عوارض خروج از کشور را چگونه بپردازیم؟

عوارض خروج از کشور را چگونه بپردازیم؟

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 5,00 از 5 ( 1 رای )
Loading...

یکی از مهم ترین کار هایی که قبل از سفر باید انجام دهید، پرداخت عوارض خروج از کشور است. به هر دلیلی که قضد سفر یه خارج از کشور را دارید، موظف به پرداخت این عوارض می باشید. البته میزان آن برای هر سفر متفاوت است. برای اطلاع بیشتر از این عوارض و نحوه پرداخت آن با بیست گشت همراه باشید.

عوارض خروج از کشور یا (Departure Tax) چیست؟

عوارض خروج از کشور مبلغی است که از تمامی مسافران قبل از خارج شدن از کشور دریافت می شود. این  قانون پرداخت عوارض خروج از کشور از سال 1364 در ایران به اجرا درآمده است اما از سال 1398، این عوارض با نام مالیات خروج از کشور از مسافران دریافت می‌شود. مبلغ این عوارض مستقیما به حساب دولت واریز می‌شود و قسمت کوچکی از آن به سازمان گردشگری اختصاص داده می شود.

به علاوه خوب است بدانید، عوارض خروج از ایران تنها برای سفرهای هوایی نمی باشد و مسافرانی که قصد سفر از طریق راه‌های زمینی و دریایی را دارند نیز باید آن را بپردازند.

نکته مهم در پرداخت عوارض خروج از کشور این است که باید قبل از اقدام برای دریافت ارز مسافرتی انجام شود و در ادامه با ارائه برگه پرینت شده عوارض خروج از کشور اقدام به گرفتن ارز مسافرتی نمایید.

نرخ عوارض خروج از کشور سال 1402

مبلغ عوارض خروج از کشور (به ریال) در سال 1402 به شرح زیر می باشد:

 

نوع مسافر سفر اول (ریال) سفر دوم (ریال)   سفر سوم (ریال) نوع مرز
مسافرین عادی 4.000.000 6.000.000 8.000.000 تمامی مرزها (هوایی، زمینی، دریایی)
زائران حج عمره و تمتع 1.320.000 1.980.000 2.640.000 تمامی مرزها (هوایی، زمینی، دریایی)
زائران عتبات عالیات 375.000
125.000
450.000
150.000
450.000
15.000
مرز هوایی
مرز زمینی و دریایی
مرزنشینان 750.000
250.000
6.000.000
6.000.000
8.000.000
8.000.000
مرز هوایی
مرز زمینی و دریایی
ورزشکاران تیم‌ ملی با مجوز وزارت ورزش 2.640.000 2.640.000 2.640.000 تمامی مرزها (هوایی، زمینی، دریایی)

نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور:

راحت ترین روش پرداخت عوارض خروج کشور به صورت اینترنتی با استفاده از سامانه سداد می باشد. این سامانه برای پرداخت عوارض سفرهای خارجی محسوب می‌شود. علاوه بر این می‌توانید از برخی اپلیکیشن های پرداخت عوارض خروج همچون بله و ایوا هم استفاده نمایید. شما میتوانید از قسمت فوتر و پایین همین سایت با کلیک بر روی پرداخت عوارض خروج نسبت به پرداخت عوارض اقدام فرمایید.

دیگر روش‌ های پرداخت عوارض خروج از کشور

  • پرداخت عوارض خروج از کشور در فرودگاه:

در سال های گذشته این روش برای پرداخت عوارض خروج از کشور مدت زیادی طول می کشید اما در حال حاضر نسبت به گذشته، پرداخت عوارض سفر سریع تر شده است. در روش پرداخت عوارض خروج از کشور در فرودگاه امام خمینی می‌توانید از دستگاه‌های خودپرداز اختصاص یافته برای پرداخت آن در بخش‌های مختلف پایانه مسافربری این فرودگاه استفاده نمایید.

  • پرداخت عوارض خروج از کشور از طریق شعب بانک ملی ایران:

پس از سال 1397، پرداخت عوارض خروج از کشور فقط در شعب مرزی بانک ملی ایران امکان‌پذیر شده است.

  • پرداخت عوارض خروج از کشور از طریق ATM:

دستگاه‌‌های خودپرداز GSS در واقع دستگاه‌های خودپرداز غیرنقدی (Cashless ATM) می باشند که در فرودگاه امام خمینی و بسیاری از فرودگاه‌های کشور برای آسان تر شدن فرایند پرداخت عوارض قرار داده شده‌اند.

  • پرداخت عوارض خروج از کشور به صورت آنلاین:

پس از سال 1395، پرداخت الکترونیکی عوارض خروج از کشور امکانپذیر شد. بدین وسیله سامانه پرداخت عوارض خروج از کشور (سامانه پرداخت الکترونیکی سداد) ایجاد شد. برای پرداخت اینترنتی عوارض خروج از کشور کافی است روی لینک کلیک کنید و وارد سایت آن شوید.

  • پرداخت عوارض خروج از کشور با کارتخوان پرداخت الکترونیک سداد:

با توجه به اتصال دستگاه‌های کارتخوان به سامانه پلیس گذرنامه، امکان پرداخت هزینه خروج از کشور توسط دستگاه‌های کارتخوان سداد نیز برای مسافران وجود دارد.

  • پرداخت عوارض از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی:

به راحتی می‌توانید قبل از سفر با ورود به درگاه پرداخت اینترنتی سازمان امور مالیاتی کشور عوارض خود را پرداخت نمایید.

مدت اعتبار عوارض خروج از کشور

خوب است بدانید، رسید پرداخت عوارض خروج از کشور تا پایان همان سال معتبر می باشد. اگر مسافری در زمان واریز وجه عوارض خروج از کشور موفق به خروج از کشور نشد؛ می‌تواند رسید پرداختی و شماره پیگیری پرداخت را نزد خود نگه دارد و در سفرهای بعدی از آن استفاده نماید.

زمان لازم برای پرداخت عوارض خروج از کشور حداکثر نیم ساعت قیبل از سفر است. اما پیشنهاد ما به شما این است که پرداخت آن را به دقایق پایانی سفرتان موکول نکنید، زیرا ممکن است با بروز شرایط خاص، دریافت این برگه به طول بینجامد و پرواز شما با مشکل رو به رو شود.

معافیت  از پرداخت عوارض خروج از کشور

این افراد معافیت از پرداخت خروج از کشور دارند:

  • دانشجویانی که برای تحصیل در کشورهای دیگر به سر می‌برند (در صورتی که بین سفرهای آنان بیش از 3 ماه فاصله باشد).
  • جانبازان و بیمارانی که برای درمان و با مجوز به کشورهای دیگر سفر می نمایند(همراه بیمار نیز می‌تواند از تخفیف 40 تا 60 درصدی برای پرداخت عوارض برخوردار شود).
  • پرسنل پرواز و پرسنل کشتی‌های تجاری و مسافربری
  • ایرانیان مقیم کشورهای خارجی که مشغول به کار هستند و دارای کارنامه شغلی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می باشند.
  • افرادی که پاسپورت سیاسی دارند.

 تخفیف عوارض خروج از کشور

ورزشکاران، مرزنشینان و افرادی که به سفرهای زیارتی می‌روند، نسبت به سایر افراد از تخفیف پرداخت عوارض سفر برخوردار می باشند. به این صورت،نرخ عوارض خروج از کشور برای ورزشکاران تیم ملی که دارای مجوز وزارت ورزش هستند، 264 هزار تومان می باشد. مبلغ عوارض خروج از کشور برای سفرهای زیارتی را براساس نوع سفر می‌توانید در جدول هزینه‌ها مشاهده نمایید. همچنین عوارض خروج از کشور برای خارجی ها و افراد مقیم کشورهای دیگر ضرورتی ندارد.

آیا کودکان هم عوارض خروج ازکشور دارند؟

لازم به ذکر است که خانواده‌ها و کسانی که در سفرهای خارجی با کودک خود سفر می کنند، عوارض خروج از کشور برای کودکان خردسال همانند بزرگسالان دریافت می‌شود. طبق این قانون، مبلغ عوارض خروج از کشور حتی برای نوزادان نیز باید پرداخت شود.

نحوه استرداد هزینه عوارض خروج از کشور:

اگر به هر دلیلی در پرداخت عوارض خروج از کشور اشتباهی صورت گرفته شده باشد، می‌توانید به سایت سازمان امور مالیاتی به نشانی www.evat.ir مراجعه نموده و به سادگی هزینه‌ای را که پرداخت نموده اید، استرداد نمایید.

مدارک لازم جهت پرداخت عوارض خروج از کشور:

در واقع به مدرک خاصی نیاز نمی باشد. هنگام پرداخت وجه، داشتن کارت بانکی و ورود مشخصات معتبر متقاضی کافی است. توجه داشته باشید که استفاده از رسید عوارض خروج فقط برای شخصی که هزینه به نام او پرداخت شده، امکان پذیر می باشد.

همچنین ببینید: نحوه دریافت ارز دولتی

نظرات در مورد عوارض خروج از کشور را چگونه بپردازیم؟

با ثبت نظرات، مارا در بهبود خدمات یاری نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *