فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز

فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 4,50 از 5 ( 2 رای )
Loading...

فرودگاه بین المللی شهید دستغیب در شیراز از بزرگ ترین و پر تردد ترین فرودگاه های ایران و پس از فرودگاه بین المللی امام خمینی، مجهزترین فرودگاه ایران با تجهیزات ناوبری و الکترونیکی می باشد. همچنین، فرودگاه شیراز بعد از فرودگاه مهرآباد، هاشمی نژاد و امام خمینی، چهارمین فرودگاه پر رفت و آمد کشور به شمار می آید.

فرودگاه شیراز دو باند پروازی آسفالت شده به طول 4272 متر و دیگری به طول 4334 متر دارد و به خاطر داشتن دستگاه های کمک ناوبری مدرن مانند دستگاه رادارPSR-SSR که یکی از پیشرفته ترین رادارهای جهان است، یکی از فرودگاه های ایمن و مجهز کشور می باشد. این فرودگاه همچنین یک فرودگاه آسمان باز می باشد و فعالیت آن نیز به صورت شبانه روزی می باشد. طبق آخرین آمار در سال 1395 میلادی، 31.148 نشست و برخاست در این فرودگاه انجام شده می باشد و 30.889.435 مسافر و 3.308.111 کیلوگرم بار از طریق آن جابجا شده است.

در این فرودگاه روزانه تعداد زیادی پروازهای داخلی و همچنین پروازهایی به مقاصد خارج از کشور انجام می‌شود و تردد مسافران و تعداد پروازهای انجام شده در طول شبانه روز اختلاف چندانی با فرودگاه‌های تهران ندارد.

فرودگاه بین المللی شیراز

تاریخچه فرودگاه شیراز

شهر شیراز دو فرودگاه دارد که  یکی از این فرودگاه ها که فرودگاه قدیم نامیده می شد، در نزدیکی صحرای باباخان و در سال 1308 ساخته شده بود و پرواز های داخلی از طریق آن انجام می گرفت. اما کوچک بودن فضا و عدم امکان توسعه آن سبب شد که در جنوب شرقی شیراز و نزدیکی روستای جعفرآباد، فرودگاه وسیع دیگری ساخته شود. فرودگاه جدید که در سال 1340 در زمینی به مساحت 500 هکتار ساخته شد و از سال 45 نیز به عنوان یک فرودگاه بین المللی مطرح شد.

امروزه این فرودگاه با نام فرودگاه شهید دستغیب شهرت دارد و از مهم‌ترین فرودگاه‌های کشور محسوب می‌شود که بصورت شبانه روزی مشغول به فعالیت است و پروازهای آن در مسیرهای داخلی و همچنین مسیرهای خارجی همواره از پرترددترین خطوط پروازی بشمار می آیند.

پایانه های فرودگاه شهید دستغیب

پایانه ورودی پروازهای داخلی فرودگاه شیراز (ترمینال یک)

پایانه شماره یک به پروازهای داخلی اختصاص داشته است و در محیطی به مساحت 16 هزار متر مربع بنا شده می باشد. روزانه 120 پرواز داخلی از طریق این پایانه انجام می گردد.

پایانه ورودی پروازهای خارجی فرودگاه شیراز (ترمینال دو)

پایانه ورودی پروازهای خارجی که برای پرواز های خارجی اختصاص یافته است. این پایانه شامل بخش هایی چون سالن عمومی، بخش کنترل گذرنامه، بخش کنترل گمرک، محل دریافت بار، سالن ترانزیت، اطلاعات پرواز، نماز خانه و سرویس بهداشتی می باشد. روزانه به طور تقریبی 10 پرواز خارجی در این فرودگاه انجام می گیرد.

رستوران و بوفه‌های فرودگاه شیراز

سالن عمومی پایانه  داخلی دارای غرفه بوفه، فست فودی و کافی شاپ می باشد.

سالن ترانزیت پایانه داخلی تنها شامل فست فودی و کافی شاپ می باشد.

سالن عمومی پایانه خارجی که دارای غرفه، کافی شاپ و آشپزخانه می باشد.

بخش های فرودگاه بین المللی شیراز

در فرودگاه بین المللی شیراز علاوه بر فضای ورودی و روباز فرودگاه که جایگاه تاکسی‌های فرودگاهی است، بخش‌های دیگری وجود دارند که در ساختمان‌ اصلی فرودگاه قرار گرفته‌ شده اند و تابلوی ورودی با راهنمایی مسافران سبب می شود تا زودتر بخش مورد نظر خود راه پیدا نمایند. در سالن عمومی این فرودگاه گیشه‌های فروش بلیط هواپیما قرار دارد و بخش‌های اداری مربوط به امور پذیرش پروازها، باجه رزرواسیون هتل، صرافی تبدیل ارز و خدمات VIP نیز از دیگر بخش‌های اصلی فرودگاه شیراز هستند. به علاوه در بخش اطلاعات فرودگاه مسافران می‌توانند از پرسنل فرودگاه بخواهند تا آنها را در پیدا کردن قسمت‌های مختلف راهنمایی نمایند. از امکانات ویژه و مهم فرودگاه دستغیب قسمت مربوط به ارائه خدمات به مسافرانی می باشد که دارای معلولیت جسمانی خاصی هستند؛ در این قسمت ابزاری که برای جا به جایی و پذیرش این مسافران مورد نیاز است با هماهنگی در اختیار آنها قرار خواهد گرفت اقدامات لازم برای پذیرش آنها انجام می‌گیرد.

فرودگاه شهید دستغیب شیراز

پارکینگ فرودگاه شیراز

فرودگاه بین المللی شیراز دارای دو پارکینگ طبقاتی و روباز موقت می باشد که مقابل پایانه داخلی واقع شده می باشد. ظرفیت پارکینگ طبقاتی 750 دستگاه خودرو و پارکینگ روباز نیز 120 دستگاه خودرو می باشد. همچنین در برنامه های آینده ی فرودگاه ساخت یک پارکینگ روباز شبانه روزی با ظرفیت 800 دستگاه خودرو در مقابل پایانه خارجی وجود دارد.

بخش صدور ویزا در فرودگاه شهید دستغیب

تمام گردشگران و تجار غیرایرانی کشورهای خارجه پس از ورود به ایران از طریق فرودگاه شیراز می توانند در کمتر از 15 دقیقه، ویزای گردشگری دو هفته ای دریافت نمایند. البته کشورهای آمریکا، کانادا، کلمبیا، بریتانیا، پاکستان، عراق، افغانستان، اردن، بنگلادش و سومالی از این قاعده مستثنی می باشند.

راه‌های دسترسی به فرودگاه شیراز

  • تاکسی: تاکسی فرودگاه شیراز در پایانه پروازهای داخلی و خارجی قرار دارد و به صورت شبانه روزی سرویس دهی دارد.
  • خودرو شخصی: اگر از خودروی شخصی خود استفاده می نمایید، بعد از حرکت به طرف جاده شیراز-بندرعباس، در امتداد مسیر  حرکت نمایید و در انتهای بلوار فردوس به میدان گل سرخ خواهید رسید. از آنجا با حرکت به طرف میدان شاه چراغی به فرودگاه شیراز خواهید رسید.
  • مترو: شما می توانید با خط شماره یک مترو شیراز به ایستگاه آیت الله دستغیب، که در میدان گل سرخ واقع شده است، بروید و سپس به فرودگاه دسترسی داشته باشید. متروی شیراز به طورکلی دارای شش خط می باشد ولی در حال حاضر ننها خط شماره یک فعالیت دارد و خط دو و سه در حال ساخت هستند. خط شماره یک این پروژه، با طول 24 کیلومتر، از جنوب شرق شیراز، میدان گل سرخ تا شمال غرب شهر، میدان میرزا کوچک خان و میدان احسان، امتداد دارد.

مسیرهای پروازی فرودگاه شیراز

فرودگاه بین المللی شیراز، در حال حاضر دارای 33 مسیر هوایی داخلی و خارجی می باشد. مسیرهای داخلی شامل تهران، تبریز، مشهد، اهواز، اصفهان، ساری، نوشهر، آبادان، بوشهر، بندرعباس، کرمان، کرمانشاه، لارستان، لامرد، کیش، لاوان، قشم، سیری، ماهشهر، خارک، عسلویه و رشت می باشند. در مسیرهای خارجی نیز به کشورهایی مانند مالزی، سوریه، قطر، امارات متحده عربی(دبی، ابوظبی و شارجه)، امان، کویت، ترکیه، عراق، بحرین، عربستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان و روسیه، پاکستان، مصر و سودان پرواز دارد.

شرکت‌های هواپیمایی داخلی و مقصدهای پروازی فرودگاه شیراز

هواپیمایی آتا: فرودگاه حیدر علی اف آذربایجان، فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد، فرودگاه بین المللی مهرآباد
هواپیمایی اترک: فرودگاه بین المللی مهرآباد
هواپیمایی کاسپین: فرودگاه بین المللی مهرآباد، فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد، فرودگاه خلیج فارس
هواپیمایی ایران ایر: فرودگاه بین المللی اهواز، فرودگاه بین المللی بغداد، فرودگاه بین المللی بندرعباس، فرودگاه بوشهر، فرودگاه کنارک، فرودگاه حَمَد دوحه، فرودگاه بین المللی دوبی، فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان، فرودگاه بین المللی کویت، فرودگاه بین المللی مهرآباد، فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد، فرودگاه بین المللی نجف
هواپیمایی های فصلی: فرودگاه ملک عبدالعزیز، فرودگاه شاهزاده محمد بن عبدالعزیز، فرودگاه بین المللی زوارتنوتس در ارمنستان
هواپیمایی ایران ایرتور: فرودگاه بین المللی مهرآباد، فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد
هواپیمایی نفت: فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان، فرودگاه بین المللی مهرآباد، فرودگاه خلیج فارس، فرودگاه بین المللی اهواز، فرودگاه خارک، فرودگاه لامرد، فرودگاه لاوان، فرودگاه ماهشهر، فرودگاه جزیره سیری
هواپیمایی آسمان: فرودگاه خلیج فارس، فرودگاه بین المللی اهواز، فرودگاه بین المللی بندرعباس، فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان، فرودگاه لامرد، فرودگاه لاوان، فرودگاه ماهشهر، فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد، فرودگاه بین المللی دوبی، فرودگاه کنارک، فرودگاه بین المللی مهرآباد، فرودگاه جزیره سیری، فرودگاه بین المللی کیش، فرودگاه آیت الله جمی آبادان، فرودگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی کرمان، فرودگاه بین المللی مسقط، فرودگاه نوشهر، فرودگاه دیرستان، فرودگاه سردار جنگل رشت، فرودگاه دشت ناز ساری، فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز
هواپیمایی کیش ایر: فرودگاه خلیج فارس، فرودگاه بین المللی کیش، فرودگاه بین المللی دوبی، فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد، فرودگاه بین المللی مهرآباد، فرودگاه بین المللی مسقط، فرودگاه تفلیس، فرودگاه باتومی
هواپیمایی ماهان: فرودگاه بین المللی مهرآباد، فرودگاه خارک، فرودگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی کرمان، فرودگاه بین المللی بغداد، فرودگاه بین المللی نجف، فرودگاه بین المللی اهواز
هواپیمایی معراج: فرودگاه بین المللی مهرآباد
هواپیمایی قشم ایر: فرودگاه بین المللی کیش، فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد، فرودگاه بین المللی مهرآباد، فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز، فرودگاه ماهشهر، فرودگاه دیرستان
هواپیمایی ساها: فرودگاه بین المللی مهرآباد
هواپیمایی سپهران: فرودگاه بین المللی کیش، فرودگاه بین المللی مهرآباد، فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد، فرودگاه خلیج فارس
هواپیمایی تابان: فرودگاه بین المللی مهرآباد، فرودگاه بین المللی بغداد، فرودگاه بین المللی نجف
هواپیمایی زاگرس: فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد، فرودگاه بین المللی زوارتنوتس در ارمنستان، فرودگاه بین المللی مهرآباد، فرودگاه بین المللی مسقط، فرودگاه تفلیس

شرکت‌های هواپیمایی خارجی و مقصدهای پروازی فرودگاه شیراز

هواپیمایی ایرعربیا: فرودگاه شارجه
هواپیمایی شرکت آرمنیا: فرودگاه بین المللی زوارتنوتس در ارمنستان
هواپیمایی آسترین ایرلاینز: فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان، فرودگاه بین المللی وین
هواپیمایی بوراجت: چارتر: آدانا
هواپیمایی کرندون ایرلاینز: فصلی: آدانا، آنتالیا
هواپیمایی فلای دبی: فرودگاه بین المللی دوبی
هواپیمایی جورجین ایرویز: فرودگاه تفلیس
هواپیمایی پگاسوس ایرلاینز: چارتر: آدانا، آنتالیا
هواپیمایی قطر ایرویز: فرودگاه حَمَد دوحه
هواپیمایی ترکیش ایرلاینز: فرودگاه بین المللی آتاتورک

اطلاعات فرودگاه شیراز:

  • فاصله هوایی تا تهران: 710 کیلومتر
  • فاصله فرودگاه تا مرکز شیراز: 10 کیلومتر
  • ارتفاع از سطح دریا: 1542 متر
  • تایپ فرودگاه شیراز: عمومی- بین المللی- مرز هوایی
  • کد یاتا: SYZ
  • سایت فرودگاه: SHIRAZ.AIRPORT.IR

برای تماس با فرودگاه بین المللی شیراز می‌توان با شماره ۰۷۱۳۷۱۱۵۰۰۰ و یا با شماره ۰۷۱۳۷۱۱۸۸۹۰ و داخلی‌های ۹۰ تا ۹۹ تماس گرفت.

موقعیت مکانی هتل فرودگاه شیراز:

 

نظرات در مورد فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز

با ثبت نظرات، مارا در بهبود خدمات یاری نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *