کدام کشورها مدرک پزشکی ایران را قبول دارند؟

کدام کشورها مدرک پزشکی ایران را قبول دارند؟

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 5,00 از 5 ( 1 رای )
Loading...

آیا مدرک پزشکی ایران در کشورهای دیگر معتبر است؟ کدام کشورها مدرک پزشکی ایران را قبول دارند؟ این‌ها سوالات مهمی هستند که ذهن دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی و پزشکان متقاضی کار در خارج از کشور را به خود مشغول کرده است. اکثر کشورهای مطرح دنیا مدرک پزشکی ایران را قبول دارند؛ اما متقاضیان کار در این کشورها باید در آزمون‌های مختلفی همچون آزمون زبان و معادل‌سازی مدرک پزشکی کشور مورد‌نظر شرکت کنند. در این مقاله با شرایط معادل‌سازی مدرک پزشکی ایران در برخی کشورهای محبوب برای کار کادر درمان آشنا می‌شویم. اگر بعد از فارغ‌التحصیلی در رشته پزشکی قصد مهاجرت و کار در یک کشور خارجی دارید، این مقاله برای شما نوشته شده است.

آیا مدرک پزشکی ایران برای تحصیل و کار در خارج از کشور معتبر است؟‌

معتبر بودن مدرک پزشکی ایران در خارج از کشور ارتباط مستقیمی با اعتبار و جایگاه علمی دانشگاه دارد. برای تحصیل تخصص یا کار در خارج از کشور یکی از فاکتورهای مهمی که موردبررسی قرار می‌گیرد، اعتبار دانشگاه است. به‌عنوان مثال برای بررسی اعتبار مدرک پزشکی ایران برای تحصیل تخصص در آلمان باید به سایت ZAB مراجعه کنید. برای کار در کانادا، آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی علاوه‌بر معتبر بودن مدرک دانشگاهی، متقاضیان باید در آزمون ارزیابی و معادل‌سازی مدرک پزشکی نیز شرکت کنند.

مدرک پزشکی ایران برای تحصیل

معادل‌سازی مدرک پزشکی ایران؛ مهم‌ترین اقدام برای کار در کشورهای خارجی

با شرکت در آزمون معادل‌سازی مدرک پزشکی ایران در همه کشورها مورد‌تایید است. به‌این‌ترتیب کسانی که در ایران در رشته‌های علوم پزشکی تحصیل کرده‌اند موفق به کار در کشور مورد‌نظرشان را خواهند شد. فارغ‌التحصیلان رشته‌های زیرشاخه پزشکی (پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و پرستاری) برای کار در بخش درمان کشورهای خارجی موظف به شرکت در آزمون معادل‌سازی هستند. توجه داشته باشید که شرایط معادل‌سازی از کشوری به کشور دیگر ممکن است متفاوت باشد. در ادامه با روند معادل‌سازی پزشکی ایران برای کار در چند کشور پرمخاطب دنیا آشنا خواهیم شد.

با‌توجه‌به مهم بودن شرایط سنی برای تحصیل دکترا در کانادا و وجود محدودیت سنی برای تحصیل تخصص پزشکی در اکثر کشورها، معادل‌سازی بهترین راه مهاجرت برای پزشکان ایرانی محسوب می‌شود.

 

کار در کانادا با مدرک پزشکی ایران؛ بررسی مراحل تایید و معادل‌سازی مدارک

نام ۶۸ دانشکده پزشکی ایران در فهرست دانشکده‌های پزشکی جهان قرار دارد. مدرک این دانشگاه‌ها مور‌تایید کانادا نیز هستند. البته برای کار در این کشور به پیش‌نیازهایی همچون سابقه‌ کاری قابل‌قبول و مدرک زبان نیز نیاز دارید. بعد از ورود به کانادا نیز باید در آزمون معادل‌سازی این کشور شرکت کنید. در واقع مدرک تحصیلی و مدارک مرتبط با سوابق کاری شما باید به تایید سازمان مدارک پزشکی (PCRC) برسد. در‌صورت تایید مدارک پزشکان گزارش ارزیابی مدارک پزشکی (ECA) دریافت می‌کنند.

علاوه‌بر مراحل بالا برای کار در حوزه درمان در کشور کانادا باید در آزمون MCCEE (آزمون ارزیابی شورای پزشکی کانادا) نیز شرکت کرده و نمره قبولی دریافت کنید. اخذ مدرک قبولی از این آزمون تایید می‌کند که دانش پزشکی متقاضی هم‌سطح با مدرک دانشگاه‌های کانادایی است. در کنار این آزمون باید در آزمون دو بخشی MCCQE نیز شرکت کنید. در بخش اول دانش پزشکی و قابلیت تصمیم‌گیری بالینی‌ و در بخش دوم توانایی متقاضی برای انجام کارهای عملی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. اگر به‌دنبال پاسخ این سوال هستید که آیا با اخذ ویزای توریستی کانادا می‌توانید در آزمون معادل‌سازی مدرک پزشکی شرکت کرد یا خیر با کارشناسان ویزا موندیال تماس بگیرید.

آلمان؛‌ بررسی معتبر بودن مدرک پزشکی ایران در مرکز زاب

مدرک پزشکی ایران مورد‌قبول آلمان است. البته متقاضیان کار پزشکی در‌ آلمان باید قبل از هر چیز برای ارزشیابی مدرک تحصیلیشان در این کشور به مرجع مرکزی ZAB مراجعه کنند. در این مرجع با وارد کردن نام دانشگاه محل تحصیل متوجه خواهید شد که آیا مدرک فارغ‌التحصیلیتان مورد‌تایید کشور آلمان است یا خیر؟‌ بعد از اطلاع از این موضوع باید برخی شرایط عمومی دیگر مهیا باشند. دریافت مدرک فارغ‌التحصیلی (دوره ۶ ساله پزشکی)، مدرک زبان آلمانی در سطح B2، برخورداری از سلامت جسمی و روانی، عدم سوء پیشینه و قبولی در مصاحبه و آزمون معادل‌سازی پزشکی برای ورود پزشکان خارجی به آلمان الزامی است.

ارسال درخواست Berufserlaubnis (مجوز موقت پزشکی) یکی از روش‌های سریع برای دریافت مجوز پزشکی در آلمان محسوب می‌شود. در‌واقع در این نوع پیشنهاد کاری، متقاضیان برای کار کردن در آلمان آماده می‌شوند. همچنین فرصت تحصیل در دوره‌های تخصصی را نیز خواهند داشت. در این دوره هم مهارت زبان آلمانی و هم دانش تخصصی متقاضیان خارجی تکمیل می‌شود.

شرکت در آزمون بین‌المللی USMLE برای معادل‌سازی مدرک پزشکی ایران در آمریکا

مدرک پزشکی دانشگاه‌های معتبر ایران در سراسر دنیا از جمله آمریکا مورد‌تایید هستند؛ اما پزشکان ایرانی و به‌طورکلی هر پزشک بین‌المللی برای کار در آمریکا باید در آزمون‌ USMLE شرکت کنند. در‌صورت قبولی در این آزمون به متقاضی مدرک ECFMG داده می‌شود. به‌طور‌ تقریبی طی کردن این مراحل برای معادل‌سازی مدرک پزشکی ایران در آمریکا حدود ۲ تا ۳ سال زمان می‌برد. بعد از قبولی در آزمون‌های ارزیابی امکان دریافت گرین کارت آمریکا را خواهید داشت. توجه داشته باشید که روند معادل‌سازی مدرک پزشکی ایران در آمریکا کمی طولانی و هزینه‌بر است.

شرکت در آزمون بین‌المللی USMLE

ویزا‌موندیال؛ مرجع معتبر برای اطلاع از آخرین قوانین و شرایط معادل‌سازی مدرک پزشکی ایران

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که «کدام کشورها مدرک پزشکی ایران را قبول دارند». در‌صورت تحصیل در دانشگاه‌های معتبر ایرانی و داشتن سابقه کاری مرتبط شرایط مساعدی برای کار به‌عنوان پزشک در کشورهای خارجی خواهید داشت. همه پزشکان برای برقراری ارتباط با بیماران باید به زبان بومی آن کشور به‌طورکامل مسلط باشند. همچنین اکثر کشورها یک آزمون معادل‌سازی برای بررسی صلاحیت علمی و عملی پزشکان بین‌المللی دارند. در برخی کشورها دوره‌های آمادگی آزمون معادل‌سازی نیز برگزار می‌شود. به‌این‌ترتیب برای کسب آمادگی لازم برای شرکت در آزمون می‌توانید این دوره‌ها را سپری کرده و بعد در آزمون معادل‌سازی شرکت کنید.

کانادا به‌دلیل کمبود نیروی کار ماهر در حوزه درمان یکی از کشورهای محبوب برای مهاجرت کادر درمان است. برای معادل‌سازی مدرک پزشکی و همچنین شرکت در امتحانات پزشکی کشور کانادا باید مراحل مختلفی را در زمان‌بندی معین انجام دهید. کارشناسان ویزا‌موندیال همه اطلاعات لازم از اخذ ویزا تا دریافت مدرک معادل‌سازی را در اختیار متقاضیان می‌گذارند. برای اطلاع از به‌روزترین شرایط و قوانین کانادا برای مهاجرت کادر درمان به این کشور می‌توانید به سایت ویزا‌موندیال به آدرس visamondial.com مراجعه کنید.

نظرات در مورد کدام کشورها مدرک پزشکی ایران را قبول دارند؟

با ثبت نظرات، مارا در بهبود خدمات یاری نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *