شهره حریره کیش

شهره حریره کیش

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 5,00 از 5 ( 1 رای )
Loading...

در شمال جزیره کیش واقع شده و مربوط به سدهٔ ۵ تا ۱۰ ه.ق هست. شهر حریره کیش در تاریخ ۱ شهریور ۱۳۷۶  به‌عنوان یکی از اثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. باستان شناسان میگویند با یک شهر باستانی با قدمتی هشتصد ساله روبرو هستیم که متعلق به قرن های پنج تا ده هجری قمریست که متاسفانه بیشتر بخش های آن از بین رفته است.

حریره

اگر نگاهی به عکس شهر حریره کیش بندازیم، بقایای شهر به خوبی وسعت، امکانات و نظم شهری مشهود در معماری اش را به رخ می رسد. به گفته باستان شناسان، شهر در زمان حکومت قیسی ها بر جزیره و در دوره ساسانیان ساخته شده  و به سبب سبز و لطیف بودنش به مانند حریراست این نام را برایش انتخاب کردند.

حریره

شهر باستانی حریره

در کیش از توابع بندر لنگه و ازنقاط دیدنی هرمزگان در جنوب کشور عزیزم ایران قرار گرفته است.

اثار و ویرانی هایی در شمال جزیره کیش وجود داد که جا مانده ای از شهر باستانی حریره است زمان طلایی شهر حریره  از قرن چهارم تا اوایل قرن دهم هجری قمری بوده‌است.این شهر باستانی به وسعت 120 هکتار بوده محوطه باستانی حریره، براساس نتایج برسی های باستان‌شناسی انجام گرفته تا امروز، از مجموعه ساحلی وعمارت اعیانی حمام،مسجد تاریخی،کارگاه شیشه گریو قنات هایقدیمی تشکیل شده است.

حریره

این شهر در زمان ایلخانیان  مورد توجه قرار گرفته و باز سازی شده است. رونق گرفتن هر چه بیشتر  شهر حریره کیش مصادف با افول و فراموشی سیراف بوده .  این شهر حدودا پانصد سال رونق فراوانی داشته. در کاوش های باستان شناسی صورت گرفته در شهر حریره چندین سکه قدیمی و آثاری از ظروف سفالی و چینی باارزش پیدا شده. بناهای این شهر با دیواره های بسیار محکم سنگی ساخته شده که روکشی از گچ بر روی آن ها کشیده شده است بناهای شهر حریره کیش همانند سایر جاها از خشت ساخته نشده است، بلکه بیشتر از سنگ های آهکی و مرجانی، ملاط، ساروج و گچ استفاده شده است.

جاذبه های دیدنی شهر حریره کیش

با وجود این مسافران تور کیش اغلب جاذبه های جزیره کیش را با تفریحات دریایی و لوکس یا مراکز مدرن و بزرگ جزیره کیش شناخته اند اما شهر این شهر یکی از مهم‌‌ترین آثار تاریخی این جزیره و حتی استان هرمزگان به حساب می اید؛ وقتی به شهر حریره کیش  میرویم با تاریخی کهن و شهرنشینی بزرگی مواجه می شوید، در بخشی از شهر باستانی حریره خانه ای اعیانی دیده می شود که بی شباهت به خانه‌های سنتی و سراهای بزرگ یزد و کاشان نیست، ولی چیزی که توجه شما را بیشتر جلب میکند وسعت خانه و کاشی‌های به جای مانده از شهر حریره کیش که نشان می دهد مالک آن باید مردی ثروتمند باشد که نمونه ای از کاشی‌های به کار رفته در این بنا را می توان در سلطانیه و همین طور تخت سلیمان پیدا کرد.

شهر حریره

این تنها شگفتی این شهر نیست و در ادامه با مجموعه ای در کنار ساحل مواجه می شوید، مجموعه از اتاق‌هایی تشکیل شده که با کمی شیب ملایم از شمال به جنوب در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و در داخل هریک حوضچه ای کوچک قرار دارد، در مورد کارکرد این فضا نظریه‌های متفاوتی وجود دارد، عده ای می گویند این حوضچه‌ها برای صید مروارید از دل صدف بوده و عده ای دیگر بر این باورند این اتاق‌ها و شیارهای مابینشان محلی استخراج شیره خرما بوده به طوری که در این بخش خرما‌ها را روی هم انبار می کردند و شیره به دست آمده نیز از این شیار‌ها به سمت محل اصلی خمره‌ها جاری می شده، این نظریه دلیل موجه‌‌تری بر شیب ملایم اتاق‌ها دارد اما با این حال هنوز به قطعیت به راز استفاده از این اتاق‌ها پی نبرده اند.

آدرس و موقعیت شهر حریره کیش روی نقشه

نظرات در مورد شهره حریره کیش

با ثبت نظرات، مارا در بهبود خدمات یاری نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *