرده و هم اکنون آرامگاه او آنجا قرار داد.قونیه Konya شهری در جنوب آنکارا پایتخت ترکیه که امروزه به خاطر مقبره مولانا شاعر توانمند ایرانی شهرت جهانی پیدا نموده است.(با نام کامل مولانا جلالالدین محمد بلخی رومی در ادبیات انگلیسی) قونیه یک بار پایتخت سلطان رومی بود که در ترکیه به عنوان Anadolu Selçukluları شناخته می شود، وضعیتی که در نتیجه بسیاری از میراث معماری امروز دیده می شود از آثار اوست. شاعر ایرانی و متفکر صوفی “مولانا” نیز در این دوره در شهر سکونت داشته است.شهر قونیه به دلیل تاریخچه غنی فرهنگی و جایگاه عرفانی که به واسطه مزار مولانا در میان گردشگران دارد به پایتخت جهان اسلام شهرت یافته است! اغلب قونیه را با نام مولانا شنیده‌ایم و رقص سماع در مزار این شاعر برجسته تصویری است که از قونیه در ذهن داریم.قونیه در سرزمینی کاملاً هموار آرمیده، شهری کاملاٌ یکنواخت و مسطح که هیچ ناهمواری به استثنای یک تپه کوچک به نام آلاتین تِپه سی (Alaattin Tepesi) واقع در مرکز آن در این شهر به چشم نمی خورد. تپه ای مصنوعی که در دوران سلجوقی با هدف ایجاد یک موضع مناسب و مرتفع برای اشراف زادگان جهت تماشای منظره و چشم انداز شهر از طریق کاخ هایشان بنا گردید. اکنون از این تپه به عنوان یک پارک مرکزی جذاب و سایه دار استفاده می شود.

 

آنتالیا

آنتالیا (به ترکی استانبولی: Antalya) نام مرکز استان آنتالیا و از شهرهای مهم و گردشگری کشور ترکیه است. این شهر که به عنوان مرکز گردشگری و تفریحی در ترکیه محسوب می‌گردد دارای جاذبه‌های فراوان می‌باشد. شهر آنتالیا در سمت جنوب غربی کشور ترکیه قرار دارد و از جنوب به دریای مدیترانه، از شرق به شهر سریک (Serik) و از غرب به شهر قورقودالی یا همان کورکوتلی (Korkuteli) محدود شده است. سفر به این شهر به افرادی توصیه می شود که در جستجوی مقصدی مناسب برای کسب آرامش یا لذت بردن از تفریحات ساحلی و گردش در میان طبیعت هستند. مساحت این شهر ترکیه ای ۱۴۰۰ کیلومترمربع بوده و جمعیتی که در آن زندگی می کنند مطابق با آمار سرشماری که در سال ۲۰۱۴ انجام شده حدود یک میلیون و دویست هزار نفر بوده است.گذشته از صنعت گردشگری و کشاورزی، کشتی سازی نیز در آنتالیا رواج دارد، انواع کشتی های باربری و کروز در این دیار تولید می شود و ما هم توصیه می کنیم که در طی سفرتان تجربه کشتی سواری در اطراف سواحل مدیترانه را از دست ندهید. طبیعت زیبا، آب و هوای خوب و امکانات تفریحی متعدد باعث شدند تا همه ساله شمار بیشتری از گردشگران، آنتالیا را به عنوان مقصد سفرشان انتخاب کنند. اگر جز ان دسته از گردشگران هستید که برای تعطیلات سال جدید آنتالیا را انتخاب می کنید باید اطلاعاتی مختصر در این زمینه داشته باشید. با وجود این که آنتالیا جاذبه های دیدنی و تاریخی زیبایی دارد و مراکز تفریحی و رفاهی آن کم نیستند اما غالبا گفته می شود ایت سفر بیشتر برای افرادی خوب است که می خواهند استراحت کنند و زمان بیشتری را در هتل بگذرانند.

اسکی شهیر

اسکی‌شَهر (به ترکی: ‏Eskişehir‏) مرکز استان اسکی‌شهر ترکیه است. این شهر به خاطر دو دانشگاه آناتولی و عثمان قاضی ‏یک شهر دانشجویی شده‌است. رود پرسوک (‏Porsuk‏) که از میان شهر می‌گذرد زیبایی خاصی به این شهر بخشیده‌است.‏ این شهر در حدود 1000 سال قبل از میلاد توسط فریسیان تأسیس شد اما تخمین زده می شود که بیشتر از 4000 سال قدمت داشته باشد. شهر فعلی در فاصله یک مایلی شهر باستانی Phorgian Dorylaeum قرار دارد. هنوز هم بسیاری از آثار و مجسمه های فریگیه در موزه باستان شناسی این شهر یافت می شود. بسیاری از جغرافی دانان باستانی ، این شهر را به عنوان یکی از زیباترین های آناتولی توصیف کرده اند. مانند بسیاری از شهرهای آناتولی، پس از کنستانتین کبیر مسیحیت در این شهر نیز رسمی شد. سوابق حضور اسقف ها در اسکیشهر به قرن چهارم میلادی بر می گردد. در آن دوره این شهر به Dorylaeum معروف بود که یک نام یونانی است.اسکی‌شهر به این خاطر که میان دو شهر بزرگ ترکیه یعنی آنکارا و استانبول واقع شده‌است از موقعیت راهبردی و اقتصادی خوبی بهره‌مند است؛ از این‌رو کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگی در محدوده شهر و در قالب شهرک صنعتی مستقر شده‌اند. به علت موقعیت اقتصادی آن خط قطار تندرو آنکارا و استانبول از اسکی‌شهر می‌گذرد و مدت سفر بین آنکارا و اسکی‌شهر را که با اتوبوس ۳ ساعت است به یک ساعت و ۲۰ دقیقه کاهش داده‌است.علت این امر چنانچه در نمناک اشاره کرده ایم قرارگیری اسکی شهیر بین دو شهر بزرگ ترکیه یعنی استانبول و آنکارا می باشد معنای اسکی شهیر در زبان ترکی شهر باستانی می باشد جهانگردان و جغرافیدانان از این شهر با عنوان زیباترین شهر آناتولی یاد می کنند. زمان ساخت این شهر به هزار سال قبل از میلاد مسیح تعلق داشته و در زمان فرگیه انجام شده است.اسکی شهیر Eskişehir به خاطر اینکه بین آنکارا و استانبول قرار گرفته از موقعیت استراتژیک و اقتصادی ‏خوبی بهره‌مند شده ‌است؛ لذا کارخانه ‌ها و شرکت های بزرگی در محوطه شهر به طور منظم و به نام شهرک صنعتی ارگانیزه شده ‏واقع شده ‌اند. شرکت (TEI) یا Tusaş Engine Industries که بزرگترین شرکت تولید کننده موتورهای هواپیما در ترکیه است در اسکیشهیر قرار دارد.

 

مسجد ایا صوفیه استانبل

مارماریس

مارماریس شهری بندری در جنوب غربی کشور ترکیه است، که به دلیل نزدیکی این شهر به دریا و همچنین وجود دو لنگرگاه اصلی همگی سبب شده اند تا این شهر، مرکزی برای کشتی رانی و غواصی به شمار برود. از آب های مارماریس به راحتی می توانید به جزیره یونانی رودس حرکت سفر کنید همانطور که مشخص است آب های این شهر از اهمیت بسزایی برخوردار هستند. میانگین دمای هوا درمارماریس بین ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی گراد است. بهترین زمان سفر به مارماریس، فصل بهار تا روزهای اواسط تابستان است. اما در نهایت با توجه به تمامی این تفاسیر، برای سفر به این شهر تقریبا تمام فصل های سال شرایط خوبی برای سفر برقرار می باشد.نام «مارماریس» از کلمهٔ «مرمر» (تلفظ یونانی: màrmaron) گرفته شده‌است. دلیل این نام‌گذاری، وجود سنگ مرمر در منطقهٔ مارماریس است. این شهر دارای آب‌وهوایی مدیترانه‌ای با تابستان‌هایی گرم و مرطوب و زمستان‌هایی بارانی و خنک است. مساحت این جزیره زیبا در ترکیه تقریبا 787 کیلومتر مربع است. طبق آخرین سرشماری صورت گرفته در سال 2012، تقریبا 34 هزار نفر هم به عنوان جمعیت ساکن این جزیره شناخته شده اند. مارماریس به عنوان یکی از جذابترین و مشهورترین مناطق توریسی و تفریحی ترکیه شناخته می شود. در سفر با تورهای ماماریس به این منطقه زیبای کشور ترکیه، امکان بازدید هایی درباره تاریخ، فرهنگ و جامعه ترکیه را همراه با ماجراجویی و کاوش خواهید داشت، در کنار آن سواحل شن و ماسه سفید رنگ مارماریس زیبایی دوچندانی به آب های درخشان مدیترانه بخشیده اند که چشم انداز آن در ذهن و خاطر هر ببینده ای سال های سال به یادگار خواهد ماند.

جزیره پرنس ترکیه

سیده

سیده (به ترکی استانبولی: Side) شهری است در کشور ترکیه که در استان آنتالیا واقع شده‌است. جمعیت این شهر بر اساس سرشماری سال ۲۰۰۸ میلادی ۱۰٬۳۸۲ نفر و بر اساس برآوردهای سال ۲۰۰۹ میلادی ۱۴٬۲۶۴ نفر می‌باشد.سیده، یکی از محبوب ترین و زیباترین شهرهای بندری ترکیه می باشد که در فاصله ۱۵کیلومتری از آنتالیا، ودرامتداد سواحل مدیترانه قرار دارد. سیده در لغت، به معنای انار است که البته ظاهر این شهر نیز، به اندازه اسمش زیبا و منحصر به فرد است.این شهر، با زیبایی های طبیعی و همچنین ارزشهای تاریخی سیری ناپذیر، نظیر معبد آپولو و آتنا، تئاتر و موزه سیده و ساحل شرقی، همواره مورد توجه گردشگران زیادی قرار گرفته است.این منطقه، دارای سواحل زیبای ماسه ای، هتلها، رستورانهای لوکس و مراکز خرید شیک و متنوعی می باشد که به صورت شبانه روزی در حال فعالیت هستند.
جاذبه های گردشگری سیده آنتالیا:معبد آپولو و آتنا, غارهای دو دنسیک, آمفی تئاتر سیده, موزه سیده, ساحل شرقی سیده, پارک کوپرولو کانیون, استیت آگورا,

تور استانبول نوروز 1401
وان

وان (ترکی استانبولی: Van‎) (کردی: Wan)، بزرگترین شهر در شرق ترکیه که مرکز استان وان می‌باشد. وان یکی از شهرهای تاریخی ترکیه با جمعیت حدود ۶۰۰٬۰۰۰ نفر هم رسیده‌است. وان به عنوان شهر بزرگ در شرق ترکیه و مرکز استان وان است. شهر وان به عنوان مقصدی محبوب برای ایرانیان در فاصله اندکی با کشورمان قرار دارد و به راحتی از طریق مرزهای زمینی قابل دسترس است. شهر وان با قدمتی ۳۴۰۰ ساله دارای جاذبه های گردشگری و تاریخی زیادی است، تا حدی که Van از هزاره اول قبل از میلاد به عنوان شهری بزرگ بوده و در سده نهم قبل از میلاد با نام شهر توشپا پایتخت امپراتوری اورارتو و بعدها به‌ عنوان مرکز امپراتوری ارمنی ها شناخته می شده است و تحقیقات باستان شناسان نشان می دهد قدمت این منطقه براساس تاریخ سکونت بشر به ۵۰۰۰ سال قبل بر می گردد.گر بخواهیم کمی در مورد تاریخچه وان برایتان بگوییم؛ در نیمه اول قرن پانزدهم میلادی، بین امپراتوری عثمانی و امپراتوری صفوی جنگ ایجاد شد و در نهایت صفویان در سال ۱۵۰۲ وان را به تصرف خود درآوردند؛ پس از سال ها کشمکش در نهایت در سال ۱۵۵۵ با مشخص‌ کردن مرز ایران و عثمانی جنگ دو کشور خاتمه یافت و وان عثمانی رسید.اگر به دنبال یک سفر خارجی مقرون به صرفه باشید، احتمالا تور وان یکی از گزینه‌های شما خواهد بود.شهر وان اقلیم قاره‌ای مرطوب دارد و از ویژگی‌های این اقلیم اختلاف دمای بسیار زیاد بین فصول مختلف سال است. به همین دلیل شهر وان تابستانی گرم و خشک و زمستانی برفی و به شدت سرد دارد. در بهار و پاییز نیز هوای شهر وان بارانی و مطبوع است.

تور استانبول

بودروم

بودروم یا بُدروم (به ترکی استانبولی: Bodrum) (به یونانی: Halicarnassus) شهری است در کشور ترکیه که در استان موغله واقع شده‌است. جمعیت این شهر بر اساس سرشماری سال ۲۰۰۸ میلادی ۳۰٬۶۸۸ نفر و بر اساس برآوردهای سال ۲۰۰۹ میلادی ۳۲٬۸۰۱ نفر است. بودروم که در سواحل ترکیه واقع شده است، مجموعه‌ی بی‌نظیری از جاذبه‌های گردشگری متنوع را در بر می‌گیرد. این شهر ترکیبی منحصربه‌فرد از جاذبه‌های گردشگری، تجاری و فرهنگی است. فرقی نمی‌کند که از علاقه‌مندان به تاریخ باشید یا از عاشقان خرید و گشت‌و‌گذار در مراکز تجاری؛ در بودروم تجربه‌هایی فراموش‌نشدنی انتظار شما را می‌کشند.  این شهر ساحلی کوچک دارای مساحت ۶۸۶ کیلومتری است و کاملا حال و هوای آن توریستی می باشد. بدروم یکی از بهترین مناظر کلی را در ترکیه دارد! منظورمان از این تعبیر این است که شهر بدروم در ترکیه دیدی بسیار زیبا و استثنائی به سمت دریای آبی اژه دارد. مهمترین فرودگاه شهر بودروم، فرودگاه بین‌المللی بودروم- میلاس است که همانطور که از نامش پیداست به شهر میلاس و بودروم ترکیه خدمت‌رسانی می‌کند و در ۳۶ کیلومتری شمال بودروم قرار گرفته است.از لحاظ جغرافیایی شهر بدروم در ترکیه یکی از شهرهای جنوبی و ساحلی در این کشور محسوب می شود که در استان موغله و در همسایگی دریای اژه قرار گرفته است.

تور استانبول

خدمات مسافرتی بیست گشت آریا: https://20gasht.com

نظرات در مورد بهترین شهرهای ترکیه که ارزش سفر دارند!

با ثبت نظرات، مارا در بهبود خدمات یاری نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *