فرودگاه بین المللی دبی

فرودگاه بین المللی دبی

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 4,75 از 5 ( 4 رای )
Loading...

در سال های گذشته به علت پیشرفت عمرانی بسیار جذاب و همچنین سرمایه گذاری های متعدد و گسترده در دبی شاهد پیشرفت فوق العاده ی آن می باشیم، آسمان خراش های عظیم، تفریحات بی نظیر، مراکز خرید لوکس و لذت آفتاب گرفتن در سواحل خلیج فارس باعث جذب مسافران زیادی از سراسر جهان شده است و پرواز های متعددی را به سوی فرودگاه دبی روانه کرده است و آن را نیازمند فرودگاهی با امکانات و تجهیزات ویژه کرده است.

علاوه بر این به علت بلیت نسبتا ارزان قیمت آن و نزدیکی به ایران، مقصد سفر بسیاری از ایرانی ها بخصوص در زمان جشنواره خرید دبی می باشد. فرودگاه دبی با مساحت 2900 متر مربع در سال 1960 و در منطقه القرهود در فاصله ی پنج کیلومتری از مرکز شهر ساخته شده است و با نام فرودگاه DXB نیز شناخته می‌شود. همچنین این فرودگاه اصلی ترین فرودگاه ایالات متحده ی عربی به شمار می آید و سالانه مسافران آن به طور میانگین 13% افزایش می یابد. در سال 2014 تعداد مسافران این فرودگاه هفتاد میلیون مسافر ارزیابی شد، همچنین در سال 2018 تعداد مسافران به نود میلیون مسافر رسید و بدین صورت پر رفت و آمدترین فرودگاه در جهان شناخته می شود.

شهرت های جهانی فرودگاه بین‌‌ المللی دبی

  • داشتن رتبه ی سومین فرودگاه پر رفت و آمد جهان بر اساس تعداد مسافرها
  • و ششمین فرودگاه پر رفت و آمد جهان بر اساس جابه جایی و انتقال بار
  • پر رفت و آمدترین فرودگاه جهان بر اساس جابجایی مسافران بین المللی
  • پر رفت و آمدترین قطب شرکت هواپیمایی برای پرواز با ایرباس ای 380

فرودگاه دبی

ترمینال های فرودگاه بین المللی دبی

فرودگاه بین المللی دبی دارای سه ترمینال برای پرواز های داخلی و خارجی با مجموع ظرفیت سالانه 75 میلیون مسافر است. نزدیک هشت هزار پرواز به بیش از 270 مقصد در شش قاره جهان توسط 140 شرکت هواپیمایی هر هفته در این فرودگاه انجام می شود. بسیاری از خطوط هوایی مطرح جهان مثل لوفت هانزا دارای بخش اختصاصی در فرودگاه بین المللی دبی هستند. ترمینال های یک و سه محل حمل و نقل مشترکی دارند و به یکدیگر متصل شده اند و تنها ترمینال دو در بخش دور تری در فرودگاه قرار دارد.

ترمینال شماره یک

دارای مساحت حدودا 520 هزار متر مربع و اصلی ترین ترمینال فرودگاه دبی با ظرفیت پانزده میلیون مسافر است. بیشتر از صد خطوط هواپیمایی مطرح و پروازهای نسبتا طولانی تر در این ترمینال انجام می شود. در طبقه اول ترمینال یک خدماتی همچون 221 کانتر چک این(check in)، فروش بلیط و تحویل بار قرار گرفته اند به پرواز های خروجی اختصاص یافته است.
طبقه دوم ترمینال یک به پرواز های ورودی اختصاص داده شده است و خدماتی همچون بخش بار و چمدان ها و بخش مهاجرت در آن قرار دارد. در طبقه سوم ترمینال یک خدمات بخصوصی به مسافران ارائه می شود. در پنج سال گذشته تعداد کودکانی که به دبی سفر کرده اند به بیش از هشت هزار نفر رسیده است به همین خاطر یک سالن مخصوص کودکانی است که بدون داشتن فردی همراه خود به این کشور سفر می کنند ساخته شده است تا این مسافران کم سن در زمان ورود و خروجشان همراهی شده و در امنیت سفر کنند. این مکان دارای طراحی رنگارنگ و شاد مناسب کودکان است و تعداد محدودی سرگرمی دارد برای کودکان سرگرم کننده باشد.

ترمینال شماره دو

این ترمینال در سال 1998 در فاصله کمی دورتر از ترمینال یک و سه و با ظرفیت ده میلیون مسافر ساخته شده است و هم اکنون حدود پنجاه خطوط هواپیایی و شرکت هواپیمایی و بیشتر پرواز های منطقه ای از جمله پروازهای خلیج فارس وجنوب آسیا را به طور کامل مدیریت می کند. پرواز های ارزان قیمتی مانند فلای دبی نیز در ترمینال دو انجام می شوند. پرواز جت های شخصی نیز مربوط به ترمینال دو می باشد. طبقه اول ترمینال دو مخصوص پرواز های ورودی می باشد. در طبقه دوم ترمینال دو سالن گیت های پرواز، تشریفات بیزینس کلاس،  سالن انتظار، فود کورت، تعدادی رستوران و کافه در دسترس مسافران قرار گرفته شده است. طبقه سوم ترمینال دو خدماتی نظیر کانتر چک این، بخش مهاجرت، سالن تشریفات وی آی پی را شامل می شود. در طبقه چهارم ترمینال دو تمامی پروازهای خارجی انجام می شوند.

ترمینال شماره سه

با توجه به اندازه ی آن دومین بنای بزرگ جهان و بزرگترین ترمینال فرودگاهی جهان با ظرفیت 65 میلیون نفر به شمار می آید. همچنین به عنوان مرکز اصلی هواپیمایی امارت و کانتاس شناخته می شود.
طبقه اول ترمینال سه مربوط به خدمات پروازهای ورودی است که بیشتر در این بخش انجام می شوند همچون: رزرو هتل، کرایه ماشین، کانتر چک این و …
طبقه دوم ترمینال سه برای ورود به هواپیما انتخاب شده است. در طبقه سوم ترمینال سه امکانات رفاهی از جمله کافی شاپ و رستوران، فودکورت، تلویزیون و بازی های ویدیویی در کنار خدمات مربوط به پروازهای خارجی دارد.
طبقه چهارم ترمینال سه بخشی از پرواز های ورودی را پوشش میدهد.

فرودگاه بین المللی دبی

امکانات فرودگاه دبی

 

همه کارکنان فرودگاه با لباس های آبی رنگ در محوطه ترمینال ها حضور دارند و مسئولیت ارائه کلیه ی خدمات و راهنمایی مسافران را به عهده دارند. همچنین بخش اطلاعات فرودگاه که در ترمینال یک قرار دارد توسط کارکنان آن خدماتی را ارائه می دهند.

اگر وسایل خود را گم کردید نگران چیزی نباشید زیرا بخشی برای تحویل اشیای فقود شده در دفاتر مربوط به تحویل چمدان و بار قرار داده شده است.

مسافران محترم می توانند از اینترنت رایگان و نامحدود فرودگاه دبی به راحتی و با متصل شدن به شبکه وای فای DXB Free WiFiیا DWC Free WiFi بهره مند شوند.

شعبه های مختلف بانکی در ترمینال های فرودگاه دبی هستند که امکان تبدیل نرخ ارز، مبادله واحد پول و دیگر امور مالی مربوطه را برای مسافران فراهم می کنند. این بانک ها دستگاه های خودپرداز ATM نیز دارند. در فروشگاه های دیوتی فری یا (بدون مالیات) می توان تبدیل پول و امور بانکی خود را نیز انجام داد.

وجود انواع رستوران ها و کافه ها در سالن های این فرودگاه باعث می شود تا نگرانی بابت خوراک خود نداشته باشید. سالن A فرودگاه دارای رستوران های شیک و مجلل و کافه های متنوع می باشد. سالن B انواع غذاهای دریایی، بین المللی و انواع غذاهای عربی را ارائه می کند. و در آخر در سالن C دارای فود کورتی بزرگ که آماده ارائه فست فود های مختلف به مسافران است. اگر به دنبال فروشگاه های مواد غذایی، وعده های غذایی کوچک و یا اسنک هستید باید به سالن عمومی ترمینال یک و سه مراجعه نمایید.
دبی یکی از شهرهایی است که مراکز خرید در آن به اندازه کافی یافت می شود. این موضوع در فرودگاه بین المللی دبی نیز به هین گونه است و کیف و کفش، انواع پوشاک،جواهرات و…در آن وجود دارند. فروشگاه های آن به صورت شبانه روزی فعالیت دارند و شما می توانید لذت خرید کردن از فروشگاه های فرودگاه دبی را تجربه نمایید.

بسیار جالب است اگر بدانید تعداد بسیاری از مسافران تنها برای خرید به این شهر سفر می کنند. فروشگاه های دیوتی فری یا (بدون مالیات) فرودگاه دبی با محصولات بسیار متنوع و قیمت های مناسب از مشهور ترین فروشگاه های بدون مالیات در فرودگاه های جهان به شمار می آیند.

فرودگاه بین المللی دبی هتل لوکس و با امکاناتی را در اختیار مسافرانی که فاصله پرواز شان طولانی است قرار داده است. این هتل امکاناتی از جمله استخر روباز، باشگاه بدنسازی، جهار رستوران و کافه های متعددی دارد.

خدمات رفاهی دیگر این فرودگاه عبارتند از مراکز خدمات پزشکی و اورژانس، صرافی ها، محوطه بازی کودکان، پارکینگ، خدمات اسپا و ماساژ در سالن های B و C، امکان استحمام، نمازخانه، موزه فرودگاه در سالن A، اتاق مادر و کودک، اتاق سیگار و…

اطلاعات پرواز فرودگاه دبی

پرواز های زیادی از نقاط مختلف ایران به مقصد دبی توسط شرکت های هوایی داخلی و خارجی صورت میگیرد و همچنین شما می توانید با تور دبی تجربه این سفر بی نظیر را داشته باشید.

هواپیمایی کاسپین: فرودگاه بین‌المللی اهواز، فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز، تهران (فرودگاه امام خمینی)

ایران ایر: فرودگاه بین‌المللی بندرعباس، اصفهان، شیراز، تهران (فرودگاه امام خمینی)

هواپیمایی امارات: فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد، تهران (فرودگاه امام خمینی)

هواپیمایی آسمان: فرودگاه بین‌المللی آیت الله جمی آبادان، بندر عباس، فرودگاه بندر لنگه، فرودگاه بین‌المللی بوشهر، فرودگاه بین‌المللی قشم، فرودگاه کرمانشاه، فرودگاه بین‌المللی لار، مشهد، شیراز، تهران (فرودگاه امام خمینی)، فرودگاه بین‌المللی زاهدان

فلای دبی: فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان، فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز، تبریز، تهران (فرودگاه امام خمینی)

هواپیمایی کیش ایر: اصفهان، کیش، قشم، تبریز

هواپیمایی ماهان: شیراز، تهران (فرودگاه امام خمینی)

هواپیمایی قشم ایر: اصفهان، فرودگاه بین‌المللی ساری، قشم، تهران (فرودگاه امام خمینی)

هواپیمایی تابان ایر: اصفهان، مشهد

همچنین ایرلاین ها و شرکت های هواپیمایی دنیا که پروازهای دائمی به این فرودگاه دارند عبارتند از: پرواز ایران ایر،ایرفرانس، بریتیش ایرویز، هواپیمایی امارات، فلای دبی، کی ال ام، لوفت هانزا، ماهان، تای ایرویز، ترکیش ایرلاینز و سنگاپور ایرلاینز…
برای اطلاع از زمان پروازهای ورودی و پروازهای خروجی فرودگاه دبی میتوانید به سایت رسمی فرودگاه دبی مراجعه نموده و روی گزینه Find your flight کلیک نمایید.

راهنمای فرودگاه دبی

ترمینال یک فرودگاه دارای یک سالن با نام D و ترمینال شماره سه دارای سه سالن با نام های A،B،C هستند. بین این دو ترمینال به راحتی و بدون نیاز به مراجعه به بخش مهاجرت می توان تردد نمود. برای تردد از ترمینال دو به یک که حدود بیست دقیقه و از ترمینال دو به سه که حدود سی دقیقه به طول ی انجامد، باید از سرویس شاتل شبانه روزی فرودگاه که حمل و نقل مسافران را به عهده دارد استفاده نمود. برای دسترسی به سالن های استراحت فرودگاه می توانید از سالن های A،B،C ترمینال سه استفاده نمایید.

دسترسی به فرودگاه دبی

جاده: فرودگاه دبی به وسیله بزرگراه طولانی D89 به مسیر شهری متصل می باشد.

مترو: فرودگاه بین‌المللی دبی از طریق دو خط نزدیک به فرودگاه به شبکه قطار شهری دبی دسترسی دارد؛ به این صورت که خط قرمز دارای ایستگاهی در نزدیکی ترمینال های یک و سه بوده و قطارها از ساعت 6 صبح تا 11 شب در طول هفته به جز روز جمعه مسافران را به مقصد فرودگاه و برعکس جابه‌جا می‌کنند. البته این ساعت کاری در ایام مختلف مانند ماه رمضان متفاوت است. ایستگاه خط سبز در نزدیکی منطقه آزاد فرودگاه قرار دارد و مسافران ترمینال شماره دو برای رفتن به فرودگاه می‌توانند از این خط استفاده نمایند.

اتوبوس: اتوبوس‌های شرکت اتوبوسرانی دبی برای جابه‌جایی مسافران به مقصد ترمینال های فرودگاه و برعکس در نقاط مختلف شهر در حال تردد می باشند. ایستگاه‌های اتوبوس را می توان مقابل ترمینال ها مشاهده نمود. همچنین مسافران می‌توانند از اتوبوس‌های محلی خطوط 4، 11، 15، 33 و 44 برای رفتن به ترمینال های یک و سه و از خط دو برای رسیدن به ترمینال دو بهره بگیرند.

تاکسی: تاکسی‌های فرودگاه تحت نظارت سازمان تاکسیرانی دبی می باشند و به صورت 24 ساعته خدمات حمل و نقل را در اختیار مسافران قرار می دهند.

آدرس و موقعیت مکانی دقیق فرودگاه دبی

این فرودگاه در منطقه القرهود با فاصله 5 کیلومتری از مرکز شهر قرار دارد.

وب سایت فرودگاه دبی

نشانی وب سایت رسمی فرودگاه بین المللی دبی: http://www.dubaiairport.com/

سوالات متداول

  • فرودگاه بین المللی دبی دارای چند ترمینال می باشد؟

این فرودگاه شامل سه ترمینال می شود که همه پروازهای بین المللی به استثنای پروازهای شرکت هواپیمایی امارات از ترمینال یک، پروازهای چارتری، پرواز ایرلاین های ایرانی و کشورهای حوزه خلیج فارس مثل امارات متحده عربی نیز از ترمینال دو و ترمینال سه فقط پروازهای مخصوص شرکت های اماراتی مثل امارات، فلای دبی و اتحاد است.

  • پرواز فلای دبی کدام ترمینال است؟

ترمینال فلای دبی در دبی همان ترمینال سه می باشد.

  • پروازهای خروجی فرودگاه دبی به کدام استان های ایران انجام می شود؟

پروازهای خروجی این فرودگاه به مقصد تهران، مشهد، اهواز و شیراز انجام می شود.

همچنین ببینید: دبی مال فراتر از یک مرکز خرید

فرودگاه بین المللی جدید استانبول

فرودگاه بین المللی تفلیس در گرجستان

فرودگاه بین المللی کیش

فرودگاه بین المللی هاشمی نژاد مشهد

فرودگاه بین المللی قشم

 

 

نظرات در مورد فرودگاه بین المللی دبی

با ثبت نظرات، مارا در بهبود خدمات یاری نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *