۵ موزه جذاب در استانبول که باید ببینید

۵ موزه جذاب در استانبول که باید ببینید

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 5,00 از 5 ( 1 رای )
Loading...

استانبول یکی از شهرهای جذاب کشور ترکیه برای علاقه‌مندان به آثار تاریخی و ابنیه قدیمی است. با سفر به این شهر می‌توانید از انواعی از موزه‌های جذاب و دیدنی بازدید کنید. موزه‌هایی که در آن‌ها آثار تاریخی به‌جای‌مانده از تمدن‌های مختلف تاریخ جهان نظیر عثمانی، روم شرقی و بیزانس وجود دارد. همچنین برخی از موزه‌های استانبول برای علاقه‌مندان به آثار هنری بسیار تماشایی است. در این مقاله قصد داریم از میان موزه‌های جذاب و دیدنی استانبول ۵ مورد را معرفی کنیم تا بتوانید برای سفر بعدی خود از آن‌ها بازدید کنید.

موزه باستان‌شناسی استانبول

اگر به حوزه تاریخ و باستان‌شناسی علاقه دارید، می‌توانید در سفرتان به استانبول به سراغ موزه باستان‌شناسی این شهر بروید. موزه باستان‌شناسی استانبول بزرگ‌ترین موزه باستان‌شناسی در ترکیه است. برای دیدن این موزه باید به منطقه «امینونو» در نزدیکی کاخ توپکاپی بروید. در این موزه بیش از  هزار شیء متعلق به تمدن‌های مختلف تاریخ جهان وجود دارد. در ادامه نام سه بخش این موزه را مشاهده می‌کنید:

موزه شرق باستان: در این بخش از موزه می‌توانید اشیای مختلفی را که قدمت آن‌ها به قبل از اسلام می‌رسد را مشاهده کنید.

موزه باستان‌شناسی: در این بخش از موزه تابوت­های سنگی را مشاهده می‌کنید که بسیاری از آن‌ها متعلق به  خاندان سلطنتی به نام «صیدا» در لبنان کنونی است. ۲ اثر جذاب این بخش از موزه شامل «تابوت‌های اسکندر» و «زنان عزادار» می­شود.

موزه باستانشناسی استانبول

عمارت کاشی‌کاری شده: این بخش از موزه یک عمارت زیباست که در سال ۱۴۷۲ به دستور محمد فاتح ساخته شده است. سرامیک‌ها و کاشی‌های جذاب این بنا چشمان شما را به خود جلب می‌کند.

موزه مولوی گالاتا

کم‌تر کسی را می‌توانید در ایران پیدا کنید که حداقل برای یک‌بار هم که شده نام مولوی را نشنیده باشد. در سفرتان به شهر استانبول می‌توانید به یکی از قدیمی‌ترین مولوی­خانه‌های این شهر بروید. طرف‌داران مولوی از قرن ۱۳ در شهر آناتولی مرکزی، طریقه مولوی را به‌عنوان یک مذهب به وجود آورده‌اند. این مولوی یا سماع خانه نیز در سال ۱۹۴۱ به عنوان مرکزی برای فعالین این مذهب تشکیل شد. اما امروزه تبدیل به موزه شده است با نام «موزه مولوی گالاتا» شناخته می‌شود. در بخش زیرین این سماع خانه یک نمایشگاه وجود دارد که می‌توانید انواعی از لباس­های مولوی، عمامه و لوازم‌های دیگر او را ببینید.

موزه گالاتا استانبول

در طبقه بالا که با نام «محفل» شناخته می‌شود مجموعه‌ای از اشیا مختلف نظیر آلات موسیقی سنتی خانقاه، خطاطی و کارهای ابر و بادی آن‌ها به نمایش گذاشته شده است.

اگر دوست دارید در زمانی که پرواز استانبول به تهران را خریداری می‌کنید، تجربه متفاوتی از موزه گردی در استانبول در خاطرتان به یادگار باقی‌مانده باشد، حتماً موزه مولوی گالاتا سرزنید.

موزه هنرهای ترک و اسلامی

اگر عاشق آثار هنری هستید و دوست دارید در سفرتان به استانبول نیز مجموعه‌ای از آثار هنری مختلف ترکی و استانبولی را از نزدیک تماشا کنید، موزه هنرهای ترک و اسلامی مناسب شما است. بنای این موزه در سال ۱۵۲۴ ساخته شد. این بنا که کاخی مربوط به دوران عثمانی ‌است، مجموعه‌ای از آثار هنری جذاب، از فرش‌های زیبا تا خطاطی‌های نفیس، را در دل خود جای داده است.

آثار نمایش‌داده‌شده در این موزه از سرتاسر خاورمیانه جمع‌آوری شده است. قدمت آن‌ها به قرن ۸ تا ۱۹ میلادی بازمی‌گردد. در آثار این موزه حتی می‌توانید کتاب‌هایی را از دوران صفویه، فرش‌های ایرانی و حتی نمونه‌ای از ریش پیامبر اسلام را مشاهده کنید.

موزه پرا

یکی از موزه‌های خصوصی شهر استانبول که توسط «سونا» و «اینان کراچ» راه‌اندازی شده است، «موزه پرا» نام دارد. این موزه یک ساختمان سه­طبقه است که در هتل «بریستول» استانبول قرار دارد. در طبقه همکف این ساختمان یک کافه به نام «پرا» وجود دارد که می‌توانید برای صرف چای یا قهوه ترکی به آن مراجعه کنید. فضای هنری و جذاب این کافه قطعاً لحظات لذت‌بخشی را برای شما به وجود می‌آورد.

در طبقه اول آن می‌توانید مجموعه‌ای از آثار سرامیک و کاشی‌های جذابی را مشاهده کنید. علاوه‌برآن انواعی از وزنه‌ها و ابزارهای سنجش مربوط به آناتولی در این بخش به نمایش گذاشته شده است. قدمت برخی از این ابزارها و وزنه‌ها به ۴ هزار سال پیش بازمی‌گردد.

در طبقه دوم این موزه می‌توانید انواعی از نقاشی‌های مختلف را تماشا کنید. مضمون این نقاشی‌ها دنیای امپراتوری عثمانی را از قرن هفدهم تا بیستم به تصویر کشیده است.

موزه نظامی استانبول

اگر دوست دارید با ادوات نظامی امپراتوری عثمانی آشنا شوید، می‌توانید به موزه نظامی استانبول بروید. این موزه در یک‌کیلومتری شمال میدان تکسیم قرار گرفته است. در طبقه اول آن می‌توانید انواعی از تسهیلات و یونیفرم‌های مربوط به ارتش ترکیه را مشاهده کنید. در طبقه دوم آن  اتاق مخصوص آتاتورک به نمایش گذاشته شده است.

یکی از جذابیت­های این موزه اجرای گروه موسیقی نظامی «مهتر» در آن است. اگر از ساعت ۳ تا ۴ بعدازظهر بتوانید خودتان را به این موزه برسانید، می‌توانید کنسرت این گروه را از نزدیک ببینید.

چگونه بلیط ارزان استانبول را پیدا  کنیم؟

برای سفر به استانبول ابتدا باید بلیط هواپیمای استانبول را خریداری کنید. اگر می‌خواهید بلیط ارزان هواپیما را پیدا کنید، در زمان خرید به نکات زیر توجه کنید:

  • به سراغ ایرلاین‌های داخلی بروید.
  • کلاس پروازی اکونومی را انتخاب کنید.
  • مرجع معتبری برای پروژه خود پیدا کنید.
  • زمان سفرتان را در اوقاتی از سال قرار دهید که میزان تقاضا برای سفر به استانبول کاهش پیدا می‌کند. به‌طور مثال فصل زمستان زمان مناسبی برای سفر ارزان‌قیمت به استانبول است.

برای خرید بلیط ارزان‌قیمت هواپیما می‌توانید به بازار آنلاین خدمات سفر یا همان سفرمارکت مراجعه کنید. در این وب‌سایت شما می‌توانید یک لیست جامع از بلیط هواپیمای عرضه شده توسط ۴۵ وب‌سایت معتبر عرضه­کننده بلیط را در ۱ صفحه مشاهده کنید و با مقایسه امکانات، خدمات و قیمت آن‌ها ارزان‌ترین بلیط را برای خود انتخاب کنید.

جمع‌بندی

شهر استانبول یکی از جذاب‌ترین شهرهای کشور ترکیه است. این شهر به دلیل آثار تاریخی و فرهنگی جذابی که در دل خود جای داده است، هموار به‌عنوان یکی از مقاصد جذاب سفر برای گردشگران علاقه‌مند به فرهنگ و هنر شناخته می­شود. در جای‌جای این شهر می‌توانید موزه‌های مختلفی را مشاهده کنید که در آن­ها مجموعه‌ای از آثار نفیس و هنری جذاب امپراتوری عثمانی و دوران‌های دیگر تاریخی این منطقه نگهداری می­شود. در این مقاله سعی کردیم ۵ تا از جذاب‌ترینِ این موزه‌ها را به شما معرفی کنیم.

 

نظرات در مورد ۵ موزه جذاب در استانبول که باید ببینید

با ثبت نظرات، مارا در بهبود خدمات یاری نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *