کشتی یونانی کیش

کشتی یونانی کیش

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 4,33 از 5 ( 3 رای )
Loading...

سال 1345 کشتی «خولا اِف» که اکنون کشتی یونانی نامیده می شود در سواحل جنوب غربی کیش کشتی در ۴ مرداد ۱۳۴۵ در نزدیکی روستای «باغو» به گِل نشست. این کشتی در سال ۱۳۲۲ توسط شرکت ویلیام همیلتون در گلاسکو ساخته شد. وزن کشتی یونانی در هنگام ساخت ۷۰۶۱ تن و طول آن ۱۳۶ متر بوده‌است .در طول عمرش مالکان مختلفی داشت، اما آخرین مالک آن یک یونانی بود. تلاش های بسیاری برای نجات کشتی انجام شد که البته هیچکدام شان به نتیجه نرسیدند و کشتی در نهایت همان جا رها شد. زمانی که کشتی یونانی ساخته شد وزنی برابر با ۷۰۶۱ تن و طولی ۱۳۶ متری داشت .

کشتی یونانی کیش

تاریخچه کشتی یونانی

کشتی بعد از ساخته شدن در آوریل همان سال، به وزارت حمل و نقل جنگ بریتانیا فروخته شد و در اختیار شرکت کشتی «بخار لاریناگا» قرار گرفت. این وسیله تنها ۲ سال متعلق به این شرکت بود و در سال ۱۹۴۵( 1324 )مالکیت کشتی به شرکت «تی اند جی هریسون» واگذار شد.

کشتی یونانی از زبانی دیگر:

(سال ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۶ کشتی اجاره شده  توسط دولت آفریقای جنوبی بود تا اینکه در سال ۱۹۴۶ شرکت کشتی بخار شرانت  کشتی یونانی را خریداری کرد. این شرکت نام «نچرالیست» را بر روی کشتی گذاشت و تصمیم گرفت مدیریت آن را به صاحب قبلی کشتی یعنی تی اند جی هریسون واگذر کند.)

کشتی یونانی به گل نشسته در کیش که  یکی از جاذبه‌های گردشگری این جزیره زیبا است به‌دلیل فرسودگی و در اختیار نداشتن امکانات نگهداری از آن، روزهای پایانی عمر خود را در کیش میگذروند.یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در این جزیره مرجانی است.

طول:۱۳۲ متر

تاریخ به آب انداختن: ۹ مارس ۱۹۴۳

عمق غوطه‌وری: ۱۰ متر

ارتفاع دکل: ۱۷ متر

کشتی یونانی کیش

نام های کشتی یونانی کیش

امپایر ترومپت ، نچرالیست ، کوروش پارسی ، همدان و زمانی که کشتی غرق شد نام او کولا اف بوده است .

کوروش ایرانی!

در سال ۱۹۵۹ شرکت ایرانی «لوید اند کو خرمشهر» کشتی را با نام «کوروش ایرانی» خریداری کرد و مدیریتش را بر عهده شرکت «بی اشوورث» گذاشت.

کشتیرانی ایران در خرمشهر در سال ۱۹۶۵ این کشتی را خرید و نام ان را «همدان» گذاشت.

آخرین صاحبان کشتی، دو یونانی به نام‌های «پی جِی فرانگولیس» و «ای آی کلیافز» بودند که در سال ۱۹۶۶ آن را خریدند و نامش را به «کوالا اف» تغییر دادند.

کشتی یونانی

کشتی یونانی در حال حاظر:

افراد ما خواستند تا به درون آن بروند و اکوسیستم ایجاد شده درون آن را ببینند اما نتوانستند از حدی جلوتر بروند چراکه خطر ریزش آن به‌دلیل فرسایش بیش از اندازه کشتی به واسطه آب شور بر پیکره آن، بسیار زیاد است و بدنه آهنی کشتی یونانی را خورده است.
نه اجزای این کشتی قابل حمل و قابل فروش بود و نه جابه‌جایی آن … به همین دلیل است که سال‌ها در کنار این کشتی زیرساخت‌هایی برای حضور گردشگران ایجاد شده است، از آلاچیق و شترسواری گرفته تا رستوران و سرویس‌های دیگر برای حضور گردشگران تور کیش.

کشی یونانی یکی از زیباترین جاهای دیدنی کیش است. این کشتی عظیم‌الجثه به ویژه هنگام غروب منظره عکاس پسندانه ای دارد و یکی از جاهای دیدنی کیش به حساب می آید و گردشگران زیادی برای دیدنش به این نقطه از جزیره می آیند.

موقعیت کشتی یونانی کیش روی نقشه:

نظرات در مورد کشتی یونانی کیش

با ثبت نظرات، مارا در بهبود خدمات یاری نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *