دبی | Dubai (عروس خلیج فارس)

دبی | Dubai (عروس خلیج فارس)

ضعیفمعمولیمتوسطخوبعالی 5,00 از 5 ( 1 رای )
Loading...

دبی(Dubai) تا قبل از سال ۱۸۳۳ میلادی دهکده‌ای از توابع مشایخ ابوظبی بود و در سال ۱۸۳۳ شیخ مکتوم بن بطی آل مکتوم به همراه چندین نفر از خویشاوندان و وابستگان و همراهان خود، از امارت ابوظبی به این دهکده کوچ کردند و از آن تاریخ دوران حکمرانی قبیلهٔ آل مکتوم و تأسیس شیخ‌نشین دبی آغاز شد.

امروزه دبی به عنوان یک شهر جهانی و بازرگانی موفق و مهم در منطقه جای خود را پیدا کرده‌است. اقتصاد دبی با صنعت نفت و پیدایش اولین چاه نفتی در سال 1959 در کشور امارات؛ شروع به رشد کرد و با صنعت سیاحت و توریست و جذب گردشگران، آن را تحکم بخشید و تا به امروز پیشرفت بسیار سریع و چشمگیری داشته است. طبق آخرین سرشماری در سال 2016، جمعیت عروس امارات بالغ بر 2.502.715میلیون نفر می باشد. شهر دبی مساحتی بالغ بر 1،287،4 کیلومتر مربع (497،1 مایل) می باشد که از دیگر شهر های امارات 8 برابر بزرگ تر می باشد و همچنین دبی گران ترین شهر خاورمیانه است و در لیست شهر های گران و لاکچری جهان جایگاه 20 را دارد.

مشاهده قیمت تور دبی در سایت 20 گشت + تخفیفات باورنکردنی

پایتخت دبی، کلمه ای است که بسیاری از مردم دنیا در گوگل سرچ میکنند و اما برای شفاف سازی این کلمه باید بگوییم شهر ابوظبی پایتخت کشور امارات متحده عربی است. با این که هر شهر این کشور، حکومتی مستقل دارند، اما ابوظبی پایتخت سیاسی امارات و دبی پایتخت تجاری امارات محسوب می شود.

در ادامه با ما همراه باشید تا به طور خلاصه و کوتاه در چند نگاه کلی درمورد شهر دبی(Dubai) اشنا شوید…

شهر دبی

امنیت دبی

نرخ جرم و جنایت در شهر دبی بسیار پایین است و طبق آمار و شاخص های جهانی امنیت، کشور امارات در رده 61 دنیا قرار دارد؛ این بدان معناست که رتبه امنیت امارات از کشورهایی مثل آرژانتین، عمان، گرجستان، آمریکا و ایران بهتر است. در شهر دبی جرم و جنایت کمتر رخ می دهد زیرا قوانینی بسیار سخت داشته و پلیس دبی که زیر نظر مستقیم شیخ دبی فعالیت می کند.

با خیال راحت می توانید برنامه ریزی برای سفر به شهر دبی داشته باشید. منتها توجه داشته باشید کیف زنی و جیب بری در شلوغی بازارهای محلی رخ می دهد بنابراین لازم است مراقب وسایل ارزشمند خود در این بازار ها و خیابان ها باشید.

شرطة دبی نیروی پلیس شهر دبی در امارات است. این سازمان تحت حاکمیت محمد بن راشد آل مکتوم حاکم دبی، و به معاونت شیخ احمد بن راشد آل مکتوم (سپهبد) فعالیت می‌کند.

پلیس دبی

اقتصاد دبی

مهم ترین دلیل رشد اقتصادی شهر دبی نفت می باشد اما ارزش اقتصاد دبی در سال ۲۰۰۶ بیش از ۴۶ میلیارد دلار بوده‌ به طوری که کمتر از ۶٪ درآمد کشور امارات و شهر دبی از محصولات نفتی و گاز است. هتل‌های دبی در شش ماه نخست سال ۲۰۱۴ میزبان 5.800میلیون گردشگر بوده‌. کشورهای عربستان، هند، انگلیس، آمریکا، روسیه، چین، ایران، عمان، کویت و آلمان ۱۰ کشوری هستند که بیش از دیگر کشورهای جهان از ماه ژانویه تا ژوئن سال ۲۰۱۴ به هتل‌های دبی گردشگر فرستاده‌اند.

رشد دبی در طول 30 سال

فرهنگ دبی

فرهنگ اماراتی مبتنی بر فرهنگ عربی است و به شدت تحت تأثیر فرهنگ پارسی قرار گرفته‌است. ترکیب معماری عربی و معماری ایرانی بخشی از بیان هویت محلی امارات است. تأثیر ایرانیان بر فرهنگ امارات در معماری سنتی اماراتی و هنرهای عامیانه قابل ملاحظه است. افراد خارجی و گردشگر در این شهر اسلامی به راحتی و مانند سایر نقاط جهان از لحاظ پوشش، رفت و آمد و یا خوردن و نوشیدن، آزاد هستند تنها با این تفاوت که این آزادی ها مشروط است، برای مثال نوشیدنی های الکلی را در فروشگاه های دبی نمی توان یافت، یا باید از فرودگاه خریداری کرد و یا برای این منظور باید به کلاب های موجود در سراسر شهر مراجعه کرد.

کشورهای عربی مانند امارات از لحاظ آزادی پوشش برای زنان، سخت گیری های زیادی ندارند و به طور کلی به غیر از یکی از شهرهای این کشور، در سایر نقاط آن از جمله دبی، آزادی پوشش وجود دارد ولی از آنجایی که مردم دبی مسلمان هستند، معمولا زنان و حتی مردان آن با ظاهری کاملا پوشیده در خیابان ها ظاهر می شوند که البته در سال های اخیر این مسئله در مورد بسیاری از بانوان این شهر صادق نیست و بسیاری از اعراب با شکل و شمایل شبیه به اروپایی ها به خیابان می آیند.

ازادی فرهنگ در دبی

آب و هوای دبی

از آن جایی که شهر دبی در شمال کمربند کویری قرار گرفته، آب و هوایی کویری، و در تابستان ها بسیار گرم، بادی و شرجی است.

در ماه آگوست که گرمترین ماه سال است، میانگین آب و هوای دبی 40 درجه سانتیگراد در روز، و 30 درجه سانتیگراد در شب میباشد، این به این معناست که در شب هم نمی توان به سادگی در این شهر قدم زد. بارش باران در دبی بسیار نادر است و اگر بارشی هم صورت بگیرد در طی ماه های آذر تا اسفند رخ می دهد. به طور کلی می توان گفت مجموع بارش باران در دبی ۵ روز در سال خواهد بود. در این شهر شما برفی نخواهید دید ولی یک مکان تفریحی و گردشگری به نام پیست اسکی دبی (Ski Dubai) در این شهر وجود دارد که همواره سرد و یخی است و برای ورود به آن باید لباس گرم به تن داشته باشید و میتوانید در این شهر کویری از ورزش اسکی هم لذت ببرید.

دبی در فصل زمستان نیز از آب و هوایی گرم برخوردار است، ولی دمای آن به 23 درجه در روز و 14 درجه در شب می رسد.

اب و هوای دبی

حمل و نقل عمومی در دبی

پرداخت هزینه حمل و نقل عمومی در دبی مانند دیگر شهر های توسعه یافته و پرجمعیت جهان به صورت بلیت الکترونیک انجام میشد و شما برای استفاده از حمل و نقل عمومی در دبی باید «نول کارت | NOL» تهیه کنید همچنین می‌توانید از این کارت برای خرید از سوپرمارکت‌های زوم، پرداخت هزینه پارکینگ و هزینه تاکسی نیز از آن استفاده کنید. در مجموع 4 نوع متفاوت از این نول کارت ها وجود دارد که عبارت اند از: نول کارت قرمز، نول کارت طلایی، نول کارت نقره ای و نول کارت آبی که هرکدام با توجه به نیاز و خواسته خودتان انتخاب میکنید. اگر تنها چند روز مسافر دبی هستید و مدت زمان کمی در دبی اقامت دارید میتوانید از نول کارت قرمز استفاده کنید. نول کارت های قرمز کاغذی هستند، می توانید آن ها را از هر دستگاه فروش بلیت تهیه کرده و از آن برای پرداخت هزینه مترو، اتوبوس و یا اتوبوس آبی استفاده کنید.

حمل و نقل عمومی در دبی محدود نیست و شما میتوانید با استفاده گزینه های زیر اقدام به جا به جایی در شهر دبی بپردازید:

1.مترو: در مجموع ۲ خط قرمز و سبز برای مترو دبی وجود دارد؛ از پارک الرشیدیه تا ساحل جبل علی توسط خط قرمز، و از ایستگاه النهده تا منطقه الجداف توسط خط سبز میتوانید با مترو دبی رفت و امد کنید. همینطور این دو خط در دو ایستگاه یونین(Union Station) و ایستگاه برجومان(BurJuman Station) با هم تقاطع دارند. چند نمونه از اماکن تفریحی نزدیک به ایستگاه های مترو دبی را در پایین برای شما شرح دادیم:

• ایستگاه مترو امارات مال: مرکز خرید امارات، سینما وکس، مرکز خرید امارات مال و اسکی دبی

• ایستگاه مترو نخیل: باشگاه گلف و شهر رسانه‌ای دبی

• ایستگاه مترو دریاچه برج جمیرا: رستوران و هتل‌های لاکچری دبی

• ایستگاه مترو ابن بطوطه: مرکز خرید ابن بطوطه

• ایستگاه مترو النهده: مرکز خرید البوستان

• ایستگاه مترو استادیوم: استادیوم رشید

• ایستگاه مترو الراس: خانه شیخ سعید آل مکتوم دبی

• ایستگاه مترو الفهیدی: موزه دبی، مرکز العین و مرکز الخلیج

• ایستگاه مترو شهر سلامت دبی: دلفیناریوم دبی

2.تاکسی: اغلب تاکسی ها در دبی از برند تویوتا و دیگر برندهای برتر دنیا هستند. شما می توانید برای گرفتن تاکسی از شماره تلفن ۲۰۸۰۸۰۸ و یا وبسایت استفاده کنید و یا سوار تاکسی های گذری شوید. مانند سرویس اسنپ در ایران، سرویس های اوبر(Uber)، کریم(Careem) و کیوی تاکسی(Kiwitaxi) در شهر دبی سرویس دهی تاکسی انلاین را بر عهده دارند که شما میتوانید از آنها استفاده کنید.

3.اتوبوس: اتوبوس ها گزینه ای ارزان و راحت برای جا به جایی درون شهر محسوب می شوند. این اتوبوس ها تمیز، راحت، ارزان و با تهویه مناسب اند. اتوبوس های دبی به ۴ صورت دو طبقه، استاندارد، طولانی و اتوبوس های خط مترو فعالیت می کنند. تمام اتوبوس های دبی به جز اتوبوس خط مترو که آبی است، به رنگ سفید و قرمز هستند و همینطور که در بالا گفتیم برای پرداخت هزینه اتوبوس باید از نول کارت استفاده کنید و هزینه آن بسته به مسافتی که طی می کنید متفاوت است.

4.تراموا: یکی دیگر از وسایل حمل و نقل دبی، ترامواها هستند که دبی مارینا را به برج العرب و جزیره نخل جمیرا متصل می کند. هزینه سواری ترامواها نیز بسته به مسافتی که طی می کنید متفاوت است.

5.مونوریل: مونوریل دبی همانند متروهای این شهر بدون راننده و از راه دور کنترل میشود. مونوریل دبی جزیره نخل جمیرا را به دبی مارینا متصل می کند و فقط تنها در این مسیر مونوریل وجود دارد این مونوریل تنها دو ایستگاه دارد و کل مسیر 5.54 کیلومتر را در مدت زمان 5 دقیقه طی می کنند. اغلب مسافران مونوریل، گردشگرانی هستند که در هتل آتلانتیس اقامت دارند.

6.حمل و نقل آبی دبیدبی شهری ساحلی است که در امتداد خلیج فارس ایجاد شده و درون شهر نیز به آبراه هایی وسیع مجهز است. بنابراین یکی از راه های حمل و نقل این شهر مدرن، استفاده از مسیر دریایی است. از این رو گزینه هایی مانند تاکسی آبی، اتوبوس آبی، قایق های مدرن و قایق های چوبی(ابرس) در اختیار شما قرار دارد تا بتوانید از طریق آبراه های دبی به مقصد خود در داخل شهر جا به جا شوید.

بهترین تفریحات دبی

بخش زیادی از سفر به دبی به گشت‌وگذار در شهر و تماشای آسمان‌خراش‌های شگفت‌انگیز و منحصربه‌فرد، بازدید از جاهای دیدنی و معروف دبی، خرید کردن در مراکز خرید مدرن و لوکس و انجام تفریح‌های هیجان‌انگیز می‌گذرد. دبی شهر جذابی با جاذبه‌های تفریحی جدید است که موجب ترشح آدرنالین بالا در بدن می‌شود. مناطق دیدنی و مکان‌‌های توریستی این شهر، باعث شده تا یکی از قطب‌های تفریحی جهان به شمار بیاید.

تفریحات گوناگونی در شهر دبی وجود دارد که در مقاله های دیگر به شما معرفی کردیم و میتوانید در درباره دبی انهارا مطالعه کنید و همینطور سعی داریم تا بیشتر این تفریحات به شما معرفی کنیم.

نمونه هایی از تفریحات دبی:

• آکواریوم دبی

• شهر بازی آی ام جی دبی

• سافاری صحرایی دبی

• موشن گیت دبی

• بازدید از برج خلیفه (بلندترین برج جهان)

• پارک آبی وایلد وادی دبی

• باشگاه‌ های لوکس گلف دبی

• اسکای دایوینگ دبی

• باغ معجزه دبی

• دهکده جهانی دبی

نمونه های دیگری از این تفریحات شگفت انگیز و فوق العاده لذتبخش در دبی وجود دارند که میتوانید نسبت به علاقه خود از انها بهره مند شوید.

 

شماره های ضروری:

پیش شماره امارات 00971
کد دبی 04
پلیس 999
آمبولانس 998
آتش نشانی 997

تعطیلات رسمی دبی:

توجه به تعطیلات رسمی و آگاهی از جشنواره های هر شهر، به شما کمک می کند تا به بهترین حالت به برنامه های دلخواه خود برسید. البته باید به نکات زیر هم توجه داشته باشید که:

⇐ آخر هفته در امارات متحده عربی جمعه و شنبه است

⇐ به جهت قمری بودن ماه ها، تعطیلات رسمی ممکن است جا به جا شوند

⇐ در صورتی که تعطیلی رسمی بین دو روز کاری بیفتد، احتمال جا به جایی آن به اول یا آخر هفته وجود دارد

تعطیلات رسمی امارات:

• سال نوی میلادی

• عید فطر

• روز عرفه

• عید قربان

• سال نوی هجری

• ولادت پیامبر اکرم

• روز شهید

• روز ملی امارات متحده عربی


در این مقاله ما سعی کردیم مطالب کلی از شهر زیبا و پیشرفته دبی در کشور امارات متحده عربی برای شما اماده کنیم و به طور خیلی خلاصه و سریع نگاهی کلی به این شهر انداختیم.

نظر شما درباره این مجموعه اطلاعات درباره شهر دبی چه بود؟

جای چه بخشی را در این میان خالی دیدید؟

تا به حال به دبی سفر کرده اید؟ در سفر خود با چه چالش هایی رو به رو شدید که می توانست وجود نداشته باشد؟

دیدگاه ها و نظرات خود را در پایین این مقاله با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

نظرات در مورد دبی | Dubai (عروس خلیج فارس)

با ثبت نظرات، مارا در بهبود خدمات یاری نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *