آب انبار باسیلیکا استانبول

آب انبار باسیلیکا استانبول

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 5,00 از 5 ( 1 رای )
Loading...

آب انبار باسیلیکا (Basilica Cistern)

یکی دیگر از شگفتی های  استانبول  آب انبار باسیلیکا  است که تو دسته بندی مکان های جذاب استانبول قرار میگیرد.  دلیل نام گذاری اب انبار باسیلیکا این است که در آن محل قبلا کلیسای  قدیمی وجود داشته ولی این آب انبار در بین مردمان خود ترکیه با نام یره باتا سیسترن شناخته شده است به دلیل وجود ستون های مرمری زیاد در زیر زمین و دل ساخت و معماری این مکان این  اسم را برای این مکان انتخواب کرده اند.  این مکان حدود 1500 سال قدمت دارد و یکی از مکان های تاریخی و مهم استانبول به حساب می آید.  بیشتر مسافران تور استانبول حتما از این مکان دیدن میکنند.

آب انبار باسیلیکا

ویژگی معماری آب انبار باسیلیکا

ساخت این آب انبار به دستور امپراتور روم  در قرن ششم بوده از زمان ساخت این مکان تا به حال تامین کننده آب مردمان استانبول بوده. این آب انبار حدود 2\8میلیون فوت مکعب حجم از آب را می تواند در خود جایی دهد.  جالب است بدانید در فیلم برداری فیلم جیمز باند از ساختمان این آب انبار فیلم براری شده و در قسمت هایی از این فیلم وجود دارد.متراژ آب انبار به طول 140متر و عرض 70متر به تعداد ستون 336 و ارتفاع 9متر و 52 پیله زیر زمین قرار دارد. این آب انبار در یک کیلو متری مسجد ایا صوفیه قرار دارد.

آب انبار باسیلیکا

باتوجه به نوع سگ های استفاده شده در ستون ها نشان دهنده این است که انگار آنها را از مکانی دیگر به این مکان انتقال داده اند  زیرا جنس سنگ مرمر نسبت به سنگ مرمر های این منطقه متفاوت است.از بین این همه ستون  تعداد 98 عدد از این ستون ها سبک و مدل خاصی  ساخته شده که نام این سبک کورینسیان است و تعدادی دیگ نیز به سبک دورین ساخته شده است.جنس دیوار ها  از آجر است که حود 4 متر و 80 سانتی متر طول آن است . جنس کف آب انبار باسیلیکا هم از آجر است.

آب انبار باسیلیکا

این آب انبار باسیلیکا همیشه مورد توجه  قرار نگرفته است کمی قبل از فتح قسطنطنیه توسط عثمان هادر سال 1453 این آب انبار بسته شده بود و از طرف مقامات مورد بی لطفی و بی توجی قرار گرفته . پس از مدت ها چیزی حدود 1 قرن بعد آب انجار  مورد توجه و لطف مردم  قرار میگیرد و در سال 1545 فردی به نام پتروس ژیلیوس  در مورد این مکان تحقیق و برسی میکند  وبه مردم استانبول توضیح می دهد می توانند با استفاده از سطل از طبقات زیر زمینی خاه هایشان به آب دسترسی پیدا کنند و از آن استفاده  کنند و بعد ها خودشان فهمیدنند که می توانند از این آب ماهی هم بگیرند

آب انبار باسیلیکا

یکی از جذابیت های آب انبار باسیلیکا

اگر ی سفر به ترکیه رفتین  حتما سری به آب انبار باسیلیکا  بزنید و توجه داشته باشید که امروزه چیزی که در مقابل شما قرار میگیرد تمدن باستانی عظیم این منطقه را برای شما یاد آوری میکند . شما در سفر به استانبول  حتما به آب انبار باسیلیکا سر بزنید و از شگفتی های حیرت انگیز  این مکان باز دید کنید . یکی از شگفتی های این مکان مجسمه شگفت انگیز برعکس  مدوسا است  که یکی از شخصیت های  اصلی  اسطیر روم  است و به جرعت میشه گفت یکی از قطب های گردشگری استانبول به حساب می آید.

آب انبار باسیلیکا

آدرس آب انبار باسیلیکای استانبول

استانبول، منطقه فاتح، محله علمدار، خیابان یرباتان، پلاک ۳/۱، باسیلیکا سیسترن.

موقعیت آب انبار باسیلیکا استانبول روی نقشه

نظرات در مورد آب انبار باسیلیکا استانبول

با ثبت نظرات، مارا در بهبود خدمات یاری نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *