جاذبه های گردشگری آلانیا

جاذبه های گردشگری آلانیا

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 5,00 از 5 ( 1 رای )
Loading...

اگر به دنبال مقصدی جدید در ترکیه هستید، حتما نام شهر آلانیا به گوشتان خورده است. آلانیا شهری در نزدیکی آنتالیاست که بیشتر به دلیل داشتن سواحلی بسیار دل نشین و زیبا مشهور شده است. آلانیا با داشتن موقعیت مکانی عالی، در فاصله یک روزه از برخی از جذاب ترین مکان‌های باستانی و جاذبه ‌های گردشگری در منطقه مدیترانه قرار گرفته شده می باشد که می توانید با شرکت در تور های روزانه به بازدید از آن ها بپردازید. اگر قصد سفر به این شهر زیبای تاریخی و ساحلی در در سواحل زیبای مدیترانه را دارید، برای رزرو تور آلانیا کلیک نمایید.

پیشینه پر فراز و نشیب قلعه آلانیا

دیوارهای باستانی شش کیلومتری قلعه آلانیا در امتداد دماغه مرتفعی که در کنار بافت لوکس و مدرن آلانیا قرار دارد و منظره بی نظیری را ایجاد نموده است، یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری آلانیا می باشد. آن سوی دیوارها منطقه شهر قدیمی آلانیا، پر از جاذبه هایی است که می توانید کشف کنید و از بازدید آن ها لذت ببرید.

قدمت قلعه آلانیا به دوران کلاسیک باز می‌گردد، در آن زمان این شبه‌ جزیره پر از غار و سنگلاخ محلی برای هجوم و حمله ی دزدان دریایی بود. استحکامات این منطقه توسط یونانی ها ساخته شده بود و تحت حاکمیت رومیان گسترش یافت، اما در دوران بیزانس بود که نقش آلانیا به عنوان یک بندر دریایی مدیترانه آغاز شد.

بسیاری از بقایای آثار ساختمانی که هنوز در منطقه قلعه باقی مانده اند، مربوط به دوران سلجوقیان در قرن سیزدهم می باشند، در آن زمان بوذ که آلانیا به یک بندر تجاری تبدیل شد. منطقه پایین قلعه، که به دروازه ورودی شهر نزدیک می باشد، به محله اِحمِدِک مشهور شده است. در این بخش می توانید در کوچه ‌هایی با خانه ‌هایی با سقف قرمز که یادگار دوران عثمانی هستند به ماجراجویی و کشف جاذبه ها بپردازید، مسیرهای پر پیچ ‌و خم را تا Iç Kale (قلعه درونی قلعه) دنبال نماییدتا به ویرانه‌ های قدیمی ‌تر سلجوقی و بیزانس به‌ علاوه مناظر شگفت انگیز از سراسر دریا، فلات ساحلی و فراتر از آن، قله های کوه های توروس برسید.

 بندر آلانیا

در فاصله چند قدمی بندر آلانیا، برج سرخ Kızılkule و کشتی سازی سلجوقی Tersane قرار دارد که در واقع توسعه یافته استحکامات قلعه آلانیا هستند که در قرن سیزدهم بنا شده اند.

برج سرخ دارای بنای هشت ضلعی به ارتفاع سی متر تحت عنوان برج دفاعی بندر در دوره سلجوقیان بنا شده بود. در داخل برج، نمایشگاه ‌هایی در مورد تاریخ برج سرخ و آلانیا وجود دارد، اما جذاب ترین کاری که می توانید در یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری آلانیا انجام دهید این است که به پشت بام برج بروید و چشم انداز جلوی بندر را تماشا نمایید.

از برج، یک پیاده ‌روی جذاب در امتداد دیوارهای استحکامات اصلی بندر تا تنها نمونه باقی ‌مانده از کشتی‌ سازی دوران سلجوقیان در ترکیه وجود دارد. تالارهای قوسی بنا شده در این بندر که در امتداد ساحل ساخته شده اند، رو به دریا قرار گرفته اند، به صورتی که امواج مدام به سنگ ها کوبیده می شوند. مسیر پیاده روی از اینجا به مدت کوتاهی در امتداد خط ساحلی تا ساختمان کوچک برج دیده بانی دوره سلجوقی ادامه می یابد. همچنین می توانید ویدئو و تصاویر بسیار جذابی را از این گذرگاه به ثبت برسانید.

 تله کابین آلانیا

از جذاب ترین تفریحات در آلانیا، سوار تله کابین Alanya Teleferik  شدن از پشت ساحل است که شما را به ایستگاه بالا که دروازه اصلی قلعه نیز در آنجا قرار دارد می رساند و بعد از آن می توانید از جاذبه های تاریخی آن بازدید نمایید. این تله کابین ساحل کلئوپاترا را به منطقه پایین قلعه احمدک متصل می‌ نماید. این تله‌ کابین روزانه بین ساعت ۱۱ صبح تا ۹ شب فعالیت می کند. سفر بر فراز صخره برای تماشای  منظره‌ های ساحلی غروب آفتاب و همچنین وسیله ‌ای برای حمل و نقل بین جاذبه های گردشگری آلانیا می باشد.

مسیر نهصد متری مناظری عالی از صخره جنگلی منتهی به قلعه، نوار شنی ساحل کلئوپاترا و دریای مدیترانه در پایین، و همچنین کوه ها در دوردست را به زیبایی به نمایش می گذارد.

تله کابین آلانیا

قایق گردی

از ماه مه تا اکتبر تعداد زیادی تور های تفریحی با قایق از بندر آلانیا برای سفرهای یک روزه در اطراف، بازدید از غارهای دریایی که در گذشته دزدان دریایی در آنجا پنهان می ‌شدند، همراه با لنگر انداختن در ساحل برای توقف ‌های فراوان برای شنا وجود خواهد داشت.

غارهای دریایی اصلی از جذاب ترین مکان هایی است که توسط این  قایق ها بازدید می شوند. غار دزدان دریایی و غار داملاتاس دو غار اصلی هستند که می توانید از آن ها بازدید نمایید، همچنین می توان از چندین غار دیگر از جمله غار فسفورلو و غار عاشقان هم دی میان جاذبه های گردشگری آلانیا بازدید نمایید.

البته لازم به ذکر است، کیفیت سفرها بسیار متفاوت می باشد. برخی از قایق ها اساساً پذیرای سفرهای مهمانی اختصاصی می باشند، بنابراین قبل از حرکت حتماً اپراتورها را بررسی نمایید و با هتل محل اقامت تان و با راهنمای تور خود مشورت نمایید. برای شرکت در این تور های یک روزه تفریحی قایق های کوچک تر معمولاً گزینه بهتری هستند. برای سفرهای کوتاه تر، می توانید در اطراف بندر هنگام غروب خورشید را انتخاب نمایید.

قایق گردی در آلانیا

ساحل کلئوپاترا

همان طور که در ابتدا گفتیم، آلانیا با سواحل معروفی که دارد گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می نماید. سواحل شنی، که توسط استراحتگاه ‌های متعددی احاطه شده اند و برای گذراندن تعطیلات مکان بسیار عالی می باشد.

در آلانیا، نوار اصلی، ساحل کلئوپاترا می باشد که در ضلع غربی شهر واقع شده است و توسط شیب صخره ‌ای و جنگلی دماغه قلعه از مرکز شهر آلانیا جدا شده است. این بخش از ساحل با ماسه های سفید نوید بخش شنا و آفتاب گرفتن با امکانات عالی برای یک روز کامل برای گردشگران می باشد.

ماه های جولای و آگوست زمان اوج بازدید از جاذبه های گردشگری آلانیا می باشد که معمولا سواحل در این ماه ها شلوغ تر است.

بهترین زمان برای سفر به آلانیا در اواخر بهار یا اوایل پاییز است، زمانی که هوای اینجا هنوز آفتابی و گرم است ولی برخلاف روزهای تابستانی خلوت تر خواهد بود.

ساحل کلوپارتا

سیده و سیدرا

خرابه های باستانی پراکنده در اطراف شهر کوچک سیده تنها در ۶۴ کیلومتری شمال غربی آلانیا قرار دارند، بنابراین می توان به راحتی در قالب یک سفر یک روزه از آن ها بازدید نمایید.

سیده یک استراحتگاه ساحلی کوچک شلوغ با یک بازار که میان توریستان بسیار پر طرفدار می باشد که در بافت قدیمی شهر پیچ در پیچ قرار گرفته شده است و به منطقه ای در کنار بندر منتهی می شود. کافه‌ ها و رستوران ‌های زیادی نیز در امتداد ساحل در اینجا قرار گرفته شده اند، بنابراین در سفر یک روزه‌ تان، اینجا بهترین مکان برای توقف برای نوش جان کردن ناهار می باشد.

منطقه اصلی خرابه‌ های باستانی درست روبروی ورودی داخلی منطقه قدیمی شهر سیده قرار گرفته شده است. اینجا مکانی است که صحنه نمایش باشکوه رومی قرن دوم سیده را تماشا خواهید کرد که ظرفیتی برای بیست هزار تماشاگر دارد. اینجا یکی از برجسته ترین سازه های رومی ترکیه است که به خوبی از آن حفاظت و نگهداری شده و به یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری آلانیا تبدیل شده می باشد.

همچنین پیشنهاد می کنیم بازدید از موزه سیده را از دست ندهید. این موزه در یک حمام رومی روبروی ورودی صحنه نمایش قرار گرفته شده است. پس از آن، باید به ماجرا جویی در منطقه ویرانه ‌های آگورا و معبد تیچه که درست در شرق صحنه نمایش قرار دارد، بپردازید. پس از اینکه که در این مکان باستان شناسی به اندازه کافی جست و جو و ماجرا جویی کردید و پرسه زدید، به خود شهر قدیمی بروید و به سمت بندر قدم بزنید و به گشت و گذار بپردازید. ستون‌های باقی مانده از معابد آپولو و آتنا که رو به روی به دریا هستند، دقیقا در کنار اسکله واقع شده اند. برای بازدید از یک ویرانه باستانی دور از شلوغی و جمعیت اتوبوس های تور، می توانید سیدرای باستانی را انتخاب نمایید. حتی در اوج فصل گردشگری، به احتمال زیاد شما تنها بازدید کننده ‌ای خواهید بود که از این ویرانه های باستانی بر فراز تپه‌ای مشرف به ساحل که در ۲۲ کیلومتری جنوب آلانیا قرار دارد، بازدید می نمایید.

قدمت منطقه متروکه سیدرا که از قرن سیزدهم به طور کامل متروک شد، به قرن هفتم قبل از میلاد باز می گردد. با این حال، مهم ترین دوره آن، دوران روم بود، زمانی که این مکان به دلیل موقعیت ساحلی بی نظیرش به شهرت رسید. بقیای ساختمان هادر این منطقه نیز برای آن دوران می باشد.

با رفتن به این منطقه می توانید در یک خیابان دارای ستون‌ پرسه بزنید و از مجموعه حمام ‌های رومی و معبد را که بهترین ویژگی ‌های حفظ‌شده این منطقه باستانی هستند، بازدید کنید. با صرف زمان بیشتر می توانید از کلیسای سیدرا و کارگاه روغن زیتون که هر دو مربوط به دوره بیزانس و جزء جاذبه های گردشگری آلانیا هستند نیز بازدید نمایید.

غار دیم

غار دیم نیز از دیگر حاذبه های دیدنی پر طرفدار در آلانیا می باشد که در فاصله 11 کیلومتری از آلانیا، در دامنه غربی کوه Cebel-i Reis در کوه‌ های توروس قرار دارد. این غار دومین غار بزرگ ترکیه و از محبوب ترین جاذبه های گردشگری آلانیا می باشد که با یک مسیر پیاده روی به طول ۳۶۰ متر به داخل غار، به سمت پایین و به عمق ۱۷ متر زیر سطح ورودی به روی بازدیدکنندگان باز می باشد.

فضای داخلی غار دیم متشکل از سنگ آهک با تشکیلات غول پیکر استالاکتیت و استالاگمیت، تا تالاب در پایین ترین سطح غار پر شده می باشد. لازم به ذکر است که حتما یک ژاکت یا لباس گرم همراه با خود داشته باشید، زیرا زمانی که داخل غار هستید به آن نیاز خواهید داشت. حتی در اوج تابستان هم آب و هوای  این غار سرد است. محوطه ورودی غار، با کافه‌ اش، منظره ‌ای بی نظیر از فلات ساحلی را به بازدید کنندگان ارائه می دهد.

غار دیم

کوپرولو کانیون

پارک ملی کوپرولو کانیون Köprülü Canyon در فاصله ی ۱۲۰ کیلومتری از شمال آلانیا واقع شده است. این منطقه از بهترین مکان‌ ها برای بازدید در منطقه برای سفرهای رفتینگ می باشد که در رودخانه آبی یخی که در دره می ‌پیچد انجام می ‌شود، اما فعالیت های دیگری همچون پیاده روی و گشت و گذار و بازدید از ویرانه ‌های رومی هم یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری در آلانیا می باشد.

سِلگِه اصلی ترین مکان باستان شناسی رومی در این منطقه می باشد. بقایای این شهر پر رونق با بیست هزار نفر جمعیت در میان دهکده خلوت آلتینکایا در ۱۱ کیلومتری شمال غربی دره واقع شده می باشد. صحنه نمایش بزرگ رومی که درمقطع دامنه تپه دیده می شود و بر فراز خانه ‌های روستایی خود نمایی می ‌کند، با وجود ویرانی ها اما باز هم ارزش بازدید کردن را دارد.

در دره، چندین شرکت تور، سفرهای رفتینگ را در امتداد رودخانه کوپرو انجام می دهند. با این تور ها از دیدنی‌ ترین بخش های رودخانه عبور خواهید کرد و از زیر پل اولوک که توسط  رومی ‌ها بنا شده است می ‌گذرند که قدمت آن به سده دوم باز می‌ گردد. طول این دره ۱۴ کیلومتر است و دیواره های آن در برخی مکان ها تا ۴۰۰ متر دارای ارتفاع می باشد. اگر به قایقرانی علاقه ندارید، چندین کافه و رستوران در امتداد ساحل رودخانه برای استراحت و لذت بردن از مناظر دره هم وجود دارد. کوهنوردان در این منطقه می توانند از تعدادی مسیر در منطقه دره که از پیاده‌ روی تا قله ۲۵۰۴ متری کوه بوزبورون تا پیاده ‌روی دو ساعته در مسیر جاده رومی را شامل می ‌شوند، کوهنوردی نمایند.

نظرات در مورد جاذبه های گردشگری آلانیا

با ثبت نظرات، مارا در بهبود خدمات یاری نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *