فرودگاه جدید استانبول

فرودگاه جدید استانبول

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 3,67 از 5 ( 3 رای )
Loading...

اطلاعاتی درباره ی فرودگاه استانبول که خوب است بدانید

فرودگاه جدید شهر استانبول در ماه اکتبر سال 2018 تاسیس شد و در حال حاظر از مجهزترین و بروزترین فرودگاه های بین المللی جهان بشمار می آید. پیش از آن فرودگاه آتاتورک میزبان مسافران سراسر جهان و افرادی بود که به استانبول سفر می‌کردند. در ماه آوریل سال 2019 آتاتورک به صورت کامل به میزبانی خود خاتمه داد و  پروازهای آن به فرودگاه جدید استانبول انتقال پیدا کرد. به‌ دلیل تاسیس‌ این مکان به تازگی و در سال های اخیر، بهتر این است که قبل‌از خرید بلیط هواپیمای استانبول اطلاعاتی درباره‌ی آن داشته باشید.

برای اطلاع از تور های استانبول و هزینه ی سفر به استانبول کلیک کنید.

این فرودگاه می تواند در آینده به بزرگترین فرودگاه بین المللی جهان تبدیل شود، از دیگر فرودگاه های بین المللی میتوان به فرودگاه چانگی سنگاپور، فرودگاه بین المللی دبی و… اشاره نمود.

international airport in Istanbul

موقعیت جغرافیایی دقیق فرودگاه استانبول

این مکان توسط شرکت IGA تاسیس شد و در قسمت اروپاییی شمال غربی شهر استانبول در منطقه ی آرناوت کوی (Arnavutköy) واقع شده است که نزدیک به دریای سیاه می باشد. مکان دقیق این فرودگاه بین دو دهکده Tayakadın و Akpınar می باشد.

مدت زمان ساخت فرودگاه جدید استانبول به‌ترتیب 42 ماه (حدودا 4 سال) به طول انجامید و هزینه ی ساخت ان 17 میلیارد دلار برآورد شده است و افتتاح آن توسط رییس جمهور ترکیه (اردوغان) در نود و پنجمین سالگرد جمهوری ترکیه انجام گرفته‌ است.

کادری سامسونلو که مدیر ارشد اجرایی و مدیر کل عملیات فرودگاه می باشد؛ معتقد است: «اتصال فرودگاه جدید استانبول به استرالیا و دسترسی مسافران استرالیایی به بیش‌از 40 مقصد ترکیه و 120 مقصد اروپایی از طریق استانبول، برای ما یک اولویت و یک فرصیت با ارزش است. استرالیا تنها قاره‌ای است که هواپیمایی ترکیه به آن پروازی»

 

فاصله فرودگاه جدید استانبول تا مناطق مهم اروپایی

فرودگاه استانبول- آوجیلار: 53 کیلومتر
فرودگاه  استانبول- کارتپه: 38 کیلومتر
فاصله فرودگاه استانبول تا میدان تکسیم: 40 کیلومتر است و حدود 40 دقیقه با خودرو می توان به میدان رسید.
فرودگاه استانبول- منطقه لِوِنت: 36 کیلومتر

فاصله فرودگاه جدید استانبول تا مناطق مهم آسیایی

فرودگاه جدید استانبول- محله اسکودار: 47 کیلومتر
فرودگاه جدید استانبول-کادیکوی: 52 کیلومتر
فرودگاه جدید استانبول- فیندیک: 73 کیلومتر
فرودگاه جدید استانبول-کاواسیک: 42 کیلومتر

علامت اختصاری فرودگاه جدید استانبول

برای شناسایی آسان و یکپارچگی اطلاعات، از طرف انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی یاتا به هر فرودگاه یک کد سه حرفی انگلیسی داده می‌شود. یاتا به فرودگاه جدید استانبول، کد IST را داد که قبل از آن برای شناسایی فرودگاه آتاتورک به‌کار برده می‌شد.

جزئیات فرودگاه در یک نگاه

فرودگاه جدید استانبول زمینی به مساحت تقریبی 77 متر مربع و دارای چهار ترمینال با مساحت کل  تقریبی 1.5 متر مربع، 165 پل بوردینگ مسافر، سه ساختمان فنی، هشت برج کنترل، شش باند فرودگاهی، 16 مسیر تاکسی و یک محوطه‌ی بارگیری به مساحت تقریبی 7 متر مربع با ظرفیت پذیرش 500 هواپیما را شامل می‌‍ گردد.

شهرفرودگاهی

53 هزار مترمربع از محوطه فرودگاه جدید استانبول به خدمت رسانی به مسافران اختصاص یافته است و آن را به یک شهر فرودگاهی تبدیل کرده است.

 فرودگاه استانبول از هوشمندترین فرودگاه های جهان

control tower in istanbul

قسمت هایی از این فرودگاه همچنان در حال ساخت است و انتظارمی رود، در سال 2023 تاسیس تمامی مراکز آن به پایان میرسد. ظرفیت حمل‌ونقل در این فرودگاه، بیش از 200 میلیون مسافر در سال تخمین زده شده است که هزینه ی بلیط هواپیما استانبول اهمیت زیادی پیدا خواهد کرد.

وجود ترمینال‌های مسافربری متعدد که با پیاده‌روی ها و پله‌برقی به هم متصل می‌شوند.
پارکینگ‌های بزرگ با ظرفیت هزاران خودرو
بهره‌مندی ترمینال‌های داخلی و بین‌المللی از امکانات امور مالی و ارتباطات مانند: دستگاه ATM ، بانک ،دفاتر پستی و… .
کافه و رستوران‌های مختلف، فست‌فودی‌ها و همچنین تمامی امکانات پرینت، فتوکپی، فکس، شارژ تلفن همراه و حتی اینترنت رایگان که بدون محدودیت زمانی در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

dutyfree shops in istanbul air port

داشتن مراکز و تالارهای کنفرانس بین‌المللی متعدد
امکانات لازم برای معلولین و بیماران اعم‌از سرویس‌های بهداشتی ویژه معلولین، آسانسورهای مناسب و… . ( از مسافرین درخواست می شود برای تهیه ویلچر با فرودگاه یا شرکت های هواپیمایی به صورت جداگانه هماهنگ نمایند. لذا پس‌از رزرو بلیط  اقدام به هماهنگی نمایند.)
امکان استراحت و استحمام در سالن‌های مختلف این فرودگاه که با استراحتگاه‌های مجهز، مسافران می توانند در آن ها استراحت نمایند.

دارای یک سیستم چمدان 42 کیلومتری با ظرفیت تحمل تقریبی 30 هزار کیف در ساعت و همچنین خدمات‌های لازم برای حمل چمدان، پی‌گیری امورهای مفقود شدن آن در دفاتر ترمینال، خدمات باربری و دیگر سرویس‌های موردنیاز در این زمینه…
بهره‌مندی‌ از سالن وی آی پی، اتاق کودک، نگهداری از نوزاد و بیمارستان
یک برج کنترل ترافیک هوایی و همکاری با ده‌ها شرکت‌های هواپیمایی مطرح دیگر

استراحتگاه و مکان بازی برای کودکان

مکانی برای عاشقان خرید کالاهای لوکس خارجی

فروشگاه بدون مالیات یا DUTY FREE

فروشگاه های بدون مالیات در فرودگاه جدید استانبول، تجربه خریدی لذتبخش به مسافران خود هدیه می‌دهند. برندها و شرکت‌های مختلفی در این منطقه فعالیت دارند. شما می‌توانید تنها با رزرو بلیط هواپیما استانبول و بدون پرداخت هزینه‌ی گمرک، محصولات ارائه‌شده‌ی زیادی را اعم‌از لوازم الکتریکی و جانبی هوشمند و لوکس، ساعت و جواهرات، پوشاک با کیفیت، اسباب‌بازی و… خریداری نمایید. این کالاها شامل مارک‌های محلی، برندهای خارجی و مارک‌های بین‌المللی می باشند.

سفری بدون نگرانی از جا گذاشتن مدارک

فرودگاه جدید استانبول با بهره مندی از فناوری هوش مصنوعی گام بزرگی برای پیشرفت فناوری دیجیتال و مجهز کردن فرودگاه‌ها برداشت. با این کار دیگر نیازی‌به همراه داشتن اسناد و مدارک ندارید؛ زیرا دوربین‌های هوشمند واقع شده در فرودگاه این کار را برایتان انجام خواهند داد. این دوربین‌ها با استفاده از اطلاعات بیومتریک مسافران که شامل: جزئیات پرواز در بلیط سفر به استانبول، پاسپورت، کارت شناسایی و … می‌شود از میزهای ورودی و کیوسک‌های سلف‌سرویس بازیابی می‌کنند. سپس این داده‌ها را برای استفاده در نقاط کنترل مانند: امنیت، کنترل مرز، فروشگاه‌ها، سالن‌های مختلف و گیت‌های شبانه‌روزی بکار می گیرند.

اطلاعات پرواز در بلیط هواپیما استانبول

سامسونلو می گوید: «ما در فرودگاه جدید استانبول می‌توانیم یک تجربه‌ی جدید دیجیتالی در پروازهای خارجی و داخلی برای مسافران فراهم نماییم. در این امر از جدیدترین فناوری‌های شناسایی چهره برای اجرای بهتر عملیات استفادهخواهیم کرد که تاثیر بخصوصی در کاهش هزینه‌های فرودگاه خواهد داشت.»

چگونه از فرودگاه جدید استانبول به مرکز شهر برویم؟

نگرانی خیلی از مسافران تنها خرید بلیط هواپیمای استانبول با ساعت و تاریخ دلخواه از سایت‌ها و آژانس‌ها نمی باشد. بلکه چگونگی رفت‌وآمد در ترکیه نیز امری مهم به شمار می آید. شما برای رفتن‌به مرکز شهر  مسافتی به‌اندازه‌ی حدودا 55کیلومتر را باید بپیمایید. می‌توانید از اتوبوس ، تاکسی‌های شبانه‌روزی و حتی خودروی شخصی استفاده نمایید.

تهیه بلیط اتوبوسHAVAİST

سه نوع تاکسی  با رنگ‌های زرد، سیاه و آبی وجود دارند؛ اگر به‌دنبال تاکسی با هزینه ی کم در ترکیه هستید از تاکسی‌های زردرنگ استفاده نمایید. خوب است بدانید سقف‌های طاقی ترمینال دارای نورگیرهایی برای تأمین نور طبیعی در طول روز هستند و دکوراسیون ساختمان، یافتن راه و رسیدن‌به مکان موردنظر را برای مسافران آسان می نماید.

دو توصیه ی مهم در سفر به ترکیه که نباید از دست بدهید.

اگر نمی‌خواهید در مقصد خود از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده نمایید؛ برای رفت‌وآمد خود نیاز به خودروی شخصی یا کرایه‌ ی ماشین دارید. اما لازم نیست نگران هماهنگی‌های لازم برای آن‌ها نباشید؛ زیرا فرودگاه جدید استانبول امکان رزرو آنلاین را برای سهولت کار قرار داده است. بنابراین بهتر است هم رزرو پارکینگ و هم اجاره ی ماشین در ترکیه را به قبل‌از رسیدن به فرودگاه موکول نمایید تا درگیر دردسرهای ثبت‌نام حضوری نشوید.
برای خرید بلیط اتوبوس، سهولت در رفت‌وآمد و کاهش هزینه ها حتما از کارت‌های اعتباری مانند: مستر کارت یا ویزا کارت استفاده نمایید یا اگر پول نقد را ترجیح می‌دهید نکات خرید لیر ترکیه را رعایت نمایید.

معرفی اعتبارها و جوایز بزرگ ترین فرودگاه ترکیه

صدور گواهینامه گردشگری ترکیه برای فرودگاه جدید استانبول و ارائه‌ی سفری ایمن به مسافران با کنترل دوربین‌های هوشمند و هوش مصنوعی
مورد تایید اتحادیه بین المللی فرودگاه ها و کسب اعتبار سلامت و پروتکل های بهداشتی
موفق‌به دریافت جایزه ی نوآوری دیجیتال ACI EUROPE در ماه نوامبر 2020
موفق‌به دریافت جایزه ی معماری بین المللی از موزه ی Chicago Athenaeum در سال 2016 برای طراحی برج کنترل ترافیک هوایی به‌شکل گل لاله.

سوالات متداول

آیا فرودگاه جدید استانبول مترو دارد؟ متاسفانه هنوز مسیر زیرزمینی حمل‌ونقل برای این فرودگاه آماده نشده است. ولی در آینده‌ای نزدیک متروی فرودگاه جدید استانبول تاسیس می‌شود و مسافران می‌توانند تنها در کمتر از نیم ساعت به فرودگاه برسند.
فاصله فرودگاه جدید استانبول تا میدان تکسیم یا (تقسیم) چقدر می باشد؟ میدان تکسیم در 40 کیلومتری این فرودگاه قرار دارد و مدت زمان رسیدن به آن از فرودگاه 30 الی 50 دقیقه می باشد.
فاصله فرودگاه جدید استانبول تا فرودگاه صبیحا یا (سابیها) چقدر می باشد؟ شما از این فرودگاه برای رسیدن‌به فرودگاه صبیحا 65 کیلومتر در راه خواهید بود.
فرودگاه استانبول چند ترمینال دارد؟ این فرودگاه دارای دو ترمینال مسافربری، یکی اصلی و دیگری کوچکتر است که انتظار می رود در آینده دو ترمینال دیگر به آن افزوده خواهند شد.

همچنین ببینید:فرودگاه بین المللی دبی

فرودگاه بین المللی تفلیس در گرجستان

فرودگاه بین المللی کیش

فرودگاه بین المللی هاشمی نژاد مشهد

فرودگاه بین المللی قشم

 

نظرات در مورد فرودگاه جدید استانبول

با ثبت نظرات، مارا در بهبود خدمات یاری نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *