همه چیز درمورد اجازه خروج بانوان از کشور

همه چیز درمورد اجازه خروج بانوان از کشور

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 5٫00 از 5 ( 1 رای )
Loading...

خانم ها متأهل برای دریافت گذرنامه نیاز به اجازه کتبی همسر خود دارند برابر ماده ۱۸ قانون گذرنامه، . البته مرد می‌تواند به همسر خود وکالت خروج از کشور بدهد. به این معنا که دیگر نیازی به اجازه شوهر برای دریافت پاسپورت وجود ندارد.

در این بخش قصد داریم به بررسی اجازه خروج همسر، قوانین و شرایط آن بپردازیم. اگر قصد دارید در این باره اطلاعات کاملی به دست آورید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

همه چیز درمورد خروج خانم ها از کشور

قانون اجازه خروج از کشور خانم های متاهل یا همسر

خانم برای خروج از کشور و دریافت گذرنامه یا پاسپورت به اجازه کتبی شوهر نیاز دارد. خیلی وقت ها ممکن است مرد از این شرایط سوء استفاده کرده و زندگی همسر خود را به نوعی آشفته کند. برای مثال خانم برای مسائل درمانی، ورزشی یا بازدید اقوام قصد خروج از کشور را دارد اما مرد به دلیل مشکلاتی که با همسر خود دارد، وی را ممنوع الخروج می‌کند.

همچنین ممکن است زن و مرد در مراحل طلاق باشند اما مرد خانم را برای خروج از کشور منع کند. البته قانون استثناهایی را برای خروج خانم ها از کشور بدون اجازه شوهر در نظر گرفته است.

شرایط خروج از کشور برای دختران زیر ۱۸ سال

بانوان و دختران زیر ۱۸سال نیز برای خرج از کشور به اجازه پدر خود نیاز دارند، اگر شما دختری زیر ۱۸سال باشید و تمایل به خروج از کشور داشته باشید اجازه پدر لازم است.اگر پدر شما فوت کرده باشد باید از جد پدری خود اجازه خروج از کشور را بگیرید.

البته در موارد گفته شد استثناء های مهمی نیز وجود دارد

اگر خانومی قبل از ازدواج گذرنامه را به صورت کاملاً قانونی دریافت کرده باشد و بعد از دریافت گذرنامه ازدواج کرده باشد، ضمن اینکه گذرنامه هنوز به تاریخ انقضا نرسیده باشد و مهلت اعتبار داشته باشد، میتواند بدون اجازه همسر از کشور خارج شود،بعد از اتمام گذرنامه اجازه نامه محضری و کتبی شوهر خود نیاز است.

البته این در شرایطی است که عروس خانم در زمان عقد و در شروط عقد خود، اجازه خروج از کشور را قید نکرده باشد و این شرط محضری و قانونی و ثبت نشده باشد

دختران زیر 18 سال اگر پدر و جد پدری شما زنده نباشند باید از دادستان شهرستان محلی که شما در آن زندگی می کنید درخواست دریافت گذرنامه را بگیرید تا اجازه خروج از کشور شما صادر شود

همه چیز درمورد خروج خانم ها از کشور

خروج از کشور بانوان و دختران در شرایط ضروری

در بعضی از مواقع  شما به عنوان خانم ایرانی نیاز به خروج اضطراری از کشور دارید. در این شرایط اگر ثابت شود که خانم و دختران برای خارج شدن از کشور  ضروری است. برای مثال خروج از کشور برای درمان، این اجازه را می توانند با موافقت دادستان شهرستانی که درخواست دریافت گذرنامه را در آنجا داده‌اند، دریافت کنند. در این موقعیت دیگر نیازی به اجازه همسر یا پدر نخواهید داشت. در این شرایط دادستان محل شهرستان شما اعلام موافقت یا عدم موافقت با دریافت گذرنامه شما را تا ۳ روز به شما گزارش خواهد داد.

روش اخذ اجازه خروج از کشور

برای گرفتن اجازه خروج از کشور از همسر خود خانم  و اقا به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و در آنجا مرد وکالت خروج از کشور را به همسرش بدهد.البته بانوانی که خارج از کشور بوده و مقیم ایران نیستند یا به عبارتی با همسر خارجی ازدواج کرده اند، برای خارج شدن از کشور نیازی به این اجازه محضری و کتبی از همسر خود نخواهند داشت.

همه چیز درمورد خروج خانم ها از کشور

شرایط خروج خانم های مطلقه یا بیوه از کشور

اگر خانمی از همسر خود طلاق گرفته باشد یا همسر ایشان فوت کرده باشد، برای خروج از کشور باید با طلاقنامه رسمی و ثبت شده یا گواهی فوت همسر و همینطور شناسنامه باطل شده ایشان، به مراکز پلیس +۱۰  محل زندگی خود مراجعه کند. در این صورت است که خانم به راحتی و به سرعت می تواند گذرنامه خود را بدون هیچ مشکلی دریافت کند.

نظرات در مورد همه چیز درمورد اجازه خروج بانوان از کشور

با ثبت نظرات، مارا در بهبود خدمات یاری نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *