چگونه ارز دولتی دریافت کنیم؟

چگونه ارز دولتی دریافت کنیم؟

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 5,00 از 5 ( 2 رای )
Loading...

برای دریافت ارز دولتی برای سفر خارجه خود باید از طریق  مراجعه به شعب بانک های دارای ارز دولتی و ارائه مدارک سفر خود یعنی بلیط و تاییدیه هتل خود ارز دولتی را دریافت نمایید. در ادامه با بیست گشت همراه باشید تا همه نکات و شیوه ی دریافت آن را خدمت شما عزیزان عرض نماییم.

با توجه به اعلام بانک مرکزی ، مسافران می‌توانند بعد از عبور از گیت پرواز، علاوه بر باجه بانک ملی، از طریق خودپردازهای واقع در فرودگاه اسکناس دلار دریافت نمایند.
هر فرد با سفر به یکی از کشورهای خارجی تنها یک بار در سال می‌تواند ارز مسافرتی دریافت نماید. دریافت این ارز با اینکه خیلی آسان نیست اما با توجه به اختلاف زیاد قیمتی که با نرخ آزاد دارد، دریافت آن ارزش دارد.

اگر برایتان سوال شده که به طور کلی ارز دولتی به چه معناست باید گفت که ارز مسافرتی از سوی بانک مرکزی داده می شود و قیمت کمتری نسبت به ارز آزاد دارد و هزینه سفرتان را تا حدودی کاهش می دهد و همان طور که پیش تر گفتیم تنها یک بار در سال می توان آن را دریافت نمود. برای دریافت ارز دولتی، تنها باید به یکی از بانک‌های ارزی مشخص، مراجعه کنید.

با توجه به افزایش نرخ دلار و یورو، دریافت ارز مسافرتی با قیمت کمتر به صرفه‌تر خواهد بود. برخی ترجیح می‌دهند از طریق صرافی و با نرخ آزاد، ارز دولتی دریافت نمایند. البته بانک مرکزی تغییراتی را در نرخ این ارز داده‌ است که دیگر شاهد اختلاف زیاد بین ارز دولتی و آزاد نیستیم و روش به صرفه ای نیست.

چه مقدار می توانیم ارز دولتی دریافت نماییم؟

مقدار ارز مسافرتی برای کشورهای مشترک المنافع و هم مرز با ایران برابر با ۵۰۰ یورو و برای دیگر کشورها برابر با ۱۰۰۰ یورو می باشد. کشورهای مشترک المنافع و هم مرز شامل:

  • ارمنستان
  • ترکیه
  • آذربایجان
  • عمان
  • ترکمنستان
  • بلاروس
  • استونی
  • لتونی
  • لیتوانی
  • گرجستان
  • قزاقستان
  • قرقیزستان
  • مولداوی
  • روسیه
  • تاجیکستان
  • اوکراین
  • ازبکستان
  • افغانستان
  • بحرین
  • قطر
  • کویت
  • پاکستان
  • امارات متحده عربی
  • قبرس

توجه کنید که بر اساس جدیدترین بخشنامه بانک مرکزی، مقدار ارز مسافرتی برای سفر به کشورهای با ویزا برابر با ۲۰۰۰ یورو و کشورهای بدون نیاز به ویزا برابر با ۳۰۰ یورو است.

همچنین با توجه به آخرین آمار، ارز مسافرتی برای مسافرت های زمینی ۳۰۰ یورو و مسافرت‌های هوایی ۵۰۰ یورو اختصاص داده شده می باشد؛ ارز مسافرتی در پشت گیت فرودگاه‌ها به مسافران تحویل داده خواهد شد. مسافران می‌توانند بعد از عبور از گیت، علاوه بر باجه بانک ملی، از طریق خودپردازهای مستقر در فرودگاه اسکناس دلار دریافت نمایند. البته برای دریافت ۵۰۰ یورو باید بلیط مسافرت هوایی خود + پاسپورت دارای اعتبار+ عوارض خروج پس از دریافت اسناد مثبته را به باجه بانک ملی در فرودگاه‌ها ارائه نمایید.

مسافران برای دریافت ۳۰۰ یورو ارز مسافرتی زمینی، ریلی و دریایی نیز باید بلیط مسافرت دریایی و ریلی + گذرنامه معتبر با حداقل ۶ ماه اعتبار +ویزای کشور مقصد در صورت نیاز + عوارض خروج از کشور به باجه‌های بانکی ارائه دهند.

ارز دولتی برای سفر خارجی

از کدام بانک ها می توان ارز مسافرتی را دریافت نمود؟

برای دریافت ارز، فقط باید به پنج بانک ملی، ملت، سامان، تجارت و پارسیان و آن هم شعبه‌های ارزی مراجعه نمایید. به علاوه اینکه هر یک هم دارای شرایط ویژه ای بخصوص در تخصیص ارز زیارتی می باشند. برای دریافت ارز مسافرتی باید بین ۴ تا ۱۰ روز قبل به یکی از بانک‌ها مراجعه کرده و نوبت بگیرید. بعد از دریافت نوبت باید در روز تعیین شده برای گرفتن حواله مجدد به همان شعبه مراجعه نمایید.

البته همه بانک‌ها چنین سیستمی را ندارند؛ یعنی ممکن است که در همان روز حواله را به شما تحویل دهند. برای بانک سامان باید یک هفته قبل به بانک مراجعه و بعد نوبت و سپس حواله را دریافت نمایید. برای بانک ملی باید از ۴ روز قبل از تاریخ پرواز اقدام نمایید. بعضی بانک‌ها مانند شعبه‌های ارزی تجارت، ممکن است که خلوت‌تر باشند. برای دریافت شرایط و زمان دریافت باید به نزدیک‌ترین شعبه ارزی یکی از این بانک‌ها مراجعه نمایید. هر کدام شرایط مخصوص به خود دارند.

ارز مسافرتی از سوی بانک مرکزی در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. حواله ارزی در بانک بین ۹:۳۰ تا ۱۲:۳۰ داده می‌شود. البته باید گفت تا زمانی که بانک مرکزی نرخ ارز را اعلام نکند، بانک به شما حواله‌ای نخواهد داد. برای همین ممکن است که ساعت بیشتری را در انتظار بمانید.

سهمیه ارز دولتی مسافران هر روز حدود ساعت 9 و 30 دقیقه صبح از طرف بانک مرکزی اعلام می‌شود. متقاضیان می‌توانند قیمت روز ارز را از طریق mex.co.ir مشاهده نمایند.

دریافت ارز سهمیه‌ای به شما کمک می‌کند، یک مدیریت هزینه برای سفر خارجی خود داشته باشید. در مورد قیمت ارزدولتی باید بدانید که قیمت این ارز همیشه چند هزار تومان ارزان‌تر از ارز آزاد می باشد. برای اطمینان خاطر بعد از اعلام نرخ ارز دولتی می‌توانید از صرافی‌های آنلاین هم قیمت ارز را استعلام بگیرید و با مقایسه این دو قیمت به میزان اختلاف قیمت پی ببرید و برای دریافت ارز دولتی تصمیم خود را بگیرید.

ارز دانشجویی و ارز مسافرتی چه تفاوتی دارند؟

این ارز برای دانشجویانی است که در مقاطع تحصیلی تکمیلی در دانشگاه‌های خارج از کشور درس می‌خوانند و بورسیه تحصیلی ندارند. دانشگاه این افراد برای دریافت ارز دولتی باید مورد تایید وزرات علوم ایران باشد.

برای دریافت ارز دانشجویی افراد باید این شرایط را داشته باشند:

  1. در یکی از آزمون‌های زبان نمره مورد تایید وزرات علوم را داشته باشند.
  2. دارای پذیرش قطعی و غیرمشروطی از دانشگاه مورد تایید وزرات علوم باشند.
  3. دارای گواهی اشتغال به تحصیل از دانشگاه باشند.
  4. آقایان باید کارت پایان خدمت را ارائه دهند.

مدارک لازم برای دریافت ارز مسافرتی

با مراجعه به بانک برای دریافت حواله ارز مسافرتی باید مدارکی را ارائه دهید. مراحل گرفتن ارز مسافرتی بعد از ارائه مدارک به راحتی طی می‌شود.  مدارک لازم برای گرفتن ارز مسافرتی شامل این مدارک می باشد:

  • اصل و تصویر پاسپورت
  • اصل ویزا (برای کشورهایی که ویزای فرودگاهی دارند، نیازی به اصل ویزا نیست.)
  • کپی و اصل کارت ملی
  • اصل و کپی بلیط هواپیما با مهر آژانس هواپیمایی (در خرید اینترنتی باید کدرهگیری را نشان دهید. البته بهتر است که یک پرینت از بلیت خود به همراه داشته باشید.)
  • تکمیل فرم درخواست ارز در بانک یا تکیل فرم به صورت الکترونیکی
  • مبلغ ریالی معادل قیمت یورو همراه با کارمزد بانکی
  • اصل رسید واریز مبلغ عوارض خروج از کشور

همان‌طور که گفتیم، برای دریافت ارز باید ویزا داشته باشید. همچنین برای سفر اروپایی ویزای شنگن را باید ارائه دهید.  همچنین اگر تاریخ اعتبار پاسپورتتان پایان یافته باشد، باید برای دریافت ارز مسافرتی نسبت به تمدید اعتبار پاسپورت اقدام نمایید.

محدودیت دریافت ارز سافرتی

یکی از مهم‌ترین نکات برای دریافت ارز مسافرتی که برخی نمی‌دانند، تعلق نگرفتن آن به گروه خاصی از افراد است. گروه افراد زیر نمی‌توانند ارز مسافرتی را دریافت نمایند:

  • افراد زیر ۱۲ سال
  • افراد مقیم کشورهای خارجی
  • اشخاصی با گذرنامه سیاسی

چکونگی تحویل ارز دولتی

مقصد شما برای دریافت ارز مهم نیست؛ فقط مقدار آن متغیر خواهد بود.
در بانک به شما حواله ارزی داده می شود و مبلغ آن بعد از دریافت کارت پرواز در فرودگاه امام خمینی تحویل داده خواهد شد. البته بعضی بانک‌ها هم در دیگر فرودگاه‌های کشور، ارز مسافرتی را تحویل می‌دهند.
در صورت تعویض پاسپورت در سال جاری، باید پاسپورت قبلی را هم به همراه داشته باشید.
برای گرفتن ارز خارجی از بعضی بانک ها نظیر بانک ملت، باید در آن جا حساب باز کرده باشید؛ اما در بانک سامان نیازی نیست و با هر کارتی می‌توانید مبلغ را پرداخت نمایید.
در صورت فراموشی گرفتن حواله، دیگر ارز به شما تعلق نخواهد گرفت؛ اما می‌توانید پول خود را از همان شعبه پس بگیرید.
برای گرفتن حواله حتماً باید از قبل نوبت داشته باشید. (البته این برای همه بانک‌ها الزامی نمی باشد.)
حضور فرد متقاضی در بانک الزامی است.
این ارز فقط با واحد یورو داده می‌شود.

در مورد بانک ملی به خاطر داشته باشید که این بانک شعبه‌های زیادی دارد و تقاضای ارز دولتی از آن بسیار زیاد است بنابراین برای تهیه ارز از این بانک چند روز زودتر اقدام نمایید.
برای دریافت حواله ارز دولتی از بانک سامان باید حداقل یک هفته قبل از سفر اقدام کنید.
برای دریافت ارز مسافرتی از بانک ملت می‌توانید از طریق سایت آن ثبت نام کنید و نوبت دریافت کنید.
دریافت حواله ارز مسافرتی از بانک تجارت معمولا در همان روز مراجعه انجام می‌شود.
برای دریافت حواله ارز دولتی از بانک پارسیان بین ساعات ۹ و ۳۰ دقیقه تا ۱۲ و ۳۰ دقیقه به بانک مراجعه نمایید.

ارز دولتی برای سفر خارجی2

نحوه خرید ارز دولتی الکترونیکی

خوب است بدانید که از ۱۴ آبان ۱۴۰۱ سامانه‌ای به نام سامانه آنلاین متشکل ارزی شروع به کار نموده است. متقاضیان می‌توانند از طریق این سامانه برای خرید ارز مسافرتی و ثبت نام اقدام نمایند. بر اساس اعلام بانک مرکزی همه صرافی‌هایی که عضو سامانه متشکل ارزی هستند باید ارز مسافرتی را از راه این سامانه عرضه نمایند.

همچنین قوانین در مورد صرافی‌های عضو بازار متشکل ارزی به این شکل می باشد که باید متقاضیان ارز دولتی از این سامانه را در اولویت قرار دهند. نشانی سامانه متشکل ارزی ice.ir است. این سامانه همچنین دارای یک اپلیکیشن است که با مراجعه به سایت آن می‌توانید آن را دانلود نمایید. این سامانه همچنین از ساعت 8 تا 16:30 در طول هفته و از شنبه تا چهار شنبه فعال می باشد. ساعت کاری این سامانه در پنج شنبه‌ها از ساعت 8 تا 16 است.

نحوه خرید ارز مسافرتی از بازار متشکل ارزی

برای تهیه ارز از این سامانه باید مراحل زیر را طی نمایید:

وارد سامانه شوید و با ارائه اطلاعات شخصی هچون کد ملی و شماره تماس وارد پنل کاربری‌تان شوید.
پیامک حاوی کد تأیید برایتان فرستاده خواهد شد.
مشخصات خود را برای انتقال به صفحه انتخاب صرافی‌ها وارد نمایید.
صرافی‌های در دسترس برای مراجعه به شما معرفی می‌شوند.
صرافی مورد نظر خود را انتخاب نمایید.
درخواست شما و مدارکتان از سوی صرافی بررسی می‌شود.
پیامکی حاوی تاریخ و ساعت مراجعه به صرافی به تلفن همراهتان فرستاده خواهد شد.
در نهایت هم با در دست‌داشتن مدارک در تاریخ و ساعتی که به شما اعلام شده، برای دریافت ارز مسافرتی به صرافی موردنظرتان مراجعه کنید.

در پایان لازم به ذکر است، با توجه به نوسانات اخیر، شرایط ارز مسافرتی هم با گذشته تغییراتی داشته است و باید از طریق شعب ارزی استعلام آن را دریافت نمایید.

نظرات در مورد چگونه ارز دولتی دریافت کنیم؟

با ثبت نظرات، مارا در بهبود خدمات یاری نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *