غار نمکدان قشم

غار نمکدان قشم

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 5,00 از 5 ( 1 رای )
Loading...

این غار مجموعه ای از زیبایی های منحصر به فرد را در خود دارد.  منظره زیبای ایجادشده توسط رگه های سفید نمک بر بدنه  کوه جذابیت بالایی برای مسافران تور قشم دارد . این گنبد نمکی در فاصله 95 کیلومتری از شهر قشم قرار دارد و در بخش انتهایی جنوب غربی جزیره  کوه گنبدی شکل که 233 متر از سطح دریا فاصله دارد نیز وجود دارد.

غار نمکی قشم

این غار در فاصله 25 کیلومتری از جاده همجوار قرار دارد ، اگر اهل پیاده روی و گردش در طبیعت  هستید پیشنهاد می کنیم با پای پیاده  به این مسیر بروید و لذت ببرید. در این غار نور کافی وجود ندارد و برای دیدن استالاکتیت های بلورین نمک باید چراغ همراه داشته باشید. سقف غار نمک را قندیل های مرمرین و بلورین در اشکال مختلف پوشانده و منظره زیبا را در خود جای داده .سعی کنید حتماً با کسی که نسبت به این غار آشنایی کامل دارد هم سفر شوید تا به مشکل نخورید.

غار نمکی قشم
کشف این غار در سال 1998  به وسیله مهندسان و زمینشناسان دانشگاه شیراز انجام گرفت.در طول این پروژه ، مهندسان جمهوری چک از 16 گنبد نمکی بازدید کرده اند و بیش از 6۰ غار را کشف کرده اند و توانسته اند از 30 درصد تا غارها نقشه برداری انجام دهند. کشف طولانی ترین غار نمکی جهان یعنی «غار نمکدان قشم» مهمترین دستاورد این پروژه تحقیقاتی است. نتایج پروژه غار نمکدان قشم به سرعت در همه جا منتشر شده و از تلویزیون جمهوری چک و ایران و بی بیسی و نشر جغرافیایی پخش شد.

به دلیل کشف و مستندسازی و جهانی شدن پروژه غار نمکدان ، بخشی از جزیره قشم در سال 2060 به عنوان ژوپارک قشم اعلام شد و در لیست یونسکو ثبت شداست.

غار نمکدان قشم

در کف این غار اب جاری است که منظره بسیار زیبایی را برای مسافران تور قشم فراهم می سازد. رطوبت هوای جزیره و نفوذ آب در غارها باعث می شود آب نمک  در بدنه کوه قندیل ها رابه وجود بیاورد. این جریان آب در دل این کوه  به طور معمول یک جریان دائمی زیرزمینی هست که راه را به خارج از این غار میبرد.

غار نمکدان قشم

در مقابل این غار یک حوضچه ای طبیعی به رنگ سفید وجود دارد که اگر  آبی که از دل این غار بیرون می اید درون آن جمع شود به صورت یک چشمه نمک در دامنه کوه ایجاد می شود. این جشمه در تمام طول سال جریان دارد و در بخشهای داخلی این غار نیز جریان آب قابل دیدن است. گاه به گاه آب نمک موجود در غار همانند آینه تصاویر را منعکس می کند و این باعث به وجود آمدن منظره ای جذاب و بی نظیر در این منطقه است.

غار نمکدان قشم

بستر اصلی این چشمه رنگی سرخ دارد و به طور رسوبات  خاک نسوز را  می توان  به چشم دید.رسوباتی که در این منطقه به وجود آمده حاوی ترکیبات اکسید آهن و به ویژگی هماتیت است.

نظرات در مورد غار نمکدان قشم

با ثبت نظرات، مارا در بهبود خدمات یاری نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *