چه تجهیزاتی برای سفر با قطار نیاز داریم؟

چه تجهیزاتی برای سفر با قطار نیاز داریم؟

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 5,00 از 5 ( 1 رای )
Loading...

اگر جزء آن دسته از مسافرینی باشید که قطار را به‌عنوان وسیله حمل‌ونقل خود ترجیح می‌دهید، احتمالاً می‌دانید که مزیت‌هایی که قطار دارد را دیگر وسایل حمل‌ونقل ندارد. از حریم خصوصی بیشتر تا امکانات و خدمات لوکس و با کیفیتی که می‌توانید در طول سفر با قطار بگیرید، در کم‌تر وسیله نقلیه‌ای به شما ارائه می‌شود. بااین‌وجود سفر با قطار نیز نیاز به تجهیزات و وسایلی دارد که همراه‌داشتن آن به شما کمک می‌کند تا لذت بیشتری را در هنگام سفر با این وسیله نقلیه تجربه کنید.

در این مقاله قصد داریم به شما کمک کنیم تا با لیستی از مهم‌ترین وسایل مورد نیاز برای سفر با قطار آشنا شوید.

شرکت‌های ریلی چه امکانات و تجهیزاتی را برای مسافرانشان فراهم کرده­اند؟

برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید بدانید که امکانات و خدمات قطارهای مختلف با یکدیگر متفاوت است. از این نظر قطارها را می‌توان به سه دسته قطارهای ۳ ستاره، ۴ ستاره و ۵ ستاره طبقه‌بندی کرد. همچنین امکانات قطارهای اتوبوسی با قطارهای کوپه‌ای فرق دارد.

هرچه تعداد ستاره‌های یک قطار بیشتر شود، امکانات و خدمات بهتری به مسافران خود ارائه می‌کند. به طور مثال قطارهای ۵ ستاره دارای امکانات مختلفی نظیر سیستم صوتی و تصویری با امکان انتخاب موسیقی و فیلم‌های روز، پریز برق، پک بهداشتی، میان وعده، نوشیدنی خوشامدگویی و امکان صرف نوشیدنی‌های گرم به طور نامحدود در طول سفر و انواع و اقسام امکانات و خدمات دیگر است.

تجهیزات سفر با قطار

بااین‌وجود تهیه کردن برخی از وسایل در هنگام بستن چمدان به شما کمک می‌کند تا بتوانید سفری لذت‌بخش را با قطارهایی با ستاره کم‌تر یا قطارهای اتوبوسی داشته باشید. بهتر است که حتماً از امکانات و خدمات قطاری که بلیط آن را خریداری کرده‌اید، مطمئن شوید و سپس اگر احساس کردید برای سفر با آن قطار به وسیله خاصی نیاز دارید آن را تهیه کنید. برای کمک بیشتر ادامه مقاله را بادقت بخوانید.

لباس مناسب

اگر در فصل سرد سال با قطار سفر می‌کنید، حتماً لباس گرم با خود همراه داشته باشید. از هودی و سویشرت گرفته تا کاپشن و حتی لباس‌های زیر گرم که به شما کمک می‌کند تا در برابر سرما آسوده‌تر باشید. اگر هم در فصل بهار یا حتی تابستان با قطار به سفر می‌روید، محض احتیاط یک سویشرت یا هودی همراه خود داشته باشید تا اگر سردتان شد، آن را بپوشید.

به این نکته نیز توجه کنید که یکی از امکانات خوب قطارهای ۵ ستاره امکان تنظیم دمای داخل کوپه توسط مسافران است.

مواد غذایی و آب

اگر محدودیت غذایی خاصی دارید و رژیم غذایی خاصی را دنبال می‌کنید، حتماً وعده‌های غذایی مورد نیازتان را از خانه با خود به‌قطار ببرید. همچنین می‌توانید یک تا دوتا آب‌معدنی و حتی آجیل و میان‌وعده‌های خوش‌مزه و مقوی را همراه خود داشته باشید تا اگر در طول سفر با قطار تشنه یا گرسنه شدید، از آن­ها استفاده کنید. دوباره باید یادآوری کنیم که در قطارهای ۵ ستاره به شما میان وعده و نوشیدنی‌های خوش‌مزه ارائه می‌شود. همچنین می­توانید از رستوران قطارهای مختلف خوراکی، نوشیدنی و غذای مورد نیازتان را تهیه کنید.

شارژر و پاوربانک

اگر به سراغ قطارهای کوپه‌ای بروید، می‌توانید با از پریز برق آن استفاده کنید و وسایل الکترونیکی نظیر گوشی همراه، لپ‌تاپ و تبلت خود را شارژ کنید. اگر هم به سراغ قطارهای دیگر می­روید، می‌توانید پاور بانک همراه خود داشته باشید تا هر جا که گوشی شما نیاز به شارژ داشت، از آن استفاده کنید.

وسایل الکترونیکی

در قطارهای با ستاره‌های بالا در داخل هر کوپه دو مانیتور برای پخش فیلم و موسیقی وجود دارد. اگر این وسایل سرگرم‌کننده شما را راضی نگه نمی‌دارد یا دوست دارید فیلم و موسیقی مورد علاقه خود را ببینید یا بازی کنید، می‌توانید بر روی گوشی هوشمند خود موسیقی، فیلم، سریال و بازی مورد علاقه‌تان را بریزید تا در طول سفر با قطار سرگرم بشوید.

چشم بند، بالشت گردنی و ملحفه

اگر به سراغ قطارهای اتوبوسی رفته‌اید، می‌توانید وسایلی نظیر بالشت گردنی، چشم بند و ملحفه همراه خود بردارید تا اگر در طول سفر نیاز به استراحت داشتید، چشم بند را بر روی چشمانتان قرار دهید تا نور اطراف شما را اذیت نکند، بالشت را دور گردن خود بگذارید تا بتوانید بر روی صندلی هم بخوابید و یک ملحفه بر روی خود بکشید تا دمای بدنتان در شرایط مناسبی قرار بگیرد. همچنین می‌توانید از گوش‌گیر­هایی استفاده کنید که مانع ورود صدای محیط اطراف به گوش­های شما می‌شود.

تجهیزات سفر با قطار

اگر به دنبال خرید بلیط قطار فوری هستید حتماً به این نکته توجه کنید که با رزرو یک کوپه دربست فرد غریبه‌ای در کوپه شما حضور ندارد و در زمان استراحت می‌توانید درب کوپه را قفل کنید، تخت خود را باز کنید و با خیال راحت تا مقصد استراحت کنید.

دستمال کاغذی یا دستمال مرطوب

درست است که در برخی از قطارها به مسافران پک‌های بهداشتی داده می‌شود، اما محض احتیاط می‌توانید دستمال‌های مرطوب یا بسته‌های کوچک که در آن دستمال کاغذی قرار دارد را همراه خود به داخل قطار ببرید تا در شرایط لازم از آن استفاده کنید.

کتاب و مجله

اگر اهل مطالعه هستید، کتاب مورد علاقه‌تان را به داخل قطار ببرید تا در طول سفر، مدتی را به مطالعه کردن اختصاص دهید. اگر به مجله خاصی علاقه دارید، می‌توانید یکی از شماره‌های آن را داخل کوله‌پشتی خود قرار دهید تا در طول سفر سرگرم بمانید.

حداقل بار مجاز برای سفر با قطار چقدر است؟

قطار نیز مانند وسایل حمل‌ونقل عمومی دیگری نظیر هواپیما و اتوبوس محدودیتی را برای بار مسافران تعیین کرده است. میزان بار مجاز برای مسافران حداکثر ۳۰ کیلوگرم است. به این صورت که اگر وزن بار شما حداکثر 30 کیلوگرم شود نیازی به پرداخت پول ندارید. شما می‌توانید انواع ساک، چمدان حتی ویلچر و کالسکه بچه را به داخل قطار ببرید. ابعاد بار شما نباید بیشتر از ۷۰ سانتی‌متر باشد.

درصورتی‌که وزن چمدان و بار شما بیشتر از این مقدار شود، لازم است که اضافه بار خود را به باجه توشه در ایستگاه راه‌آهن شهر مبدأ خود ببرید. هزینه بار اضافی بر اساس معیارهای مختلفی سنجیده می‌شود و مبلغ آن از شما گرفته می‌شود. بار خود را باید از ۳ ساعت زودتر به باجه توشه راه‌آهن تحویل دهید. بار اضافی شما در داخل واگن حمل بار همراه با قطاری که در آن هستید، به مقصد می‌رسد.

سخن آخر

سفر با قطار یکی از راحت‌ترین شیوه‌های سفر کردن است. به‌خصوص اگر به سراغ قطارهای ۵ ستاره و لوکس بروید انواعی از امکانات و خدمات جذاب به شما ارائه می‌گردد و دیگر نیازی ندارید تا وسایل زیادی را برای سفر با قطار به همراه خود ببرید. اما اگر به سراغ قطارهایی با ستاره‌های کم‌تر می‌روید، در زمان بستن چمدانتان حتماً وسایلی که در این مقاله به شما معرفی کردیم را همراه خود بردارید تا سفرتان با قطار لذت‌بخش‌تر و راحت‌تر شود.

نظرات در مورد چه تجهیزاتی برای سفر با قطار نیاز داریم؟

با ثبت نظرات، مارا در بهبود خدمات یاری نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *