پر گردشگرترین کشور های اطراف ایران

پر گردشگرترین کشور های اطراف ایران

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 5,00 از 5 ( 2 رای )
Loading...

شناخت کشورهای گردشگری اطراف ایران هم از لحاظ گردشگری و هم از لحاظ مهاجرتی موضوع مهمی می باشد. حتما شما هم دوست دارید با کشورهای برتر توریستی اطراف ایران بیشتر آشنا شوید و از شرایط و جنبه‌های متنوع این کشورها بیشتر اطلاع یابید. پر گردشگر ترین کشور های اطراف ایران کشورهای ترکیه، امارات، گرجستان و ارمنستان می باشند با بیست گشت همراه باشید تا با جاذبه های هر یک بیشتر آشنا شوید.

سفرهای توریستی در هر فصلی از سال صورت می گیرند. گردشگران همیشه به دنبال بهترین کشورها برای سفرهای گردشگری میگردند. کشورهایی که از پر از جاذبه ها و دیدنی های گردشگری هستند، از نظر آب‌وهوایی نیز مطبوع و دلپذیر هستند و یا طبیعتی بکر و بی نظیر دارند.

کشور ترکیه محبوب ترین مقصد ایرانیان برای سفر خارجی

کشور ترکیه اولین کشور و پر گردشگرترین کشور در میان کشورهای گردشگری در اطراف ایران می باشد. ترکیه در همسایگی ایران واقع شده است و پرطرفدارترین و محبوب ترین مقصد در بین ایرانیان می باشد. این کشور کوهستانی و پرباران با ظاهری مستطیل شکل روی نقشه زمین که از سمت شرق و غرب امتداد دارد و دارای موقعیت جغرافیایی عالی می باشد. ترکیه کشوری اوراسیایی می باشد که بخش بزرگی از کشور در جنوب غربی آسیا و خاورمیانه قرار گرفته شده است و مانند یک گذرگاه برای جنوب غرب آسیا و اروپا به شمار می‌آید. این کشور زیبا دارای جاذبه‌های گردشگری و دیدنی بسیاری می باشد و هرساله‌ گردشگران زیادی به این کشور سفر می کنند.

تور آنتالیا

با توجه به آمار در سال ۲۰۱۵، جمعیت کشور ترکیه در حدود ۷۷ میلیون نفر می باشد که، حدود ۷۵ تا ۸۵ درصد مردم سنی و ۱۵ تا ۲۵ درصد هم علوی هستند. ترکیه دارای حکومتی لائیک می باشد. بسیاری از مردم آن به دین اسلام گرایش دارند و به آن متعهد هستند. جالب است بدانید که عید فطر و عید قربان جز تعطیلات رسمی این کشور محسوب می‌شوند و مردم ترکیه این عید ها را جشن می گیرند، به همین دلیل مردم ایران احساس نزدیکی بیشتری با مردم این کشور دارند. خوب است بدانید که طبق آمار حدود ۷۵ درصد مردم ترک هستند و ۱۸ درصد و ۷ درصد نیز سایر قومیت های ترکیه می‌باشند.

زبان رسمی مردم این کشور ترکی استانبولی با حروف لاتین می‌باشد. در گذشته زبان نوشتاری ترکیه با خط عربی (عثمانی) نوشته می‌شد و پس از تشکیل جمهوری ترکیه توسط آتاتورک در ۱۳۰۲ هجری شمسی (۱۹۲۳ میلادی) زبان نوشتاری آن‌ها به خط لاتین تغییر پیدا نمود. همچنین زبان‌های عربی و کردی با ترکیب کلمات ترکی و گویش‌های اقلیت‌های قومی مردم ترکیه جز زبان غیررسمی و مورد استفاده مردم این کشور می باشند.

۹۸ درصد جمعیت مردم ترکیه را مسلمانان و ۲ درصد دیگر آن مسیحیان، کلیمیان و دیگر ادیان تشکیل داده‌اند. بیشتر مسلمانان ترکیه تابع مذهب تسنن هستند که از میان آنها حنفی‌ها که عموما در مرکز و غرب کشور ترکیه ساکن هستند، بزرگ‌ترین گروه مذهب این کشور به‌شمار می‌ آیند. از گذشته تا کنون، یعنی از زمان امپراطوری عثمانی تا امروز، ادیان مختلف ترکیه در صلح و آرامش در کنار همدیگر به‌ راحتی زندگی نموده اند. وجود ۲۳۶ کلیسا در کنار مساجد متعدد این کشور نشان دهنده احترام مردم ترکیه به ادیان گوناگون می باشد.

نخستین قانون اساسی جمهوری ترکیه که در سال ۱۹۲۴ میلادی با مضمون به رسمیت شناختن دین اسلام به‌عنوان دین رسمی ترکیه، تصویب شد که طی اجرای این قانون، اصلاحاتی در سال ۱۹۲۸ انجام شد که سبب حذف قانون دین رسمی ترکیه شد و با تاکید بر موضوع جدایی دین از سیاست، ترکیه به کشوری با دولت و حکومت لائیک، به معنی تفکیک دین از سیاست تبدیل شد.

همسایگی ترکیه با کشورهای اروپایی و وجود بی شمار گردشگران و مسافران به این کشور، تاثیر زیادی بر روی فرهنگ مردم ترکیه داشته است. نسبت به سایر کشورهای توریستی اطراف ایران، فرهنگ ترکیه به فرهنگ کشور ما دارای شباهت بیشتر و نزدیکی بیشتری نیز می باشد. به طور کلی ترک‌ها بسیار خانواده‌دوست، صمیمی و خونگرم هستند.

استانبول ترکیه

خوب است بدانید چند همسری در ترکیه خلاف مقررات قانون می باشد و ازدواج‌ زوجین باید در ادارات مربوطه به صورت رسمی ثبت شود. مراسم ازدواج در ترکیه آداب و رسوم و عقاید مخصوص به خود را دارد. مثلا در مراسم ازدواج یک زوج، تمام دوستان و آشنایان عروس نام‌هایشان را درون کفش عروس می‌‌نویسند و در پایان مراسم ازدواج اگر کسی نامش از داخل کفش پاک شد، به این معنی است که به زودی ازدواج خواهد کرد.

خیابان های ترکیه پر از قهوه خانه های متعدد می باشد چرا که مردهای ترک عادت دارند ساعت‌ها با دوستان خود در کافه‌ها و قهوه‌خانه‌های سنتی پای گپ و گفت بنشینند. به همین خاطر این قهوه‌خانه‌ها به کانون‌های فرهنگی و سیاسی مردم این کشور تبدیل شده‌ است. مردم ترکیه تعطیلات آخر هفته را به خانواده خود اختصاص می‌دهند و به تفریح و گشت و گذار می پردازند.

مردم خونگرم ترکیه با وجود فرهنگ‌پذیری از سایر کشورها، همچنان تاکید بسیار زیادی بر ادب و احترام دارند و اصطلاحات مودبانه و تعارفات میان مردم رایج می باشد. برای مثال واژه آبی (معرف آقا بیک) به معنی برادر بزرگ‌تر، در مقابل قارداش به معنای برادر، آبلا به معنای خواهر بزرگ‌تر در مقابل کیزقارداش و یا باجی به معنای خواهر، برای ایجاد تفاوت و احترام بین بزرگ‌تر و کوچک‌تر استفاده می‌شود که نشان از نقش و اهمیت احترام به بزرگتر در میان مردم این کشور می باشد.

وجود پستی‌وبلندی های متعدد در این کشور سبب ایجاد تفاوت آب‌وهوایی در مناطق مختلف ترکیه شده می باشد. سواحل جنوب و سواحل غربی ترکیه دارای آب‌وهوای مدیترانه‌ای، سواحل دریای سیاه دارای تابستان‌های گرم و زمستان‌های معتدل و مرطوب، بخش‌های شرقی و شمال شرقی ترکیه دارای آب‌وهوای کوهستانی و سرد و بخش‌های مرکزی فلات آناتولی آب‌وهوای نسبتا خشک قاره‌ای دارند. بهترین فصل برای سفر به ترکیه، فصل های پاییز و بهار می‌باشد. در این دو فصل هوا مطبوع و معتدل می باشد.

برای اطلاع از قیمت ها و تخفیفات ویژه تور های ترکیه کلیک نمایید.

 کشور امارات لوکس ترین کشور گردشگری اطراف ایران

امارات متحده عربی دومین کشور در لیست مقایسه کشورهای گردشگری در اطراف ایران می باشد، یک کشور پادشاهی در بخش جنوب غربی آسیا می باشد و در شرق آن شبه‌جزیره عربستان واقع شده است و از نظر موقعیت جغرافیایی به دلیل قرارگیری در جنوب خلیج‌فارس به‌عنوان یک کشور مهم شناخته می‌شود. همسایگان این کشور، کشورهای عمان، عربستان و قطر می باشند.

مساحت کشور امارات ۸۳۶۰۰ کیلومترمربع می باشد و از نظر پهناوری در رتبه ۱۱۵ دنیا قرار گرفته شده است. ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی با مساحت ۶۷۳۴۰ کیلومترمربع می‌باشد که ۸۶ درصد از خاک امارات را در برمی‌گیرد و یکی از گران‌ترین و لوکس ترین شهرها برای مسافران می‌باشد.

ماه مصنوعی امارات

کشور امارات متحده عربی به ۷ منطقه شیخ‌نشین تقسیم می‌شود که شامل مناطق زیر می باشد:

  • ابوظبی
  • دبی
  • شارجه
  • عجمان
  • ام ‌القوین
  • رأس‌الخیمه
  • فجیره

جمعیت این کشور مهاجرپذیر طبق آخرین آمار در سال ۲۰۱۳، به بیش از نه میلیون نفر رسیده شده است که تنها ۱.۴ میلیون نفر اهل امارات هستند و باقی‌مانده جمعیت را افراد خارجی از کشورهای ایران، اروپا، پاکستان و چین تشکیل می‌دهند. امارات به‌عنوان یک کشور مهاجرپذیر، رتبه پنجم دنیا را به خود اختصاص داده است و طبق تخمین‌ها، جمعیت این کشور به‌ زودی به ده میلیون نفر خواهد رسید.

زبان رسمی این کشور درحال‌توسعه و ثروتمند عربی است. با اینکه زبان رسمی امارات عربی است اما به دلیل وجود مهاجران زیاد در این کشور، زبان‌های دیگر مانند زبان چینی، انگلیسی، هندی، اردو و فارسی نیز در امارات به‌وفور یافت می شود. ابوظبی دارای توابع بسیار زیادی است که اکثر این توابع جزایر خلیج‌فارس به‌حساب می‌آیند و شهرها و روستاهای مختلفی نیز به‌عنوان سایر توابع این منطقه محسوب می‌شوند که مهم‌ترین این شهرها می‌توان به العین اشاره نمود.

مذهب و دین اکثر مردم امارات اسلام می باشد. حدود ۹۶ درصد مردم این کشور مسلمان‌اند که از این مقدار ۱۶ درصد مردم شیعه، ۸۰ درصد سنی و حدود ۴ درصد دیگر پیرو سایر ادیان می باشند. خوب است بدانید که عید فطر در این کشور جز تعطیلات رسمی آن محسوب می‌شود.

تاریخ و فرهنگ کشور امارات متحده عربی، پیشینه باستانی دارد و از تمدن‌های مختلف نشات گرفته شده است. امارات به دلیل ریشه‌هایی که در فرهنگ اسلامی دارد، روابط خوبی با سایر کشور های عربی و جهان اسلام برقرار نموده است. همچنین تغییرات چشمگیری در فرهنگ و زندگی اجتماعی مردمان این کشور صورت‌گرفته شده است. در سال های اخیر، نگرش به زنان تغییر پیدا کرده است و ورزش‌های جدیدی مثل گلف، مسابقات اسب‌سواری در کنار شترسواری سنتی وارد فرهنگشان شده می باشد.

با توجه به اینکه بسیاری از آسیایی‌ها، امارات را به‌عنوان وطن دوم خود پذیرفته‌اند، رستوران‌ها و مراکز فرهنگی آسیایی بسیاری نیز در این کشور ساخته شده است. همچنین تعداد کمی مرکز و مدرسه اروپایی به چشم می‌خورد.

امارات سرزمین آفتاب تابان و درخشان است و برای افرادی که عاشق آفتاب هستند مکانی عالی می باشد. بیشتر هوای این کشور در طول سال از آسمانی آبی و با میزان بارش کم برخوردار است. بهترین زمان سفر بین اکتبر و آوریل است که دما بین ۲۵ تا ۲۸ درجه سانتیگراد می باشد و خلیج برای شنا کردن مناسب است. گرم‌ترین موقع سال در طول ماه‌های بسیار گرم تابستان از ژوئن تا سپتامبر می باشد که رطوبت هوا در این زمان ممکن است آزار دهنده باشد و دمای هوا تا ۴۵ درجه سانتیگراد می‌رسد.

 

شهر لوکس دبی در امارات

امارات در مقایسه با دیگر کشورهای توریستی اطراف ایران، از جاذبه‌های دیدنی و جذابی برخوردار می باشد که از مهم‌ترین دیدنی‌های این کشور می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • برج خلیفه
  • دبی مال
  • فواره‌های موزیکال دبی
  • پارک آبی آکواونچر
  • برج العرب
  • پارک معجزه
  • دهکده جهانی
  • خور دبی
  • موزه لوور
  • اسکی دبی
  • آکواریوم دبی
  • مسجد شیخ زائد
  • پارک آبی یاس
  • فراری ورلد
  • یاس مال
  • مارینا مال

برای اطلاع از قیمت ها و تخفبفات ویژه تور های دبی کلیک نمایید.

گرجستان با زیباترین جاذبه ها و خوش طعم ترین غذاها در اطراف ایران

گرجستان در قسمت شرقی دریای سیاه واقع شده می باشد و به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین کشورهای گردشگری در جهان به شمار می آید. گرجستان همانند ترکیه یک کشور اوراسیایی می باشد و بخشی از آن در آسیا و بخش دیگری از آن در اروپا واقع شده می باشد. این کشور در منطقه قفقاز قرار دارد و در بخش‌های شمالی با کشور روسیه همسایگی دارد. مساحت این کشور کوچک ۶۹.۷۰۰ کیلومترمربع و پایتخت آن شهر تفلیس است که یکی از پر گردشگرترین شهر‌های جهان می‌باشد.

تور اردبهشت ماه 1402 تفلیس گرجستان

جمعیت کشور گرجستان 3 میلیون و ۷۰۰ هزار نفر می باشد و تقریبا ۴۵ درصد از جمعیت این کشور در تفلیس سکونت دارند. خوب است بدانید به‌ ازای یک کیلومترمربع در این کشور تنها ۶۵ نفر زندگی می‌کنند و می‌توان گفت تراکم جمعیت در این کشور بسیار پایین می باشد، البته شهر تفلیس، دارای تراکم جمعیت بسیار بالایی می‌باشد.

مذهب رسمی گرجستان، دین مسیحیت است با این تفاوت که مذهب اغلب مردم از نوع ارتدوکس است و بالغ بر ۸۳ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. تقریبا چهار درصد از مردم این کشور پیرو دین مسیحیت و مذهب ارمنی هستند و مسلمانان این کشور حدودا ده درصد می‌باشند.

زبان رسمی مردم گرجستان، گرجی می باشد که جزء قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین زبان‌های جهان قرار دارد. این زبان جز ده زبانی می باشد که بشر ابتدا با آن‌ به سخن آمده است. خط اصیل آن‌ها نیز نشآت گرفته از اصالت زبانشان می باشد و خط گرجی نامیده می‌شود.

آب‌وهوای این کشور به دلیل وجود کوه‌های بزرگ قفقاز و جلوگیری از ورود بادهای سرد شمالی، معتدل و بارانی می‌باشد و در مناطق مرکزی آب‌وهوا قاره‌ای و خشک می باشد. همچنین در قسمت کوهستانی گرجستان نیز هوا سردتر از دیگر بخش ها می باشد.

در تفلیس می توانید از جاذبه های معروف و دیدنی های جذاب گرجستان بازدید نمایید که با بیش از سی چشمه آب گرم و معماری تلفیقی آن با روسیه قدیم و اروپای جدید، توجه شما را به خود جلب خواهد نمود. از دیدنی‌های این کشور می‌توان به این موارد اشاره نمود:

  • رودخانه کر
  • طبیعت منحصربه‌فرد و بکر آن
  • شهر باتومی
  • شهر مستیا
  • شهر اسپانتسمیندا
  • شهر متسختا
  • شهر تلاوی

برای اطلاع از قیمت ها و تخفیفات ویژه تور گرجستان کلیک نمایید.

کشور دیدنی و جذاب ارمنستان

ارمنستان کشوری با مساحت ۲۹۷۴۳ کیلومترمربع در قفقاز جنوبی، در میان دریای سیاه و دریای خزر واقع شده می باشد. پایتخت این کشور، شهر ایروان است و از بخش جنوبی با ایران همسایگی دارد. سالانه گردشگران زیادی از روسیه، گرجستان، اروپا و ایران به ارمنستان سفر می‌کنند و به همین دلیل ارمنستان بخش زیادی از درآمد اقتصادی خود را از طریق گردشگری به دست می آورد.

ارمنستان

کشور کوهستانی ارمنستان نسبت به گرجستان از جمعیت کمتری برخوردار است. شهرهای ایروان، گیومری و وانادزور که در حال حاضر بالای 80هزار نفر جمعیت دارند و مابقی شهرک‌ها کمتر از 50 هزار نفر جمعیت دارند.

زبان رسمی مردم ارمنستان ارمنی است که جزء زبان‌های هندی و اروپایی محسوب می‌شود. در گذشته ارمنیان از خط سریانی یا یونانی استفاده می‌کردند، حروف خط ارمنی اولین بار توسط یک روحانی ارمنی به نام مسروب ماشتوتس که با زبان‌های یونانی و زبان پارتی و ساسانی آشنایی داشت، اختراع شد، همچنین مذهب و دین رسمی این کشور مسیحی می باشد و اکثر مردم به دین مسیحیت گرایش دارند.

دمای هوا در ارمنستان با تغییر فصل ها تغییر می کند و به‌ صورت کلی آب و هوای ارمنستان ملایم و معتدل می باشد اما در زمستان‌ها هوا شدیدا سرد می‌شود. آسمان این کشور در بیشتر مواقع آفتابی است و میزان بارندگی در ارتفاعات به خصوص در ارتفاع دو هزار متری آن شدت می گیرد و افزایش می‌یابد. اواخر بهار تا اواسط تابستان برای سفر به این کشور آرام و زیبا بسیار مناسب می باشد.

بیشتر جاذبه‌های توریستی در شهر ایروان ارمنستان می باشد. در این بخش به برخی از محبوب‌ترین جاذبه‌های دیدنی ارمنستان اشاره خواهیم کرد:

  • مجسمه مادر
  • میدان جمهوری
  • هزار پله ایروان
  • صومعه گغارد
  • دریاچه سوان
  • موزه تاریخ ارمنستان
  • کلیسای جامع زوارتنوتس
  • دژ اربونی ایروان

 

نظرات در مورد پر گردشگرترین کشور های اطراف ایران

با ثبت نظرات، مارا در بهبود خدمات یاری نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *