فرودگاه بین المللی تفلیس

فرودگاه بین المللی تفلیس

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 5,00 از 5 ( 2 رای )
Loading...

 

در تفلیس یک فرودگاه بین‌المللی قرار دارد که  مجهزترین و فرودگاه اصلی گرجستان محسوب میشود. وجود این فرودگاه در شهر تفلیس پرواز مستقیم از تمام کشورها به این شهر را ممکن نموده است، همچنین دروازه ی ورود به شهر تفلیس می باشد.

آشنایی با فرودگاه بین المللی تفلیس

نام اصلی فرودگاه بین‌المللی تفلیس، شوتا روستاولی است و در  گذشته به نام فرودگاه نو الکسیوکا شناخته میشد. امروزه این فرودگاه با نام فرودگاه بین‌المللی تفلیس شناخته می شود. فرودگاه بین‌المللی تفلیس در سال 1952 در تفلیس و در زمان اتحاد جماهیر شوروی سابق افتتاح شد. این فرودگاه در آن زمان به‌عنوان یکی از بهترین و مجهزترین فرودگاه‌های جهان شناخته می‌شد؛ ولی با سقوط اتحاد جماهیر شوروی این فرودگاه نیز اعتبار خود را از دست داد اما در سال 1990 پس از بازسازی و تغییرات گسترده دوباره فعالیت خود را آغاز نمود.

فرودگاه بین‌المللی تفلیس در سال 2007 به یک هلدینگ به نام TAV واگذارگردید که موجب شد امکانات بسیاری مانند باندهای بزرگ‌تر جهت ‌پذیرش هواپیماهای غول‌پیکر به این فرودگاه افزوده گردد. هم اکنون این فرودگاه از پر رفت و آمدترین فرودگاه‌های کل جهان محسوب میگردد.

international Tiblisi airport

فرودگاه بین‌المللی تفلیس بر اساس معماری استالینیستی بنا شد. این سبک از معماری برپایه ی اندیشه استالین رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق است. از ویژگی‌های بخصوص این سبک معماری می‌توان به ساختمان‌هایی با سقف‌های بلند و همچنین نمای سنگی و نقشه های تماما متوازن و منظم اشاره کرد. خیلی از بناها که به سبک معماری استالینیستی ساخته شده‌اند دارای نقشه‌های یکسانی اند که این خود نشان دهنده ی یک روحیه دارای نظم و قدرت‌طلبی یک نظامی همانند استالین می باشد.

این شهر مکان های تفریحی زیادی را دارا میباشد که گردشگران را از سراسر جهان را به سوی خود جذب نموده است. در حال حاضربا قانون عدم ارائه ویزا برای ایرانیان سفر به کشور گرجستان آسان تر شده و بسیاری از گردشگران ایرانی تعطیلات خود را در کشور گرجستان سپری می نمایند.

اگر به دنبال سفر به کشوری اروپایی با هزینه کم هستید از تور های تفلیس گرجستان دیدن نمایید.

   اطلاعات فرودگاه تبلیس Teblise international airport

کد باتا: TBS

کد ایکایو: UGBT

نوع فرودگاه :همگانی مسافربری

ارتفاع از سطح دریا :۴۹۵ متر

فاصله زمانی از تهران :1:22

فاصله هوایی از تهران: ۸۹۲ کیلومتر

وب‌سایت رسمی فرودگاه بین‌المللی تفلیس: www.tbiliseairport.com

امکانات فرودگاه بین‌المللی تفلیس

فرودگاه تفلیس همانند دیگر فرودگاه‌های بین‌المللی دنیا از امکانات زیادی برخوردار میباشد که برای راحتی هرچه بیشتر مسافران به وجود آمده است. از امکانات موجود درآن می‌توان به فودکورت ها و سالن‌های غذاخوری و باجه‌های مبادله ی ارزی بانک و همچنین دستگاه‌های ATM هتل و اینترنت وای‌فای نا محدود رایگان اشاره نمود.

از ویژگی‌های این فرودگاه بین‌المللی می‌توان به باندهای پرواز بزرگ اشاره نمود که قابلیت پرواز هواپیمای غول‌پیکر مانند ایرباس a۳۵۰ و همچنین بوئینگ ۷۸۷ را دارد. به همین دلیل خیلی از شرکت‌های هواپیمایی جهان مانند قطر و همچنین ترکیش ایرلاین پروازهای خود را در فرودگاه بین‌المللی تفلیس انجام می‌دهند. در ایران نیز سه شرکت هواپیمایی قشم و زاگرس و آتا از فرودگاه بین‌المللی تفلیس به مقصد فرودگاه امام خمینی و فرودگاه‌های بین‌المللی مشهد و شیراز پرواز انجام می‌دهند.

نحوه دسترسی به فرودگاه تفلیس

private transfer

برای رفتن به فرودگاه تفلیس راه‌های متفاوتی وجود دارد. مسافران می‌توانند متناسب با بودجه ی خود یکی از راه‌های دسترسی به فرودگاه تفلیس را انتخاب نمایند. برای افرادی که خودروی شخصی ندارند از طریق راه‌های زیر می توانند به فرودگاه بروند:

  • استفاده ازماشین به فرودگاه بین المللی تفلیس
  • استفاده از تاکسی

یکی از ساده‌ترین راه‌های رسیدن به فرودگاه تفلیس استفاده از تاکسی در فرودگاه است. تاکسی‌های فرودگاه درترمینال مسافربری شبانه روزی به‌ مسافران خدمات ارائه می دهند. کرایه ی تاکسی در تفلیس در مقایسه با خیلی از کشورهای دنیا بسیار ناچیز می باشد به همین دلیل استفاده از تاکسی یکی از راحت‌ترین و ارزان‌ترین راه‌های ارتباطی به‌ شمار می‌آید.

  • استفاده از اتوبوس

اتوبوس یکی دیگر از راه‌های دسترسی به فرودگاه تفلیس میباشد. ایستگاه‌های اتوبوس در ترمینال مسافربری فرودگاه به جابه‌جایی مسافران به نقاط مختلف شهر می پردازند. اتوبوس‌های فعال در پایانه مسافربری فرودگاه تنها سکه دریافت می‌نمایند. قبل از استفاده از اتوبوس به یکی از شعب بانک فرودگاه مراجعه نموده و بخشی از پول خود را به سکه تبدیل نمایید تا در اتوبوس‌های تفلیس مشکلی نداشته باشید. این اتوبوس‌ها به‌صورت شبانه روزی در حال فعالیت می باشند.

  • استفاده از مترو

با استفاده از مترو به‌ اسانی شما توسط  شبکه مترو به مرکز شهر تفلیس خواهید رسید، اگر بار کمی دارید استفاده از مترو برایتانبه صرفه تر

 

اطلاعاتی که قبل از سفر به تفلیس نیاز دارید تا بدانید:

پایتخت کشور گرجستان:تفلیس

واحد پول و ارز مبادلاتی:لاری یا (GEL) | هر 1 لاری گرجستان (8,000 تومان)

زمان محلی :GMT+3

کد تلفن: +995

روزهای کاری بانک ها: تمام هفته به جز شنبه و یک شنبه

واردات و صادرات گرجستان

الف) اشیایی که ورودشان با مقرراتی همراه میباشد:

  1. 400نخ سیگار
  2. وسایل غیر تجاری تا وزن 100 کیلوگرم (اگر وسایل غیر تجاری شما بیش از 20 کیلوگرم باشند، باید به ازای هر یک کیلوگرم، مبلغ 1 لاری گرجستان (8,000 تومان) مالیات پرداخت نمایید.)

ب)اشیای ممنوعه برای خروج از گرجستان

  1. تنها در صورتی می توانید صنایع دستی و هنری گرجستان را از مرزهای این کشور خارج نمایید که اجازه وزارت فرهنگ را به همراه تصویرشان با خود داشته باشید.
  2. برای خروج ارز محلی (لاری) هیچ محدودیتی وجود ندارد. ولی برای ارزخارجی تنها تا 500 دلار می توانید از گرجستان خارج نمایید.
  • موارد ممنوعه در ساک های دستی

در پروازها می توانید ساک و یا کیفی دستی را با خود به داخل هواپیما ببرید،ولی برای محتویات داخل کیف ها نیز محدودیت هایی تعیین شده است.

  • محدودیت مایعات:

حداکثر حجم مایعی که مجاز است در کیف دستی شما وجود داشته باشد، صد میلی لیتر می باشد.

بسته حاوی مایع باید در بسته ای پلاستیکی و شفاف با ابعاد 20×20 سانتی متر قرار داشته باشد.

هر فرد تنها می تواند یک بسته شفاف داشته باشد.

داروهای به همراه نسخه و در جعبه اصلی و غذای کودک، از این قانون مستثنی میباشند.

از این مایعات میتوان به نوشیدنی هایی چون آب و نوشابه، شربت دارویی، خامه، لوسیون، روغن، عطر، موارد آرایشی و بهداشتی ، خمیر دندان، ژل اصلاح، ژل مو، دئودرانت، محلول لنز چشم، شامپو و مواردی چون مربا، عسل، دوغ و ماست اشاره نمود.

مالیات فرودگاهی:

برای خروج از کشور گرجستان نیاز به پرداخت مالیات نمی باشد.

قوانین درباره حیوانات خانگی:

هنگام سفر به گرجستان اگر با خود سگ یا گربه به همراه دارید، باید گواهی سلامت و گذرنامه حیوان خانگی خود را نیز به همراه داشته باشید.

اگر حیوان خانگی شما همراه با کشتی به گرجستان فرستاده می شود، باید فاکتور خود را ارائه بدهید.

توصیه های سفارت ایران در گرجستان

TAV airport

سفارت ایران در گرجستان، توصیه هایی را برای گردشگرانی که به این کشور می آیند، دارد که دانستن شان ضروری میباشد:

  1. از بردن، استفاده و خرید و فروش قرص های ترک اعتیاد، مواد روان گردان، مواد مخدر، سلاح های سرد و گرم و حتی داروهای کدئین دار به این کشورخودداری شود. زیرا قوانین سختگیرانه ای برای ان وجود دارد و مجازات های سنگینی مانند حبس بیست ساله را برای فردانجام دهنده در پیش دارد.
  2. ورود هرنوع داروهای کدئین دار مانند (استامینوفن کدئین ، شربت اکسپتورانت و … ) و آرامش بخش های قوی که نیازبه گواهی پزشکی دارد، به کشور گرجستان ممنوع میباشد و طبق قوانین، واردکننده ی آن به جریمه های سنگین مالی محکوم می شود.
  3. ورود داروهایی که حاوی مواد مخدر و یا روانگردان باشد به این کشور ممنوع میباشد و همراه داشتن آن ها مجازاتی سنگین مانند حبس های طولانی و جریمه های سنگین نقدی را در پیش دارد. بنابراین توصیه ما به شما این است که از همراه داشتن قرص هایی که از ترکیبات آن ها را نمی دانید، حتی با نسخه پزشک خودداری فرمایید. داروهای اعلام شده عبارت اند از: استامینوفن کدئین، سوپرا کولد، کلرو دیازپوکساید، آمی تریپ تیلین، دیازپام، رای دول 100، اگزازپام، تی دول 100، کولداکس، بنیکال، متادون، سودافد، اکستازی، کلونزپام، کلد استاپ، دیفنوکسیلات، ترامادول و آفرین اگر که نسخه پزشکی دارید، آن را همراه خود داشته باشید و داروهای مورد نظر  را در کشور گرجستان  تهیه نمایید.
  4. بیرون بردن خنجر و شمشیرهای گرجی را که سوغات این کشور هستند، اگرعتیقه نباشند ممنوعیتی ندارد. در صورت به همراه داشتن این سوغاتی ها، حتما آن ها را در چمدان های بار تحویل دهید و نباید با خود به داخل هواپیما ببرید.
  5. ورود هر نوع کالا با جنبه تجاری به کشور گرجستان ممنوع میباشد.
  6. برخی از افراد با عنوان تبلیغ مسیحیت اقدام به پخش انجیل فارسی در فرودگاه های تفلیس و باتومی می نمایند. بسیاری از آن ها دام های جاسوسی و اطلاعاتی سازمان های خارجی است. توصیه می شود آرامش خود را حفظ نمایید و از گرفتن بروشورها و سی دی ها خودداری نمایید. اگر با سماجت این افراد مواجه شدید، آن را با پلیس در میان بگذارید.
  7. بارهای مسافرین در زمان ورود و خروج در گیت های فرودگاه، توسط پلیس، سگ های مخصوص کشف مواد مخدر و البته با اشعه ایکس ری بررسی خواهد شد. البته این بررسی ها به نحوی است که از دید مسافران پنهان می باشد، بنابراین گمان نکنید که کنترلی صورت نمی گیرد و توصیه های بالا را جدی بگیرید.
  8. طبق قوانین جدید کشور گرجستان، سیگارکشیدن در اماکن عمومی، ممنوع و جریمه هایی نیز در نظر گرفته شده است. مصرف هرگونه دخانیات (حتی سیگارهای الکتریکی) در اماکن عمومی نظیر وسائل حمل و نقل عمومی، محل هایی که تابلو سیگار کشیدن ممنوع دارد، محل کار، به استثناء سیگاربارها (محل های مجاز) ممنوع و جریمه در پی خواهد داشت.
    جریمه نقدی عدم رعایت قانون فوق برای افراد سیگاری 100 لاری و صاحبان رستوران ها و بارها و رانندگان وسائل نقلیه عمومی در بار اول 500 لاری و در صورت تکرار 1000 دلار خواهد بود.

در پایان برایتان بسیار مفید خواهد بود علاوه بر قوانینی که در بالا گفته شده، مواردی چون بهترین فصل سفر، شماره های ضروری، عبارات کاربردی، حتی مواردی چون بهترین جاذبه ها و انواع گزینه های حمل و نقل به شما کمک خواهد کرد که سفر بهتری را تجربه نمایید.

همچنین ببینید:فرودگاه بین المللی دبی

فرودگاه بین المللی جدید استانبول

فرودگاه بین المللی کیش

فرودگاه بین المللی هاشمی نژاد مشهد

فرودگاه بین المللی قشم

نظرات در مورد فرودگاه بین المللی تفلیس

با ثبت نظرات، مارا در بهبود خدمات یاری نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *