چگونه بدون سربازی از کشور خارج شویم؟

چگونه بدون سربازی از کشور خارج شویم؟

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 5,00 از 5 ( 2 رای )
Loading...

خروج از کشور و گرفتن پاسپورت بدون کارت پایان خدمت با وجود محدودیت های بسیار زیاد برای خروج از کشور ممکن است. بنابرین سفر خارجی برای سربازان حین خدمت و مشمولان وظیفه امکان پذیر و شدنی است. با بیست گشت همراه باشید تا با نحوه خروج از کشور بدون خدمت و سربازی آشنا شوید.

در اولین قدم برای خروج از کشور، شما نیاز به پاسپورت دارید و باید آن را دریافت نمایید.

طبق قانون جمهوری اسلامی ایران مردان ایرانی پس از رسیدن به 18 سالگی مشمول خدمت سربازی می‌شوند و برای گرفتن پاسپورت باید کارت پایان خدمت داشته باشند.

برای خروج از کشور بدون کارت پایان خدمت علاوه بر افراد زیر 18 سال، دانشجویان یا طلاب نیز می‌توانند با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل بدون نیاز به مجوز از کشور خارج شوند. همچنین برای دریافت پاسپورت سربازانی که غیبت نداشته اند و برای اعزام اعلام آمادگی کرده اند، می توانند با گذاشتن وثیقه خروج از کشور بدون اخذ کارت پایان خدمت سفر نمایند.

شرایط دریافت مجوز خروج از کشور بدون سربازی

مهلت زمان معرفی برای خدمت سربازی

مشمولان وظیفه باید در زمان فارغ‌التحصیلی در مقطع دیپلم و پیش دانشگاهی خود را به سازمان نظام وظیفه کشور معرفی نمایند. در صورتی که قصد دارید از قانون دریافت گذرنامه بدون کارت پایان خدمت استفاده کنید، مهلت معرفی نباید برای شما پایان یافته باشد.

پس از فارغ‌التحصیلی تنها یکسال فرصت دارید تا خود را به سازمان نظام وظیفه معرفی نمایید در غیر این‌صورت غیبت برای شما منظور می‌شود و نمی توانید مجوز لازمه را دریافت نمایید.

همچنین مشمولانی که بدون غیبت، برگه درخواست معافیت پزشکی یا کفالت دارند نیز می‌توانند برای دریافت پاسپورت بدون کارت پایان خدمت اقدام نمایند.

نحوه گرفتن پاسپورت برای محصلین بالای 18 سال

دانشجویان و دانش آموزان بالای 18 سال می‌توانند با دریافت گواهی اشتغال به تحصیل از مدرسه، دانشگاه یا آموزشگاه خود، اقدام به گرفتن پاسپورت نمایند. این دسته از افراد می‌توانند با مراجعه به مراکز پلیس + 10 نیز کارت معافیت تحصیلی خود را دریافت نمایند. داشتن این کارت نیز به شما اجازه می‌دهد بدون نیاز به کارت پایان خدمت پاسپورت خود را دریافت نمایید.

گذاشتن وثیقه برای خروج از کشور بدون سربازی

همانطور که گفتیم بدون غیبت و بدون داشتن کارت پایان خدمت و یا با داشتن گواهی اشتغال به تحصیل یا معافیت پزشکی از سازمان نظام وظیفه می‌توانید با گذاشتن وثیقه از کشور خارج شوید. گذاشتن این وثیقه به شما اجازه می‌دهد بدون مشکل پاسپورت خود را دریافت نمایید.

قبل از درخواست برای دریافت مجوز خروج از کشور بدون کارت پایان خدمت می توانید در یکی از بانک‌های داخلی حساب باز کنید سپس با مشخص کردن هدف خود از سفر، وثیقه را به آن حساب واریز نمایید. بانک موردنظر مبلغ واریزی را به عنوان وثیقه تا زمان بازگشت شما به کشور مسدود می‌کند. پس از بازگشت به ایران طی دو روز کاری نیز مبلغ وثیقه به حساب شما بازگردانده می‌شود.

میزان وثیقه با توجه به نوع سفر که می تواند سیاحتی، زیارتی، علمی و … باشد، مبلغ متفاوتی خواهد داشت. سفرهای زیارتی سفر به مکه، سوریه و کربلا می باشد و سفرهای سیاحتی شامل سفر به  دیگر کشورهای خارجی با هدف سیاحت و تفریح می باشد.

ادامه تحصیل در کشور خارجی بدون کارت پایان خدمت

اگر بدون کارت پایان خدمت می خواهید در یک کشور خارجی ادامه تحصیل دهید، نباید برای معرفی خود به سازمان غیبت داشته باشید و همچنین باید وثیقه تعیین‌شده را به حساب بانکی واریز نمایید. به این ترتیب دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا برای استفاده از فرصت‌های مطالعاتی می‌توانند از کشور خارج شوند. لازم به ذکر است که قوانین مربوط به خروج به قصد تحصیل برای مشمولان نظام وظیفه هر سال تغییر داده می شود. بنابراین باید آخرین تغییرات را از سازمان نظام وظیفه کسب نمایید.

گواهی اشتغال به تحصیل به انگلیسی

مراحل خروج از کشور برای مشمولان

ابتدا باید گواهی اشتغال به تحصیل و وثیقه خروج از کشور بدون کارت پایان خدمت را آماده نمایید. در ادامه باید این مدارک را به سازمان وظیفه عمومی واقع در دانشگاه یا شهر محل سکونتتان تحویل دهید. لازم به ذکر است که سازمان وظیفه عمومی کشور مسئول صدور مجوز خروج از کشورشما نیست بلکه یگان خدمتی شما مسئول صدور مجوز خروج شماست.

بعد از ارائه گواهی اشتغال، سازمان موردنظر اقدامات لازم را جهت صدور مجوز خروج از کشور به پلیس ناجا پاسپورت ارسال می نماید. این روند بدون نیاز به حضور مشمولان انجام می گیرد و پس از پایان این مراحل پاسپورت برای متقاضی صادر یا تمدید می گردد. بعد از آن بازه زمانی مجاز برای خروج از کشور بدون کارت پایان خدمت به متقاضی اطلاع داده می‌شود. در این مدت باید کارهای سفر خود را انجام دهید تا در زمان مجاز به کشور بازگردید تا مسئله ای برایتان به وجود نیاید.

بعد از دریافت پاسپورت، در مرحله بعدی باید قوانین کشور موردنظر برای دریافت ویزا مطالعه نمایید. برای سفر به کشورهایی مانند ترکیه، ارمنستان و گرجستان به ویزا احتیاج ندارید و تنها باید بلیط هواپیما یا قطار و اقامتگاهی را برای مقصد موردنظر رزرو نمایید و آماده سفر شوید.

پس از گذاشتن وثیقه خروج از کشور بدون سربازی و دریافت گذرنامه می‌توانید تور خارجی مورد نظر خود را از آژانس هواپیمایی بیست گشت آریا خریداری نمایید.

اقدامات لازم بعد از برگشت از سفر

بعد از بازگشت از سفر باید با مدارک شناسایی و پاسپورت به سازمان نظام وظیفه مراجعه نمایید و وثیقه خود را پس بگیرید. لازم به ذکر است که اگر در بازه زمانی تعیین شده به کشور برنگردید یا در مراجعه به سازمان وظیفه تاخیر داشته باشید به مدت 6 شش ماه تا یک سال اجازه خروج از کشور را نخواهید داشت.

مبلغ وثیقه خروج از کشور بدون سربازی چقدر است؟

همان‌طور که گفتیم میزان وثیقه برای انواع سفر متفاوت است و مسافرانی که کارت پایان خدمت ندارند، باید با گذاشتن وثیقه تعیین شده اقدامات لازم برای دریافت پاسپورت را انجام دهند. دلیل گذاشتن وثیقه تضمینی برای بازگشت دوباره شما به کشور می باشد.

فراموش نکنید که باید مبلغ وثیقه را به صورت دقیق استعلام بگیرید تا رقم درستی را به حسابتان واریز نمایید. مبلغ واریزی شما با بازگشت به ایران و مراجعه به سازمان نظام وظیفه، به شما بازگردانده می شود.

به طور کلی می‌توان گفت که مبلغ وثیقه برای سفرهای زیارتی برابر با 3 میلیون تومان می باشد.

همچنین وثیقه لازم برای خروج از کشور بدون کارت پایان خدمت و شروع یک سفر سیاحتی برابر با 15 میلیون تومان می باشد. بازدید از اقوام نیز جزء سفرهای سیاحتی می باشد.

وثیقه خروج از کشور بدون سربازی با هدف ادامه تحصیل نیز برابر با 8 میلیون تومان می باشد.

مدارک لازم برای دریافت پاسپورت بدون کارت پایان خدمت

  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
  • گواهی اشتغال به تحصیل از دانشگاه یا محل تحصیل
  • برگه معرفی برای اعزام بدون غیبت
  • دفترچه حساب بانکی و کپی فیش واریز مبلغ وثیقه

بعد از آماده کردن این مدارک به یکی از دفاتر پلیس + 10 نزدیک به محل سکونتتان مراجعه نمایید و کد سخا را دریافت کنید. در ادامه باید وارد سامانه اینترنتی سازمان نظام وظیفه شوید و کد ملی خود و کدسخای دریافتی را وارد نمایید. در ادامه باید جزئیات درخواست، سفر، نوع سفر، نام مرکز علمی، مقصدخود را وارد و 35000 ریال واریز نمایید و پس از یک الی دو روز تاییدیه خود را دریافت نمایید. در پایان متقاضی می‌تواند با پرداخت وثیقه، دریافت ویزا و خرید بلیط راهی سفر شود.

همچنین بخوانید: هزینه عوارض خروج از کشور برای هر سفر

چگونه ارز دولتی دریافت نماییم؟

قوانین مروبط به خروج از کشور بدون کارت پایان خدمت

همانطور که می دانید تمامی مشمولان نظام وظیفه که در واحدهای دانشگاهی کشور در حال تحصیل می باشند تا زمان تمام شدن تحصیل از خدمت وظیفه معاف می باشند. در این صورت تنها کاری که باید برای خروج از کشور بدون کارت پایان خدمت انجام دهید پرداخت وثیقه می باشد.

معاون سازمان نظام وظیقه در باره خروج از کشور بدون کارت پایان خدمت با هدف تحصیل گفته است که تنها مشمولانی که در دوره کارشناسی یا بالاتر فارغ‌التحصیل شده‌اند می‌توانند برای خروج از کشور بدون کارت پایان خدمت درخواست معافیت تحصیلی بدهند.

نتایج عدم بازگشت به موقع و در مدت مجاز به ایران

مهلت تعیین شده برای سفر خارج از کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر در زمان تعیین شده در مجوز خود به کشور باز نگردید وثیقه‌ای که در بانک گذاشته‌اید مصادره می‌شود. در ادامه نیز با توجه به مدت زمان تاخیر در بازگشت، بازه زمانی مشخصی برای ممنوعیت خروج شما از کشور تعیین می‌شود.

اگر به موقع به کشور بازگردید اما نتوانید در بازه زمانی معین به سازمان نظام وظیفه مراجعه کنید در این حالت نیز وثیقه شا مصادره می‌شود. بنابراین بهتر است به محض ورود به کشور خود را به سازمان نظام وظیفه معرفی و وثیقه تان را آزاد نمایید.

امکان خروج دانشجو بدون کارت پایان خدمت در سنوات ارفاقی

دانشجو در سنوات ارفاقی در صورت موافقت کمسیون موارد خاص واحد دانشگاهی و همچنین سازمان نظام وظیفه کشور می‌تواند برای خروج از کشور بدون کارت پایان خدمت اقدام نماید. در این حالت نیز دانشجو تنها کافی است وثیقه تعیین‌شده را پرداخت نماید.

نظرات در مورد چگونه بدون سربازی از کشور خارج شویم؟

با ثبت نظرات، مارا در بهبود خدمات یاری نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *