هتل ها چگونه درجه بندی می شوند؟ + اصطلاحات هتل ها

هتل ها چگونه درجه بندی می شوند؟ + اصطلاحات هتل ها

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 5,00 از 5 ( 2 رای )
Loading...

اگر شما هم میخواهید بدانید، هتل ها بر چه معیار و اساسی رده بندی می شوند و با توجه به چه ویژگی هایی به یک هتل عنوان 4 ستاره یا 5 ستاره داده می شود، در این مطلب با بیست گشت آریا همراه باشید.

به علاوه در این مطلب با تفاوت امکانات و انواع تخت و اتاق های هتل ها و اصطلاحات رایج در هتل ها نیز آشنا خواهید شد.

مشاهده بهترین هتل های داخلی و خارجی در سایت بیست گشت

درجه بندی هتل ها بر اساس ستاره ها

مهم ترین مشخصه یک هتل‌ با ستاره‌های آن‌ مشخص می‌شود. تعداد ستاره‌های یک هتل به ما نشان دهنده کیفیت، میزان امکانات و همچنین خدمات ارائه شده آن هتل می باشد. البته لازم به ذکر است تعداد ستاره های یکسان هتل ها همیشه به معنی یکسان بودن خدمات و کیفیت آن ها نیست.

هتل های ۵ ستاره

به طور معمول به لوکس‌ترین هتل‌ها با بهترین امکانات و خدمات، هتل‌های ۵ ستاره می‌گویند. هتل‌های ۵ ستاره جزء گران‌قیمت‌ترین هتل‌ها و اقامتگاه‌ها می باشند. معماری و بنای هتل، امنیت، برخورد کارکنان، غذا و رستوران هتل، فراهم کردن امکانات لازم برای معلولین، امکانات داخل اتاق‌ها، نظافت اتاق و استفاده از وسایل شوینده استاندارد و بسیاری موارد دیگر حتی موقعیت مکانی برای درجه بندی هتل تاثیرگزار هستند و هنگام رزرو باید به تمامی این نکات توجه فرمایید. در هتل‌های 5 ستاره معمولا امکاناتی همچون مترجم چند زبانه، پارکینگ، سالن ورزشی و … وجود دارد و تمامی اتاق‌ها به امکاناتی مانند اینترنت پر سرعت، تلویزیون، سرویس چای و قهوه و سایر سرویس‌های لازم برای اقامتی راحت مجهز هستند.

هتل 5 ستاره

هتل های ۴ ستاره

هتل‌های ۴ ستاره به طور قطع به اندازه هتل‌های ۵ ستاره لوکس نیستند ولی هم چنان در بین هتل‌های لوکس و گران قیمت قرار دارند. ساختمان‌های این هتل‌ها باید حتماً در وضعیت خوبی باشند و به تازگی بازسازی شده باشند. در این هتل‌ها می‌توان امکاناتی مانند سالن ورزشی، رستوران، کافه، سالن‌های ماساژ و پارکینگ رایگان را مشاهده نمود. باید به این نکته توجه داشته باشید که در هتل‌های ۴ ستاره هم دقیقا مانند هتل‌های ۵ ستاره، تمامی نکات امنیتی و بهداشتی باید مطابق استانداردهای جهانی رعایت شده باشد. بنابراین اگر امنیت و بهداشت هتل برای شما اهمیت دارد، اما باز هم به دنبال یک گزینه ارزان‌تر از هتل‌های ۵ ستاره هستید، هتل‌های ۴ ستاره می‌توانند جایگزین مناسبی باشند. در انتخاب هتل های 4 ستاره باید به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است هتلی 4 ستاره با کیفیت خدمات هتل 3 ستاره و یا حتی 4 ستاره ای که از نظر کیفیت با هتل 5 ستاره نیز برابری کند، وجود دارد.

هتل های ۳ ستاره

اگر به دنبال یک هتل با امکانات متوسط و قیمت مناسب هستید، هتل های ۳ ستاره به خوبی آشنایی دارند. هتل‌های ۳ ستاره دارای اتاق‌هایی با اندازه متوسط و امکاناتی مانند تهویه هوا، تلویزیون، سرویس حمام و اینترنت رایگان هستند. به طور معمول در خود هتل رستوران‌های داخلی و بین‌المللی وجود دارد. همچنین هتل‌های ۳ ستاره باید حتماً امکاناتی مانند سالن ورزشی، سونا، استخر و سایر امکاناتی از این قبیل را در اختیار مسافران خود قرار بدهند. اتاق‌های هتل‌های سه ستاره از هتل‌های ۴ ستاره کوچک‌تر بوده و امکانات کمتری هم دارند. اما با این‌ وجود، تمامی نکات امنیتی و بهداشتی در آن‌ها رعایت می‌شود.

رزرو هتل های اقتصادی در تمامی مسیر های داخلی و خارجی در وبسایت بیست گشت آریا…

هتل های ۲ ستاره

در ادامه بررسی اصطلاحات هتل مربوط به انواع هتل، به هتل‌هایی اقتصادی با امکانات نسبتاً مناسب می‌رسیم. اگر بودجه شما برای سفر محدود بوده یا قصد دارید برای مدت طولانی‌تری سفر کنید، پیشنهاد می‌کنیم که در هتل‌های ۲ ستاره اقامت داشته باشید. اتاق‌های هتل‌های ۲ ستاره خیلی بزرگ نیستند، اما باز هم می‌توان به راحتی در آن‌ها استراحت کرد. در این هتل‌ها می‌توان امکاناتی مانند اینترنت، سرویس بهداشتی، مینی یخچال و تلویزیون را مشاهده کرد. اما به طور معمول خبری از امکاناتی مانند رستوران‌های داخل هتل، سالن‌های ورزشی و سایر موارد این چنینی وجود ندارد.

هتل های ۱ ستاره

در بین انواع هتل‌های دارای ستاره، هتل‌های ۱ ستاره کمترین و محدودترین خدمات را ارائه می‌دهند. در این هتل‌ها امکانات رفاهی چندانی وجود نداشته و سایز اتاق‌ها بسیار کوچک است. اما افرادی که بودجه محدودی برای سفر دارند و می‌خواهند که سفر خود را در یک محیط امن و راحت سپری نمایند، می‌توانند به این هتل‌ها مراجعه کنند. حتی در این هتل‌ها هم امکاناتی مانند اینترنتی رایگان، تلویزیون، سرویس حمام و نظافت روزانه فراهم شده است؛ بنابراین مسافران حداقل امکانات رفاهی برای اقامت در این هتل‌ها را دریافت خواهند کرد.

متل ها

متل یا هتل بدون ستاره، در ابتدا متل‌ها برای اقامت موتور سواران در راه ساخته شده بودند و نام متل هم از ترکیب موتور با هتل الهام گرفته شده است. این اقامتگاه‌ها تفاوت‌های زیادی با هتل دارند و امکانات محدودتری را هم ارائه می‌دهند. به طور معمول متل‌ها در داخل شهر نیستند و در بین راه ساخته می‌شوند. در این اقامتگاه‌ها به طور معمول نمی‌توان امکاناتی مانند سالن‌های ورزشی، رستوران‌های لوکس و استخر را مشاهده کرد. ساختمان متل‌ها کوچک‌تر است و در نتیجه اتاق‌های کوچک‌تری هم دارند. اما برای افرادی که به دنبال یک اقامتگاه امن با قیمت مناسب هستند، متل‌ها گزینه بسیار خوبی خواهند بود.

هتل آپارتمان

هتل آپارتمان ها

هتل آپارتمان‌ها یکی از بهترین گزینه‌ها برای افرادی هستند که به همراه خانواده خود سفرکرده و به محیط بزرگ‌تری نیاز دارند. در بین اصطلاحات هتل‌آپارتمان‌ها می‌توانیم دو اصطلاح آف سایت و آن سایت را مشاهده نماییم. هتل‌آپارتمان‌های آن سایت، اقامتگاه‌هایی هستند که مدیریت آن‌ها در خود ساختمان بوده و به‌تمامی کارها نظارت دارند. اما در هتل‌آپارتمان‌های آف سایت، مدیریت به‌صورت ریموت و از دور به کارها نظارت دارد. در بیشتر هتل‌آپارتمان‌ها نمی‌توان امکاناتی مانند سالن ورزشی، استخر، سونا، جکوزی و … را مشاهده کرد. اما واحدهای آن بزرگ‌تر است و معمولاً به امکاناتی از قبیل آشپزخانه و سرویس‌های لازم برای آشپزی مجهز می باشند.

ریزوت هتل ها

اگر به شهرهای ساحلی مانند آنتالیا، قبرس شمالی و … سفر کرده باشید، احتمال زیاد با هتل های ریزورت آشنایی دارید. ریزوت هتل به هتل‌هایی گفته می‌شود که حتی از هتل‌های ۵ ستاره هم لوکس‌تر هستند و امکانات بیشتری دارند. در این اقامتگاه‌ها می‌توان امکاناتی از جمله استخر، اسکی، سونا، تفریحات آبی، رستوران، برنامه‌های زنده و بسیاری امکانات دیگر را مشاهده نمایید. اما یکی دیگر از دلایل گران و لوکس بودن این هتل‌ها، مکان قرار گرفتن آن ها می باشد. ریزوت هتل‌ها همگی در مکان‌های بسیار لوکس و زیبایی مانند سواحل، تپه‌ها، دشت‌ها و کوه‌ها قرار دارند. افرادی که به دنبال لوکس‌ترین اقامتگاه ممکن برای سفر خود هستند، معمولاً ریزوت هتل‌ها را انتخاب می نمایند.

ریزورت های لوکس

اصطلاحات هتل برای انتخاب اتاق

در بخش قبلی با اصطلاحات هتل مربوط به انواع هتل آشنا شدیم. اما تنها آشنایی با انواع هتل کافی نبوده و برای این که بتوانید بهترین واحد اقامتی ممکن را برای خود و خانواده خود انتخاب کنید، باید حتماً با اصطلاحات هتل مربوط به اتاق‌ها آشنایی داشته باشید. به همین دلیل هم در ادامه این بخش، لیستی از مهم‌ترین اسامی اتاق‌ها به همراه معانی آن‌ها را ارائه نموده ایم.

نام اتاق نوع اتاق
اتاق دبل (double room) اتاقی که یک تخت دو نفره دارد
اتاق سینگل (Single Room) اتاقی که یک تخت یک نفره دارد
اتاق توئین (Twin room) اتاقی که دو تحت جدا از هم دارد
اتاق تریپل (Triple Room) اتاقی که سه تخت یک نفره یا یک تخت دو نفره و یک تخت یک نفره دارد
اتاق دبل دبل (Double Double Room) اتاقی که دو تخت دو نفره دارد
اتاق کواد (Quad Room) اتاقی که چهار تخت یک نفره دارد
سوئیت اداری (Office Suite) اتاقی که دارای فضای کاری است
سوئیت کنفرانس (Conference Suite) اتاق دارای تجهیزات لازم برای برگزاری جلسات و کنفرانس‌ها
سوئیت معمولی (Junior Suite) سوئیتی با امکانات معمولی که بزرگ‌تر از اتاق‌های دیگر است
سوئیت VIP اتاقی برای مهمانان ویژه

باید به این موضوع توجه داشته باشید که ممکن است برخی از هتل‌ها، اصطلاحات مخصوص خود را برای اتاق های خود داشته باشند یا این که از نام‌های خلاقانه‌ای برای اتاق‌های خود استفاده کرده باشند. اما به‌طورکلی، نام‌های استاندارد و اصطلاحات هتل مربوط به انواع اتاق‌ها را می‌توانید در جدول بالا مشاهده نمایید.

معانی اصطلاحات مربوط به هتلداری

اصطلاحات هتل، کلمات و عباراتی را شامل می شود که در زمان رزرو هتل یا صحبت کردن با کارکنان هتل استفاده می‌شود. گرذشگرانی که زیاد سفر می کنند و در سفرهای خود در انواع هتل‌های مختلف اقامت دارند، به احتمال زیاد با این اصطلاحات آشنایی کامل دارند. اما افرادی که تازه سفر خود را آغاز نموده اند، به احتمال زیاد با این اصطلاحات آشنایی ندارند اما با خواندن این مطلب شما تا حد زیادی از اطلاعات را فرا خواهید گرفت.

اتاق دبل

اصطلاحات هتل برای تخت ها

پس از آشنایی با اصطلاحات هتل مربوط به انواع هتل و انواع اتاق‌های هتل، نکته دیگری که افراد باید هنگام رزرو هتل در نظر داشته باشند، آشنایی با اصطلاحات مربوط به تخت‌های هتل است. تخت‌های هتل یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که هنگام رزرو باید در نظر گرفته شوند. به همین دلیل هم ضروری است تا مسافران با اصطلاحات مربوط به آن آشنایی کامل داشته باشند. در ادامه این بخش می‌توانید رایج‌ترین اصطلاحات مربوط به تخت‌های هتل را ببینید.

 

نام تخت نوع تخت
تخت سینگل (Single Bed) تخت یک نفره
تخت دبل (Double Bed) تخت دو نفره (سایز استاندارد)
تخت توئین (Twin Bed) دو تخت یک‌نفره در کنار هم
تخت کویین (Queen Bed) تخت دو نفره (سایز متوسط)
تخت کینگ (King Bed) تخت دو نفره (سایز بزرگ)
تخت اضافه (Extra Bed) سرویس تخت اضافه (به طور معمول تخت های تاشو)
تخت نیمه دبل (Semi-double Bed) تخت یک نفره (سایز بزرگ)
تخت طبقه ای (Bunk Bed) تخت های یک نفره در دو یا چند طبقه
تخت کودک (Cot Bed) تخت های کوچک مخصوص کودکان
کاناپه تخت خواب شو ( Sofa Bed ) کاناپه‌هایی که به‌عنوان سرویس خواب اضافی ارائه می شوند و به تخت تبدیل می‌شوند.

برخی از تخت‌ها مانند تخت کینگ تنها در هتل‌های لوکس قابل رزرو هستند و در هتل‌هایی با امکانات کمتر موجود نیستند. همچنین تخت‌هایی مانند تخت‌های طبقه‌ای هم تنها در اقامتگاه های کوچک‌تر مانند اقامتگاه‌های خوابگاهی موجود هستند. همچنین امکان دارد در سوئیت‌ها یا اتاق‌های رزرو شده، یک از این تخت‌ها یا ترکیبی از چند نوع آن‌ها قرار گرفته باشد.

اتاق لوکس هتل

سایر اصطلاحات رایج در هتل ها

برای رزرو هتل و اقامت در آن، تنها آشنایی با این اصطلاحات کافی نیست. برای این که افراد با تمامی اصطلاحات رایج و مهم هتل‌ها آشنایی پیدا کنند. البته آشنایی با این اصطلاحات می‌تواند به مسافران در انتخاب هتل، انتخاب اتاق، انتخاب تخت و همچنین انتخاب سرویس و خدمات موردنظر خود کمک نماید.

اصطلاح معنی
چک این (check in) زمان ثبت ورود مسافر به هتل
چک اوت (check out) زمان ثبت خروج مسافر از هتل
سرویس اتاق (Room Service) خدمات اتاق شامل نظافت، سرو غذا و بسیاری خدمات دیگر
ووچر هتل (Voucher) برگه مربوط به اطلاعات هتل
بل بوی (Bell Boy) خدمه‌ای از کارکنان هتل که چمدان‌ها را به اتاق می‌برد
پذیرش (Reception) بخش پذیرش مربوط به چک این و دریافت یا تحویل کلید اتاق
خدمات (OR) تنها اتاق رزرو شده و خدمات دیگری رزرو نشده است
خدمات (BB) اتاق به همراه صبحانه رایگان رزرو شده است
خدمات (HB) اتاق به همراه صبحانه و یک وعده غذایی دیگر رزرو شده است
خدمات (All) مسافران از تمامی خدمات هتل و رستوران‌ها تا ۱۲ شب می‌توانند استفاده کنند
خدمات (UAll) مسافران می‌توانند به صورت شبانه روزی از تمامی خدمات و رستوران‌های هتل استفاده کنند.

 

نظرات در مورد هتل ها چگونه درجه بندی می شوند؟ + اصطلاحات هتل ها

با ثبت نظرات، مارا در بهبود خدمات یاری نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *