کدام پروازها به ویزای ترانزیت احتیاج دارند؟

کدام پروازها به ویزای ترانزیت احتیاج دارند؟

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 5,00 از 5 ( 2 رای )
Loading...

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که برنامه خرید بلیط برای مقصدی خاص را داشته باشید و پس از چک کردن پروازهای فعال در آن مسیر، متوجه شوید که هیچ پرواز مستقیمی به آن‌ مقصد وجود ندارد و برای رسیدن به مقصد مورد نظر باید از یک فرودگاه واسطه نیز استفاده نمایید. در این صورت باید مدت کوتاهی را در فرودگاه کشوری ثالث توقف اجباری داشته باشید و تنها به دلیل همین این توقف چند ساعته باید از قبل ویزای ترانزیت تهیه نمایید؛ در غیر این صورت، به شما اجازه توقف در فرودگاه واسطه و جابه‌جایی داده نمی‌شود. ویزای ترانزیت نیز مانند سایر ویزاها قوانین و شرایط اخذ ویژه خودش را دارد. در ادامه مطلب با بیست گشت آریا همراه باشید تا با تمامی شرایط ویزای ترانزیت و نحوه دریافت ویزای ترانزیت آشنا شوید.

همچنین ببینید : کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان

ویزای ترانزیت فرودگاهی چیست؟

ویزای ترانزیت نوعی ویزای غیرمهاجرتی و دارای اعتبار کوتاه مدت می باشد که در واقع این اجازه را به مسافران می‌دهد تا در صورتی که پروازشان در فرودگاه شهرهای دیگر فرود آمد (مثلا برای تعویض پرواز یا تعمیر هواپیما)، اجازه حضور در کشور ثالث را داشته باشند. دلیل تنظیم قوانین ویزای ترانزیت در واقع جلوگیری از تقاضای پناهندگی مسافران کشورهای دیگر است و بیشتر توسط کشورهای توسعه‌یافته اعمال می‌شود. ویزای ترانزیت یکی از سختگیرانه‌ترین نوع ویزاها نیز به شمار می‌آید.

 

سال ترانزیت چیست؟

علاوه بر ویزای ترانزیت ما سالن ترانزیت هم داریم که درباره آن نیز توضیحاتی به شما عزیزان ارائه خواهیم کرد. سالن ترانزیت، در فرودگاه منطقه‌ای بین‌المللی محسوب می‌شود و تا زمانی که مسافر در این سالن حضور دارد و آن را ترک نکرده باشد، در واقع می توان گفت به خاک آن کشور وارد نشده است. اما برخی از کشورها دارای قوانین سختگیرانه تری هستند و حتی برای همین مدت توقف محدود در سالن ترانزیت هم، درخواست ویزا می‌کنند.

همان‌طور که پیش از این گفته شد، در صورتی که قرار است با پروازهای توقف‌دار به مقصدی خاص سفر نمایید، از قبل باید ویزای ترانزیت اخذ نمایید. توجه داشته باشید توقف در همه کشورها نیاز به دریافت این نوع ویزا ندارد و حتما قبل از سفر، باید بررسی کنید که آیا کشور ثالث مورد نظر شما دریافت ویزای ترانزیت را اجباری نموده است یا نه؟

همه چیز درباره ویزای ترانزیت

انواع ویزای ترانزیت :

به طور کلی، دو نوع ویزای ترانزیت داریم:

تعدادی از کشورهایی که برای توقف پرواز در آن ها به ویزا احتیاج دارید، دارای ویزای فرودگاهی هستند اما تنها تعدادی از کشورها امکان دریافت ویزای ترانزیت قبل از ورود با ویزای آنلاین الکترونیکی را فراهم نموده اند.

ویزای ترانزیت فرودگاهی | Airport Transit Visa

دارندگان ویزای ترانزیت فرودگاهی تنها اجازه رفت‌وآمد در محوطه فرودگاه را دارند و نمی‌توانند از سالن ترانزیت خارج شوند. این نوع ویزاها معمولا از ۲۴ ساعت قبل دارای اعتبار هستند و در دسته‌بندی ویزاهای شینگن با نام ویزای تایپ A قرار دارند.

ویزای تایپ بی|Visa Type B

در این نوع ویزا که در میان ویزاهای شنگن مرسوم هستند، مسافر اجازه‌ ترک فرودگاه و رساندن خود به فرودگاه دیگر را دارد، حتی اگر آن فرودگاه در شهر دیگری واقع شده باشد. این نوع ویزاها عموما یک تا ۱۰ روز اعتبار دارند و با توجه به طول مسیر و توسط وزارت امور خارجه هر کشور تعیین می‌شود.

مدارک مورد نیاز و نحوه گرفتن ویزای ترانزیت

اولین چیزی که در رابطه با اخذ ویزای ترانزیت باید به آن توجه کرد، این است که آیا کشور ثالثی که قرار است در آن توقف داشته باشید مسافران را ملزم به دریافت این ویزا کرده است یا خیر؟ سپس، باید مدارک مورد نیاز را که در ادامه معرفی خواهند شد، آماده کنید و آن‌ها را همراه با فرم درخواست ویزای به سفارت مربوطه تحویل دهید. پس از چند روز به درخواست شما رسیدگی می‌شود و موافقت یا عدم موافقت با آن به شما اعلام می‌گردد.

شهروندان کدام کشورها به ویزای ترانزیت نیاز دارند؟

شهروندان و اتباع کشورهای عراق، ایران، غنا، میانمار، لبنان، هند، نیجریه، سودان، آنگولا، گامبیا، اتیوپی، اریتره، بنگلادش، کنگو، سریلانکا، پاکستان، سومالی، کوبا و کلمبیا برای عبور از فرودگاه‌های کشورهای شینگن باید ویزای ترانزیت هوایی داشته باشند. مسافران ایرانی همچنین، در صورت عبور از منطقه حمل‌ونقل هوایی کشورهای مراکش، ژاپن، روسیه، استرالیا، چین و کوزوو نیز باید اقدام به اخذ ویزای ترانزیت نمایند.

لازم به ذکر است که با توجه به این شرایطی که در ادامه ذکر می کنیم، کشورهای شنگن از مسافران ایرانی درخواست ویزای ترانزیت نمی‌کنند:

  • مسافر دارای گرین کارت آمریکا و یا کارت PR کانادا باشد و یا اقامت نامحدود کشور ژاپن را داشته باشد. (در این موارد ویزاهای دیگر مانند ویزای توریستی و دانشجویی فاقد اعتبار می باشد.)
  • مسافر ایرانی اقامت یکی از کشورهای فوق را به صورت قانونی داشته و مبدا مسافر یکی از آن کشورها و مقصد ایران باشد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای ترانزیت در کشورهای مختلف با توجه به قوانین و زمان درخواستی اقامت متفاوت می باشد. به هر حال، مواردی که در ادامه معرفی شده‌اند، از جمله مدارکی هستند که برای اخذ ویزای ترانزیت از شما درخواست می‌شود.

درخواست ویزای ترانزیت

مدارک مورد نیاز برای ویزای ترانزیت:

  • فرم درخواست ویزای ترانزیت
  • پاسپورت دارای اعتبار
  • ویزای کشور مقصد نهایی
  • بلیط هواپیما مقصد
  • عکس پرسنلی
  • بیمه مسافرتی

ویزای ترانزیت چقدر اعتبار دارد؟

مدت زمان اعتبار ویزای ترانزیت با توجه به نوع ویزا متغیر می باشد. در صورتی که ویزای نوع A (ویزای ترانزیت فرودگاهی) را دریافت کرده باشید، تنها به‌مدت ۲۴ ساعت باید در سالن ترانزیت فرودگاه بمانید و حق خروج از فرودگاه را نخواهید داشت. اما اگر ویزای نوع B را دریافت کرده باشید، با توجه به طول مسیر و صلاح‌دید وزارت امور خارجه کشور ثالث، از ۱۰الی۱ روز می‌توانید در کشور مورد نظر اقامت داشته باشید.

هزینه ویزای ترانزیت چقدر است؟

هزینه اخذ ویزای ترانزیت از کشوری به کشور دیگر متغیر است و حتی بعضی کشورها مانند کانادا از مسافران هیچ هزینه‌ای برای دریافت این نوع ویزا دریافت نمی‌کنند. به هر حال، بهتر است پیش از هر گونه اقدامی برای دریافت ویزای ترانزیت، تحقیق و کسب اطلاعات نمایید و درباره الزامات و هزینه‌های این ویزا در کشور مورد نظر اطلاعات داشته باشید.

مهم‌ترین کشورها برای اخذ ویزای ترانزیت

همان‌طور که گفتیم، ویزای ترانزیت عموما در کشورهای توسعه‌یافته و به منظور جلوگیری از پناهندگی یا مهاجرت غیر قانونی وضع شده است. در ادامه، بعضی از پرترددترین و مهمترین کشورهایی که اخذ ویزای ترانزیت برای توقف در آن‌ها ضروری است، را معرفی خواهیم کرد:

ویزای ترانزیت قطر

قطر از آن دست کشورهایی است که اتباع ایرانی برای ورود به آن نیازمند اخذ ویزا می باشند. بنابراین، اگر پروازی در پیش دارید که قرار است در قطر توقف داشته باشد، باید با ارائه مدارکی مانند کپی پاسپورت، بلیط هواپیما و فرم درخواست ویزای ترانزیت، برای اخذ ویزای ترانزیت اقدام نمایید. ویزای فرودگاهی قطر این امکان را به مسافران می‌دهد که ۸ الی ۲۴ ساعت در این کشور بمانند و غیر قابل تمدید هم می باشد.

ویزای ترانزیت قطر

ویزای ترانزیت آلمان

آلمان یکی از مهمترین کشورهایی است که تقاضا برای دریافت ویزای ترانزیت فرودگاه‌های شهرهای مختلف آن بالا است. برای دریافت ویزای فرودگاهی آلمان، باید مدارکی مانند بلیط هواپیما، نامه کارفرما، دو قطعه عکس بدون ادیت، فرم درخواست ویزای ترانزیت و کپی پاسپورت را آماده نمایید. پاسخ درخواست دریافت ویزای ترانزیت آلمان عموما در طول یک هفته کاری اعلام می‌شود.

از دیگر ویزاهای ترانزیت پراهمیت می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ویزای ترانزیت دبی
  • ویزای ترانزیت ایران
  • ویزای ترانزیت سنگاپور
  • ویزای ترانزیت برزیل
  • ویزای ترانزیت شینگن

ویزای ترانزیت دبی

نکات کاربردی درباره ویزا ترانزیت

  • با توجه به اینکه کشورهای ایرلند و انگلستان جزء کشورهای پیمان شنپن نیستند، قوانین ساده تری برای اخذ ویزای ترانزیت دارند.
  • اگر قصد دریافت ویزای ترانزیت نوع B کشور قطر را دارید، حتما به این نکته توجه داشته باشید که مدت اعتبار این ویزا حداکثر ۳ روز می باشد و بیش از این مدت نمی‌توانید در خاک کشور قطر بمانید.
  • برای دریافت ویزای ترانزیت روسیه، نیازی به دعوت‌نامه ندارید و تنها لازم است که یک کپی از تیکت هواپیما خود را ارائه نمایید.
  • مهلت ویزای ترانزیت دبی قابل تمدید نیست.
  • ویزای ترانزیت نوع B عمان فقط ۳ روز اعتبار دارد و اگر بخواهید بیش از این بازه در خاک عمان بمانید، باید سایر شرایط ورود به کشور را داشته باشید.
  • برای دریافت ویزای ترانزیت یا کسب اطلاعات لازم درباره آن، حتما از مراجع و آژانس‌های معتبر کمک بگیرید.
  • بهتر است دریافت ویزای فرودگاهی را به روزهای آخر سفر موکول ننمایید و از ۶۰الی۳۰ روز قبل اقدامات لازم را انجام دهید.

اخذ ویزای ترانزیت را به مراجع رسمی معتبر بسپارید

ویزای ترانزیت از مهم‌ترین نکات پروازهای توقف‌دار می باشد. بدون داشتن این ویزا، ممکن است ادامه سفر در پروازهای کانکت به شما داده نشود، بنابرین حتما با توجه به نوع پروازتان حتما درباره ویزای موردنیازتان اطلاعات کسب نمایید. در این مطلب درباره صفر تا صد ویزای ترانزیت فرودگاهی صحبت نمودیم و مدارک موردنیاز برای اخذ این ویزا را برایتان ذکر کردیم.

نظرات در مورد کدام پروازها به ویزای ترانزیت احتیاج دارند؟

با ثبت نظرات، مارا در بهبود خدمات یاری نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *